Test: Volkswagen Crafter 35 DOKA 136
Střední ráže
Crafter vystřídal legendární model LT a přinesl do kategorie lehkých užitkových automobilů řadu novinek. Nabízí extrémně bohatou škálu verzí, zahrnující skříňový vůz, osobnější provedení kombi, valník či podvozek. Například u kombi můžete ke třem rozvorům získat dvacet jedna odlišných variant od dvoumístné až po devítimístnou.
Spousta variant
Námi testované provedení valník zahrnuje neméně variant, ke třem rozvorům lze obdržet čtyři varianty ložné plochy. Rozdíl délky valníku mezi jednoduchou a dvojitou kabinou činí 130 cm, takže k jednoduché lze obdržet vnitřní délku valníku v rozmezí 2850-4300 mm. Testovaná dvojkabina dovoluje rozpětí rozměru ložné plochy 2120-3600 mm. Ke střednímu rozvoru, na kterém stálo testované vozidlo, jsme měli k dispozici délku nákladového prostoru 2700 mm.
Standard pro šest
Dvojkabina je určena pro pracovní čety a standardně nabízí šest sedadel. Nečekejte běžnou konfiguraci 3+3, ale 2+4. Toto provedení vychází z volitelné dvousedadlové lavice pro spolujezdce, kterou dostal zkoušený automobil. Šest dělníků pro vozidlo o celkové hmotnosti 3,5 tuny by mohlo být až dost, ale za dvojkabinou jsme měli ještě ložnou plochu velikosti 5,48 m2.
Tři a půl
Zdá se vám málo rozměrná ložná plocha téměř 5,5 m2? K využití na stavbách, kde se testovaným crafterem daly vozit vany, umyvadla, stavební materiál či spousta nářadí, se nám jevilo testované vozidlo jako velmi dobře konfigurované.
Z celkové hmotnosti 3,5 tuny si pohotovostní zatížení vybralo 2118 kg, takže na užitečné zbylo nemalých 1382 kg. V těchto číslech je už zahrnuta valníková nástavba. Pokud tedy dvojkabinu obsadí šest urostlých chlapů, zbude na zatížení valníku přibližně 880 kg. Tato hodnota plně dostačovala pro potřeby převozu těžkého nářadí i stavebních hmot, například dlažby, obkladaček nebo materiálu v pytlích. Valník nebyl sklopný, takže o převozu například sypkých hmot nemůže být valná řeč.
Za volantem
Interiér crafteru nás přivítal milým dojmem. A to navzdory skutečnosti, že se jedná o vyloženého pracanta. Čtyřramenný volant dobře padl do ruky, což na stavbě s častým zatáčením a ručkováním považujeme za velmi důležité. Při kličkování přišel vhod slušný rejd předních kol (průměr otáčení činí 13,5 m). Kvalitu řízení jsme ještě více ocenili během jízdy po silnici, protože přesností a citlivostí se tento dělník může snadno vyrovnat osobním vozidlům.
Jako velmi přínosné vidíme umístění řadicí páky na výstupku středové konzoly. Mezi předními sedadly pak můžete snadno projít, což při zastavení na stavbě zvláště oceníte. Proč? Stačí se jedním bokem vozidla nacházet v hlubším bahně a už se posádka při nastupování či vystupování hrne na opačnou stranu. Tuto výhodu volného prostoru mezi předními pozicemi doplňuje dvojice bočních dveří pro zadní cestující.
Na místě řidiče přišel vhod všestranně stavitelný volant ve značném rozsahu, stejně tak bohatě stavitelné sedadlo. Uspořádání interiéru vychází ze spolupráce VW s Mercedes-Benzem na vývoji tohoto vozidla (v případě stuttgartského výrobce se pochopitelně jedná o Sprinter). Chyběla tedy pravá páčka pod volantem nahrazená funkčnější levou, jak to známe od osobních i lehkých užitkových vozů Mercedes-Benz. Pro zajímavost můžeme poznamenat, že mezi Crafterem a Sprinterem se shoduje pouze pouze jediná páčka a její umístění,. Zmíněný prvek se však v těchto modelech odlišuje.
