Nissan Leaf: První jízdní dojmy

Nissan Leaf: První jízdní dojmy

 
 

Jak jezdí Car of the Year 2011?

Nissan Leaf není prvním sériově vyráběným elektromobilem, není ani nerychlejší nebo nejprostornější. Může se ale pochlubit dvěma jinými primáty: jako první elektricky poháněný automobil získal titul Auto roku a zároveň se jedná o nejprodávanější elektromobil na světě.

Doma v Japonsku už našel 5000 majitelů, v USA 2200 a v Evropě zatím asi 500. V EU se Leaf zatím prodává jen v několika zemích (např. Nizozemsko a Velká Británie), od příštího roku se přidá prakticky celá západní Evropa. Do střední Evropy Leaf dorazí nejdříve v roce 2013, Česká republika má ale prý velkou šanci, že bude první zemí z tohoto regionu.

Design karoserie je opravdu unikátem, přitom ale nepůsobí nijak nepatřičně. Naopak na příkladu modelu Juke je dobře vidět, že designéři Nissanu umí popustit uzdu své fantazii mnohem víc. Ve světle tohoto srovnání vypadá Leaf nezvykle, ale uhlazeně a přirozeně. Dominantním prvkem je zaoblení karoserie ze všech stran a ze zadního pohledu zaujme neobvyklé řešení zadních světel a vstupu do zavazadlového prostoru.

Při usedání do auta překvapí už to, jak lehké má Leaf dveře. Interiér má charakter malého MPV, zaujme nízko umístěným volantem i přístrojovým štítem, který je rozdělen do dvou celků jako např. u Hondy Civic. V případě Leafu se zdá, že bude čitelnost obou částí dobrá.

Sedadla připomínají spíše křesla a jsou čalouněna velmi jemnou látkou. Ta pokrývá také středový tunel nebo výplně dveří. Jednotlivé detaily jako tlačítka na volantu nebo grafika multimediálního systému připomínají dražší Nissany a Infiniti.

Vpředu je prostornost ještě přijatelná, zadní polovina interiéru je ale nečekaně krátká. Sedí se vysoko na lavici s krátkým sedákem a v nepřirozeně vzpřímené pozici. Příčina je zřejmá – baterie je potřeba někam uložit a zavazadlový prostor je u Leafu velký jako u řady konvenčních konkurentů. Články ukládající elektrickou energii proto našly místo pod podlahou a pod zadními sedadly.

Odhlédněme nyní od vnějšího designu, který má za cíl polarizovat veřejnost, i od stísněného interiéru v zadní řadě sedadel. Jak jezdí Leaf v běžném městském provozu?

Rozjezd doprovází tlumené bzučení elektromotoru, tento zvukový projev se ale nijak neliší od zvuku současných hybridů při jízdě elektrickým módem. Tempa 50 km/h dosáhne Leaf velmi hbitě a k udržení této rychlosti stačí jízda bez plynu, případně s nohou mírně opřenou o pedál akcelerátoru. Indikátor výkonových toků v ten okamžik deklaruje téměř nulovou energetickou bilanci.

Problémem však je odhlučnění podvozku. Díky neslyšitelnému pohonu by v kabině panovalo ticho, místo něj ale musí posádka poslouchat odvalování kol po asfaltu. Kromě kapacity baterií by měl Nissan, resp. všichni konstruktéři elektromobilů, zapracovat právě na tomto.

Na krátkém desetikilometrovém okruhu (baterie musely vydržet pro všechny zájemce z řad hostů středoevropského Nissanu…) se naskytla příležitost vyzkoušet i plnou akceleraci. Rychlosti 90 km/h Leaf dosáhne hladce. Rozjetí na dálničních 130 km/h trvá už o notný okamžik déle, dosažení této hranice je nicméně reálné.

Při jízdě je potřeba počítat s ostrým nástupem brzdné síly. S tím výrazně kontrastuje přeposilované řízení – Nissan mohl víc šetřit účinkem posilovače (pochopitelně elektrického).

