Nissan Leaf: První jízdní dojmy

Nissan Leaf: První jízdní dojmy

 
 

Jak jezdí Car of the Year 2011?

Nissan Leaf není prvním sériově vyráběným elektromobilem, není ani nerychlejší nebo nejprostornější. Může se ale pochlubit dvěma jinými primáty: jako první elektricky poháněný automobil získal titul Auto roku a zároveň se jedná o nejprodávanější elektromobil na světě.

Doma v Japonsku už našel 5000 majitelů, v USA 2200 a v Evropě zatím asi 500. V EU se Leaf zatím prodává jen v několika zemích (např. Nizozemsko a Velká Británie), od příštího roku se přidá prakticky celá západní Evropa. Do střední Evropy Leaf dorazí nejdříve v roce 2013, Česká republika má ale prý velkou šanci, že bude první zemí z tohoto regionu.

Design karoserie je opravdu unikátem, přitom ale nepůsobí nijak nepatřičně. Naopak na příkladu modelu Juke je dobře vidět, že designéři Nissanu umí popustit uzdu své fantazii mnohem víc. Ve světle tohoto srovnání vypadá Leaf nezvykle, ale uhlazeně a přirozeně. Dominantním prvkem je zaoblení karoserie ze všech stran a ze zadního pohledu zaujme neobvyklé řešení zadních světel a vstupu do zavazadlového prostoru.

Při usedání do auta překvapí už to, jak lehké má Leaf dveře. Interiér má charakter malého MPV, zaujme nízko umístěným volantem i přístrojovým štítem, který je rozdělen do dvou celků jako např. u Hondy Civic. V případě Leafu se zdá, že bude čitelnost obou částí dobrá.

Sedadla připomínají spíše křesla a jsou čalouněna velmi jemnou látkou. Ta pokrývá také středový tunel nebo výplně dveří. Jednotlivé detaily jako tlačítka na volantu nebo grafika multimediálního systému připomínají dražší Nissany a Infiniti.

Vpředu je prostornost ještě přijatelná, zadní polovina interiéru je ale nečekaně krátká. Sedí se vysoko na lavici s krátkým sedákem a v nepřirozeně vzpřímené pozici. Příčina je zřejmá – baterie je potřeba někam uložit a zavazadlový prostor je u Leafu velký jako u řady konvenčních konkurentů. Články ukládající elektrickou energii proto našly místo pod podlahou a pod zadními sedadly.

Odhlédněme nyní od vnějšího designu, který má za cíl polarizovat veřejnost, i od stísněného interiéru v zadní řadě sedadel. Jak jezdí Leaf v běžném městském provozu?

Rozjezd doprovází tlumené bzučení elektromotoru, tento zvukový projev se ale nijak neliší od zvuku současných hybridů při jízdě elektrickým módem. Tempa 50 km/h dosáhne Leaf velmi hbitě a k udržení této rychlosti stačí jízda bez plynu, případně s nohou mírně opřenou o pedál akcelerátoru. Indikátor výkonových toků v ten okamžik deklaruje téměř nulovou energetickou bilanci.

Problémem však je odhlučnění podvozku. Díky neslyšitelnému pohonu by v kabině panovalo ticho, místo něj ale musí posádka poslouchat odvalování kol po asfaltu. Kromě kapacity baterií by měl Nissan, resp. všichni konstruktéři elektromobilů, zapracovat právě na tomto.

Na krátkém desetikilometrovém okruhu (baterie musely vydržet pro všechny zájemce z řad hostů středoevropského Nissanu…) se naskytla příležitost vyzkoušet i plnou akceleraci. Rychlosti 90 km/h Leaf dosáhne hladce. Rozjetí na dálničních 130 km/h trvá už o notný okamžik déle, dosažení této hranice je nicméně reálné.

Při jízdě je potřeba počítat s ostrým nástupem brzdné síly. S tím výrazně kontrastuje přeposilované řízení – Nissan mohl víc šetřit účinkem posilovače (pochopitelně elektrického).

