TEST Svezli jsme se s Fordem Shelby GT350R Mustang: Zkrotili jsme ho?
Vezměte divokého koně a zkřižte jej s kobrou. Nesmysl? Nemyslíme. Ford si takto hraje s přírodou od roku 1965 a řidiči jsou nadšeni. S jedním takovým hybridem jsme si užili báječné odpoledne na testovacím polygonu Fordu v belgickém Lommelu. Onen kříženec se jmenuje Ford Shelby GT350R Mustang a znalci už tuší…
Zaběhnutý kůň
Úpravy Carrolla Shelbyho pečetěné logem s kobrou vždy dělaly z mustangů výjimečná sportovní monstra. Geniální Texasan už není mezi námi, jeho odkaz i firma ale žijí dál. Shelby GT350 a ještě vymazlenější GT350R jsou dnes oficiálními produkty Fordu, coby limitovaná edice se ovšem nabízejí jen v zámoří.
Důvod, proč se jeden exemplář nejsvalnatějšího mustangu zatoulal do evropského vývojového centra, se nám zjistit nepodařilo. Ale je tady, my máme klíček a polygon k dispozici.
Hrátky s jedem
Žlutý koňohad vystrkuje nos z garáže a nám nikdy nepřipadalo úvodní školení tak dlouhé. Chceme jezdit, teď hned! Konečně jsme dostali svolení a už se seznamujeme. Je nádherný. Rozhodně nejhezčí za dlouhé roky. Američané mají občas tendenci přehánět a speciální modely až kýčovitě zdobit, ale designéři Fordu se udrželi na uzdě. Širší blatníky, jiný čumák, decentní spoilery, vše má své opodstatnění, nic tu není jen tak pro efekt. Nádherná čistá práce.
Z interiéru vykuchali zbytečná zadní sedadla a nechali jen dva parádní kousky od Recara. Úžasně pohodlné a současně pevně svírající. Tlustý volant
z alcantary a klasická řadicí páka – co víc si mohou naše ruce přát?
Není čas ztrácet čas, ale po stisku startovacího tlačítka musíme na chvíli zavřít oči a zasnít se. Rachot vidlicového osmiválce ukládáme hluboko do mozku a budeme si ho v duchu pouštět, až nám bude ouvej. Už aby někdo našel způsob, jak do časopisu nahrát zvuk. O tenhle zážitek bychom se moc rádi podělili.
Vzájemně se s shelby zahříváme a oťukáváme. Je to kus auta, přesto se řídí tak lehce. Proti standardnímu mustangu bylo prakticky vše změněno. Podvozkové komponenty jsou lehčí a tužší, stejně tak kola – poprvé u produkčního auta karbonová.
Motor je převrtaný z pěti litrů na 5,2 l a s výkonem 526 koní jde o nejsilnější atmosférický motor v historii silničních fordů. S maximem v 8250 ot./min je to také nejtočivější V8, jaké kdy v Detroitu postavili. Rozmotává se radostněji než standardní strojovna a tlačí nás do sedla i v momentě, kdy už obyčejné GT vadne.
Na výjezdu ze zatáčky se musíme mít hodně na pozoru. Hranice mezi stavy „drží“ a „točí se v hodinách“ je tenká už u sériového modelu, natož zde u mnohem ostřejšího auta, lehce unavených polozávodních pneumatik a deštěm smočeného asfaltu. Shelby dostal samosvorný diferenciál Torsen, přesto udržet dlouhý táhlý drift bez závěrečného přetočení vyžaduje hodně cviku a citlivé zacházení, což svorně potvrzují všichni přítomní instruktoři.
Je to zkrátka jedovatý had.
Na složitém technickém okruhu máme možnost zažít shelby v mnoha extrémních situacích včetně dlážděné cesty nebo soustavy táhlých vln s vloženou zatáčkou a musíme říct, že podvozek odvádí skvělou práci. Poprvé vsadil Ford na magnetoreologické tlumiče umožňující plynulou změnu tuhosti pomocí elektrického proudu procházejícího tlumicí kapalinou. Vždyť jsme říkali hned, že tohle je úplně jiný mustang.
Dejte nám ho!
Jestli se začne Ford Shelby GT350R Mustang oficiálně nabízet v Evropě, nevíme. Po svezení s ním ale víme, že si to hodně přejeme. A když si člověk něco opravdu přeje…
vybrané technické údaje | SHELBY GT350R | MUSTANG 5.0 GT |
Motor | 5.2 V8 | 5.0 V8 |
Vykon (kW při ot./min) | 387/7500 | 310/6500 |
Toč. moment (N.m při ot./min) | 582/4750 | 530/4250 |
Spotřeba (l/100 km) | 17,7 | 13,5 |
Pohotovostni hmotnost (kg) | 1658 | 1645 |
Kdo byl Caroll Shelby (1923-2012)
Texaský závodník (mimo jiné vítěz 24h Le Mans 1959 na Astonu Martin DBR1), designér a konstruktér, který stál u zrodu roadsteru Shelby-Ford AC Cobra. Rozzlobený had se stal firemním logem a ozdobil řadu dalších projektů včetně vysokovýkonných verzí Fordu Mustang: legendárních Shelby GT350 a Shelby GT500.