Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Swift 1,3 DDiS (55 kW) – Pár čísel

Michal Otruba
Diskuze (7)
Už téměř všichni zákazníci přijali fakt, že do malých aut patří benzinové motory. U naftového Swiftu je to celkem škoda.

Aktuální generace malého japonského vozu jménem Suzuki Swift je již šestá v pořadí. Po obšírnějším testu benzinové motorizace 1,2 VVT (69 kW)jsme tentokráte sáhli po stříbrném kousku s malým turbodieselem 1,3 DDiS o výkonu 55 kW pod kapotou.

Důvěrně známý čtyřválec je dostupný pouze v prostřední výbavě GL/AC (standardem zde je např. manuální klimatizace, okna v elektrice, mlhovky, palubní počítač) za bezmála 350 tisíc Kč.

Pár čísel na úvod

Popis exteriéru a interiéru, resp. změn vůči předchozí generaci jsme “pár odstavců“ věnovali již v předešlém testu, takže nosnou náplní dnešního setkání bude především naftová jedna-trojka DDiS.

A abychom si udělali ve věcech pořádek již na startu – zatímco u benzinového agregátu objem 1242 cm3 značí Suzuki jako 1,2, u naftové motorizace objem 1248 cm3 již značí jako 1,3. To jen tak pro pořádek na úvod…

Dobrou zprávou je fakt, že i při tak malém objemu zůstali italští motoráři u klasických čtyř válců v řadě z nichž každý obsluhují čtyři ventily. A spolu se vstřikováním common-rail je teoreticky založeno na kulturní naftovou jednotku.

Jaký je ovšem výsledek v praxi? Musíme říct, že výborný. Po nastartování se sice ozve naftový cvrlikavý klapot, je ovšem harmonický a vyvážený a uvnitř vozu jej registrujete spíše z povzdálí než že by vás obtěžoval. Navíc vibrace by ve volantu či pedálech nenašel ani slovutný Sherlock Holmes, takže jsme na začátku z této malé pohonné jednotky téměř nadšeni.

To potvrdil i test se zvednutou kapotou při nastartovaném motoru – ani se nehne. Spokojeni jsme ještě o to více, když si vzpomeneme na soužití s ekologickým Opelem Corsou vybaveným stejným motorem s jiným výkonovým naladěním. Tam byla zvuková kulisa podstatně horší.

Pár čísel uprostřed

Čtyřválcový agregát s interním označením K13A je naladěn na výkon 55 kW při 4000 min-1, při 1750 min-1 je k dispozici maximální točivý moment 190 Nm. To spolu s pětistupňovou manuální převodovkou a pohotovostní hmotností 1065 kg znamená dosažení stokilometrové rychlosti za 12,7 sekundy a maximální rychlost 165 km/h. To vše při plnění emisní normy Euro 5.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy Jak jsme poznamenali výše, motor na volnoběh neobtěžuje a nečiní tak ani při běžném využívání jeho potenciálu. Do 3000 min-1 je skvěle utlumený, po překročení této hranice však začne výrazně hlučet, takže se této oblasti budete vyhýbat. To ale není u nafťáků nic neobvyklého, takže to nelze brát jako chybu.

Příval síly se dostaví v 1900 min-1 a tah motoru trvá až do 3750 min-1, vyšší otáčky již nic pozitivního nepřináší. Pod spodní hranicí se nic neděje, okolí 1900 min-1 znamená velký turbokopanec, což není uživatelsky příjemné, a jakoby ani nepatřilo k doposud výbornému turbodieselu.

Jízdu tak lze rozdělit do dvou režimů – v tom prvním se pohybujete pod kritickou hranicí 1900 min-1, jezdíte v poklidu, motor moc netáhne, ale třeba na kodrcání městem to plně dostačuje. Ve druhém režimu překonáte tuto hranici a držíte otáčky neustále nad ní, auto je přiměřeně dynamické a do 3000 min-1 i velmi tiché.

Při tachometrové rychlosti 90 km/h motor na pětku točí lehce přes 2000 min-1, už je za turbodírou, takže mimo město ihned a svižně reaguje na každé přidání plynu a vy tak třeba při předjíždění nemusíte čekat až se naplno roztočí turbodmychadlo.

