Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Karoq 1.5 TSI vs. 2.0 TDI – Je lepší benzin, nebo nafta?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (95)
Škodovácké SUV nabízí hned dva motory o výkonu 110 kW, jeden zážehový a druhý vznětový. Který z nich je však lepší?


Design, interiér


Škoda Yeti byla do loňského roku jasně nejprodávanější SUV na českém trhu, a přesto se ji výrobce rozhodl kompletně proměnit. Na trh v říjnu dorazil model Karoq, který nepřijel jen s jiným jménem, ale také se zcela přepracovaným designem, modernější technikou a větší karoserií.

Navzdory této revoluci se i Karoq stal okamžitě hitem, v době zahájení prodeje na něj automobilka evidovala přes 3.500 objednávek. Největší zájem byl o zážehový čtyřválec 1.5 TSI (110 kW), následovaný turbodieselem 2.0 TDI stejného výkonu. Obě varianty se nám nezávisle na sobě na čas zastavily v redakční garáži, a tak jsme se rozhodli je porovnat a najít jejich silné a slabé stránky.

Proti yetimu konzerva

Testované kousky se přitom nelišily jen agregátem ve svých útrobách, ale také barvou karoserie. Jestliže naftový exemplář byl vyveden v povedeném červeném odstínu Velvet (za poměrně tučný příplatek 23.100 korun), benzinový kousek byl lakován elegantní béžovou metalízou Cappuccino za 15.300 Kč.

Nám osobně víc sedla červená barva, která zdůrazňuje rysy auta, zatímco v béžové Karoq vypadá až příliš usedle. Buď jak buď, musím se přiznat, že Karoq na nás působí mnohem obyčejněji než předchozí Yeti, který měl zvlášť ve své předfaceliftové verzi osobitý styl. A ten Karoqu prostě tak nějak chybí. Novinka zkrátka vypadá příliš obyčejně, zaměnitelně. Jediným nápaditým detailem jsou tak rozdělená hlavní světla, která se nám líbí, naopak zadní světla bychom za nás doporučili přepracovat. Kvůli úzkému „cancourku“ (nebo „ocásku,“ chcete-li) prostupujícímu do víka kufru vynikne velká masa plechů, kterou narušuje leda prolis nad registrační značkou, což ve výsledku není příliš elegantní. Pravdou ale je, že se tím Karoq odlišil od většího Kodiaqu a hlavně od sesterského Seatu Ateca.

Souhlasíme však s názorem, že z bočního pohledu nabízí Karoq přece jen vyváženější proporce než větší Kodiaq. Oproti němu je mimochodem s délkou 4.382 mm, výškou 1.603 mm a šířkou 1.841 mm o 315 mm kratší, o 73 mm nižší a 41 mm užší. Rozvor 2.638 mm (2.630 mm u verze 4x4) je pak o 150 mm kratší než u většího škodováckého SUV. Naopak ve srovnání s Yetim se novinka natáhla o 160 mm, snížila o 88 mm a rozšířila o 48 mm. Rozvor se oproti předchůdci prodloužil o 60 mm.

Škoda Karoq – srovnání rozměrů s dalšími modely značky
ModelŠkoda KaroqŠkoda KodiaqŠkoda Yeti
Délka (mm)438246974222
Šířka (mm)184118821793
Výška (mm)1603 (1607)16551691
Rozvor (mm)2638 (2630*)27912578
Objem zavazadelníku (l)521/1630**650/2065***310/1475
*S pohonem 4x4
**S běžnými zadními sedadly
***V pětimístné verzi

Jednoduše a logicky

Právě s větším Kodiaqem nemá Karoq uvnitř zase až tak moc společného, jak by se mohlo možná zdát, kritiku unifikace vzhledu si tahle dvojka nezaslouží. Vždyť palubní deska je řešena zcela jinak, v obou modelech jsou možná vertikálně orientované výdechy ventilace, Karoq ale nevyužívá prolomenou horní hranu nad středovým tunelem, naopak dává více na odiv obrazovku multimediálního systému. Menšímu mladoboleslavskému SUV také chybí ozdobný dekor, prostor před spolujezdcem oživuje jen vodorovná lišta. I tak však musíme říct, že se nám interiér Karoqu líbí, byť ten v Kodiaqu působí přece jen luxusněji. Výběr materiálů v nástupci Yetiho je možná slušný, oceňujeme měkčené plasty, třeba madla ve dveřích jsou ale pro Škodovky typicky lacině působící. A lícování některých panelů také není zrovna ideální.

