Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia Combi: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (441)
Domácí automobilka představila českým novinářům druhou karosářskou variantu nové Fabie. 150 kilometrů za volantem této novinky nestačí na definitivní soud, ale mnohé už naznačily. Rozdílů není proti krátké verzi mnoho, ale to stejné platí také o cenovce.

Jednoduchý život první generace

Škoda Fabia Combi měla před lety navázat na úspěšná malá kombi novodobé historie značky - Forman a Felicia Combi. Výroba začala s ročním zpožděním po hatchbacku Fabia v roce 2000, v následujících letech pak ročně Škoda prodala asi 80 tisíc vozů Fabia Combi a v letech 2003, 2004, 2005 a 2006 si Fabii Combi odvezlo z prodejen Škody ročně asi 100 tisíc zákazníků. Výhodou tohoto modelu byla absence nejen koncernové, ale prakticky jakékoliv přímé konkurence ve třídě malých vozů. Výjimkou byl vlastně jen Peugeot 206 SW.

Škoda Fabia Combi I vs. Fabia Combi II Fabia Combi I Fabia Combi II Rozdíl
Délka [mm] 4232 4239 +7
Šířka [mm] 1646 1642 -4
Výška [mm] 1452 1498 +46
Rozvor [mm] 2462 2462 0
Zavazadlový prostor [l] 426/1225 480/1460 +54/+235

Z celkové produkce první generace modelové řady Fabia tvoři asi 35 % právě kombi, v absolutním vyjádření to bylo 640 tisíc vozů. Pouze sedmiprocentní podíl Fabie Sedan na prodejích tuto karosářskou variantu pohřbil. Podobně, velmi nízký zájem zákazníků o xenonové světlomety, znamenal stop pro tuto položku příplatkové výbavy u druhé generace.

Škoda pro rodinu

Základy směřování značky Škoda k automobilům s robustní stavbou, velkým zavazadlovým prostorem a jednoznačným rodinným uplatněním, se datují do druhé poloviny devadesátých let, kdy na podvozku čtvrtého Golfu vznikl liftback s velkým zadním převisem a velkým zavazadlovým prostorem. Octavia Combi šla ve stejných šlépějích, a pak se objevila nová Fabia. Obě modelové řady během života dostaly vrcholné verze RS se sportovním stylizováním, ale v tuto chvíli není jasné, zda nová Fabia vůbec dostane takto sestavený vrcholný model. Orientaci značky na rodinné využití jejích automobilů jednoznačně ukotvil Roomster v roce 2006. Druhá generace Fabie pak na přelomový model Škody navázala, když se představila na základě původní Fabia, ale se zvětšeným vnitřním prostorem a rekordně objemným zavazadelníkem. Fabia Combi pokračuje v nastoleném stylu.

Zavazadlové prostory vozů Škoda
Model Délka vozu [mm] Zavazadlový prostor [l]
Fabia 3992 300/1163
Fabia Combi 4239 480/1460
Roomster 4205 450-530/1780
Octavia Combi Tour 4513 548/1512
Octavia Combi 4581 580/1620

Design s mnoha omezeními

Design auta je podřízen účelu, kterým je maximální možná prostornost pro posádku a zavazadla. Okrajovými podmínkami, které museli designéři příjmout, byly rozměry původní podvozkové platformy. Rozchody kol a rozvor se nemohly měnit, a pokud měla téměř čtyřmetrová karoserie hatchbacku a 4,2 m dlouhá karoserie Fabie Combi, zůstat v mezích vyhrazených malým vozům, jediným rozměrem, který bylo možné měnit byla výška. Výsledek známe.

Design nových Fabií tedy musel obléknout obrovský vnitřní objem. Designéři měli při práci s variabilními objemy karoserie možná mnohem méně svobody, než si většina kritiků uvědomuje. Volba maximalizace užitných vlastností před estetickou dokonalostí je z pohledu výrobce logická. Vedení automobilky asi věří, že v této třídě a cenové kategorii, budou ti zákazníci, pro které automobil nebude láskou na první pohled, ochotní slevit ze svých estetických nároků. Konkurence se totiž zvětšuje. Peugeot již prodává svou 207 SW a Renault potvrdil příchod Clia Grandtour. Ani v jednom případě nedokáže konkurent nabídnout více prostoru. Designérská řešení, zdá se, odpovídají odlišným preferencím tvůrců a vedení automobilek. Nejsportovnější Peugeot navazuje na předchůdce 206 SW, Clio Grandtour má podobnou pozici jako Fabia, protože vedle něj je v nabídce ještě MPV Modus, tak jako vedle Fabie figuruje Roomster. Z hlediska vnitřní prostornosti jsou oba Renaulty menšími vozy.

Absolutní počty prodaných vozů zůstanou u francouzských modelů velmi pravděpodobně větší, ale to ještě nemusí znamenat pro Škodu neúspěch!

