Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Jimny – Jedna malá legenda

Diskuze (16)
Mezi opravdovými offroady plyne čas velmi pomalu. Kdo ale nedá na nic jiného než robustní mechaniku, ten pomalý přísun inovací jedině ocení.

Recept na téměř nezničitelný vůz je už od dob poslední světové války neměnný: žebřinový rám, tuhé nápravy, pohon všech kol a minimální převisy. Tak to dělá už desetiletí Jeep Wrangler, Mercedes třídy G, Land Rover Defender a také jejich malý protivník, Suzuki Jimny.

Malý japonský teréňáček se vyrábí od roku 1970 a za tu dobu vznikly pouhé tři generace. Současné provedení se vyrábí už dlouhých 14 roků, které přinesly dvě modernizace. Ta nejnovější je žhavou novinkou, s upraveným designem vyjíždí vstříc modelovému roku 2013.


Ano, změny jsou tentokrát ryze vzhledové. Nový přední nárazník dodal autu drsnější vzhled a přední kapota už nezasahuje mezi světla. Prostor mezi ní a nárazníkem vyplnila samostatná maska chladiče. Nasávací otvor nad motorem je zaslepený – turbodiesel (ani kabriolet) se po ukončení výroby ve Španělsku už nenabízí. Kapota je ale společná s japonským provedením, které splňuje požadavky třídy Kei: díky kratším převisům, karoserii bez ochranných lemů a hlavně motoru 0,6 turbo. Právě on potřebuje přídavné chlazení, evropské verzi s čtyřválcem 1,3 l zůstává jen rustikální ozdoba.

Co je dál nového? Nic! Motor o výkonu 63 kW už loni povýšil na emisní normu Euro 5, interiér a způsob ovládání pohonu 4x4 se měnily při předchozí modernizaci v roce 2007. Nabídku tvoří jen tato pohonná jednotka. Aby byl výběr ještě jednodušší, český dovozce prodává jeden stupeň výbavy a zákazníky nezatěžuje možností objednat automatickou převodovku – však kdo by ji do mrštného offroadu chtěl?

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy

Technický základ je jasně daný koncepcí: karoserie sedí na rámu, dvojice tuhých náprav je nejsnadnější cestou k maximální zkřižitelnosti a pohon všech kol je nejspolehlivější a nejjednodušší možný. Podélně uložený motor pohání zadní kola, přední náprava se připojuje napevno (bez mezinápravového diferenciálu) stiskem tlačítka. Režim 4x4 je proto použitelný jen mimo zpevněný povrch, kde není nutné vyrovnávat otáčky kol na nápravách. Pro opravdu těžké nasazení je v záloze přídavná převodovka s redukovaným převodem 2:1.

Rozvor 2250 mm i celková délka (bez rezervy na zadních dveřích 3545 mm) patří k těm nejkratším mezi všemi současnými auty. K tomu se přidávají kraťoučké nárazníky a velkorysé nájezdové úhly: 34° vpředu a 46° vzadu. Běžná SUV s objemnými převisy karoserie mohou jen závidět.

Z těchto faktů je zřejmé, proč se Jimny těší takové oblibě mezi lesníky, myslivci, vodohospodáři a podobně. Pak třeba nevadí, že zavazadlový prostor s objemem 113 litrů stačí leda na motorovou pilu nebo náhradní obuv.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy

Ani v čtyřmístné kabině není místa na rozdávání. Jednoduché tvary kabiny se ale snaží využít skromný prostor na maximum, a tak se posádka dovnitř vždycky nějak poskládá. Musí se pochopitelně s tou nejzákladnější úrovní cestovního komfortu a řidič přizpůsobí svůj posaz pevně umístěnému volantu a sedadlu bez výškového nastavení.

Za ideál nemůžeme označit ani kvalitu odpružení. Tuhé nápravy se přes všechny nerovnosti nesou tvrdě, pneumatiky s velkým profilovým číslem rozhodně nejsou zárukou pohodlí. Zkušení offroadoví jezdci ale vědí: Jimny nedělá rozdíly mezi typickou českou silnici a rozbitou polní cestou, ze které podzimní mrazy udělaly krutý test výdrže náprav. Terénní Suzuki totiž kvalita povrchu nezajímá, dokud auto neskáče nebo neškrtá o zem, nezáleží mu na druhu terénu pod koly.

Slabým místem určitě není motor. Parametry 63 kW a 110 Nm na papíře nepůsobí přesvědčivě (a akcelerace na stovku za 14,1 sekundy už vůbec), díky své pružnosti, točivému charakteru a krátkým převodům si ale s lehkým autem snadno poradí. Kdyby to snad nestačilo, s redukcí se jednotlivé stupně zkrátí na polovinu.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy

Udávané maximum 140 km/h je dlouhodobě udržitelná rychlost. Spotřebu při takovém (nebo libovolně jiném) tempu nezjistíte, výstroj palubního počítače se staromilsky omezuje na počítadlo ujetých kilometrů. Na dálnici to samozřejmě žádné pohodové cestování zrovna není, ale na poměry pravověrných offroadů je komfort slušný. Nejvíc při delších přesunech vadí pochopitelně stísněný prostor uvnitř.

