TEST Subaru BRZ 2.4 D-4S Limited MT – Boží, Ryzí, Zábavné
V omezeném počtu, ale přece: Do Česka dorazil sporťák Subaru BRZ ve druhé generaci! Drží se receptu předchůdce a snaží se jej dotáhnout k dokonalosti. Povedlo se?
Design, interiér
Skutečnost, že takzvané Toyobaru vzniklo ve druhé generaci, je v dnešní době malým zázrakem. Dalším zázrakem je, že se oba vozy dostaly také na český trh, byť jejich dostupnost je značně omezená. Nedávno se nám do rukou dostala Toyota GR86 a nyní přišla řada na její dvojče, Subaru BRZ.
Mezigeneračně se japonské sportovní kupátko příliš neměnilo, například šířka nebo rozchod předních kol zůstávají stejné. Rozvor se podle Subaru prodloužil pouze decentně, a to o 5 milimetrů (2575 mm), zatímco celková délka narostla o 25 mm (4265 mm), rozchod zadních kol o 10 mm (1550 mm) a naopak o 10 mm se snížila výška vozu (1310 mm).
Vzhled modelu BRZ rovněž ve srovnání s první generací prošel spíše evoluční proměnou a stále zůstává z velké části shodný s dvojčetem od Toyoty. Přesto se mezi oběma vozy rozdíly najdou, z nichž ty největší jsou na přídi. Zatímco Toyota sází na tvarově jednodušší vstup vzduchu na přídi, Subaru mu dalo hexagonální tvar. Jinak řešené je také lízátko pod maskou nebo vzduchové kanály po jejích stranách. Boky vozů a zádě obou aut jsou v podstatně totožné.
Subaru je pyšné rovněž na funkční aerodynamické prvky, jakými jsou například výdechy za předními koly (pro značku novinka), výrazné boční prahy nebo decentní křidélka na lemech blatníků zadních kol. BRZ rovněž pracuje se vzduchem proudícím pod vozem, jehož promyšleným vedením podle výrobce zvyšuje stabilitu v přímém směru.

Uvnitř auta
Vnější rozměry a tvary Subaru BRZ na první pohled prozrazují, že uvnitř není místa na rozdávání. Což ostatně není ani pointou auta. Prostorově výraznější postavy – ať už do výšky nebo do šířky – proto nemají místa nazbyt. To platí i pro mě, ale upřímně nemohu říct, že bych se se svými 184 centimetry a kilogramy navíc v autě cítil stísněně, spíše bych pocit z pobytu uvnitř popsal jako útulný. Nevadí ani tvrdé plasty palubní desky – působí kvalitně zpracované a zároveň připomínají, že BRZ má jiné priority.
K útulnosti interiéru přispívají také sportovně tvarované a sedačky, které byly mezigeneračně upraveny jak s ohledem na držení těla v zatáčkách, tak na komfort. Zároveň jsou výškově nastavitelné ve větším rozsahu, díky čemuž může řidič sedět až o 5 milimetrů níže. Zadní sedadla budou využitelná spíše pro malé děti nebo zavazadla. I když kufry bez potíží schováte do zavazadlového prostoru. Oficiálně udávaný objem 237 litrů sice překoná kdejaký hatchback a vstupní otvor není velký, ale praxe ukázala, že pro běžné potřeby zcela dostačuje.
Palubní deska prošla spíše evoluční změnou, takže stále ve velkém sází na logické rozmístění ovládacích prvků, a především na primární ovládání tlačítky. Přesto nechybí dotyková obrazovka infotainmentu s jednoduchou a přehlednou grafikou, která podporuje zrcadlení obrazovky chytrého telefonu. BRZ se nesnaží lákat na nemodernější prvky konektivity, ale základy má pokryté.
Dotykový displej na palubní desce doplňuje digitální přístrojová deska tvořená kombinací segmentového LCD se 7palcovým displejem TFT LCD, který u Subaru slaví premiéru. První jmenovaná obrazovka ukazuje údaje o palivu, teplotě chladicí kapaliny nebo čas, zatímco zbytek informací zprostředkovává druhá obrazovka, jejíž hlavní částí je velký otáčkoměr s ukazatelem rychlosti uprostřed. Informace jsou prezentovány jednoduchou a přehlednou formou.
