Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Smart ForTwo Coupé mhd – sólista pro velkoměsto

Aleš Jungmann
Není MHD jako mhd. Zatímco městskou hromadnou dopravu není třeba představovat, nový Smart ForTwo Coupé se systémem micro hybrid drive ano.

Automobily značky Smart se na první pohled vymykají zaběhnutým automobilovým standardům. Jsou to neobyčejně mrštná vozítka s koly umístěnými v rozích karoserie, pouze dvěma sedadly, lehce větší výškou, o něco menší šířkou a neobvykle malou délkou.

Stvořen pro město

Smarty si za dobu své existence vysloužily auru naprosto ideálních a současně stylových vozidel do města. Představují jakýsi kompromis mezi motocyklem s kapotáží a plnohodnotným automobilem. Oproti nabídkám rozličných firem, které nabízejí pro městský provoz širokou paletu motorových tříkolek s uzavřenou kabinou, jsou vozy Smart v podstatě normální automobily, pouze jsou o něco menší.

Parkování kolmo k chodníku tam, kde se normálně parkuje podélně, je pouze jednou z dovedností Smartu. V automobily zahlceném velkoměstě se jeho schopnost doslova se vecpat do sebemenší skulinky často vyvažuje zlatem. Stále více našich velkých měst zavádí rezidentní a placené zóny, takže zaparkovat co nejrychleji a co nejblíže k místu určení je někdy docela problém. Když ale přijedete Smartem, začnete najednou silněji vnímat i malá volná místa, která byste s běžným vozem snad ani nezaregistrovali. Začnete myslet s jistou pozitivně míněnou vychytralostí, prostě po Smartovsku .

smart hybrid minivozy testy smart hybrid minivozy testy
 

Zadní pohon v nezvyklé situaci

Na ono specifické chování řidiče Smartu si musíte chvíli zvykat, ze začátku si okolo sebe necháváte až nadbytek místa a parkujete v podstatě jako obvykle. Jak se ale s vozem sžíváte, začnete postupně využívat všechny benefity, které jeho skromný půdorys přináší. Zvyknete si na to, že při couvání můžete vidět ve zpětném zrcátku zeď vzdálenou jen dva metry nebo že předek vozu opravdu končí několik centimetrů před předními koly.

Smarty se mohou pochlubit pohonem zadní nápravy, který obyčejně bývá zárukou řidičovy zábavy. Ne však zde. Zadní kola lze sice dostat do smyku, tak zábavné jako s klasickými auty to ale rozhodně není. Tady jsme naopak ve vodách, kde spíše než o zábavu jde o to v zatáčce se nepřevrátit a dojet bezpečně a v klidu z práce domů. Zadní pohon tedy v tomto případě zaručuje pouze bezproblémové nájezdy na obrubníky, i když ani to není ve městě k zahození.

Díky šířce 1559 mm v zácpách projedete tam, kde jiná auta musí čekat na pohyb kolony, kompaktní rozměry celého vozu oceníte také například při změně jízdního pruhu nebo otáčení ve stísněném prostoru. Litrový benzinový agregát o výkonu 52 kW sice může na první pohled vzbuzovat spíše soucitný úsměv, s každým dalším pohledem ale hnidopichům tuhne úsměv na rtech. Nezapomínejme na to, že tato pohonná jednotka má rozhýbat pouhých 750 kilogramů, čili poměr hmotnost/výkon je zde velmi příznivý. Přičteme-li zpřevodování pětistupňové robotizované převodovky, ušité na míru městskému provozu, a ochotu tříválce k vytáčení, dostaneme vůz schopný raketového startu na semaforech, kterým zesměšní i mnohem silnější automobily.

Pihou na kráse ovládání Smarta zůstává mezigeneračně značně vylepšená, ale stále pořád jen automatizovaná převodovka. Pokud budete tupě šlapat na pedály odmění se vám nečekanými prodlevami v akceleraci, v kopci si dokonce možná i couvnete! I tady se po řidiči tak trochu chce, aby byl smart a poslouchal, co zrovna jeho auto dělá. Mírné povolení plynu v okamžiku řazení znamená, že jízda je plynulá jako když se snažíte sami s manuálem.

