Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D – Král muld

Ondřej Šuch
Diskuze (2)
Vlajku klasických offroadů už nechrání mnoho bojovníků. Nezpůsobila výměna stráže u Toyoty změknutí morálky mužstva?

Svět zpohodlňuje. Žijeme v době, kdy se napříč mimosilničním světem hroutí jedna pevnorámová jistota za druhou, redukce se stává sprostým slovem a tuhou zadní nápravu obsahují téměř jen pick-upy. Téměř oslavu si pak zaslouží každá čtyřkolka, která mezigeneračně nepodlehne svodům falešné SUVerenity, rozbitelné o první kamínek. Jednou z mála příjemných výjimek je nová generace Toyoty Land Cruiser, která se ani po výrazné modernizaci nebojí skutečného terénu.

Staromilce uklidněme hned na počátku: na svém místě zůstal nezdolný naftový třílitr, tuhá zadní náprava, redukce i uzávěra centrálního diferenciálu, pouze je to vše obaleno více elektronickými pomocníky a kokpit dohnal dřívější designový deficit.

toyota testy toyota testy
 

Zvenčí pozná rozdíl mezi generacemi i neznalec. Při stejném rozvoru je Land Cruiser o 45 mm delší, podstatnější je ale návrat ke kultu výraznějších hran na úkor křivek. Část rysů přebírá vůz z vrcholného Land Cruiseru V8. Vysoký ponton, mohutné výkroje blatníků a skutečně pevné, praktické a potřebné nášlapy pod prahy dojem dokonávají: tohle je pořádný kus auta.

Řidičův první dojem je neméně pozitivní – první ohledání odhalí kvalitně zpracovanou palubní desku, skvěle čitelné optitronové ukazatele a americky pohodlná sedadla. Praktický provoz ale přináší nejedno pozdvižení obočí: navzdory poměrně moderně působícím ovladačům je samotný centrální dotykový displej grafikou o 6-7 let zpět. Je to maličkost, ale od vozu za více než milion bychom nečekali, že jedna jeho součást téměř ustrne ve vývoji. V době, kdy multifunkční navigační přístroje ohlašují nové generace každého půl roku, je to zvláštní anomálie. Příjemné také není umístění některých ovladačů vpravo a vlevo pod volantem, tedy na místech, kam je obtížné i dosáhnout, natož vizuálně potvrdit, že mačkáme to, co mačkat chceme.

toyota testy toyota testy Naopak chlubit se může Land Cruiser vnitřním prostorem a to na všech místech první i druhé řady sedadel. Zadní sedadlo je dělené, sklopné a posuvné, čímž umožňuje z pětimístné konfigurace a 621 litrů pro zavazadla vykouzlit postupně až dvoumístnou verzi s 1934 litry. V podlaze obřího zavazadelníku navíc na svou příležitost čekají další dvě výklopná sedadla. Zvláštností je jejich kompletně elektrické ovládání, naopak typická je jejich využitelnost spíše menšími osobami. K pohodlí účastníků zájezdu přispívá trojzónová klimatizace, 14 reproduktorů a samostatně ovladatelný výklopný stropní displej.

Specialitou vozu je výhled. Ten klasický, umožněný krutem očí či hlavy je limitován nadstandardními rozměry všeho vůkol, naštěstí jsou ale v pohotovosti tři pomocníci. První jsou na řadě obří zpětná zrcátka, ve druhém sledu pak nastupuje přední i zadní parkovací asistent se zvukovým i grafickým výstupem. Vše korunuje trojice kamer: kromě běžné zadní parkovací i boční ukrytá v pravém zrcátku a širokoúhlá čelní, která vkusně roste z pod loga automobilky na čelní masce. Se zde uvedeným pořadím klesá i využitelnost: zatímco obraz zadní kamery je realistický a lze podle něj couvat na milimetry přesně, boční kameru lze využít jen zřídka a obraz té čelní je kvůli značnému zkreslení velmi těžko využitelný k jakýmkoli vážnějším manévrům.

toyota testy toyota testy Víko zavazadlového prostoru je takovým prodlouženým Pearl Harborem – v dobách, kdy je normální vyrábět auta s pravo- i levostranným řízením nějak nedokážeme pochopit, proč musí většina světa trpět u dveří zavěšených tak, že zamezují přístup k okraji silnice?

Pod kapotou o sobě dávají vědět čtyři obří válce s dohromady třílitrovým objemem a maximálním výkonem 127 kW. Na neustále modernizovaný motor nedají příznivci značky dopustit, v testovaném voze odváděl objektivně skvělou, bohužel poněkud hlučnou práci. Spolupráce s pětistupňovou automatickou převodovkou byla spolehlivá, rychlejší změnu převodů bychom ale uvítali nejen v městském provozu.

toyota testy toyota testy Pokud čtenáři připadá dosavadní text jako bezesmyslné hledání hmyzu na něčem, co jsme na začátku vychválili, nemá tak docela pravdu. Oslavné ódy by totiž nikdo nečetl, a my je prostě musíme napsat:

Jde samozřejmě o jízdu mimo silnice, tedy o disciplínu, kvůli které si LC kupujeme. Mnohokrát se nám totiž nestává, abychom na terénním polygonu pro Hummery prostě nenašli překážku, kterou by Toyota nepřešplhala.

Zkuste si představit situaci, kdy zbytek automobilového světa má problém jet i po rovině ve chvíli, kdy ji pokrývá metrová vrstva sněhů různých stupňů zmrzlosti. Kdy se kola boří po osy a vzápětí marně hledají oporu na ledu?

