TEST Subaru Forester 2,5 XT – Turbína pana polesného
V záplavě turbodieselů a zážehových dvoulitrů se jeví turbodmychadlem zásobovaný velkoobjemový čtyřválec jako zjevení z jiného světa. Příbuzný rychlých Subaru, který by vzhledem k nominálnímu výkonu motoru mohl nést na zádi logo WRX, je netradiční kombinací prostorného i pohodlného auta do lehkého terénu se silničním dravcem.
Automobil s přeplňovaným benzinovým agregátem o zdvihovém objemu 2,5 litru a výkonem 169 kW, který se ovšem nezalekne ani terénní vložky. Tak nějak by se dal ve stručnosti popsat vrcholový model japonského SUV Subaru Forester.
Nová generace modelu Forester již prošla podrobným testem, stále jsme se však těšili na pomyslnou třešinku v podobě přeplňované verze. Té se také někdy říká zvýšené WRX, to proto, že pod kapotou ukrývá shodný agregát. A s ním je pochopitelně vždy spousta zábavy.
|
TEST Subaru Forester 2.0 X – Věk dospělosti |
Minulá generace přeplňovaného Foresteru, to byl automobil, ke kterému se jen těžko hledala konkurence. Nízká pohotovostní hmotnost, mezi vozy kategorie SUV špičkové jízdní vlastnosti, stálý pohon všech kol a přeplňovaný čtyřválcový boxer udělali z tohoto zvýšeného hranatého kombíku něco jako ikonu milovníků vyššího posazu. S o to větším očekáváním jsme přebírali klíčky od zástupce generace současné.
Už první pohled na černého Forestera s nepřehlédnutelným nasávacím otvorem na kapotě a příplatkovým sportovním aeropaketem většině řidičů zrychlí tep. Zbývá jen nastoupit, zasunout klíček (bohužel stále pevný, bez možnosti sklopení) do zapalování, nastavit si sedačku a velká zpětná zrcátka, klíčkem otočit a...večírek může začít.
Srdce draka
Forestera XT nepohání jen tak ledajaký čtyřválec. Tento má pro Subaru klasickou konstrukci typu boxer s protiběžnými písty a je navíc přeplňovaný. Z objemu 2457 cm3 dostali japonští inženýři 169 kW při 5.200 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 320 Nm při 2.800 ot./min. Co to znamená je asi každému jasné – Forester XT jezdí jako utržený ze řetězu. Minulá generace zvládla sprint z 0 na 100 km/h za téměř neuvěřitelných šest sekund, i ta současná se za svůj čas - rovnající se hodnotě 7,1s - nemusí stydět. Agregát si titul Motor roku 2008 v objemové kategorii 2 až 2,5 litru rozhodně zaslouží. Již při dvou tisících otáčkách za minutu je k dispozici přibližně 300 Nm točivého momentu a stlačení plynového pedálu až na podlahu od této hranice směrem vzhůru doprovází příjemné zrychlování. To se někde okolo 3.000 otáček mění ve zrychlování velmi razantní a pokud motor vytočíte ještě dál, až za hranici čtyř tisíc otáček za minutu, odmění se vám ďábelskou akcelerací. Jen velmi málo automobilů, které se pohybují na našich silnicích, by v tu chvíli bylo schopno s Foresterem XT držet krok. Uměním zrychlovat to ale rozhodně nekončí, protože součástí celého představení je i zvuk. Foresterův agregát nabízí u Subaru tradiční mechanickou symfonii těch všech ozubených koleček, protiběžných pístů a turbodmychadla, která se k naturelu turbolesníka velmi dobře hodí.
Palivové příplatky vs. sebeovládání
Pokud vlastníte čerpací stanici, tento odstavec klidně přeskočte. Nebudeme tu totiž rozebírat nic jiného než spotřebu. Bohužel, pro většinu smrtelníků je její hodnota při stále rostoucích cenách paliv jedním z důležitých parametrů při výběru vozu. Tedy,bohužel pro Forester XT. I když není to zase tak špatné, jak by si někdo mohl myslet.
Hodnota spotřeby totiž závisí opravdu velmi hodně na citu v řidičově pravé noze. Radovánky na okreskách znamenají poměrně výrazný vír v nádrži, my jsme jezdili za nějakých osmnáct litrů Naturalu na sto kilometrů. Projížďka městem si stejně jako dálniční vložka řekla o téměř dvanáct litrů paliva (odpolední zácpa přidala ještě dva litry navíc), to vše ale při snaze udržet spotřebu v rozumných mezích. Recept na ekonomickou jízdu spočívá v co nejrychlejším zařazení pátého převodového stupně, protože i při rychlosti 60 km/h má motor na nejvyšší stupeň dostatek síly pro klidnou jízdu a otáčky se tudíž daří držet co nejníže. Pokud ručičce otáčkoměru odepřete výlety za hranici tří tisíc otáček a budete přitom velmi jemní při práci s pedálem akcelerátoru, bude výsledkem překvapivě nízká hodnota spotřeby. Z okraje Prahy do centra Mělníka a zpět jsme tak na okresních silnicích dosáhli spotřeby 7,6 litru na 100 kilometrů. Člověk takovýmto stylem jízdy zabije dvě mouchy jednou ranou – výrazně ušetří na benzinu a zároveň si dopřává kurz sebeovládání. Odolat pokušení a nevytáčet motor je totiž opravdu těžké.