Celkové naladění Leafu je výrazně komfortní. Úroveň kvality jízdy s přehledem překonává většinu vozů nižší střední třídy. I v nízkých rychlostech je přitom cítit odlišné rozložení hmoty – díky akumulátorům v podlaze má Leaf nižší těžiště, navíc posunuté více směrem dozadu. Navzdory relativně vyšší hmotnosti proto zatáčí velmi snadno a současně i přes měkké naladění podvozku netrpí bočními náklony karoserie.

Nissan Leaf - technická data
Název motoruEM61
TypAC synchronní
Největší výkon [kW/min-1]80/2730-9800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]280/0- 2730
Max. rychlost [km/h]144
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,9
Baterielaminované lithium-iontové
Napětí [V]345
Kapacita [kWh]24
Počet článků192
Dojezd [km]160

Nissan Leaf
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Pro vydání Babiše je pravice, Piráti a ČSSD. Okamurovci a komunisté vyčkávají Pro vydání Babiše je pravice, Piráti a ČSSD. Okamurovci a komunisté vyčkávají

SPD a komunisté si počkají, s čím policie přijde. Pokud…

Skoro polovina lidí by chtěla hospodu se zákazem mobilů, vyplývá z průzkumu Skoro polovina lidí by chtěla hospodu se zákazem mobilů, vyplývá z průzkumu

Skoro polovina lidí (45 procent) by uvítala existenci…

Na nejvytíženějších tratích by mohli dopravci platit státu Na nejvytíženějších tratích by mohli dopravci platit státu

Ministerstvo dopravy zvažuje možnost zavedení koncesního…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nissan Leaf: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Nissan Leaf Nismo Concept odhaluje sportovnější tvář elektromobilu Nissan Leaf Nismo Concept odhaluje sportovnější tvář elektromobilu

Automobilka Nissan si pro autosalon v Tokiu připravila…

Druhá generace Nissanu Leaf je tu. Dojede mnohem dále a vypadá podstatně lépe Druhá generace Nissanu Leaf je tu. Dojede mnohem dále a vypadá podstatně lépe

Vedle nových baterií pro delší dojezd nabízí druhá…

 



 
Jak se tankuje vodík? Není se čeho bát...

Jak se tankuje vodík? Není se čeho bát...

Dnes 16:51

Čerpací stanice by do budoucna mohly rozšířit sortiment o vodík. Za volantem Hondy Clarity Fuel Cell jsme si vyzkoušeli, jak probíhá jeho tankování.




Blesk.cz

Apple zrychlí bezdrátové nabíjení nových iPhonů. Stačit bude softwarový update

Apple zrychlí bezdrátové nabíjení nových iPhonů.…

Letošní iPhony vůbec poprvé nabízí možnost bezdrátového nabíjení díky podpoře standardu Qi. Od představení v…

Geislerová počtvrté těhotná?! Nebudu to komentovat, mlží Aňa

Geislerová počtvrté těhotná?! Nebudu to komentovat, mlží Aňa

Tají Aňa Geislerová (41) sladké tajemství? Trojnásobná matka a jedna z nejúspěšnějších českých hereček totiž…

 

iSport.cz

Zaskočený Gudas: S takovým trestem nesouhlasím. Brání ho i spoluhráči

Zaskočený Gudas: S takovým trestem nesouhlasím.…

Hokejový obránce Radko Gudas z Philadelphie přiznal, že ho zaskočil trest od vedení NHL za seknutí útočníka…

Boj o Filla! Plzeň ho chce zpátky, zájem mají i Baník se Zlínem

Boj o Filla! Plzeň ho chce zpátky, zájem mají i…

Zájemci aby si poslušně stoupli do fronty. O Martina Filla se po skončení podzimní části ligového ročníku…

 

Reflex.cz

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU elektronické cigarety?

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU…

Nenápadně a pozvolně nám aktivisté rozjíždějí, podobně jako rozjeli válku proti tabáku, válku proti…

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko více než Japonsko, Německo a Británie dohromady

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko…

Bouřlivě se rozvíjející Čína dosáhla dalšího milníku v nejmodernějších technologiích. Poprvé v historii má více…