Co nejde vyjádřit čísly

Posaz za volantem je kvůli pouze výškově nastavitelnému volantu (podélně až v nejvyšší výbavě, jinak ani za příplatek) trochu kompromis mezi rukama a nohama, ale to není to nejhorší.

Daleko více vadí hlavová opěrka, která je skloněná více dopředu, takže vám hlavu tlačí kupředu. Kdo má rád vzpřímený posaz, ten nepochodí – kvůli opěrce si musí opěradlo mírně sklopit, pak již tak nevadí. Ovládání palubního počítače dvojicí kolíčků, chybějící kontrolku potkávacích světel či klakson znějící jako z dětského autíčka jsou pak již pouze drobnosti.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

Řízení není přeposilované, je lehce tužší, což je příjemné. Spojka jde lehce, řazení je dostatečně přesné s krátkými dráhami a brzdy i přes osazení zadní nápravy bubnovými brzdami dokáží vůz bezpečně zastavit.

Co z toho plyne? Že ani pohyb po městě či v kolonách nečiní žádné potíže, mimo město jakbysmet. Jenom ty odkládací prostory pro kelímek či plechovku s pitím! Máte na výběr dva – před řadicí pákou nebo za ruční brzdou. Oba jsou daleko, ani do jednoho se nesahá dobře. Swift to však vynahrazuje místem pro PETku v předních dveřích kam dáte i tu s obsahem 1,5 litru.

Pár čísel na závěr

Ve městě se dá jezdit se spotřebou v rozmezí 5,5 až 7,5 l/100 km, my jsme skončili lehce nad šesti litry – bez systému start-stop.

Pokud se vydáte za město, počítejte při rychlosti 100 km/h se spotřebou 4,5 l/100 km, motor v tomto případě točí na pětku asi 2500 min-1.

Několikrát jsme si také ověřili, že i s plně naloženým vozem se při dodržování limitů dá jezdit se spotřebou ještě o tři deci menší, s klidnou nohou jsme se dokonce blížili k hodnotě 3,5 l/100 km. Ale i v menších kopcích budete muset podřadit. Testovaný vůz obouval 16palcové pneumatiky o rozměru 185/55, nerovnosti na našich silnicích jsou po zvukové stránce utlumeny výborně a i celkově se i přes tužší podvozek žádných velkých ran či drncání nedočkáte.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

A když se náhodou vydáte na dálnici, při reálné 130 km/h motor na pětku točí 3250 min-1 a spotřebovává 5,7 litru nafty každých 100 km. Šestka snižující otáčky i spotřebu chybí, někteří konkurenti ji však mají a tomuhle autu by jistě slušela také.

Suzuki Swift je malé mrštné autíčko, které snadno a ochotně zatáčí a současně je stabilní i ve vyšších rychlostech. A během 700 ujetých kilometrů jsme poznali, že na tom nic nemění ani instalace turbodieselu 1,3 DDiS (55 kW) pod jeho kapotu.

Naftový Swift bychom nenazvali pomalým, ale žádný trhač asfaltu to také není. Má však dvě nectnosti. Tou první je citelný turboefekt v okolí 1900 min-1, který činí městský pohyb ne zrovna uživatelsky příjemný a se kterým se musíte naučit žít.

Tou druhou je jeho cena, resp. příplatek proti benzinové verzi 1,2 VVT (69 kW), který činí rovných 60 tisíc Kč. Jste ochotni u malého městského auta takhle připlácet?

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

Plusy

  • Výborná izolace interiéru od vibrací a zvuku motoru
  • Odhlučnění motoru
  • Nízká spotřeba
  • Kvalitní interiér
  • Komfortní tlumení nerovností
  • Trojblik