Z hlediska uživatelské přívětivosti je to ale škodovácká klasika, do Karoqu prostě sednete a jedete, tlačítka jsou logicky rozmístěna, a tak ovladače rychle najdete, aniž byste byli na koncernovou logiku zvyklí. A přece by to šlo ještě lépe, protože oba testované exempláře byly vybaveny vrcholným multimediálním systémem Columbus s 9,2palcovým displejem, který postrádá klasické ovladače a má jen dotykové panely po stranách. Nemůžeme si pomoci, ale otočné voliče upravující hlasitost rádia nebo přibližující mapu navigace jsou z uživatelského hlediska zkrátka lepší. Proto berte raději navigaci Columbus (standard pro Style, 11.100 Kč pro Ambition), která možná má menší osmipalcovou obrazovku, jenže ta naprosto stačí a navíc si klasické otočné ovladače uchovala. Pracovat se vám s ní tak bude lépe.

suv skoda karoq srovnavacitesty suv skoda karoq srovnavacitesty  

Za volantem se sedí výše, jak je u SUV obvyklé, oceňujeme široký rozsah nastavení volantu a sedačky, čímž se novinka liší proti Yetimu, v němž pozice za volantem byla notně kompromisní. Vyšší posaz navíc napomáhá dobrému výhledu z auta, bez výhrad to ale není. Vnější zpětná zrcátka napojená na sloupky A vytváří vcelku velkou plochu, přes níž toho není moc vidět. A také nám vadí, že jsou sice možná vysoká, ale poněkud úzká.

Co se týče sedadel, tak k těm vpředu nemáme výhrad, sedí se v nich pohodlně i na delších cestách, byť jsou celkově měkčí. Horší je to však vzadu, konkrétně u červeného kusu s příplatkovými sedadly VarioFlex, dodávanými pro testovanou verzi Style za 8.600 Kč (9.000 Kč pro Ambition). Tři oddělené, posuvné a vyjmutelné sedačky totiž můžeme doporučit jen těm, co jejich výhod opravdu využijí. Kvůli krátkému sedáku, nízkému a úzkému opěradlu zad se zde dospělým nesedí pohodlně, a tak je to opravdu spíše jen řešení pro rodiny s dětmi. Výchozí klasická lavice je v tomto ohledu pro dospělé cestující určitě pohodlnější. Na druhou stranu v béžovém exempláři zase byly příplatkové sklopné stolky zabudované do předních sedadel (+1.300 Kč), které ukrajují prostor pro kolena pasažérů vzadu. Dětem, kterým jsou primárně určeny, ale vadit nebudou.

Odlišná zadní sedadla testovaných exemplářů znamenají i rozdíly v oblasti zavazadlového prostoru. K běžné lavici totiž dostanete krycí plato, zatímco k VarioFlexu krycí roletku. A obě varianty se liší také objemově. S běžnými sedadly máte pevně stanovený (na poměry třídy parádní) objem 521 litrů, zatímco s VarioFlexem lze podle polohy sedadel zvětšit kufr ze 479 na 588 litrů, tyto sedačky lze totiž v podélném směru posouvat o 150 mm. Když pak sedadla z auta zcela vyjmete, získáte prostor velký až 1.810 litrů, zatímco u standardní lavice je to 1.630 litrů.

Škoda přitom jako již tradičně myslí i na praktické prvky. K dispozici je tak vedle dvojitého dna nebo kapes v podbězích také několik háčků na tašky nebo třeba za 1.000 Kč dodávaný oboustranný koberec. Množství odkládacích prostorů najdeme také v kabině, byť třeba schránka před spolujezdcem není z největších. Šikovný je ale třeba šuplík pod sedadlem spolujezdce s prostorem pro deštník.

