Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI – Konečně s dieselem

Stanislav Kolman
Diskuze (185)

Po motorech sázejících primárně na spalování benzinu přichází do nabídky Multivanu T7 také turbodiesel.

Design, interiér


Tři různé motorizace nabízela donedávna nová generace Volkswagenu Multivan s označením T7. Všechny měly jedno společné – z nádrže si braly benzin. Základ představuje agregát 1.5 TSI/100 kW doplněný dvoulitrem o síle 150 kW. Nejsilnějším pohonem v nabídce je tak paradoxně plug-in hybrid, kde zážehové čtrnáctistovce vypomáhá ještě elektromotor a společně produkují až 160 kW. Hlavní výhodou tu však není nášup síly, jako spíše možnost čistě elektrické jízdy.

Před časem se nabídka rozrostla o motor naftový, jenž je v novém Multivanu zastoupen turbodieselem 2.0 TDI. Právě nafťák dává mnoha zákazníkům v autě takového charakteru – velkém rodinném přepravníku, jenž by měl stovky kilometrů slupnout jako maliny – největší smysl. Oproti dosluhujícímu Multivanu 6.1 má však té-sedmička dvě nevýhody – namísto 150kW nášupu předchůdce je tu k dispozici o 40 kilowatt méně. A také si novinka (zatím) musí vystačit bez pohonu všech kol. Navzdory tomu mi něco říká, že z dostupných agregátů bude potenciálním kupcům právě tento ten nejsympatičtější.

Video se připravuje ...

V klidném duchu

Zatímco předchozí testované exempláře Multivanu T7 se snažily zviditelnit pestrým barevným provedením (někdy i dvoubarevným v retro duchu), tentokrát k nám dorazila dodávka s šedou metalízou Reflex (+25.690 Kč) na stříbrných šestnáctipalcových kolech. Tedy kombinace, která nebude vadit ani introvertně zaměřeným osobnostem.

„Naše“ auto vychází z druhého výbavového stupně Life, který má v základní výbavě právě šestnáctky, dále pak zadní posuvné dveře se servodovíráním na obou stranách, parkovací senzory vpředu i vzadu, rozpoznávání dopravních značek či 10“ obrazovku multimediálního systému nebo hlasové ovládání. Už tak jde tedy o solidně vybavené auto.

Přesto jsme se dočkali i celé řady příplatkových položek. Základní světelnou techniku vpředu nahazují LED IQ.Light světlomety (+34.226 Kč), vzadu potěší elektricky ovládané výklopné dveře (+19.246 Kč), šmrnc přídi zase dodává černě lakovaná mřížka chladiče s dvojicí chromových lišt a podsvícením (+8200 Kč). Kabinu povyšují látkové potahy sedáků s bočnicemi v imitaci kůže (+31.087 Kč), vyhřívání předních sedadel (+11.715 Kč) a v neposlední řadě multifunkční stolek (+17.244 Kč), jenž lze posunout po celé délce vozu a jeho úložné prostory a další vychytávky využít… no, opravdu multifunkčně.

Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG

Varianta Long má na délku 5173 mm, je tedy o 200 milimetrů delší. Rozvor 3124 mm však zůstává zachován, neboť protažení karoserie obstaral jen a pouze zadní převis. A o stejných dvacet centimetrů jsou tak bohatší délky za jednotlivými sedačkami. Poznat to je už v momentě, kdy je třetí řada zcela vzadu. I tak je totiž zavazadlový prostor o poznání větší než v případě multivanu krátkého. To jsme si ostatně ukázali už ve včerejším videu. Nechybí ani shodná polička s nosností 20 kg na nejrůznější drobnosti, kterou však lze zcela vyjmout.

Za třetí řadou sedaček zůstává k dispozici délka 66 centimetrů. Pokud druhou a třetí řadu sedadel vyjmete, od víka zavazadelníku po opěradlo sedačky vpředu můžete naložit přes 2,6 metru dlouhé předměty. Jen připomeňme, že multivan využívá šikovný kolejnicový systém přes celou délku vozu, který dovoluje jednotlivá sedadla posouvat dle vlastní libosti, případně je během několika málo sekund zcela vyjmout. Takže ano, i z velkého osobního přepravníku uděláte jako lusknutím prstu prostorné spaní na kolech.