Mínusy

  • Výrazný turboefekt
  • Pouze výškově nastavitelný volant
  • Příliš kupředu skloněná hlavová opěrka
  • Motor 1,3 DDiS dostupný pouze s prostředním stupněm výbavy
  • Pouze pětistupňová převodovka
  • Malý zavazadelník
  • Ovládání palubního počítače kolíčkem
  • Omezené možnosti výběru další výbavy
Michal Otruba
Diskuze (7)
Suzuki Swift 1,3 DDiS (55 kW)
Cena základní sestavy 349 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční a okenní airbagy, kolenní airbag pro řidiče, ABS + EBD, ESP + TCS (systém trakce), imobilizér, elektricky ovládaná přední i zadní okna, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, manuální klimatizace, rádio s CD + MP3/WMA a konektorem USB s ovládáním na volantu, komfortní směrová světla (trojblik), pylový filtr, výškově nastavitelná sedačka řidiče, sklopné a dělené zadní sedačky, A a B sloupky v černém provedení, mlhové světlomety přední, tonovaná okna + zatmavená okna od druhé řady, vnější elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, kůží potažený výškově nastavitelný volant, otáčkoměr, informační displej (palubní počítač), kontrola nedovřených dveří, disky z lehké slitiny a pneumatiky 185/55R16 Kč
Cena testované sestavy 359 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+10.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1248
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.1 / 3.6 / 4.2
Emise CO2: 109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 211 / 528
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1065 / 495
Rozměr pneu: 185/55 R16
Suzuki Swift 1,3 DDiS (55 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3850
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2430
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
24. 11. 2011 12:22
Re: Špatný diesel = vysoká spotřeba
Je pravda že tento motor neoplívá nějakým výkonem nebo dobrou spotřebou,podle me by měl fiat do suzuki nabídnou silnější verzi tohoto motoru (70kw) nebo klidne 1.6jtd,ale víte jak to je ani vw nedal do škodovky nikdy to lepší co měl,a nemyslím si že by fiat vyráběl špatné motory,ba naopak,už v devadesátých letech měli výkoné tds později přišli jako první na svět s commonrailem jtd který je výkonem i spotřebou někde jinde než tdi a nemluvě o nových mjtd které jsou v dnešní době po bmw to nejlepší co najdete v naftě pod kapotou.Je to jen felký fám že jsou italská auta nebo motory špatné...
Avatar - Ada je zase tady
24. 9. 2011 09:49
Špatný diesel = vysoká spotřeba
Vozu chybí kvalitní diesel s vysokým kompresním poměrem. Vždyť i ten starý dobrý 1.9 TDI PD má ve Fabii průměrnou spotřebu o 2 litry nižší...

Opět to jen potvrzuje starý známý fakt, že Fiat diesely dělat opravdu neumí. :no:
18. 7. 2011 22:27
Re: Nedává smysl
Bohužel to je další magořina a hlavní důvod masivní podpory dieselizace automobilů. :-(
18. 7. 2011 22:26
Re: Nedává smysl
Tu studii bych docela chtěl vidět. Nějaký odkaz by nebyl?

A zase jiná jistá studie zjistila, že nanočástic ve výfukových plynech starých motorů bez DFP/FAP je méně, protože se na ty velké nalepují ty malé. Přičemž ty velké nejsou tak nebezpečné jako ty malé, které pronikají hlouběji do plic.

* LN Spalování nafty tedy lidské zdraví ohrožuje víc než exhalace benzinu?
Diesely bezesporu škodí více. Exhalace těchto motorů z hlediska genotoxicity (potenciálně škodlivých účinků na genetický materiál, pozn. red.) nebo karcinogenecity představují větší riziko než zplodiny z motorů spalujících benzin. Právě na základě zjištěné genotoxicity v USA již v osmdesátých letech přijali opatření, kterým se využívání naftových motorů v osobních vozech omezilo.
Avatar - WinDiesel
18. 7. 2011 18:08
Re: Nedává smysl
Benzínové motory jak známo také produkují nanočástice neb jak známo, žádné spalovací motory nespalují palivo dokonale na 100%. Takže tady nekydej ty nesmysly a používej hlavu. To, že z výfuku benzínového motoru nevidíš jít saze, neznamená, že žádné neprodukuje. Když se dobře podíváš na výfuk moderního dieselu, taky žádné saze neuvidíš, přesto nějaké filtrem pevných částic projdou.
Jistá americká studie porovnávala množství částic karbonu produkovaná benzínovými motory (sobota, neděle, bez provozu trucků) a kombinovaným provozem (přes týden s provozem náklaďáků) a světe div se, exhalace byly naměřeny vyšší v sobotu a neděli.