Achillova pata
suv subaru testy Dost už bylo nadšeného obdivování motoru, přikročme k tomu, co nás na Foresteru XT velmi trápí a tím je podvozek. Ne že by špatně držel stopu, to vůbec ne. Problém tkví v jeho přílišné měkkosti a vláčnosti. To, co jsme u dvoulitrového Forestera přešli s tím, že se jedná o komfortní naladění podvozku, které většina zákazníků spíše ocení, musíme u ostré přeplňované verze vypíchnout jako slabinu. Nastavení podvozku je totiž pocitově shodné s tím v atmosférické verzi, a to pro tento vrcholný model prostě nestačí. Ani symetrický pohon všech kol, ba ani nízké těžiště vozu s velkými náklony a neklidem při razantnějších jízdních manévrech nic nesvedou. Rychlá jízda je tak doprovázena nepříjemnou nejistotou, která k hledání limitu právě neponouká. Po Impreze se tedy znatelně měkčího podvozku dočkala i sportovnější verze Forestera, což je u dynamicky laděné značky, jakou je Subaru, trochu zarážející.
K řízení nemáme žádné větší výhrady, volant je nastavitelný ve dvou osách (konečně) a informací do něj přitéká přes - na asfaltu nepříliš jistých Yokoham Geolandar - dostatek. Systém jízdní stability VDC je nastaven velmi benevolentně a bez mrknutí oka (kontrolky na přístrojové desce) tak řidiči prochází i poněkud divočejší manévry. Pomocnou ruku podává až v opravdu krizových momentech, což je nastavení, které se nám u tohoto typu vozu velmi zamlouvá.
Další věcí, která nás nepříjemně překvapila, jsou sedadla. U vozu, který je schopný zrychlit na 100 km/h rychleji než Octavia RS, bychom čekali mnohem výraznější boční vedení. Toho ale bohužel sedadla příliš mnoho nenabízí, jejich bočnice jsou navíc až příliš měkké. Poslední výraznější výtka míří k pětistupňové převodovce. Ta se, jak jsme si u Subaru zvykli, v kulise nepohybuje dvakrát plynule (po důkladnějším záběhu by se to mělo zlepšit), se řazením rychlostních stupňů ale problém naštěstí nebyl. Stejně jako u Imprezy WRX i zde bychom velmi uvítali převodovku šestistupňovou, která by pomohla výrazně snížit spotřebu při vyšších rychlostech a to nejen na dálnici. Poslední, na co je třeba potenciální zájemce upozornit je (logicky a pochopitelně) o něco tužší spojkový pedál. Křehké dámy by tak po průjezdu odpolední zácpou možná levé lýtko cítily více než je zdrávo.
Závěr
Rozhodnout zda převáží pozitiva nebo negativa je těžké. Forester 2,5 XT má v ruce velmi silnou zbraň a tou je velmi potentní motor. Jenže jakoby za ním některé další důležité části vozu poněkud zaostávaly, což je fakt, který kazí dobrý dojem. Radost z jízdy (i když ne z té extrémní) naštěstí zůstává.
Štěstím pro Subaru, nebo možná snad rovnou firemní filozofií, je stále absence přímé konkurence. Výkonově nejbližší Volkswagen Tiguan 2.0 TSI (147 kW) na parametry Forestera nemá. Cenovka je po dorovnání výbavy překvapivě u Subaru o 90 tisíc níže.
První cena vozu | 648.800,- (Forester 2.0 X Trend) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 838.800,- (Forester 2.5 XT Comfort) |
Základní cena testovaného vozu | 838.800,- (Forester 2.5 XT Comfort) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 861.800,- (Forester 2.5 XT Comfort) |
Plusy
- Silný a živý motor
- Výborné zpracování
- Koncepce hnacího ústrojí
- Výhled z vozu
- Bohatá bezpečnostní i komfortní výbava
- Vzhledem k výkonům příznivá cena
Minusy
- Horší dynamika jízdy než u předchůdce
- Signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů pouze pro řidiče
- Chod řadicí páky, pouze 5 stupňů
- Měkký podvozek
- Sedadla s nevýrazným bočním vedením
- Vyšší spotřeba