Motor, jízdní vlastnosti
Vyslyšení kritiků
První generace Subaru BRZ, ostatně i sourozenců Toyota GT86 a Scion FR-S, byla chválena za mnohé, ovšem na jednom se většina kritiků shodla – relativním nedostatku točivého momentu. Nástupce proto vyměnila plochý dvoulitrový čtyřválec za novou 2,4litrovou jednotku, která nabízí o 15 % vyšší točivý moment. Vedle většího objemu se zapracovalo na účinnosti sání i výfuku a na snížení tření. Ani v nové generaci modelu nechybí systém přímého a nepřímého vstřikování paliva Toyota D-4S.
Nové Subaru BRZ produkuje 172 kW při 7000 ot/min a 250 Nm při 3700 ot/min. Vystřelit z 0 na 100 km/h zvládne za 6,3 sekund a zrychlovat přestane ve 226 km/h. Dynamické parametry náleží provedení s šestistupňovou manuální převodovkou, která byla přítomna v testovaném voze. Na výběr je také automat se stejným počtem převodových stupňů. S ním je auto ve sprintu o 0,6 s pomalejší a dosáhne o 10 km/h nižší maximální rychlosti.
Kombinovanou spotřebu paliva výrobce u obou převodovek uvádí totožnou, a to 8,8 litrů na 100 kilometrů. Během týdenního testování se tento údaj ukázal být přesný, neboť podobnou, případně o desetinu litru nižší hodnotu, hlásil také palubní počítač. Při sportovnější jízdě šla spotřeba paliva k 10 l/100 km, ale po zvolnění vždy začala zase rychle padat k uvedenému průměru.
Dílčí ladění
Druhá generace BRZ kromě nového motoru přinesla celou řadu dalších dílčích vylepšení. Větší pohonná jednotka, zvýšená bezpečnost vozu a další úpravy sice přinesly navýšení jeho hmotnosti o zhruba 75 kg, zároveň se však podařilo zhruba 65 kg ušetřit úpravou designu či použitých materiálů. Ve výsledku tak BRZ oproti předchůdci přibralo jen kolem 10 kg. Subaru zároveň hovoří o optimalizovaném rozložení hmotnosti (53:47) a snížení těžiště o 4 milimetry.
Další úpravy zahrnují například tužší uložení převodovky řízení, přední vinuté pružiny nebo zadního pomocného rámu. Změn je zkrátka více než dost, což je známka, že v Subaru tohle auto berou vážně a jen neoblékli první generaci do modernějšího kabátku. Pro kompletnost už jen uvedu, že přední náprava využívá řešení McPherson, zatímco zadní spoléhá na lichoběžníkové. Poháněna jsou samozřejmě zadní kola a nechybí samosvorný diferenciál.
Lék na moderní dobu
Většina moderních aut, a to často i těch sportovně orientovaných, se snaží řidiče od procesu řízení do určité míry oddělit. Průměrný řidič se potřebuje dostat z bodu A do bodu B, aniž by tomu musel věnovat víc pozornosti a námahy, než je nezbytně nutné. V kombinaci s plejádou moderních asistenčních systémů je tak řízení jednodušší a částečně i bezpečnější. Co když je ale právě pocit, že máte auto pod kontrolou, a o jeho chování rozhodujete vy, ne počítač kdesi v hlubinách vozu, hlavním důvodem, proč usedáte za volant?
Přesně od toho je tu Subaru BRZ. Přestože je také vybaveno asistenčními a bezpečnostními systémy, přednost dává zážitku z řízení. Proto jsou také ovládací prvky těžší a volantem nebudete na parkovišti točit jedním prstem. Řízení BRZ vyžaduje trochu úsilí, a o je dobře. Zároveň je jeho chování do značné míry čitelné a přátelské, nemá potřebu řidiče trestat za kdejakou drobnou chybku. A dokáže to i bez neustálé intervence elektronických pomocníků. Jak osvěžující!