Prostorný a digitální

Kdo četl můj první test Multivanu T7 s motorem 2.0 TSI, ten už ví, že o chytrá řešení a prostornost napříč kabinou není nouze. Novinka je sice o pár desítek milimetrů širší a nižší než předchůdce, platforma MQB (sdílena s Golfem a spol.) však umožňuje posadit podlahu mnohem blíže asfaltu, takže prostor mezi sedákem a stropnicí uvnitř zůstává na obdobných hodnotách.

V praxi to znamená, že s výškou 178 cm se pohodlně a s dostatečnou rezervou všemi směry posadím na kterékoliv místo. Včetně o něco užší prostřední sedačky ve třetí řadě. A když ji náhodou nepotřebujete, stačí ji jednoduše sklopit a přísedícím vzadu tak vznikne stolek s držáky na nápoje. Pod každým sedadlem zase najdeme praktický šuplík na nějaké ty drobnosti.

Pojďme si ale sednout za volant. Ještě než vyrazíme na cesty, dovolím si malou rekapitulaci. Pracoviště řidiče je takřka věrnou kopií osmé generace Golfu se všemi pozitivními i stinnými stránkami. V praxi to znamená, že dostanete moderní pracoviště řidiče s nespočtem funkcí a výbavou, kterou by zosobněné dodávky mohly ještě před pár lety jen tiše závidět. Prostřední obrazovku multimédií doplňuje digitální přístrojový štít, oba s moc pěknou grafikou a sytými barvami. Zdá se, že ve Volkswagenu už vyřešili ty největší softwarové strasti. Infotainment v průběhu testovacího týdne nezamrzal a nevyhazoval hlášky o všelijakých chybách. Precizně fungovalo i bezdrátové spojení s Apple CarPlay.

Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG

Materiály uvnitř jsou pořád tvrdší plasty, ale nejde o takový ten nevzhledný laciný materiál, spíše o hezky lícující a líbivé řešení. Dost možná pozitivní dojem dotváří dvoubarevná kombinace se světlou spodní částí doprovázená ozdobnou lištou. Chválím i fakt, že na volantu zůstávají zachována klasická tlačítka namísto stále populárnějších dotykových plošek, se kterými můžete v zatáčce rukou nedopatřením zavadit o nějakou tu funkcí. V jednoduchosti je přeci krása.

Motor,jízdní vlastnosti


Dočkali se

Potenciální zájemce o Multivan T7 mohla absence turbodieselu v nabídce vyděsit. Volkswagen však od samotného počátku avizoval, že s tímto motorem počítá, byť „jen“ ve verzi s maximálním výkonem 110 kW a 360 newtonmetry točivého momentu. Takový agregát rozpohybuje auto na stovku za 11,6 sekundy a pokračovat umí na 190 km/h. Tabulky přitom slibují kombinovaný odběr 6,6 l/100 km.

Agregát pochází z koncernové rodiny EA288 evo. Pro plnění přísných emisních norem dostal kromě jiného i dvojité vstřikování močoviny, což podle výrobce snižuje obsah dusíku až o 80 %. Pohonná jednotka se pojí výhradně se sedmistupňovou samočinnou převodovkou DSG a pohonem předních kol. S manuální převodovkou se v té-sedmičce nepočítá vůbec, v případě čtyřkolky však naděje na nasazení stále existuje.

Samotný motor je dobře odhlučněný, ani po studeném startu neprochází do kabiny žádné nežádoucí zvuky či vibrace. Zejména při okreskovém cestování je dobrým společníkem. I spolupráce s dvouspojkou se zdá být odladěná a hladší než dříve. DSG nezmatkuje, zbytečně nepodřazuje, motor přehnaně nevytáčí a jednotlivé kvalty sází logicky.

Z nejnižších otáček se zvedá hladce, ale trochu vlažněji. Ožívá až nad hranicí 1500 ot/min, přičemž nejvíc ze sebe dostává od dvou do necelých čtyř tisíc. Dynamika je slušná, až při dálničním tempu či v táhlém kopci se motor s autem o pohotovostní hmotnosti přes dvě tuny víc zapotí. Hlavně v momentě, kdy kabinu sdílíte se čtyřmi a více cestujícími. Porce koní navíc by té-sedmičce určitě slušela, na druhou stranu buďme rádi za to, že si nafta pod kapotou nové generace našla cestu alespoň v nějaké formě.

Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG

Navíc takové, která přináší sympatickou spotřebu paliva. Nejvýraznější odběr pozoruji ve městě, časté rozjezdy jsou pro velké a těžké auto přeci jen náročná disciplína, při které apetit roste klidně nad osm litrů. Město však není hlavním revírem tohoto auta, naopak ve svém přirozeném prostředí umí jezdit velice úsporně. Poklidnou plavbu okreskami totiž tento motor zvládá s odběrem lehce nad 6 l/100 km. Dálniční tempo si pak navzdory výrazné čelní ploše (avšak s vypiplanou aerodynamikou, T7 se chlubí hodnotou cx 0,30) řekne o 7 až 7,5 litru na každých sto kilometrů dle stylu jízdy. To jsou hodnoty, které nemají daleko k autu osobnímu.

Jeden příplatek chybí

Když jsem v úvodu testu vypisoval nejrůznější příplatky, kterými zkoušený exemplář disponuje, možná jste si všimli absence jednoho zásadního. Hovořím o příplatkových adaptivních tlumičích, které jsem v testu 2.0 TSI vychválil do nebes. S nimi totiž multivan zvládal překonávat nástrahy českých okresek s noblesou ne nepodobnou sourozeneckému golfu. Jízda to byla opravdu pohodlná, bez tupých ran či odskakování na nerovnostech v zatáčce.

Tentokrát multivan příplatkové řešení nedostal a spokojit se musel s klasikou. Dobrou zprávou je, že ani takové tlumiče nemají zásadní vliv na průjezd auta zatáčkou. Multivan se nerovnostmi nenechává rozhodit a jistě drží zvolenou stopu. Jen o jednotlivých výmolech víte o poznání intenzivněji, neboť se tu a tam ozve výraznější ráz, na sérii drobných nerovností zase podupávání. Opravdu jemné, přesto výraznější než u kousku popsaného výše. A to přitom tentokrát obouváme šestnáctipalcová kola, tedy žádný designový výstřelek na úkor komfortu.

Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG

V ostatních aspektech jízdy si ale auto může podat ruku se svými sourozenci. Předně se moc hezky řídí. Uvnitř opravdu nemáte pocit, že kormidlujete rozměrný sedmimístný přepravník. Dáno je to dost možná i příjemnou řidičskou pozicí (tady se opravdu nesedí jako na pařezu), ale hlavně strmějším řízením, které u zosobněných dodávek nebývá zvykem. Problém tak mulťák nemá ani s náhlou změnou směru, nedotáčivost dobře potlačuje a karoserie se přehnaně nenaklání. Atletické výkony od něj snad nikdo neočekává.

Závěr


Závěr

Nad naftovým Multivanem T7 může řada kovaných fanoušků šest-jedničky ohrnovat nos. Je totiž slabší a neumí pohon všech kol. V zásadě souhlasím, pár koní navíc by tu jistě našlo opodstatnění, stejně jako čtyřkolka. Přesto si nemyslím, že by auto bylo líné, jeho dynamika je víc než dostačující. A navíc se odvděčí slušnou spotřebou paliva.

V průběhu testovacího týdne jsem se snažil přijít na to, zdali je právě 2.0 TDI pro tento vůz ideální motorizací. Vyzkoušel jsem (alespoň krátce) všechny dostupné varianty. Plug-in hybrid je pro zákazníky s možností domácího nabíjení, kteří podstatu takového pohonu chápou a využijí. Patnáctistovka představuje slušný základ, s naloženým autem se ale pořádně zapotí. Dvoulitr je společníkem příjemným, moc hezky jede, ale společně s tempem roste i spotřeba paliva. Kdybych měl tedy ukázat prstem jen na jeden agregát, nakonec by to byl ten se štítkem TDI, který vás nezruinuje ani při naloženém autě a dvou tunách na kouli.

A cena? Základní kus s patnáctistovkou startuje na částce 1.202.104 Kč. Nejlevnější diesel stojí 1.297.170 Kč, příplatek za prodloužené provedení Long je lehce přes 40.000 Kč. Připočteme-li zkoušené provedení Life a veškerou výše popsanou výbavu, dostáváme se na výslednou cenu 1.761.840 Kč. Jak moc se při konfiguraci svého vysněného kousku rozšoupnete, je naštěstí jen a jen na vás…

Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI DSG

Nejlevnější verze modelu 1.202.104 Kč (1.5 TSI/100 kW Multivan)
Základ s testovaným motorem 1.297.170 Kč (2.0 TDI/110 kW Multivan)
Testovaný vůz bez příplatků 1.445.518 Kč (2.0 TDI/110 kW Life Long)
Testovaný vůz s výbavou 1.761.840 Kč (2.0 TDI/110 kW Life Long)      

