TEST Suzuki Swace 1.8 Hybrid Premium – Se spotřebou legendárního 1.9 TDI!
Automobilové sňatky z rozumu přinesly v posledních letech nejednu zajímavost. Ta dnešní nejenže z nádrže jen usrkává, ale také umí být levnější než dárce.
Design, interiér
Proč sňatek z rozumu? Suzuki využilo partnerství s Toyotou a oplátkou za „výpomoc“ na automobilových trzích mimo Evropu u nás nabízí dva její modely. Plug-in hybridní SUV Across je převlečená RAV4, Suzuki Swace zase vychází z kombíku Corolly. Dárcovské modely není těžké rozklíčovat, japonské značce však takový krok pomohl k nižším flotilovým emisím, takže u nás může i nadále nabízet své stávající (a oblíbené) vozy s pohonem 4x4, byť už také s drobnou elektrifikací.
Swace má oproti Corolle několik omezení. Předně je k dispozici pouze v karoserii kombi, hatchback a sedan zůstávají vyhrazeny Toyotě. No a také pod kapotou pracuje výhradně slabší hybrid s osmnáctistovkou, zatímco původní auto může být dvoulitrem. Mateřské vozy přitom využívají hybridy zbrusu nové, v pořadí páté generace, zatímco pod kapotou Suzuki pracuje jejich předchůdce, i když v rámci faceliftu posílený. No ale pak je tu jedna věc, která může naopak hrát výrazně ve prospěch Swacu…
Suzuki Swace 1.8 Hybrid Premium |
Levněji s kompromisem
…a tou je cena. Swace se nabízí ve dvou výbavových stupních, přičemž úvodní Premium je k dispozici od 727.900 Kč. To je absolutní základ, který jsme ostatně testovali a prohlédnout si jej můžete v přiložené fotogalerii. Toyota takové auto nabízí o deset tisíc korun dráž, navíc s méně pestrou výbavou. Suzuki má už v základu vyhřívaná sedadla vpředu, elektricky nastavitelnou bederní opěrku řidiče, sklopná zrcátka, vyhřívaný volant, zatmavená okna, startování tlačítkem, senzor deště či metalízu. Toyota zase umí vestavěnou navigaci a hlavně zvýhodněné pakety, zatímco u Suzuki jsou výbavové stupně pevně definované.
Pokud tedy nejste nároční a spokojíte se s kompromisem, můžete Swace sehnat za menší peníz. Výbavu má věru bohatou, s postupem testovacího týdne však zjišťuji, že některé prvky dostupné až od druhého stupně Elegance mi v autě chybí. Vůz například má zadní kameru, ale nedisponuje parkovacími senzory vpředu ani vzadu. A chybí také systém bezklíčového odemykání. To vše je až ve vyšší výbavě za 819.900 Kč. Bonusem jsou dále například světlomety s Bi-LED projektorem (standardně LED reflektory), ambientní osvětlení či rozšířené asistenční systémy.
Dostupný šmrnc
Při obchůzce auta ale rozhodně nemáte pocit, že by se při jeho konfiguraci šetřilo. Zajímavý hnědý metalický lak doplňují šestnáctipalcová kola, což je pro Swace jediný dostupný rozměr. Oproti Corolle je pozměněný nárazník, v rámci nedávného faceliftu pak příď dostala upravenou grafiku diodových světlometů.
K rozsáhlejším úpravám došlo v kabině. Vůz nyní disponuje kvalitnějším sedmipalcovým digitálním přístrojovým štítem s výraznější grafikou a také přepracovanou obrazovkou multimediálního systému. Ta má osm palců a přišla o oldschoolová postranní tlačítka. Změny to jsou decentní, ale kabina v rámci faceliftu výrazně prokoukla. Větší digibudíky i obrazovka infotainmentu zůstávají vyhrazeny Corolle.
Celkově je ale soužití se Swacem velmi příjemné. Pochvalu zaslouží na Suzuki nezvykle nízký posez, velmi rychle jsem si tu našel ideální řidičskou pozici. A protože je to pořád hlavně „normální auto“, všechno důležité má řidič na dosah ruky. Jen deaktivaci hlídání jízdního pruhu probíhá poněkud komplikovaně skrz menu v digitálním přístrojovém štítu a neexistuje pro něj nějaká intuitivní zkratka, kterou byste mohli před každým startem aplikovat. Škoda.
Suzuki Swace 1.8 Hybrid Premium |
Zavazadlový prostor pojme 596 litrů, se sklopením zadní lavice se dostáváme na 1606 litrů. Podlahu kufru lze umístit do dvou poloh, přičemž v té nižší se sem bezpečně poskládá i dětský kočár s další nutnou výbavou mladých rodičů. Ani s místem ve druhé řadě to není vůbec špatné. S výškou 178 cm sedím sám za sebou s dostatečnou rezervou před koleny i nad hlavou. Sedadla jsou sice „jen“ látková, v prvních horkých jarních dnech to ale vlastně přijde spíše vhod, protože jsou prodyšnější než kůže.
Motor, jízdní vlastnosti
Jediná možnost
Jak už jsem avizoval, v útrobách Swacu pracuje jediná možná motorizace. Čtyřválcová osmnáctistovka má výkon 72 kW a 142 newtonmetrů točivého momentu. Spřažena je s elektromotorem o síle 70 kW a 185 newtonmetrech. Výsledkem je systémový výkon 104 kW, což je o 14 kilowattů více než v předchozím vydání. I díky tomu si stovka polepšila z původních 11,1 na 9,4 sekundy, maximální rychlost zůstává stanovena na 180 km/h.