Celkové naladění Leafu je výrazně komfortní. Úroveň kvality jízdy s přehledem překonává většinu vozů nižší střední třídy. I v nízkých rychlostech je přitom cítit odlišné rozložení hmoty – díky akumulátorům v podlaze má Leaf nižší těžiště, navíc posunuté více směrem dozadu. Navzdory relativně vyšší hmotnosti proto zatáčí velmi snadno a současně i přes měkké naladění podvozku netrpí bočními náklony karoserie.

Nissan Leaf - technická data
Název motoruEM61
TypAC synchronní
Největší výkon [kW/min-1]80/2730-9800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]280/0- 2730
Max. rychlost [km/h]144
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,9
Baterielaminované lithium-iontové
Napětí [V]345
Kapacita [kWh]24
Počet článků192
Dojezd [km]160

Nissan Leaf
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Do roka se rozhodne, zda je Evropa stále jednotná, anebo nikoli, soudí Matteo Salvini Do roka se rozhodne, zda je Evropa stále jednotná, anebo nikoli, soudí Matteo Salvini

Podle Salviniho budou klíčové volby do Evropského…

Světové burzy přišly o více než dva biliony dolarů Světové burzy přišly o více než dva biliony dolarů

Na poslední dva týdny nebudou investoři do akcií…

ČEZ vyplatí za dividendu stejnou částku jako loni ČEZ vyplatí za dividendu stejnou částku jako loni

Energetická společnost ČEZ vyplatí akcionářům stejnou…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Leaf: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 



Euro NCAP 2018: Nissan Leaf – Pět hvězd i pro novou generaci elektromobilu Euro NCAP 2018: Nissan Leaf – Pět hvězd i pro novou generaci elektromobilu

Nissan Leaf ve své nové generaci i přes jistá zaváhání v…

 



 
Benzin a nafta neustále zdražují. Je zemní plyn (CNG) řešením?

Benzin a nafta neustále zdražují. Je zemní plyn (CNG) řešením?

Dnes 08:00

Modely na CNG u nás zaznamenaly váhavý rozjezd. Nyní přichází jejich chvíle, pomůžou automobilkám dostat se z bryndy s emisemi. Nás přitom může těšit nízká daň a levné palivo.




Blesk.cz

Dcera Patrasové a Felixe Anička: Svině máme v rodině!

Dcera Patrasové a Felixe Anička: Svině máme v rodině!

Jablko nepadá daleko od stromu! Tomu věří mladá Anička Slováčková, která podle svých slov po matce Dagmar…

Myši se dostaly do bankomatu a z peněz zůstaly jen cáry: Rozkousaly 377 tisíc!

Myši se dostaly do bankomatu a z peněz zůstaly jen…

Pracovníci Státní indické banky si stěžovali, že nefunguje bankomat. Poté, co na místo dorazili technici a…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Co rozděluje ikony? Messi bez emocí, Ronaldo dá gól ze všeho, říká Krejčí

Co rozděluje ikony? Messi bez emocí, Ronaldo dá gól…

Jeden za dva zápasy čtyřikrát rozvlnil síť, druhému se bortí dětský sen, jak vede Argentinu za světovým zlatem.…

 

Reflex.cz

Jak si zničit auto? 5 věcí, kterými řidiči běžně škodí svému vozu

Jak si zničit auto? 5 věcí, kterými řidiči běžně…

Řídit umí skoro každý. Ne všichni ale vědí, jak auto používat tak, aby nedocházelo k předčasnému opotřebení…

Peřeje na Vuoksi: Úchvatná přírodní podívaná je dnes už jen byznys

Peřeje na Vuoksi: Úchvatná přírodní podívaná je dnes…

Peřeje na finské řece Vuoksi patří k nejstarším turistickým atrakcím v Evropě. O jejich popularitu se zasloužili…