Smart se vám dostane pod kůži. Začnete pochybovat, zda jsou všechna ta velká plechová monstra kolem nás opravdu nutná. A příjdete na to, že...jsou.

Konec města, konec úsměvů

Jak dokonale zvládá Smart městský provoz, tak mimo město vlastnostmi rozhodně neohromí. O nezlomné jistotě za volantem vskutku nemůže být řeč, celý vůz je prostě postaven primárně pro jeden účel a meziměstské nebo dokonce dálniční cestování nemůže být a ani není jeho doménou. Náchylnost na boční vítr či neklid při vyšších rychlostech na rozbitých silnicích není ale asi nic, co by mělo být konstruktérům vyčítáno. Spíš si myslíme, že výsledek by mohl dopadnout ještě mnohem, mnohem hůře. Občasný výlet za město Smart s přehledem zvládne (pokuste se ale cestovat po kvalitních silnicích...pokud je tedy u nás najdete), ten náš dokázal dokonce upalovat rychlostí až 145 km/h, a pokud nepřekonáte zhruba stokilometrovou rychlost, dá se hovořit o přijatelném komfortu i akustické pohodě na palubě.

smart hybrid minivozy testy smart hybrid minivozy testy
 

Jednou z nejkontroverznějších otázek je cena. Málokdo si totiž dopřeje ten luxus utratit za vůz s tak úzce vymezenými schopnostmi částku zhruba od čtvrt milionu korun výše. Smart vzbuzoval u lidí veskrze pozitivní emoce (zejména pak u něžné části obyvatelstva), když ale došlo na cenu, prvotní zájem většinou rychle opadl. V testované výbavě (nejvyšší výbavový stupeň Passion) se cena vozu pohybovala za hranicí 300.000,- Kč, což za dvousedadlové miniautíčko je (alespoň v našich podmínkách) docela dost. Smart tak těžko bude plnit úlohu jediného automobilu, spíše v movitějších rodinách dostane důvěru při výběru druhého či třetího vozu, určeného výhradně pro dojíždění za prací od pondělí do pátku. A nutno připomenout, že toto mu jde nadmíru dobře.

Ještě menší spotřeba paliva!

Na závěr jsme si nechali onu technickou libůstku a sice systém „micro hybrid drive“, který vozu pomáhá dosáhnout nižší spotřeby pohonných hmot. Nejedná se o žádný složitý mechanismus (a už vůbec ne o hybrid, jak jej známe třeba z Toyoty Prius), i přesto ale umí uspořit cenné desetinky litrů paliva. Ve městě často zastavujete a rozjíždíte se, motor běží i když jej nepotřebujete a spotřeba v zácpách roste. S tímto novým systémem je pohonná jednotka obsluhována elektromotorem, který má také funkci alternátoru (generátoru). Spalovací motor se vypíná kdykoliv není jeho chod potřeba a to nejen při stání, ale už ve chvíli, kdy řidič brzdí a rychlost jízdy klesne pod 8 km/h. Přes řemenový převod naopak elektromotor startuje už ve chvíli, kdy řidič pouští na křižovatce poměrně tuhý brzdový pedál. Samotný start proběhne v podstatě stejně rychle, jako trvá přendání nohy z pedálu brzdy na pedál akcelerátoru.

smart hybrid minivozy testy smart hybrid minivozy testy
 

Ze začátku je to hodně velký nezvyk – zastavíte na křižovatce a automaticky se vypne motor. Chmurné představy o tom, co se stane, když při pokusu o rozjezd sice brzda povolí, vůz najede do křižovatky ale motor nenaskočí nás sice sužovaly (asi jako každého čerstvého majitele tohoto vozu), díky naprosto bezproblémovému fungování systému ale byly rychle zapomenuty. Můžeme potvrdit, že vše se děje naprosto spolehlivě, bez velkých vibrací a hlavně rychle. Motor je za volnoběžných otáček tak kultivovaný a navíc dobře utlumený, že spolujezdec si této vlastnosti často ani nevšiml. Pro funkčnost systému je třeba motor zahřát a akumulátor nabít, na což stačí několik málo kilometrů jízdy. Spalovací agregát se v případě potřeby, například po dlouhé době stání se spuštěnou klimatizací, opět nastartuje a akumulátor dobije. Tuto funkci lze také pochopitelně vypnout spínačem na středovém panelu.

