TEST Toyota Prius Plug-in Hybrid: První jízdní dojmy
Toyota sezvala evropské novináře do Bruselu, aby jim v politickém srdci Evropu předvedla, jak daleko dojede nejnovější verze hybridního Priusu bez pomoci spalovacího motoru. Při prvním testování novinky jménem Prius Plug-in Hybrid nemohla chybět ani redakce Auto.cz.
Plug-in konečně v prodeji
Možná si říkáte, že Prius s přívlastkem plug-in přece žádnou novinkou není. Na tom je něco pravdy, celý projekt totiž běží už pět let a Toyota se jeho průběhem náležitě chlubí. Vše začalo v roce 2007 první testovací flotilou 20 aut na bázi druhé generace. V prosinci 2009 se pak rozeběhla druhá fáze – 600 prototypů, z nich 200 v Evropě, se testovalo v běžném provozu.
Jeden z nich brázdil silnice České republiky a dostal se i do klasického testu na Auto.cz; stačí se podívat na článek Toyota Prius Plug-in Hybrid – 20 elektrických kilometrů. Další dva roky vývoje a vyhodnocování ale přinesli několik podstatných změn, takže produkční plug-in hybrid je v mnoha ohledech o kus dál než původní prototyp.
Na první pohled je zřejmé, že se konektor pro dobíjení přesunul z levého předního na pravý zadní blatník. Současně s tím se radikálně zlepšily parametry baterií – ty v produkčním voze pokryjí dojezd 25 km (prototyp 20 km), přitom váží polovinu (80 kg) a místo původních 201 zaberou jen 87 litrů. Zavazadlový prostor je tedy o symbolické tři litry menší než v běžném Priusu. Úplné nabití baterií je věcí pouhých 90 minut.
Dojezd 25 km |
Zvolená kapacita baterií je pečlivě vypočítaným kompromisem. Z vlastního průzkumu automobilky vyplývá, že takový dosah pokryje 70 % každodenně absolvovaných tras evropskými řidiči – tedy dva ze tří Evropanů dokážou plně využít výhod Priusu Plug-in. Zároveň ale 42 % uživatelů alespoň jednou týdně ujede víc než 100 km naráz, alespoň jednou za měsíc dokonce 73 %. Auto bez pomoci spalovacího motoru by proto nesplnilo všechny cestovní nároky běžného řidiče. |
A proč vůbec plug-in hybrid a ne rovnou elektromobil? Toyota jednoduše čistě elektrickému pohonu nevěří. Kombinace vysoké ceny a krátkého dojezdu nevyhovuje potřebám zákazníků a v nejbližších letech se velký průlom nečeká. Naopak technologie dobíjení ze zásuvky dokáže spojit to nejlepší z obou světů – levný provoz na elektřinu pro běžné užití a akční rádius benzinového auta se vším komfortem, který ke spalovacímu motoru patří.
Do práce elektricky
Designové rozdíly, kromě krytu přípojky do sítě, aby člověk pohledal. Pokud nemáte Prius v oku asi vás ani nenapadne, že modrá optika světel, stříbrná lišta na předním nárazníku, stříbrný pás nad registrační značkou vzadu a kliky dveří s povrchem stejné barvy značí tuto speciální verzi. Situaci tedy vyjasňují jedině nápisy na předních blatnících a uvnitř na liště před spolujezdcem.
A i z hlediska používání je na tom dobíjecí Prius stejně jako ten standardní. Jedinou změnou je tlačítko EV City, které spustí režim čistě elektrické jízdy. Právě ten testujeme, když usedáme za volant Priusu na bruselském letišti. V plánu je cesta do evropské centrály Toyoty, mírnou oklikou celkem 17 km. Zkrátka máme simulovat ranní cestu zaměstnance Toyoty do práce.
S kolegou Leošem Káňou ze Světa motorů si rychle stanovujeme pravidla hry: žádné loudání, žádná ekojízda – když to má fungovat v každodenním nasazení, tak prostě pojedeme jako všichni okolo. Na padesátce tachometrových 55 a bez vyřazování na neutrál kilometr před semaforem.
Když po nastartování ukazuje palubní počítač místo avizovaných 25 dojezd 20 km na elektřinu, stává se ze mě skeptik. Vyjíždím tedy z letištního parkoviště a okamžitě splývám s okolním provozem. Auto zrychluje slušně (nakonec elektromotor má 207 Nm prakticky už od nulových otáček) a na rozdíl od běžného Priusu zůstává spalovací motor vypnutý i při důraznější sešlápnutí plynového pedálu. Jen jednou při rozjezdu z křižovatky naskočí. To se v módu EV City stává z bezpečnostních důvodů tehdy, když řidič požaduje více než 90 % dostupného výkonu.
Nakonec po ujetí 17 kilometrů hlásí palubní počítač dojezd 3 km. Takže dohromady těch původně slibovaných 20 – ono to opravdu funguje!
Odpolední část programu představuje novinku, která v prototypu nebyla a každodennímu využití velmi prospívá. S elektřinou je totiž možné libovolně hospodařit – třeba vyjet z domu na dálnici v klasickém hybridním režimu s pomocí spalovacího motoru a na elektřinu přepnout až při vjezdu do ucpaného centra.
Takovou situaci simulujeme, když vyrážíme z centrály Toyoty okrajovými částmi Bruselu ke slavnému Atomiu. Po přestávce následuje průjezd celým městem v severojižním směru, na který jsme si šetřili energii v bateriích. Pomalé posouvání v kolonách dává akumulátorům víc zabrat, a tak tentokrát plug-inová zásoba elektřiny dojde po 17 kilometrech.
Prius Plug-in se přepíná do hybridního módu a dál jede jako normální Prius. Rekuperace už dobíjí jen provozní část 4,4kWh baterie, takže získat za jízdy další porci elektrických kilometrů nejde. Nových 20 km se do baterií dotankuje jedině zase po připojení do rozvodné sítě (mimochodem u Opelu Ampera to funguje úplně stejně).
Nová dimenze hybridu
Řešení, které Toyota uvádí na trh, je významným pokrokem v hybridních pohonech. Takto elektřina v osobních autech dává smysl a opravdu to funguje. Nepočítejte ale, že by se Plug-in Hybrid finančně vyplatil – příplatek proti stejně vybavenému Priusu totiž činí 300 tisíc korun.
Sama automobilka ale s masovým zájmem zatím nepočítá. Letos se prodá asi milion hybridů značky Toyota (z toho 115 tisíc v Evropě – 15 % celkových prodejů) a Prius Plug-in Hybrid bude jen malým příspěvkem k tomuto výsledku.
Cílovou skupinou jsou primárně současní majitelé Priusu, kteří budou chtít udělat další krok na cestě k maximálně ekologickému vozu. V mnoha zemích jim k tomu pomohou finanční výhody spojené s homologovaným údajem 49 gramů CO2 na ujetý kilometr. Plných 75 % prodejů by pak měly obstarat firmy, resp. jejich zaměstnanci, kteří si mohou vybrat služební vůz dle svých požadavků.
Vysoký příplatek proti normálnímu Priusu je ale jen jedna strana mince. Cena 899.900,- Kč (resp. 1.049.900,- Kč za plně vybavenou specifikaci Premium) je totiž stále nižší, než kolik stojí Opel Ampera (1.080.000,- Kč) nebo Nissan Leaf (v přepočtu 910 tisíc korun). A v tomto kontextu je dobíjecí Prius hodně zajímavou nabídkou.