Motor, jízdní vlastnosti


Poněkud apatický dvoulitr

Nabídka motorizací pro Karoq je v tuto chvíli vcelku jednoduchá. Dva benzinové motory, dva turbodiesely, ve stejných výkonových verzích (85 kW a 110 kW), všechny v kombinaci se šestistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým DSG za příplatek 50.000 korun. V případě dvoulitrového TDI je tu pak standardně pohon všech kol.

Testovaný červený exemplář byl v té vůbec nejdražší dostupné kombinaci, což znamená 2.0 TDI (110 kW), pohon všech kol a převodovka DSG, ve stupni Ambition bratru za 719.900 korun.

Že bychom se ale v takovém autě cítili jako v tom nejsilnějším, to musíme hned rozporovat. Koncernové dvoulitrové turbodiesely splňující Euro 6 zkrátka působí vzhledem ke své síle (v tomto případě 110 kW při 3500 až 4000 otáček, 340 N.m při 1750-3000 otáček) poněkud apaticky a Karoq není výjimkou. Ne, že by byl vyloženě pomalý, mdle ale působí. A to už byl motor na poměry novinářských aut slušně zajetý, na svém kontě měl bezmála 10.000 najetých kilometrů. Zvlášť za studených rán pak bylo potřeba počítat s jadrnějším naftovým zvukem, jakmile se ale motor zahřeje, není prakticky slyšet.

suv skoda karoq srovnavacitesty suv skoda karoq srovnavacitesty  

Příliš nás nenadchla ani spolupráce dvoulitru se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Za běžné jízdy sice řadí rychle a naprosto hladce, byť možná někdy až příliš často, jakoby nevěděla, který převod právě zařadit, stačí se ale vydat do města a najednou zjistíte, že rozjezdy nejsou zrovna plynulé a převodovka při řazení poněkud cuká. Když se však rozhodnete řadit sami, zjistíte, že DSG na pokyny bezprostředně reaguje.

Spotřeba paliva pak odpovídá žíznivé kombinaci s automatem a pohonem všech kol, s přihlédnutím k tomu je ale vlastně slušná. Týdenní zápůjčku jsme zakončovali s průměrem 7,4 litru na 100 kilometrů, nejvíce času jsme přitom trávili na dálnici a ve městě. Zatímco při dálničních přejezdech jsme se vešli do osmi litrů, ve městě jsme pravidelně osmilitrovou spotřebu překonávali. Na okreskách se pak dá vejít do šesti litrů.

Kultivovaná patnáctistovka a příjemný manuál

Zážehová patnáctistovka poskytuje výkon 110 kW v pásmu od 5000 do 6000 otáček, maximum točivého momentu v podobě 250 N.m pak při 1500 až 3500 otáčkách. Pohonné jednotce nechybí systém vypínání dvou válců ACT, musí se ale obejít bez B cyklu a variabilního turba. Předností motoru ve srovnání s dvoulitrovým turbodieselem je jistě tichý chod a kultivovanost, při pohodové jízdě o něm takřka nevíte. Právě takový jízdní styl vyhovuje nejsilnějšímu TSI v nabídce nejvíce, ani nad 1700 otáčkami se totiž s plynem přilepeným k podlaze do žádných atletických výkonů nežene, i když v porovnání s dieselem působí o něco dynamičtěji.

Spolupráce 1,5litrového motoru se šestistupňovou manuální převodovkou zaslouží pochvalu. Přesné nejsou jen jednotlivé dráhy, ale i zapadání rychlostních stupňů. Hlavice řadicí páky navíc padne do ruky a nezalekne se ani momentu, kdy se rozhodnete jednotlivé stupně střídat ve hbitějším tempu. A když na to přijde, bez výrazných vibrací se auto zvedá z nízkých otáček, aniž byste museli okamžitě podřazovat.

suv skoda karoq srovnavacitesty suv skoda karoq srovnavacitesty  

Systém ACT možná ušetří nějakou tu desetinku paliva, ale výrazné úspory v rodinném rozpočtu nečekejte. Pochvalu si však zaslouží fakt, že nebýt hlášky na palubním počítači, o celém procesu odpojení a opětovném připojení prostředních válců vůbec nevíte. Když auto necháte na rovince plachtit na dva válce a posléze prudce akcelerujete, není znát žádné cuknutí či jiná rušící složka.