Naprostá unifikace naopak zasáhla ovládací tlačítka elektrického spouštění předních oken či stropní lampičky. V jejich případě můžeme pět samou chválu, protože dovolují dvoustupňové osvětlení interiéru. Buď si osvítíte prostor jen v přední části přístrojové desky (žárovka neoslňuje a dá se snadno i při jejím zapnutí řídit), nebo zapnete tok světla od druhé stropní lampičky směrem vzad a krásně vidíte například na autoatlas nebo jiné dokumenty. Samozřejmě můžete aktivovat obě svítilny pro jednu stranu, takže celkový počet žárovek umístěných ve stropě nad čelním sklem znamená čtyři. Paráda!
Skromně
Zadní čtyřmístná lavice poskytuje stejně široký prostor pro všechny cestující. Vyzkoušeli jsme, že středně urostlí muži se zde netísní. Chválíme nejen tříbodové bezpečnostní pásy, ale také samostatně stavitelné opěrky hlavy. Z úsporných důvodů bylo možné lavici prodloužit směrem vzhůru, a nahradit tak samostatné opěrky hlavy, ale výrobce se k tomuto řešení neměl. Komfort posazu na zadní lavici však omezuje značný sklon jejího opěradla, takže stokilometrové trasy na těchto místech bychom rádi oželeli. Crafter však je určen k regionálnímu provozu, takže nám téměř kolmý sklon opěradla nevadil. Důvodem pro toto řešení se stalo co nejmenší prodloužení délky kabiny na úkor nástavby. Dělníci se tedy musejí trochu uskromnit – inu, u pracovního vozidla jde v ložné délce o centimetry.
Odkládací prostory
Užitkový automobil musí nabídnout dostatek odkládacích prostor na nářadí a jiné drobnosti, nejlépe pak jeden velký na cennější věci. Tento požadavek Crafter splňuje na jedničku, protože zadní lavici lze snadno vyklopit vzhůru. Do vysokého boxu pod celou její délkou se vejde tolik bouracích kladiv, že by s trochou přehánění stačila na demolici celého sídliště.
Pětiválec šlapal
Pod kapotou se nacházel pětiválec 2.5 TDI. Pro splnění odlišných požadavků je k dostání ve čtyřech výkonových verzích v rozmezí 65 až 120 kW. Rozsah točivého momentu činí 220-350 N.m. Nejslabší agregát se podle našeho názoru hodí jen pro verzi s celkovou hmotností 3 tuny, pro větší 3,5 t bychom rozhodně volili silnější variantu. V testovaném vozidle se nacházela výkonová specifikace 100 kW, která i v naloženém automobilu zcela stačila. S prázdným crafterem silný agregát cvičil jako s pírkem. Při ekonomické jízdě však trochu chyběl výraznější točivý moment, vzhledem ke značnému objemu válců bychom čekali vyšší hodnoty. Pětiválec naopak potěšil skromnou žízní, s lehkou nohou a využíváním ekonomického pole otáček jsme cestovali za 9,5 l/100 km. Ke slušné hodnotě přispěla i jednoduchá montáž zadních pneumatik, sériová pro verzi 3,5 tuny celkové hmotnosti. Robustnější varianta 5 t používá dvojmontáž.
Hodnocení | |
+ | velké užitečné zatížení |
šestimístná dvojkabina | |
skromná spotřeba | |
- | poměrně malý točivý moment |
téměř kolmé opěradlo vzadu | |
Výsledná známka | -1 |
Volkswagen Crafter zaujal velmi snadný a precizním ovládání automobilu. Potěšila nás i šestimístná dvojkabina se spoustou odkládacích prostor. Objemný turbodiesel 2.5 TDI by však měl disponovat větším točivým momentem. |
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.5 TDI |
Typ | přeplňovaný vznětový pětiválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 2459 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 100/3500 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 300/2000 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Stálý převod | 4,364:1 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,3/9,2/10,7 |
Pohon | zadních kol |
Emise CO2 (g/km) | 293 |
Emisní norma | Euro 4 |
Délka/šířka/výška (mm) | 6134/2090/2350 |
Rozvor (mm) | 3665 |
Přední/zadní převis (mm) | 1000/1469 |
Rozchod P/Z kol (mm) | 1710/1716 |
Provozní hmotnost (kg) | 2118 |
Celková hmotnost (kg) | 3500 |
Hmotnost soupravy (kg) | 5300 |
Délka /šířka/výška nástavby (mm) | 2700/2030/400 |
Světlá výška (mm) | 176 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 145 |
Objem nádrže paliva (l) | 100 |