Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Vitara S – Nečekaně Sportovní

Michal Fokt
Diskuze (95)
Písmeno S v označení modelu je skutečně na místě. Vitara s přeplňovanou čtrnáctistovkou je znamenité sportovně laděné SUV na každý den.


Úvod, interiér


Design Suzuki Vitara je poněkud konzervativní a nemusí se líbit každému, na mě ale funguje přesně naopak – hranatý design japonských aut mám rád a tak považuji tenhle subkompakt za jeden z nejhezčích současných crossoverů, přičemž rozhodně není na škodu, že se od běžné konfekce poměrně výrazně odlišuje. V případě Vitary S tu ale máme navíc ještě tmavá kola, jinou masku chladiče, červené doplňky v interiéru a kovové pedály.

Jenže se Suzuki obecně mám určitý problém. Ačkoli nepatřím k vášnivým olizovačům měkkých plastů, přístup téhle automobilky k materiálům mi na dnešní dobu přijde už poněkud hardcore. Kamenné plasty s nepříliš vydařenou texturou prostě dávají už příliš okatě najevo, že na majiteli automobilka ušetřila. U puristického Swiftu Sport se to dá přehlédnout, ale u crossoveru za skoro 550 tisíc korun už moc ne.

Záhy ale možná zjistíte, že když se budete dívat pouze ven, bude Vitara překvapivě příjemné místo pro cestování. Začíná to už sedadly – jsou ukotvena hodně vysoko, takže sedák podpírá stehna v celé své délce, což je opravdu příjemné, čalounění je spíše tužší, opěradla mají lehké boční vedení a pro urostlejší postavu optimální rozměry. Navíc z nich nebolí záda ani po delší jízdě.

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Totéž platí překvapivě i o těch zadních. Za sebe se bez problémů posadím, před koleny ještě nějaký ten centimetr zbývá, ale holeně jsou nepříjemně v kontaktu s jen látkou čalouněnou kostrou sedáku.

Volant se dobře drží, řadicí páka je pěkně po ruce a má přesné a krátké dráhy, jak se na japonské auto sluší, chod je ale takový „volkswageňácký“ s odpory na neutrálu. U malého crossoveru by to mohlo být jedno, ale jak se dočtete dále, není…

Motor, jízdní vlastnosti


Důvodem, proč testujeme Vitaru, je nová přeplňovaná čtrnáctistovka, dodávaná výhradně ve verzi Vitara S. Suzuki pro jednotku používá cool označení BoosterJet, ale k uštěpačným poznámkám není sebemenší důvod. Museli jsme si na ni sice počkat zhruba o rok déle, než bylo původně oznámeno, ale tento čas inženýři rozhodně nestrávili popíjením saké a dlouhou dovolenou v Evropě. Má výkon 103 kW při 5500 otáčkách a točivý moment 220 N.m v rozmezí 1500-4000/min, což jsou na vůz této velikosti velmi slušná čísla. Ale nejde pouze o ně, famózní je zejména charakter motoru.

Nejblíže má asi k fordím EcoBoostům, vyznačuje se malou „turbodírou“ a téměř nulovým turboefektem. Na povely plynového pedálu reaguje rychle a plynule, turbo motor „nenakopne“ a Vitara se tedy rozjíždí sice důrazně, ale plynule. Ba co víc, má příjemný, sportovní zvuk a přestože to nejlepší ze sebe dynamicky vydává ve středním pásmu od 2500 do 4500 otáček, líbí se mu i nahoře. Díky kombinaci jen mírného vadnutí dynamiky po překonání hranice 5500 otáček a hutného zvuku působí BoosterJet dojmem, že má výkonovou špičku, můžete ho neustále držet mezi 4500-6000/min a radost bude mít řidič i stroj. Navíc malý čtyřválec také ochotně reaguje na meziplyny, takže vás jízda s ním bude zcela jistě bavit.

Díky tomu všemu si možná budete ve Vitaře dopřávat i více řazení, než by bylo třeba, čímž se vracíme k tomu, že by změna kvaltů mohla být plynulejší a tím i rychlejší.

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Pokud sledujete spíše ekonomiku provozu, pak vězte, že si motor nechá líbit podtáčení až někam k 1200/min a při sešlápnutí plynu spolupracuje bez klepání, pokud tedy zrovna nemáte pětku nebo šestku. Zpřevodování je takový běžný dnešní standard, na dálnici točí při 130 km/h na šestku 3200 otáček a má spotřebu 7,8 l, což mi přijde s ohledem na zimní provoz a obutí jako poměrně slušný výsledek. Na tentýž kvalt si při devadesátce a 2100 otáčkách řekne o 5,6 l benzinu. Za celý test jsem s Vitarou jezdil za 7,5 litru, a to vcelku svižně, určitě nebude problém se dostat pod sedmilitrovou hranici.

O práci čtyřválce sice v kabině posádka ví, ale zvuk se drží v rozumných mezích, neobtěžuje, dokonce bych jej označil za příjemný. Ostatně, užijete si ho do sytosti, Vitara má slušně odhlučněné podběhy kol, pouze na dálnici převezme iniciativu aerodynamický hluk – daň za krabicovitý design…

Vitara, filozofií designu možná trochu podobná Range Roveru Evoque, jako by se u něj inspirovala i celkovým jízdním projevem. Naladění podvozku lze totiž bez nadsázky označit za sportovní. Je tuhé, poměrně důsledně kopíruje nerovnosti na silnici, takže se řidič a posádka při jízdě trochu natřásají, ale současně velmi dobře tlumí nerovnosti. Kapituluje až před opravdu velkými výtluky nebo propadlými kanály, kterým je ale záhodno se vyhnout s každým autem. Ty menší díry, spáry a boule ale není třeba vůbec řešit, tlumiče Vitary je bez problémů pohltí.