Užitek pro všechny

Tím hlavním prodejním argumentem nové Škody bude jak už všichni vědí, zavazadlový prostor o objemu 480/1460 l. Rekordní kapacitě bylo podřízeno vlastně skoro vše. Místo dvoupatrového dna je v novém kombi jednoduchá podlaha, takže po postupném sklopení sedáků a opěradel vzniká malý schod. Pod podlahou zavazadlového prostoru je plnohodnotné rezervní kolo, až do průměru 15". Podlaha zavazadlového prostoru je několik centimetrů pod úrovní nakládací hrany. Samotná nakládací hrana leží u nezatíženého automobilu 637 mm nad vozovkou.

Zavazadlový prostor je zakryt polosamočinným roletovým krytem, který nalezneme i ve větším modelu Octavia Combi. Lehký dotyk lokte stačí k automatickému svinutí rolety do jejího pouzdra. Při nakládání je to příjemná výhoda, která zvyšuje pohodlí. V nabídce jsou systémy pro zajištění nákladu, které bezpečně přidrží na určeném místě převážené předměty a ochrání je před poškozením. Pořádek v zavazadlovém prostoru umožní udržet variabilní odkládací schránka. Madlo na vnitřní straně pátých dveří ulehčuje zavírání a zabraňuje přiskřípnutí ruky.

Prodloužením střechy se zvětšil prostor nad hlavami cestujících na zadních sedadlech. Ve srovnání s minulým kombi je větší dokonce o 42 mm, takže problémy s nedostatkem místa by neměli mít ani nadprůměrně vzrostlí pasažéři.

Jízda s jistotou, ale s nižším komfortem

Během pondělních jízd jsme dostali k dispozici verzi s motorem 1,4 16V (63 kW). Z hlediska modelového portfolia a cen, které jednotlivým motorizacím byly přiděleny, bude patřit nejmenší čtyřválec v nabídce k nejprodávanějším motorizacím Fabie Combi.

Podle údajů výrobce má toto kombi pohotovostní hmotnost 1075 kg, což lze považovat za dobrou zprávu, vzhledem k tomu, že kratší Fabia je jen o 15 kg lehčí. Do 4,2 m dlouhého auta lze naložit 515 kg posádky a zavazadel a tomu je přizpůsobeno odpružení. Konstruktéři se zřejmě pojistili před nevyzpytatelným chováním naloženého vozu tím, že dimenzovali odpružení poměrně tvrdě. S našimi patnáctipalcovými koly se v prakticky nezatíženém autě cítí skvěle řidič, ale spolujezdec už tak nadšený není, zejména na nerovném povrchu. Pokud bychom měli být obzvláště přísní, pak by se mělo zlepšit i uložení motoru. Vibrace od motoru se i přes pomocný rám přenáší do podlahy v přední části vozu. Tříválcové vznětové verze na tom budou asi o poznání hůře.

Ovladatelností patří Fabia i Fabia Combi na vrchol třídy, řízení i řazení dávají optimální zpětnou vazbu, brzdy měly u prakticky nového vozu pomalejší náběh účinku. Jízda s relativně lehkým motorem v přídi je příjemná, sklon k nedotáčivosti v běžných jízdních situacích nepocítíte. Na velmi rovném povrchu chorvatské tranzitní dálnice byl cítit minimální valivý odpor, který známe i z hatchbacku. Pětistupňová převodovka dostala ekonomicky zvolenou pětku, která ani při rychlosti 130 km/h nevyžene otáčky motoru přes 4000 min-1.

Krátké svezení s tříválcovým motorem 1,2 12V HTP (51 kW) potvrdilo předchozí zkušenosti. Dynamika auta zatíženého třetinovým využitím limitu přibližně do 80 km/h odpovídá současným standardům, ale vyžaduje práci motoru pod stoprocentním zatížením. Dlouhodobá cestovní rychlost 130 km/h v praxi znamená, že objemová výhoda v oblasti spotřeby paliva se radikálně změní v nevýhodu a odběr vzroste i nad 8 l/100 km. 51 kilowattů bude stačit rodině, která s plným zatížením jezdí na dlouhé cesty spíše výjimečně a jejichž řidič vystačí s nižšími cestovními rychlostmi, než je český dálniční limit. Srovnání akustické pohody uvnitř tříválcového HTP a nejdostupnější čtyřválcové verze dopadá kupodivu lépe pro tříválec! Ani motor pracující s maximálním výkonem 51 kW v 5400 ot./min posádku významně neruší. Zvuk zatíženého čtyřválce už od 4000 ot./min výše není příliš příjemným společníkem na cestě.

Tříválcový základ se 44 kW se zatím pohybuje v mlhavém nejasnu, a prozatím není vyloučeno, že jej Škoda podobně jako u první Fabie Combi vůbec nepřizná v oficiálním zákaznickém ceníku.

Škoda Fabia Combi: ceny v ČR

Nová Škoda Fabia Combi se na českém trhu bude prodávat se základní cenou o 5 tisíc vyšší než současné provedení.