Výrobcem deklarovaná spotřeba 5,4 litru na sto kilometrů má sice k pravdě hodně daleko, ale i s benzinovým Karoqem lze jezdit s rozumnou hodnotou. Ekonomicky smýšlejícímu jedinci může pro jízdu na okreskách klidně stlačit šest litrů, při běžném stylu jízdy se pak budete pohybovat kolem sedmi. A když vyrazíte na dálnici, kde jednotka na šestý převodový stupeň točí 2800 otáček, stoupne apetit o dalšího půl litru. Obdobná spotřeba jako u testovaného naftového kousku tu jde ale v ruku v ruce s úspornější kombinací dvoukolky a manuálu.

Je to pohodář

Kompaktní SUV z Kvasin zatím není vybaveno adaptivními tlumiči DCC, současné naladění je spíše měkčí charakteristiky. Zejména srovnáme-li Karoq s tužší Atecou, s níž jsme se během dlouhodobého testování něco najezdili. Komfortnější jízdu auto naštěstí neposkytuje na úkor výrazných rázů, byť je pravda, že občasnému bouchnutí se na vymletých úsecích nevyhnete ani s obouvanými sedmnáctkami, které dostaly oba exempláře.

Zatímco čtyřkolky jsou vzadu vybaveny víceprvkovou nápravou, předokolky disponují jen vlečenými rameny. S nimi umí auto na příčných nerovnostech poněkud znervóznět, ale není to žádná tragédie. Hmatatelný rozdíl pocítíte až v momentě, kdy si stejný úsek trasy projedete s oběma variantami a dostanete tak přímé porovnání.

suv skoda karoq srovnavacitesty suv skoda karoq srovnavacitesty  

Že nejde o auto se sportovními ambicemi, vlastně prozrazuje i samotné řízení, se kterým se budete cítit nejjistěji v pohodovém tempu. Je sice rychlé, ale ne až tak komunikativní a při hbitějších průjezdech utaženými zatáčkami vám za volantem bude chybět trochu více tuhosti. Alespoň z části lze atletické choutky zažehnat voličem jízdních režimů, jenž v Karoqu přijde na 2.200 Kč.

Závěr


Závěr

Volbu mezi zážehovým a vznětovým motorem se shodným počtem 110 kilowattů snad může usnadnit pohled do ceníku. Benzinová patnáctistovka startuje na 574.900 Kč ve výbavě Ambition. Testovaný dieselový dvoulitr už stojí ve stejné výbavě minimálně 669.900 Kč, ale připomeňme, že se páruje výhradně s pohonem všech čtyř kol.

Pořizovací cena je tak u obou variant přece jen vyšší, je to ale dáno tím, že zatím není k dispozici avizovaná základní varianta Active. Ambition je přitom už více než slušně vybaveno, dostanete k němu i tempomat, zadní parkovací senzory, automatickou dvouzónovou klimatizaci, multimediální systém s osmipalcovou obrazovkou nebo přední mlhovky.

Lze tedy cenový rozdíl odůvodnit pádnými argumenty? Patnáctistovka TSI potěší v Karoqu hlavně nenáročné řidiče pohodáře, kteří s trochou snahy mohou mít SUV s velmi slušnou spotřebou. Dvoulitrový diesel už si dělá vyšší ambice. Ne že by snad nabízel výrazně atraktivnější jízdní projev, ale není v ničem horší a s pohonem všech kol ve standardu vás nenechá v nesnázích ani mimo zpevněné komunikace. Snad jen volbu DSG bychom v tomto případě zvážili, tedy pokud pro vás automat není vyloženě podmínkou. Se šestistupňovým manuálem se vám bude spolupracovat jedna radost a ještě ušetříte nějakou tu korunu.

suv skoda karoq srovnavacitesty suv skoda karoq srovnavacitesty  

Škoda Karoq 1.5 TSI (110 kW)

Nejlevnější verze modelu529.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Ambition)
Základ s testovaným motorem574.900 Kč (1.5 TSI/85 kW Ambition)
Testovaný vůz bez příplatků629.900 Kč (1.5 TSI/85 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou774.900 Kč (1.5 TSI/85 kW Style)

Plusy

  • Ve srovnání s 2.0 TDI živěji působící motor
  • Příjemná manuální převodovka
  • Jízdní komfort na sedmnáctkách

