TEST Suzuki Swace 1.8 Hybrid – Díky za příjemný kombík, Toyoto
V nabídce Suzuki se po dlouhých dvaceti letech zase objevil klasický kombík. Není to ale plnokrevné Suzuki, nový model Swace je doslova přeznačkovanou Toyotou Corolla Touring Sports.
Design, interiér
První „suzukácké“ kombi od dob původního Balena totiž vzniklo v rámci partnerství s Toyotou, které se ovšem netýká jen dvojice Corolla/Swace. Suzuki díky němu prodává také SUV Across, což je Toyota RAV4 s plug-in hybridním pohonem, v Indii zase Toyota pod svou značkou nabízí deriváty Suzuki Vitara Brezza nebo Suzuki Baleno. A to není konec, další výsledky partnerství mají následovat.
V Evropě má spolupráce Suzuki s Toyotou hlavně jeden důvod - menší z těchto firem očekává, že jí novinky pomohou s flotilovými emisemi oxidu uhličitého. I proto je Across k mání výhradně jako plug-in hybrid a Swace zase dostal z pohledu emisí ten nejvýhodnější „toyoťácký“ full-hybrid - 1.8 Hybrid. Na rozdíl od Corolly tu jiná možnost není.
Změn minimum
Se změnou totožnosti si v Suzuki také příliš hlavu nelámali. Swace dostal jiný přední nárazník a logo s písmenem „S“ je výš než znak Toyoty na Corolle – posunulo se blíž ke kapotě. A to je vlastně všechno. Jinak dostanete stejný klíč, stejná 16palcová kola z lehké slitiny, stejný interiér. Liší se pouze loga automobilek.
Uvnitř tak najdete poměrně jednoduše, přesto zajímavě tvarovanou palubní desku s částečně digitálním přístrojovým panelem a volně stojícím dotykovým displejem multimediálního systému, který má úhlopříčku osm palců. Díky svému umístění je hezky na očích.
Samotný infotainment nepůsobí vyloženě moderním dojmem, zvlášť grafikou prostředí, ale co se funkčnosti týče, není na tom špatně. Díky standardní podpoře Android Auto a Apple CarPlay navíc můžete obrazovku propojit s chytrým telefonem. A to se hodí, v testované výbavě Premium totiž chybí vestavěná navigace, přestože vedle displeje najdete tlačítko „Map“ naznačující opak. Navigace tu opravdu není.
Pochvalu si Suzuki, tedy spíš Toyota, zaslouží také za ergonomii ovládání, které usnadňují tradiční fyzické ovladače. Zvlášť panel pro nastavení ventilace a klimatizace je příkladně navržený, to samé ale platí také třeba pro rozmístění tlačítek na volantu. Prostě se tu rozkoukáte rychle.
Potěší sedadla, která hezky kombinují pohodlí se schopností podržet tělo v zatáčkách, a vypíchnout musím také solidní prostornost. Vzadu jsem si při svých 182 centimetrech neměl nač stěžovat.
Pár výhrad k interiéru přesto mám - Swace by mohl mít víc odkládacích prostor a schránky ve dveřích by mohly být větší a lépe přístupné. Ale to je asi tak všechno.
Vyloženě prakticky pak působí zavazadlový prostor. Nejde jen o objemy, tedy 596 litrů v základním uspořádání a 1232 po sklopení zadních opěradel, ale i o užitečné detaily, například velké kapsy po stranách, možnost sklopit sedadla jednoduše páčkami přímo z kufru či polohovatelnou podlahu s prostorem pod ní.
Právě u místa pod podlahou se musím zastavit. Prostor má totiž tvar odpovídající uložení dojezdové rezervy. Jenže tu Suzuki pro Swace nenabízí, k dispozici je jen opravná sada. Toyota přitom rezervu v ceníku má, byť za příplatek.
A co cena?
Tím se dostávám k ceně. Suzuki Swace v testovaném provedení Premium stojí 615.400 Kč. Výbava je přitom poměrně bohatá, zahrnuje například 16palcová kola z lehké slitiny, automatickou dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací kameru, vyhřívaný volant, vyhřívání předních sedadel, LED světlomety, rozpoznávání dopravních značek nebo adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go.
Toyota Corolla Touring Sports se stejným pohonným ústrojím aktuálně startuje na 637.900 Kč ve výbavě Active, která zahrnuje ocelové patnáctky, automatickou dvouzónovou klimatizaci nebo zadní parkovací kameru, postrádá však třeba vyhřívané sedačky a vyhřívaný volant.
U Toyoty se tak určitě vyplatí sáhnout po akční verzi Comfort s Paketem Tech za 642.900 Kč, která nabízí takřka to samé jako Suzuki. Sice stále postrádá vyhřívaný volant, ale zato dostanete kupříkladu parkovací senzory vpředu i vzadu (Suzuki má jen zmíněnou kameru).
Pokud by vám výbava Premium nestačila, Swace je k mání ještě v provedení Elegance za 707.900 Kč. Dostanete s ním například bezdrátové nabíjení telefonu, Bi-LED přední světlomety, bezklíčový přístup nebo přední a zadní parkovací čidla.