Zatímco u předchozího Swacu jsme kritizovali dynamiku průměrnou… no, spíše podprůměrnou, u aktuálního provedení nemáme výhrad. Jasně, posílení o takovou hrstku koníků neudělá z hybridního kombi trhače asfaltu, už to ale není tak, že byste si každé předjetí kamionu museli dvakrát rozmýšlet. V městských rychlostech je vůz díky elektrickému šťouchnutí hezky mrštný, zahanbit se ale nenechá ani na výjezdu z něj.
Obrovským benefitem tohoto auta je ale jednoznačně spotřeba paliva. Sám jsem byl překvapený, že se mi korzování okreskami dařilo dokonce s lepšími hodnotami, než jaké slibují kombinovaná čísla WLTP v tabulkách. Nejprve jsem absolvoval cestu z Pardubic do Liberce a zpátky. Necelou třetinu cesty tvořila dálnice, zbytek byly hlavně okresky. Hybrid jsem netrápil s plynem přišpendlením k podlaze, ale ani jsem nebyl úplnou brzdou provozu. Výsledkem po zhruba 300 kilometrech byl průměrný odběr 4,3 l/100 km.
Suzuki Swace 1.8 Hybrid Premium |
Delší štace číslo dva, tentokrát ve dvou a bez dálnice. Do Orlických hor jsme vyráželi s cestou naplánovanou zcela mimo dálnice. Jízdní styl byl obdobný jako do Liberce, možná kvůli svišťovi vzadu přizpůsobený trochu plynulejší jízdě. Po návratu do Pardubic se nám počítadlo odměnilo apetitem rovných čtyř litrů na každých sto kilometrů. A to opravdu nejsem mistr ekonomických jízd. Za kolik že to tehdy jezdilo kultovní 1.9 TDI? Nejvýraznější je apetit pochopitelně na dálnici. Tady už vám elektřina nemá jak pomoci, přesto se při dodržování tuzemského rychlostního maxima daleko nad pět litrů nedostanete. S takovou nevadí ani relativně skromný objem 43litrové palivové nádrže.
Jízda bez překvapení
Pro úplnost dodejme, že Suzuki Swace pracuje s převodovkou CVT a roztáčena jsou výhradně přední kola. Hlavně při rázné akceleraci o sobě hybrid přeci jen umí dát vědět nevyžádanou monotónní akustikou, která tu není utlumena tak dobře jako třeba v posledním vydání Corolly Cross s nejnovějším hybridem. Zároveň by se dalo zapracovat i na aerodynamickém svistu a valivém hluku od kol, hlavně na dálnici začnou být tyto faktory brzy rušivé.
Suzuki Swace 1.8 Hybrid Premium |
Podvozek se skládá ze vzpěr McPherson vpředu a víceprvkové nápravy vzadu. A kombinace s obouvanými šestnáctkami, navíc obutých do pořádných pneumatik 205/55, funguje velmi dobře. Podvozek zdárně žehlí jednotlivé nerovnosti, ani na sérii nerovností v rozbité zatáčce nemá tendence odskakovat. Ač jde o hybridní kombi, pořád se bavíme o relativně nízké pohotovostní hmotnosti 1475 kilogramů. S takovou Swace i ochotně zatáčí a bez náklonů či nedotáčivosti se nezalekne ani náhlé změny směru Až začnete mít pocit, že by tohle auto těch koníků pod kapotou sneslo klidně více. Jenže pro takové dovádění není tenhle kousek určen. A hlavně už by nejezdil s tak skvělou spotřebou…
Závěr
Závěr
Suzuki Swace dorazilo po faceliftu jen s drobnými úpravami, v zásadě to ale ničemu nevadí. Šmrnc autu nechybí, základní výbava je bohatá, jízdní vlastnosti sympaticky poskládané a spotřeba snad až šokující. Navíc je to auto za slušnou pořizovací cenovku, dokonce levnější než předchůdce. I když… bylo i lépe.
Swace jsme pro vás prvně testovali na podzim roku 2021 a tehdy vůz ve shodné výbavě startoval na 615.400 Kč. Dnes už je to 727.900 Kč, pokud se tedy spokojíte se vstupní výbavou, která je sice pestrá, ale některé důležité prvky můžete na palubě postrádat. Suma sumárum se ale na japonském kombíku jen těžko hledají nějaké chyby. Jasně, je to sňatek z rozumu, ale pro jeho realizaci si Suzuki jen těžko mohlo vybrat lepšího partnera.
Nejlevnější verze modelu | 727.900 Kč (1.8 Hybrid/104 kW Premium) |
Základ s testovaným motorem | 727.900 Kč (1.8 Hybrid/104 kW Premium) |
Testovaný vůz bez příplatků | 727.900 Kč (1.8 Hybrid/104 kW Premium) |
Testovaný vůz s výbavou | 727.900 Kč (1.8 Hybrid/104 kW Premium) |
Plusy
- Slušná výbava
- V základu levnější než Corolla
- Intuitivní ovládání
- Skvělá spotřeba paliva
- Praktická kabina
Minusy
- Některé prvky jen ve vyšší výbavě…
- …a striktně nadefinované výbavové stupně
- Hluk při plné akceleraci
- Složitější deaktivace asistentů