A teď si představte, že se v takovém prostředí pohybujete v autě, které se tváří jako by se nechumelilo (chumelí) a s otáčkoměrem okolo hodnoty 1500 min-1 vás zaveze tam, kam si vzpomenete.

Pořád to nestačí? Tak si takové adhezní podmínky představte v kopci. A tu cestu do kopce či z kopce nejedete přímo nahoru či dolů, ale pod úhlem cca 45 stupňů k vrstevnici. Auto nevrže, nijak viditelně se nekroutí a drží jako přibité.

Přečtěte si seznam základní výbavy. Pohon všech kol je samozřejmostí, uzávěra centrálního a zadního diferenciálu tradicí. Přidejme minimální světlou výšku 22 cm, možnost její plynulé změny, brodivost 70 cm, možnost omezení účinku stabilizátoru kvůli lepšímu kontaktu jednotlivých kol s terénem a asistenty pro rozjezd do svahu a sjíždění svahu… Působivý výčet není úplný, nižší verze výbav nabízejí například i volič druhů terénu.

My jsme se ale přesvědčili, že zdaleka nejdůležitější je pocit jistoty, kterou jsme s vozem v terénu získali. K našemu nadšení přispěly pochopitelně i kvalitní zimní pneumatiky, i tak je ale

toyota testy toyota testy A jak celá ta terénní nádhera jezdí po silnici? Kupodivu nás čekalo jen málo nemotornosti a hodně pohodlná jízda. Posilovač řízení ubírá z kontaktu s vozovkou jen málo, brzdy lze dobře dávkovat a elektronika pomáhá stabilizátorům udržovat boční náklony v rozumných mezích. Ustálená stokilometrová rychlost znamená devítilitrovou spotřebu, dálniční limit pak obvykle o litr a půl více. Objemná nádrž a velkorysé odkládací prostory ovšem umožňují zásobit se palivem a občerstvením i na delší mise.

Plusy

  • Nepřekonatelná suverenita v terénu
  • Vnitřní prostor
  • Snadné ovládání
  • Rozumná spotřeba
  • Variabilita interiéru
  • Robustní konstrukce
  • Moderní prvky výbavy
  • Pohodlná jízda

Minusy

  • Ovladače pod volantem
  • Hluk motoru
  • Spolupráce motoru s automatickou převodovkou
  • Grafika navigace
První cena vozu 1.014.900,- (3.0 D-4D 127 kW MT Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.014.900,- (3.0 D-4D 127 kW MT Terra)
Základní cena testovaného vozu 1.599.900,- (3.0 D-4D 127 kW AT Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.617.900,- (3.0 D-4D 127 kW AT Premium)
Ondřej Šuch
Diskuze (2)
Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D
Cena základní sestavy 1 599 900 Kč
Výbava základní sestavy Nárazníky v barvě karoserie, podélné střešní nosiče, přední mlhová světla, ostřikovače světlometů, rezervní kolo pod vozem (plnohodnotné), výklopné okno dveří zavazadlového prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná bederní opěrka řidiče, automatická duální klimatizace, podpora MP3 a WMA, Bluetooth® Hands-free, ovládání audiosoustavy a hands-free na volantu, variabilní posilovač řízení, elektrická okna přední a zadní, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a s automatickou aktivací po rozjezdu, Smart Entry & Start (systém inteligentního klíče), výškově a podélně nastavitelný volant, loketní opěrka pro 1. a 2. řadu sedadel, odkládací schránka před spolujezcem s osvětlením, stropní konzola s držákem brýlí a konverzačním zrcátkem, kryt zavazadlového prostoru, ABS+EBD+BA, VSC+A-TRC, airbagy přední a boční (řidič + spolujezdec), airbag kolenní (řidič), deaktivace airbagu předního spolujezdce, indikace zapnutí bezpečnostních pásů, uchycení dětské sedačky ISOFIX, Imobilizér, stálý pohon všech kol, mezinápravový diferenciál LSD s uzávěrkou, zadní diferenciál s uzávěrkou, adaptivní xenonové světlomety, zatmavená zadní okna, elektricky ovládané střešní okno, kožené potahy sedadel, elektricky ovládaná a vyhřívaná přední sedadla, elektrické ovládání volantu, autorádio s DVD měničem, 14x repro, audio, zábavní systém a klimatizace pro 2. řadu sedadel, adaptivní tempomat, přední, zadní a boční kamera, přední a zadní parkovací senzory, interiér obložený kůží a dřevem, palubní počítač, posuvná druhá řada sedadel, elektricky sklopná sedadla ve třetí řadě, hlavové airbagy, pre-crash systém, nastavitelná světlá výška vozu, DAC+HAC+KDSS. Kč
Cena testované sestavy 1 617 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+18.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 410 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 7.3 / 8.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 104 / 1934
Objem nádrže (l): 87
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2240 / 750
Rozměr pneu: 265/60 R18
Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4760
b) šířka (mm): 1885
c) výška (mm): 1845
d) rozvor (mm): 2790
e) rozchod vpředu (mm): 1605
f) rozchod vzadu (mm): 1605
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - tomtoylc
1. 1. 2011 12:28
Re: 127kw
Taško povedat , teras už sa predáva z upraveným motorom so 150kw ale inač je to ten istý motor len vykonovo upravený . Toto auto vlastním (127kW) (7 míst) a som s ním spokojný aj ked ten automat by mohol byt 6 st ale celkovo super aj na snehu :-)
PS: tie zadne sedadla sou v celku dobrý