To už se ale vzdalujeme původnímu určení Jimnyho. Kdo chce jezdit hlavně po silnici, ten může za stejný obnos koupit podstatně civilozovanější crossover SX4 s pohonem všech kol. A Suzuki nabízí i kombinací obou filozofií, a to pod názvem Grand Vitara.

Japonská automobilka ale stále nachází dost zákazníků i pro samotný malý offroad. Sice Jimny nepotkáte na každém rohu, jeho prodeje v Evropě se ale stále drží před Toyotou Land Cruiser i Mitsubishi Pajero, takový Defender nebo Mercedes G jsou dokonce Jimnym poráženi o řád. Jak by ne, poměr ceny a terénních schopností těžko hledá přemožitele – opravdový konkurent je vlastně jediný: Lada Niva.

První cena vozu409.900,- Kč (1,3 VVT/63 kW JLX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků419.900,- Kč (1,3 VVT/63 kW JLX)

Plusy

  • Unikátní model bez přímé konkurence
  • Skvělé schopnosti v terénu
  • Robustní, jednoduchá a trvanlivá konstrukce
  • Redukční převodovka

Minusy

  • Malý zavazadlový prostor
  • Horší komfort na silnici
  • Nenastavitelný volant
  • Stísněný interiér

Diskuze (16)
Suzuki Jimny
Cena základní sestavy 409 900 Kč
Výbava základní sestavy Dva přední velkoobjemové airbagy, ABS + EBD, boční výztuhy dveří, programově deformovatelný sloupek řízení, bezpečnostní pásy nastavitelné s předpínači, imobilizér, pětistupňová manuální převodovka, dvourychlostní stěrače s cyklovačem, zadní stěrač s ostřikovačem, tónovaná skla (zelená), elektricky nastavitelná zrcátka, vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívané zadní okno, střešní ližiny, zpětná zrcátka v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, posilovač řízení hydraulický, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické ovládání oken přední, anténa, rádio s CD přehrávačem, textilní čalounění sedadel (šedá/černá), sklopná a dělená opěradla zadních sedaček, schránky ve výplních dveří, schránka pod zavazadlovým prostorem, 3-polohové osvětlení interiéru, držáky nápojů 2 vpředu / 2 vzadu, otevírání palivové nádrže z místa řidiče, zrcátka ve slunečních clonách, otáčkoměr, digitální hodiny, akustické upozornění zapnutí světlometů, kontrolka nouzové zásoby paliva Kč
Cena testované sestavy 419 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (10.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1328
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 110 / 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 140
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6 / 7.1
Emise CO2: 162
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 113 / 816
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1060 / 360
Rozměr pneu: 205/70 R15
Suzuki Jimny
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3645
b) šířka (mm): 1600
c) výška (mm): 1705
d) rozvor (mm): 2250
e) rozchod vpředu (mm): 1355
f) rozchod vzadu (mm): 1365
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Aladeen
2. 1. 2013 21:11
Re: Drahé
pravda , mal by byť postrek podvozka , najlepšie hneď po kúpe , tak to ochraníš ! :yes:
Avatar - PeterLuk
2. 1. 2013 20:38
Re: Drahé
Tak čo som čítal v článkoch o Nive - vydrží dlho, ale hneď po kúpe treba zabezpečiť protikoróznu ochranu, lebo to je vraj fakt slabá stránka Nivy. Priestoru tam bude asi viac, ale Suzuki predsalen pôsobí modernejšie.

Ja osobne som zvedavý na novú Pandu 4x4, kto jazdí maximálne v ľahkom teréne, ten ocení komfort Pandy.
2. 1. 2013 19:43
skoda automatu!
v Rakusku a Nemecku to ponukaju s automatom za 16 000 EUR a myslim, ze by sa to ujalo aj tu. Skoda, ze to tu nie je v ponuke.
2. 1. 2013 19:42
Jimny vs. Niva
Já bych volil Ladu, ale Jimny je také skvělé :yes:
Avatar - gld
2. 1. 2013 15:43
Re: Drahé
Dobre si urobil. Niva má svoje opodstatnenie na trhu- auto pre firmy do náročného terénu na vyslovene zničenie. Typ prevádzky, kde nevadí, že auto pôjde po 5 rokoch na odpis. Zbytočné na taký účel priplácať za jimnyho.

Jimny je skôr taký reprezentant večného auta. Poctivé plechy, jednoduchý motor, pevné nápravy.