Motor, jízdní vlastnosti
Starý známý
Co se techniky týče, je Swace úplně stejné auto jako výchozí Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid. V Suzuki nesáhli nejen na pohonné ústrojí, ale bez povšimnutí nechali také podvozek nebo řízení.
Pod kapotou se tedy ukrývá známé a osvědčené ústrojí s autonomním dobíjením o systémovém výkonu 90 kW, které kombinuje spalovací osmnáctistovku o výkonu 72 kW pracující v Atkinsonově cyklu s elektromotorem o výkonu 53 kW, bezestupňovou převodovkou a nikl-metalhydridovým akumulátorem. Přeznačkovaná Corolla je mimochodem prvním full-hybridem značky Suzuki.
Hybridní pohon s osmnáctistovkou bude vyhovovat klidnějším řidičům, nebo uživatelům, jimž záleží hlavně na spotřebě paliva. I když jsou totiž rozjezdy a akcelerace z nižších rychlostí díky elektrické pomoci příjemně svižné, se vzrůstajícím tempem elán soustavy výrazně upadá. Swace navíc přidává známou vlastnost spojenou s přítomností převodovky e-CVT. Udržování vysoké rychlosti nebo potřeba co nejdůrazněji zrychlit znamená, že převodovka pošle motor do otáček, v nichž ho drží, dokud je to nutné. A to přináší poměrně nepříjemné monotónní hučení.
S vysokými rychlostmi a hlukem se pojí ještě jeden poznatek – Swace, stejně jako Corolla, by mohl mít lépe vyřešený aerodynamický hluk a především hluk od podvozku. Zvlášť druhá uvedená vlastnost zamrzí, české silnice přece jen často mají k dokonalosti daleko.
Hybridní pohon od Toyoty umí jezdit jen na elektřinu, vyžaduje to, pravda, citlivou a poměrně jemnou práci s plynem, ale když se přizpůsobíte a naučíte se, jak hybrid funguje, zvládnete klidně za určitých podmínek přejet menší město z jednoho konce na druhý bez kapky benzinu.
Baterie se samozřejmě dobíjí jen za jízdy a má relativně skromnou kapacitu, takže počítejte s elektrickým dojezdem spíše v řádu stovek metrů. Elektrická pomoc proto funguje fantasticky hlavně ve městě, ideální je pro popojíždění v kolonách.
Potvrdila to i naměřená spotřeba. Po Praze jsem jezdil za 4,2 l/100 km, v kombinovaném provozu mimo dálnice za 4,9 l/100 km, přesun po dálnici znamenal 5,5 l/100 km a můj dlouhodobý průměr činil 4,9 l/100 km.
Z běžné jízdy je cítit, že Toyota má s hybridními pohony zkušenosti jako žádná jiná automobilka, takže kromě výborné efektivity, především mimo dálnice, systém funguje velice kultivovaně a přepínání jednotlivých částí pohonu je hladké a skoro neznatelné. Rušivý je jen ten „vysavač“.
To však pak sympaticky doplňuje dospělý a vyvážený jízdní projev, který poskytuje slušnou kombinaci pohodlí a jisté sportovnosti. Swace na 16palcových kolech s pořádnými pneumatikami 205/55 velice dobře filtruje a žehlí nerovnosti, nezakopává, ani neodskakuje. Jen škoda toho hluku...
V zatáčkách pak kombík potěší ochotou zatáčet, stabilitou a neutrálním chováním s jistým držením stopy. Nebál bych se říct, že v případě Swace je podvozek rychlejší než motor. Jinými slovy, v tomhle autě budete mít pocit, že by si zasloužilo víc koní. Podtrhuje to i přesné a poměrně strmé řízení – i když bez výrazné zpětné vazby.
Závěr
Závěr
Závěr tohoto testu vás asi nepřekvapí. Protože je Corolla 1.8 Hybrid velice dobrým autem, musí být tím samým také stejný vůz se znáčky Suzuki.
A i když vám v podstatě dobou vynucené zařazení Toyota do nabídky Suzuki nemusí být sympatické, z pohledu zákazníků by mohlo dávat smysl. Můžeme se na něj totiž dívat jako na další způsob, jak si pořídit kvalitní, praktický a úsporný kombík s prověřenou hybridní technikou. Navíc s bonusem v podobě zajímavější ceny – minimálně té ceníkové.
Nejlevnější verze modelu | 615.400 Kč (Suzuki Swace 1.8 Hybrid Premium) |
Základ s testovaným motorem | 615.400 Kč (Suzuki Swace 1.8 Hybrid Premium) |
Testovaný vůz bez příplatků | 615.400 Kč (Suzuki Swace 1.8 Hybrid Premium) |
Testovaný vůz s výbavou | 615.400 Kč (Suzuki Swace 1.8 Hybrid Premium) |
Plusy
- Úsporné hybridní ústrojí
- Komfortní podvozek
- Bohatá výbava
- Prostorný interiér
- Koncepce ovládání
Minusy
- Vyšší spotřeba na dálnici
- Slabší dynamika ve vyšších rychlostech
- Hlučnější podvozek
- Hluk motoru při akceleraci
- Chybí rezervní kolo