Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
Škoda Octavia
40
Fotogalerie

TEST Škoda Octavia Tour 1,6 MPI – Starý známý

Konzervativní design, osvědčená technika, prostorný interiér, velký zavazadelník a dobrá cena mají být hlavními trumfy nové Octavie Tour. Jsou tu i nějaká ALE?

Výroba starší generace zároveň s tou, která ji nahrazuje, představuje pro automobilky snadnou cestu, jak do své nabídky zařadit model, který k prodejcům přiláká většinou konzervativně smýšlející zákazníky. Ti vedle léty prověřeného designu a osvědčené techniky oceňují i sympatickou cenovou politiku, která starší modely provází.

Dokonalou ukázkou toho, jak může starší generace žít svým vlastním životem vedle svého nástupce, se stala první generace Octavie Tour nabízená v letech 2004 až 2010.

Konzervativec

Na její místo letos na podzim nastupuje stejnojmenný model, který je většinou označován za Octavii druhé generace z období před faceliftem provedeným v roce 2008. Skutečnost je ovšem trochu jiná. Nová Škoda Octavia Tour sice vypadá stejně jako Octavia z let 2004 až 2008, sdílí s nimi ale pouze komponenty, jako jsou kapota motoru, maska chladiče, přední blatníky, nárazníky s černými lištami, hlavní světlomety a zadní svítilny. Skelet karoserie nebo například dveře jsou shodné s modernizovanou Octavií vyráběnou od roku 2008. Z té pocházejí i rozměrná vnější zpětná zrcátka, která jsou u Octavie Tour stejně jako vnější kliky dveří vždy v černé barvě.

skoda octavia testyskoda octavia testy | acz 

Octavia Tour sdílí s modernizovanou Octavii i kompletní interiér. Ten na první pohled sice záplavou tmavých plastů příliš nenadchne, ale v Octavii v provedení Prima nebo Classic vás čeká prakticky to samé. K luxusní atmosféře, kterou do interiérů nižší střední přinesl Peugeot 308, má Tour daleko, ale Škoda u objemových modelů nikdy nehrála na efekt.

Když se nenecháte odradit prvním dojmem, časem poznáte, že i levná Octavia se drží vysoké kvality použitých materiálů a velmi dobrého zpracování, známých to charakteristik dražší Octavie. Ani nabídka vnitřního prostoru, za kterou byla Octavia druhé generace nesčetněkrát chválena, se nezměnila.

Překvapením je pro nás použití palubní desky z modernizované Octavie, u níž je měkčený plast nejen v horní části, ale ve střední části je protažen až k dolů středovému tunelu. To znamená, že pravé koleno řidiče se neopírá o tvrdý plast jako u řady i výrazně dražších vozů současnosti.

Ze současné Octavie pocházejí i sedadla, což je důležitá informace především v případě těch předních, standardně vybavených hlavovými opěrkami WOKS (Whiplash Optimierte KopfStützen). Ta jsou používána právě od faceliftu provedeného v roce 2008 a lépe chrání krční páteř v případě nárazu zezadu.

Určitě se najdou jedinci, kteří Octavii Tour odsoudí za nedělené sklopné zadní sedadlo. Příplatek 4200,- Kč za dělené sedadlo (s loketní opěrkou a odkládací schránkou) vypadá tak trochu jako naschvál. Malou útěchou snad bude to, že u kombi se připlácí jen 1400,- Kč.

Spartánské zařízení

Jednou z achillových pat Octavie Tour se u zákazníků může stát chudá základní výbava. Auto nižší střední třídy za 300 tisíc Kč v dnešní době působí jen s ABS a čelními airbagy poněkud nepatřičně. Bezpečnostní výbavu je sice možné rozšířit o boční airbagy (za 10.900,- Kč), boční i hlavové airbagy (za odvážných 20.900,- Kč), nebo ESP (za 13.000,- Kč), ale potom začne cena nebezpečně šplhat vzhůru a to jste si ještě nezútulnili interiér.

skoda octavia testyskoda octavia testy | acz 

Standardní komfortní výbavu lze jednoduše označit za nulovou. V základním provedení Octavie Tour si totiž při potřebě stáhnout kterékoliv z oken procvičíte krouživými pohyby své ruce. Za elektrické ovládání předních oken se připlácí 7.600,- Kč, protože jsou v kombinaci s 6 reproduktory palubního audiosystému. Pokud máte rádi hudbu, tak si budete muset zpívat nebo připlatit tučných 8.400,- Kč za rádio Blues s přehrávačem CD i MP3, k němuž musíte za 4.400,- Kč přikoupit ještě šest dalších reproduktorů, které doplňují původní dva montované.