Z toho lze usuzovat, že bude malé Suzuki schopné i v zatáčkách a dá se říci, že ano. Auto si zaklekne jen mírně, je při tom dobře čitelné a i díky docela strmému řízení se ochotně vrhá do zatáček. Při ostřejším tempu je sice znát lehká nedotáčivost, ale s ohledem na to, že jde o SUV, jsou jízdní vlastnosti velmi dobré. To ostatně platí i o brzdách, mají rychlý nástup a velmi dobrý účinek a dávkování. Myslím, že by autu nějaká ta verze Sport šla skvěle k pleti…

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Díky připojitelné čtyřkolce nemá Vitara problémy s trakcí, zadní náprava je laděná „na jistotu“, takže ubrání plynu nebo přibrzdění v zatáčce nevyděsí, ale ani nepomůže odlehčit záď. Současně auto velmi dobře zvládá prudké vyhýbací manévry, takže na silnici působí velmi jistým dojmem a i když budete jeho potenciál využívat byť třeba jen z poloviny, spoustu ostatních řidičů nepochybně překvapíte.

Závěr


Suzuki Vitara S by pro mne byla téměř ideální auto, pokud bych chtěl malé SUV. Má výkonný motor s rozumnou spotřebou, přesné řízení a řazení, sportovně naladěný podvozek, velmi dobře tlumící rázy, pohodlná sedadla s bočním vedením a z mého pohledu atraktivní design, jdoucí proti v současnosti převažujícím trendům. Jediné výtky mám proti lacině působící palubní desce a asi bych nechtěl sedět na zadních sedadlech kvůli kontaktu holení s kovem ve spodní části sedáku. Méně sportovně založení řidiči by pak měli zvážit, jestli na ně nebude naladění šasi příliš tuhé.

suzuki testy crossover suzuki testy crossover  

Nejlevnější verze modelu386.700 Kč (1.6 VVT/88 kW, Comfort)
Základ s testovaným motorem489.900 Kč (1.4 BoosterJet/103 kW, Vitara S)
Testovaný vůz bez příplatků537.900 Kč (1.4 BoosterJet/103 kW, Vitara S 4x4 AllGrip)
Testovaný vůz s výbavou537.900 Kč (1.4 BoosterJet/103 kW, Vitara S 4x4 AllGrip)

Plusy

  • Přesné řízení
  • Jízdní vlastnosti
  • Tlumení rázů od nerovností
  • Výkonný motor s rozumnou spotřebou

Minusy

  • Laciný vzhled interiéru
  • Špatná ochrana holení na zadních sedadlech
  • Aerodynamický hluk při dálničních rychlostech

Foto: Jiří Káš

Zobrazit celý článek
Michal Fokt
Diskuze (95)
Suzuki Vitara S
Cena základní sestavy 537 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, diody denního svícení, automatické nouzové brzdění, asistent rozjezdu do kopce, parkovací čidla vpředu a vzadu, adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti, automatická klimatizace, elektrické ovládání bočních oken, Smartphone audio s funkcí MirrorLink, zadní parkovací kamera, projektorové světlomety, systém Start/stop, litá 17“ kola, lepicí sada na opravu pneumatik, hodiny uprostřed palubní desky, zatmavená zadní skla a další Kč
Cena testované sestavy 537 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1373
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.3 / 5 / 5.4
Emise CO2: 127
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 375 / 710
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1285 / 445
Rozměr pneu: 215/55 R17
Suzuki Vitara S
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4175
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1610
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 4. 2017 19:07
Re: Sympatický Japončík s maďarským pasem
1.6 benzín nemá 6 kvalt .... takovej detail ;)
23. 4. 2017 19:03
Re: Povedené
Jsem majitel nové vitary a neumím si představit jak bych měl jezdit se spotřebou 8 litrů >:D Normální jízda spotřeba 5.8 (podle palubního počítače 5.7) a to nejsem žádná brzda provozu ...
15. 3. 2016 09:11
Re: Velmi prijemne auticko
Uprimne receno moc zkusenosti s novymi automaty nemam (par let zpatky mnoho kkm v MB-C 220 s automatem, ale dnes je to jiny svet) a chybi mi meritko jak se chova konkurence v daily provozu - nicmene za me 100% spokojenost. Manualni mod se vubec nepouziva, nejak k tomu proste neni duvod. Radi svizne a celkem hladce, na kolony a mesto ideal. Kazdopadne doporucuju projet a udelat si obrazek.
Avatar - Dinar
15. 3. 2016 08:05
Re: Povedené
Přesně, jedna nová v kombinaci tyrkysová s černou se objevila u nás v ulici, zíral jsem, jak to celé neladí, černá střecha na ní stříbrné hagusy, pod tím tyrkys, dole šedý plast, černá kola... Snaha o svěží look, jenže asijsky nesladěné. Nebo zadní světla, je rok 2016 proboha, a oni tam mají něco z roku 99, prosvítá oranžová blinkrů, k tomu bílá placka couvaček, čiší z toho levnost. A přitom to auto má bezvadné základní tvary, takové HR-V proti tomu vypadá tvarově jako nepovedená lodička.
11. 3. 2016 08:58
Re: Velmi prijemne auticko
Zaujímali by ma Tvoje skúsenosti s tým automatom. Ako ho hodnotíš? Čo sa týka kultúry chodu, rýchlosti radenia a jeho „inteligencie“. Všetci to tu prezentujú ako, z veľkej časti, mestské auto a nikto nerieši automat? Veď s manuálom je to v meste za trest. Dík za info.