Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
UAZ
UAZ
UAZ
UAZ
53 Fotogalerie

TEST UAZ Patriot 2.3 HPI - Široká a tvrdá duše

Ruští inženýři montují do postarmádního offroadu moderní turbodiesel od Iveca. Výsledek sice skřípe, ale naštěstí jen doslova.

Alfou a omegou offroadů vyráběných na východ od Košic je a musí být jednoduchost a aspoň základní spolehlivost – cokoli se porouchá, musí jít opravit pokud možno pouze s nářadím, které se najde v každém statku. Jak to ale udělat ve chvíli, kdy po těchto značně specifických vozech zatouží naftou opilý Západ?

Spolehlivých a odolných turbodieselů není na trhu přebytek, ale něco určitě najdeme… Tak nějak asi vypadala geneze obřího UAZu Patriot, který před námi stojí vyzbrojen prověřeným čtyřválcem 2.3 HPI od Iveca. Evropo, třes se!

Už ve čtyři roky starém testu jsme si paradoxně pochvalovali, že UAZ zcela postrádá cokoli z oblasti stylu, trendů či snad proboha designu. Ono v situacích, kdy prostě potřebujete PROJET a DOJET, je cokoli podobného řidiči platné jako skinovi kulma. Auto, vedle nějž vypadá i Land Rover Defender jako Barbína asi musí bodovat něčím jiným. A taky že ano.

suv testysuv testy | acz 

Základem je rám, bez toho se přežít nedá. Samozřejmostí jsou pevné nápravy, pochopitelně s asymetrickými diferenciály. Pružiny vpředu doplňují zadní listová pera a to celé je osazeno ručně připojitelným pohonem přední nápravy a redukcí. Pokrok se nedá zastavit, takže přední volnoběžky už jsou v současném provedení vozu automatické a původní dvě páky předního pohonu a redukce se sdružily do jedné. Kuriozita v podobě dvou nádrží s otvory na obou stranách karoserie sice zůstala, ale palivo do motoru dodávají obě zároveň a zpod sedadla řidiče tak zmizel přepínací ventil zvící hydrantu.

Do sedla výtahem

Masivní boční nášlapy skutečně nejsou jen na ozdobu – při šplhu do dva metry vysokého vozu poskytnou neocenitelnou službu. Dveře připomínají slavné dvoukřídlo u BVP: otevírají se do pravého úhlu, visí na pantech jak z atomového krytu a cestou do kabiny se musí i běžně rostlý člen posádky trochu přikrčit. Buďme ale spravedliví – po otevření nás čeká překvapivě komfortní, i když poněkud šedý interiér. Látkové čalounění i tvrdé plasty nejsou důležité, ovládání zrcátek a předních oken na středové konzole bychom také přežili, nejvíc ale asi bude vadit skřípot toho všeho při jakkoli rychlé jízdě.

suv testysuv testy | acz 

Poněkolikáté ale máváme rukou – podstatnější je dostatečná výška interiéru a především obsaditelnost až devíti osobami. Gigantický zavazadelník totiž ukrývá dvojici sklopných podélných dvousedaček, které se tváří stejně málo zničitelně jako zbytek auta. Vše korunuje bohaté prosklení, které v kombinaci s rozměrnými zrcátky umožňuje skvělý výhled do všech stran.

Pod kapotu s žebříkem

Původní zážehový motor 2,7 l je možno vyměnit za stejně objemný vznětový agregát Andoria, příplatek ale činí nemalých 234 tisíc Kč. Testovaný vůz ale pohání již zmíněný čtyřválec Iveco 2.3 HPI s výkonem 85 kW a točivým momentem 270 Nm. Nijak oslnivé hodnoty vyvažuje dlouholetá spolehlivost, daná například řetězovým rozvodem. Dlouhé žhavení a hluboké basování zpod kapoty vem čert, podstatnější je fakt, že celý ten kolos se běžném provozu spokojí s devítilitrovou spotřebou. Nasčítaný hluk motoru, pohonu a vzduchu rozráženého masivní karoserií lze snášet přibližně do 120 km/h, pak už jde o to, zda bude mít řidič to srdce trápit motor i vlastní bubínky.