A jak se přítomnost tohoto systému projevila na spotřebě? Během testu opustil vůz naše hlavní město jen na několik desítek kilometrů, takže výsledná spotřeba 4,9 l benzinu na 100 km během celého testu je velmi lichotivá. Příplatek 5.000,- Kč oproti verzi bez systému mhd podle nás rozhodně stojí za zvážení. Bližší zkoumání spotřeby v různých režimech jízdy bohužel nebylo možné, protože palubní počítač nenabízel informaci o spotřebě.

Zpozornět by měli také drobní živnostníci, kteří se pohybují hlavně po městech. Testovaný vůz měl totiž v zavazadlovém prostoru zabudovaný prototyp systému schránek a přihrádek, díky kterému bude zřejmě možné v budoucnu zařadit takto upravený vůz do kategorie N1. Optimální bude takový Smart třeba i pro pizzaře…

smart hybrid minivozy testy smart hybrid minivozy testy
 

Závěr aneb MHD či mhd?

Smart je tak specifické auto, že chtít jej srovnávat s běžnou produkcí vlastně ani nejde. Ten, kdo hledá mimořádně schopné městské vozidlo a nevadí mu jeho malá všestrannost, bude jistě spokojen. Se systémem mhd je navíc již tak velmi malá spotřeba pohonných hmot dále snížena (hlavně ve městě), což potěší nejen peněženku ale také ekology. Smart ForTwo Coupé mhd je zkrátka s městem kamarád, a tak bychom mu před MHD určitě dali přednost.

První cena vozu 241.000,-Kč (ForTwo Coupé Pure, 1,0 l 45 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 258.000,-Kč (ForTwo Coupé mhd Pure, 1,0 l 52 kW)
Základní cena testovaného vozu 307.133,-Kč (ForTwo Coupé mhd Passion, 1,0 l 52 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 325.593,-Kč (ForTwo Coupé mhd Passion, 1,0 l 52 kW)

Plusy

  • Nízký příplatek za verzi mhd
  • Ideální rozměry pro pohyb ve městě
  • Živý motor
  • Rychlé řízení
  • Sedadla a poloha řidiče
  • Nízké povinné ručení
  • Mimořádně nízká spotřeba ve městském provozu

Minusy

  • Vyšší cena
  • Nutná kooperace řidiče a vozu pro dosažení plynulé akcelerace (omezení trhavých pohybů při řazení)
  • Jízdní vlastnosti mimo město
  • Tuhý brzdový pedál
Aleš Jungmann
Smart ForTwo Coupé mhd
Cena základní sestavy 307 133 Kč
Výbava základní sestavy ESP, ABS, hydraulický brzdový asistent, čelní airbag řidiče a spolujezdce, bezpečnostní klec tridion ve stříbrné barvě, bezpečnostní sedadla s integrovanými bezpečnostními pásy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zamykání při rozjezdu, čalounění černou látkou, Softip – sekvenční řazení řadící pákou nebo pádly na volantu, automatizovaná převodovka softouch, elektrické stahování oken, panoramatická střecha se sluneční clonou, litá kola (15 palců) se dvanácti paprsky, trojramenný sportovní kožený volant, kryt zavazadlového prostoru, klimatizace s automatickou regulací teploty včetně pylového a prachového filtru Kč
Cena testované sestavy 325 593 Kč
Výbava testované sestavy Autorádio smart 10 (RDS rádio s CD a MP3 přehrávačem včetně dvou reproduktorů) (+ 18.460,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 52 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 92 / 4500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 145
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.9 / 4.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 220 / 360
Objem nádrže (l): 33
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 750 / 270
Rozměr pneu: 155/60 R15, 175/55 R15
Smart ForTwo Coupé mhd
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 2695
b) šířka (mm): 1559
c) výška (mm): 1542
d) rozvor (mm): 1867
e) rozchod vpředu (mm): 1283
f) rozchod vzadu (mm): 1385
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1220
délka sedáku vpředu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620