První cena 285.900,-Kč patří nové Fabii Combi se tříválcem 1,2 12V HTP (44 kW), kdežto dnešní základní model v ceníku za 280.900,- dostanete s motorem 1,2 HTP (40 kW).

Také s výbavou to nebude tak jednoduché. Všechny nové Fabie dnes mají například dva čelní a dva boční airbagy, ale v základním modelu první generace Fabie Combi je třeba za spolujezdcův airbag zaplatit 7.500,-Kč a za boční airbagy 8.900,-Kč. Základní model 1,2 HTP (44 kW) bude k dispozici během roku 2008.

Oficiální start prodeje v České republice a na Slovensku je ohlášen na 15.ledna 2008, ale je celkem možné, že někteří zákazníci s novými Fabiemi Combi odjedou z prodejen o něco dříve.

Níže uvedený ceník respektuje odstup Fabia - Fabia Combi v řádu 20.000,-Kč. Rozsah jednotlivých výbavových stupňů bude podle představitelů automobilky odpovídat tomu, co je už dnes v ceníku Fabie.

ŠKODA FABIA Combi Ceny v České republice
Výbava Fabia Classic Ambiente Sport Elegance
Benzinové motory
1,2 HTP/44 kW - 285.900,- - - -
1,2 12V HTP/51 kW - 302.900,- 316.900,- 356.900,- 371.900,-
1,4 16V/63 KW - 330.900,- 344.900,- 384.900,- 400.900,-
1,6 16V/77 kW - 355.900,- 369.900,- 409.900,- 424.900,-
1,6 16V/77 kW A - 385.900,- 409.900,- 439.900,- 454.900,-
Naftové motory
1,4 TDI/51 kW - 380.900,- 394.900,- 434.900,- 449.900,-
1,4 TDI/59 kW - 397.900,- 411.900,- 451.900,- 466.900,-
1,9 TDI/77 kW - 420.900,- 434.900,- 474.900,- 489.900,-

Základní technická data

V nabídce zážehových motorů jsou čtyři známé agregáty. Základní motorizace zrychluje na stovku za 16,8 s, tj. nejlíněji ze všech vozů značky Škoda. Nejpomalejším modelem značky je ale kupodivu krátká Fabia se stejným motorem (nejvyšší rychlost 155 km/h).

Škoda Fabia Combi - zážehové motory
Motor 1,2 HTP (44 kW) 1,2 12V HTP (51 kW) 1,4 16V (63 kW) 1,6 16V (77 kW) (A)
Zdvihový objem [cm3] 1198 1198 1390 1598
Válce/ventily 3/2 3/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 44/5200 51/5400 63/5000 77/5600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 106/3000 112/3000 132/3800 153/3800
Max. rychlost [km/h] 156 164 175 192 (186)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 16,8 15,1 12,7 10,4 (11,8)
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,9 5,9 6,5 6,9 (7,5)

Nabídka vznětových motorů se neliší od Fabie a Roomsteru. Jak vznětové tak zážehové motorizace jsou asi jen o 15 až 20 kg těžší než krátká provedení se stejnými motory. Dynamické vlastnosti i spotřeby jsou u Fabie Combi nepatrně horší.

Škoda Fabia Combi - vznětové motory
Motor 1,4 TDI PD (51kW) 1,4 TDI PD (59kW) 1,9 TDI PD (77kW)
Zdvihový objem [cm3] 1422 1422 1896
Válce/ventily 3/2 3/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 51/4000 59/4000 77/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 155/1600-2800 195/2200 240/1800
Max. rychlost [km/h] 164 173 191
Zrychlení 0-100 km/h [s] 15,4 13,7 11
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4,8 4,6 4,9

Jak jsou na tom konkurenti? Koho ohrozí nová Škoda Fabia Combi?
První pohled na rostoucí konkurenci na trhu malých kombi je v článku Nová Škoda Fabia Combi: nebude na trhu sama (stručné srovnání s konkurencí).

Ondřej Láník
Diskuze (441)
25. 11. 2007 13:28
Re: trivalec
To je verze JANOSIK pro Slovensko >:D ;-)
25. 11. 2007 13:27
Re: FABIOZNÍ TEXT
>:D >:D >:D >:D co hulis?Pritelkyni mam ze Slovenska,takze jsemsi to tam celkem uzil a sorry...ale na Cr nemate a jeste dlouho mmit nebudete,pac ted uz vas my CESI nedotujem....
25. 11. 2007 13:25
Re: FABIOZNÍ TEXT
se Slovenskem tu neuspejes,stejne jako Skodofka s Fobii :-!
23. 11. 2007 10:53
Páni a paní...
nešlo by něco udělat s diskuzí? V tomto počtu už zřejmě nefunguje zobrazení ve stromu a přehlednost je nulová :-(
Avatar - sparrow1
22. 11. 2007 16:40
Re: Nová Fabie vs Ojetina
Ten příspěvek o poruchách je ode mě zapoměl jsem se přihlásit.
Aby nevznikla nějaká mýlka.