Podvozek je jedním slovem parádní. Záleží pochopitelně na vašich preferencích, ale za mě je navzdory tužšímu naladění výborně použitelný i na každodenní ježdění. Protože BRZ nemusí být jen víkendová hračka, která by z vás jinak na českých silnicích vytřásla duši. Dnes už si kdejaký crossover hraje na sportovní pocit a navozuje ho prkenným podvozkem, který poskakuje na každé nerovnosti, a málokdo se nad tím pozastaví. BRZ je také tuhé, ale jeho podvozek pracuje s vozovkou, místo aby se s ní pral.
A co ten slibovaný vyšší výkon a točivý moment? Za mě na jedničku. Přestože se 172 kW a 250 Nm nemusí zdát jako zázračné hodnoty – a opět, kdejaký crossover dokáže nabídnout podobné či vyšší – vzhledem ke kratším převodům a nízké hmotnosti je BRZ už od samotného rozjezdu čiperné. Pokud se chcete pořádně svézt, je dobré často řadit a udržovat auto ve vyšších otáčkách. Ale když zrovna nechcete sportovat, ve frekvenci řazení můžete slevit, aniž by vás BRZ vytrestalo neochotou. Výkon i točivý moment narostly v celém otáčkovém spektru, takže si motor poradí i při zrychlování z nižších otáček.
Pihou na kráse jsou snad jen dálniční přesuny, kdy se BRZ sice stále cítí jistě, jen už je pohonné ústrojí dost hlučné a hukot se rychle stává únavný. Při 130 km/h točí kolem 3500 ot/min. Nutno však podotknout, že k hlučnosti přispělo i slabší odhlučnění podvozku a podběhů, což ale nelze ryze sportovnímu autu vyloženě vyčítat. Použité pneumatiky Michelin Pilot Sport 4 (215/40 R18) totiž přehnanou hlučností obvykle nevynikají.
Závěr
Shrnutí a cena
Subaru BRZ je výtečným autem, kterých dnes už moc není. Za rozumnou cenu (o té ještě za chvilku) nabídne skvělé svezení, a pokud jezdíte jen ve dvou lidech, tak je také dostatečně praktické. Spotřebu jde bez nějaké zvláštní snahy udržet na rozumné úrovni, podvozek je sice tuhý, ale použitelný na každodenní ježdění a ať už se snažíte jet sportovně nebo jen jedete do kanceláře, řízení BRZ vás bude bavit. Jen je třeba smířit se s hlučností na dálnici.
Hlavním konkurentem Subaru BRZ je především vlastní dvojče Toyota GR86. Vzhledem k podobnosti aut i jejich cen při nákupu bude záležet především na náklonnosti k té či oné značce. I když, upřímně, vzhledem k omezené dostupnosti obou aut asi bude dobré se rozhodnout podle toho, které se vám podaří ulovit.
Za podobnou cenu jako BRZ můžete jinak pořídit třeba Volkswagen Golf GTI s několika příplatky. Řidičsky se také jedná o velmi zajímavé auto, které navíc nabízí praktičtější karoserii. Malé sportovní kupé s pohonem zadních kol je ale přeci jen zajímavější a pocit za volantem je na jiné úrovni. Záleží pak na vašich preferencích. Praktičnost Golfu GTI je super, ale já osobně bych upřednostnil BRZ.
Cena kolem jednoho milionu korun mi navíc v kontextu dnešní doby přijde jako velmi dobrá. Ano, první generace mohla stát o pár set tisíc méně, ale všichni víme, co se s automobilovým trhem v poslední době stalo. Takže Subaru zaslouží ocenění za skutečnost, že se podařilo cenu výjimečného auta zachovat na přijatelné výši. Upřímně, kdybych ten milion měl, testované auto bych snad ani nevracel. A brouzdání na internetu prozrazuje, že i ojeté kousky první generace jsou stále mimo moje finanční možnosti. Ale snad to tak nebude navždy…
Nejlevnější verze modelu | 1.030.000 Kč (BRZ 2.4 D-4S Limited MT) |
Základ s testovaným motorem | 1.030.000 Kč (BRZ 2.4 D-4S Limited MT) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.030.000 Kč (BRZ 2.4 D-4S Limited MT) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.031.800 Kč (BRZ 2.4 D-4S Limited MT) |
Plusy
- Jízdní vlastnosti, ovladatelnost
- Projev a spotřeba motoru
- Ergonomie ovládacích prvků
- Rozumná cena
Minusy
- Hlučnost na dálnici
- Omezená dostupnost