Minusy

  • Aktuálně není s 4x4

Škoda Karoq 2.0 TDI (110 kW) DSG 4x4

Nejlevnější verze modelu529.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Ambition)
Základ s testovaným motorem719.900 Kč (2.0 TDI//110 kW DSG 4x4 Ambition)
Testovaný vůz bez příplatků774.900 Kč (2.0 TDI//110 kW DSG 4x4 Style)
Testovaný vůz s výbavou954.400 Kč (2.0 TDI//110 kW DSG 4x4 Style)

Plusy

  • Skvělá ergonomie
  • Slušné jízdní vlastnosti
  • Slušná spotřeba
  • Hladce fungující jízdní asistenti

Minusy

  • Vyšší pořizovací cena
  • Cukání převodovky při rozjezdu
  • Nepohodlná sedadla VarioFlex

Autoři: David Bureš, Stanislav Kolman

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
redakce AUTO.CZ
Diskuze (95)
Model Škoda Karoq 1.5 TSI (110 kW) Škoda Karoq 2.0 TDI (110 kW) DSG 4x4
Cena základní sestavy 629 900 Kč 774 900 Kč
Cena testované sestavy 774 900 Kč 954 400 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500 340 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.4 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.7 / 5.4 5.7 / 4.9 / 5.2
Emise CO2: 123 137
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 521 / 1630 479 / 1810
Objem nádrže (l): 50 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1378 / 612 1591 / 612
Rozměr pneu: 215/55 R17 225/55 R17
Škoda Karoq 1.5 TSI (110 kW)
Škoda Karoq 2.0 TDI (110 kW) DSG 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4382 4382
b) šířka (mm): 1841 1841
c) výška (mm): 1603 1607
d) rozvor (mm): 2638 2630
e) rozchod vpředu (mm): 1576 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1547 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070 0 / 0
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 910 0 / 0
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970 0
k) šířka vpředu (mm): 1500 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510 510
délka sedáku vzadu (mm): 480 0
výška opěradla vpředu (mm): 650 650
výška opěradla vzadu (mm): 650 0
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - praděda7
12. 2. 2018 10:02
Re: K redakci...
Prcek jako takový by mě nevadil, spíš ta nadváha. To je samozřejmě penalta za tu solidnost. Jo, 6ti vál by si s ní poradil....no problem...ale ten 4vál na ni nemá...škoda... ;-\
Avatar - white label
12. 2. 2018 01:02
Re: K redakci...
Ale tohle je "prcek" dokonce i proti Macanu.
Avatar - JGucci
11. 2. 2018 18:49
Design
Souhlasim s redaktorem ohledne designu, Karoq se mi libi, ale za srdce me nechytl a nemam z nej ten pocit "TO MUSIM MIT"....Yeti ma preci jen vice stylu...v soucasnosti mam na Yetim najeto 80 tis, takze takove 2 roky si ho jeste necham, stejne Karoq v me preferovane kombinaci (1,5 Tsi 4x4 Dsg) jeste na trhu neni...ale obmenu chci stihnout pred faceliftem Karoqu, protoze Skodovka facelifty neumi viz. Fabia III
Avatar - Hammunasakra
10. 2. 2018 21:44
Re: Benzin
Důvod spíš nebude technickej ale levwáckej marketing = donutit část zákazníků připalatit a koupit si dražší naftu. Blbý je že naftová verze má horší jízdní pocitový vlastnosti = připlatit si a cejtit se v autě hůř = fakt super :yes: :-)
9. 2. 2018 13:41
Re: Když
Logiku lze také aplikovat jen v omezené míře. Dost je toho arbitrárního, protože neexistují vztahy, z kterých by to plynulo (spíš se spoléháme na zkušenosti než na logiku). A fakt je, že když jsi na něco zvyklý, přeučení zabere čas. Nepamatuji si však, že bych někdy narazil na auto, na které bych si nedokázal zvyknout.

Nicméně ergonomie jako taková je spíš o namáhání těla. Mohu to dělat celý den, nebo mi upadnou ruce, budu mít zničená záda; dosáhnu, nebo se musím natahovat atd. Jednoduše řečeno.