 

Na silnici s umytýma nohama

suv testysuv testy | aczPozitiva se hledají snadno – účinný posilovač řízení a překvapivě velký rejd usnadňují manévry v městském provozu, velmi silniční pneumatiky s černými hliníkovými ráfky 275/60 R18 přesahují lemy blatníků o hezkých pár centimetrů – na chování takto obutého offroadu jsme tedy velmi zvědaví. Překvapení se ovšem nekoná – na kvalitním povrchu se vůz drží velmi dlouho v neutralitě, i přes trvalý pohon zadních kol pak při zhoršené trakci spíše sklouzne k nedotáčivému smyku. Neopatrné přidání plynu v zatáčce pak vůz, prostý jakýchkoli elektronických asistentů, pošle zádí napřed. Posilovač brzd zastane dost práce, k razantnímu zpomalení je ale potřeba opravdu pevná noha. Neméně býčí sílu vyžaduje spojkový pedál, řazení je stále málo přesné, ale má již alespoň standardní pětistupňovou kulisu.

Konečně bez asfaltu!

Tady má smysl začít číst - UAZ Patriot je totiž především autem do terénu. Autem, které celý život nemusí potkat metr zpevněné silnice, jehož motor musí umět spálit kdejaké pseudonaftové svinstvo a které musí projet skrz strom i soba, vyžaduje-li to přežití.

Příplatkové uzávěry diferenciálů se sice v testovaném autě nevyskytovaly a zmíněné silniční pneumatiky schopnosti vozu také zrovna nenásobily, ale stejně: ručně přiřaditelný pohon přední nápravy znamená v podstatě totéž jako uzávěra mezinápravového diferenciálu a s tím už se v kombinaci s redukcí dá něco podniknout – zeptejte se řidičů Unimogů.

suv testysuv testy | acz 

V čem je Patriot unikátní? Nazvěme to třeba stylem „hlavou proti zdi“. Hýře sebevědomím, hrne se auto blátivou stavbou a i silniční gumy ohazují střechu oranicí. Testování zkřížitelnosti jsme ukončili předčasně – dřív než na dorazy a ztrátu kontaktu kola s podkladem došlo na kontakt těch veselých pneumatik s lemem blatníku. Nezvykle široký rozchod se navíc ukazuje jako výhoda – v bočních náklonech bude UAZ jen těžko hledat konkurenta. A to nejlepší – díry či boule v těžkém terénu přejíždí tenhle mastodont s neuvěřitelným klidem – tam, kde by offroadoví velikáni zarazili posádku do stropu a nápravu do rámu, UAZ jen lehce poposkočí.

Co na tom, že v terénu se změní skřípot interiéru z terrible na horrible, že nepřesné řazení vám v nouzi ubírá cenné desetiny vteřiny a volant s autobusovým sklonem klouže snad i pod koženými rukavicemi. Jinými slovy – zatímco posádka trpí otřesy, zvuky, třesením vrzáním a nepohodlným ovládáním, ta bestie pod nimi jede pořád.

Takže: Pro koho?

Zařadit UAZ Patriot mezi SUV je hodně odvážné – většina konkurentů by se rozsypala už pod totožným nánosem bláta ještě před vyjetím. Po několika stovkách kilometrů za volantem rádi konstatujeme, že před námi stojí jedno z mála aut, které je primárně určeno k trvalému provozu po nezpevněných cestách, přičemž ostudu neudělá ani na asfaltu a tím méně v těžkém terénu. Podstatný je onen primární účel – kdo jej bude respektovat, nebude zklamán a oželí i absenci cenové výhody oproti západní konkurenci. Za téměř 800 tisíc se na čtyřkolkovém trhu dá sehnat i ledacos jiného, máloco ovšem vydrží tolik jako tenhle značkař široké a tvrdé ruské duše.

 

suv testysuv testy | acz 






První cena vozu562.800,-Kč (2.7i 16V Classic)
První cena vozu s testovanou motorizací682.800,-Kč (2.3 HPI 85 kW Classic)
Základní cena testovaného vozu778.800,-Kč (2.3 HPI 85 kW Comfort + A/C)
Cena testovaného vozu vč. příplatků801.600,-Kč (2.3 HPI 85 kW Comfort + A/C)

Ceny jsou včetně DPH.

Plusy

  • Trvalá jízda mimo zpevněný povrch

 

  • Robustnost

 

 

  • Spolehlivý a úsporný motor

 

 

  • Nenáročná údržba

 

 

  • Devítimístná karoserie

 

 

  • Prostorný interiér

 

Minusy

  • Vrzající plasty

 

  • Nepřesné řízení

 

 

  • Nízká úroveň bezpečnosti

 

 

  • Hlučnost