Příplatek 35.300,- Kč za manuální klimatizaci nejspíš zaplatí jen zákazníci, kteří na konci ceníku přehlédnou akční paket Tour Plus za 10.000,- Kč, jehož součástí jsou již několikrát zmiňované reproduktory a přístrojový panel MFA s multifunkčním ukazatelem a manuální klimatizace.

skoda octavia testyskoda octavia testy | acz 

Základní cena 282.500,- Kč v případě Octavie Tour se splývavou zádí sice vypadá velmi sympaticky, ale zároveň je také velmi nereálná. Právě díky příplatkům za airbagy, ESP, autorádio a klimatizaci se cena vyšplhá daleko nad 300.000,- Kč. A to jsme se ještě nezmínili o poněkud zvláštních položkách příplatkové výbavy, které představuje například jinde standardní možnost deaktivace airbagu spolujezdce (za 1.600,- Kč) nebo třetí hlavová opěrka (za 900,- Kč).

Známá technika

Udatný Achilles byl sice zranitelný jen na jedné patě, ale Škodě Octavii Tour může vedle minimalistické výbavy uškodit i skutečnost, že je nabízena pouze se jediným zážehovým čtyřválcem 1,6 MPI. Ten samozřejmě prodělal modernizaci a splňuje emisní normu Euro 5. Nadále spolupracuje s manuální pětistupňovou převodovkou, která stále vyniká precizní kulisou a bezproblémovým chodem řadicí páky.

Známý čtyřválec s variabilním sacím potrubím v testované Octavii Tour příjemně překvapil svou živostí, která nijak nepřipomínala námi dříve testované verze. Ty většinou ztrácely body za svou lenivost a chuť na drahocennou tekutinu v palivové nádrži. Tentokrát bylo vše trochu jinak. Motor hbitě reagoval na sešlápnutí plynového pedálu a nechal si líbit i vyšší otáčky.

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h pracuje atmosférická šestnáctistovka se 3200 min-1 a palubní počítač udává průměrnou spotřebu 6,3 litru na 100 km. V rychlosti 130 km/h je ručička otáčkoměru až za 4100 min-1. Na dálnici v tomto režimu raději počítejte s vyšší průměrnou spotřebou, my jsme jezdili za 8,4 l/100 km.

Podvozek Octavie Tour je naladěn na komfortní jízdu a subjektivně se nezdál být tak tuhý jako u běžné Octavie. I nadále ovšem nabízí jisté jízdní vlastnosti a stabilitu i při vysokých rychlostech na dálnici. Přes absenci izolace na kapotě je hluk od motoru pronikající do kabiny snesitelný. Na vyšší hluk od kol při jízdě po dálnici mohla mít u testovaného exempláře vliv i skutečnost, že měl nové zimní obutí.

skoda octavia testyskoda octavia testy | acz 

Závěr

Nic není zadarmo, skoro vždy je potřeba vyměnit něco za něco. Za cenu pod 300.000,- Kč Škoda nabízí prověřenou robustní techniku, prostorný interiér s kvalitními materiály, jistý podvozek a samozřejmě nadprůměrně objemný zavazadlový prostor.

Smířit se ale musíte se skromnou bezpečnostní výbavou v základním provedení, s několika designovými ústupky, jediným a navíc letitým motorem v nabídce a poněkud vyšší spotřebou než u moderních maloobjemových TSI.

První cena vozu282.500,- (1,6 MPI, 75 kW, OctaviaTour)
První cena vozu s testovanou motorizací282.500,- (1,6 MPI, 75 kW, OctaviaTour)
Základní cena testovaného vozu282.500,- (1,6 MPI, 75 kW, OctaviaTour)
Cena testovaného vozu vč. příplatků407.000,- (1,6 MPI, 75 kW, OctaviaTour)

Plusy

  • Osvědčená technika
  • Přesné řazení
  • Komfortní a stabilní podvozek
  • Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • Poloha řidiče za volantem
  • Objemný zavazadlový prostor

Minusy

  • Pouze s motorem 1,6 MPI
  • Chudá základní výbava
  • Omezená nabídka příplatkové výbavy
  • Vyšší hluk od pneumatik