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Variabilita kabiny
  • Moderní pracoviště řidiče
  • Jízdní vlastnosti
  • Slušná spotřeba

Minusy

  • Víc koní by přišlo vhod
  • Absence tlumičů DCC
  • Nemožnost 4x4
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (185)

Doporučujeme

Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI
Cena základní sestavy 1 445 518 Kč
Výbava základní sestavy 16“ kola z lehkých slitin, osm reproduktorů, 10“ obrazovka multimediálního systému, rozpoznávání dopravních značek, parkovací senzory vpředu a vzadu, multifunkční kamera vpředu, hlasové ovládání, LED světla vzadu, boční levé a pravé posuvné dveře se servodovíráním atd. Kč
Cena testované sestavy 1 761 840 Kč
Výbava testované sestavy Stříbrná Reflex metalíza (+25.690 Kč), LED IQ.Light světlomety vpředu (+34.226 Kč), třízónová automatická klimatizace (+32.354 Kč), látkové potahy sedáků s bočnicemi v imitaci kůže (+31.087 Kč), elektricky ovládané zadní výklopné dveře (+19.246 Kč), vyhřívání předních sedadel (+11.715 Kč), zatmavená skla v prostoru pro cestující (+11.811 Kč), multifunkční stolek (+17.244 Kč), bezklíčové zamykání a startování (+11.831 Kč), asistenční systém Travel Assist (+30.042 Kč), adaptivní tempomat (+14.099 Kč), ambientní osvětlení (+10.460 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1600 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.4
Emise CO2: 141
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1900 / 3500
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2065 / 785
Rozměr pneu: 215/65 R16
Volkswagen Multivan T7 Long 2.0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5173
b) šířka (mm): 1941
c) výška (mm): 1907
d) rozvor (mm): 3124
e) rozchod vpředu (mm): 1652
f) rozchod vzadu (mm): 1668
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1080
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1595
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 590
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Ji/Ri
31. 7. 2022 08:58
Re: Multi
:D :D :D :D :D :D
31. 7. 2022 07:31
Re: Multi
Už se na tom pracuje :yes:
Avatar - Ji/Ri
30. 7. 2022 20:06
Re: Multi
:D :D :D ty jsi mi indián. Já tě neurážím, ty to zvládáš sám a bravurně. O tom povídání osobně - to už tu jednou bylo a pak sis umístil kousek tvého myšlení přímo do trenek, když jsem ti řekl, že přijedu tak jsi začal kvikat o tom at něco odvolám. Jediný incest u vás na dědině před 50ti lety a hele koho tu máme. Směju se ti... troubo přefókaný.
Máš tam ještě něco krom svým mindráků, přefouklého ega a mikro osobnosti? takže zajeď ty mameluku. :D :D :D dík za pobavení. Pošli číslo účtu, máš u mě 3koruny za představení.
30. 7. 2022 16:55
Re: Tolik bychařů....
mam sharan 2.0 tdi 130kw 4m vazi 1915kg v porovnani s napr. 2114kg s Mutlivan T7. Zrychlenie Sharan vs Multivan je 9.1s vs 9.4. Ja mam dlhodobu spotrebu 8.5. V meste je to vzdy okolo medzi 9-10. Dialnica mozno spravi 7.5 ked ides sam ale vecsinou v takom aute ides s rodinou a nalozeny takze treba pocitat ze dost to bude. Mozno ta sila toho TSI nieco v konecnom merani sil posetri, ale to su skor moje dojmy. Kazdym padom podla mna tie 110kw motorizacie na to treba zabudnut. Bol som sa pozriet na auto. Je fakt velke. Nikdo pri zmysloch take motorizacie nepozera do Tuaregu takze nechapem o com sa tu bavime. Co ma skutocne prekvapilo je ako kvalitne to auto posobi najme zvnutra. Sharam mam od 2020 a este v zaruke ale mozno ked predstavia 4M verziu pojdem do toho. Ale teraz by som to nebral. Predajca mi vravel ze sa caka 12 mesiacov a nepredava ani ten jeden kus co maju ako predvadzacku - to bola prave 2.0TSI. Velmi som to neporovnaval ale tak cenovo ten Multivan vyjde ako vecko s 220cdi a tam robia tusim aj 4matic aj vyse 200 konove verzie.
Avatar - Mokrous
30. 7. 2022 13:55
Re: Multi
Možné to je a třeba bych byl se 140kW TSI spokojenější. Nemám možnost si ho projet.