Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Passat Alltrack: Mít vlastní styl

Tomáš Dusil
Diskuze (44)
Volkswagen obohacuje nejnovější generaci passatů o stylový lehce terénní model Alltrack. Jeho základem je karoserie kombi Variant. Vůz se vyznačuje vyšší světlou výškou a vždy pohonem všech kol. V Prodeji v ČR od začátku října letošního roku.

Nový Alltrack je druhou generací takto pojmenovaného Passatu. Ta předchozí, postavená na základě sedmého vydání vozu, debutovala v roce 2012. Nový Alltrack se od výchozího Passatu Variant odlišuje na první pohled v zásadě stejně jako předchozí vydání. Na první pohled je rozpoznatelný podle charakteristických doplňků karoserie. Mezi ně patří stříbrné střešní podélníky, takzvané hagusy. Jiný je přední nárazník se specifickou mřížkou a také svébytné svítilny do mlhy. Z boku je vůz ve spodní části osazen plastovou lištou vyvedenou v chromovaném efektu. Nový nárazník najdete také vzadu. A třeba vyústění výfuků (jeden je falešný) je lemováno plastem taktéž v odstínu chromu. Standardem jsou zadní skupinové svítilny s technologií LED.

Volkswagen však nezapomněl ani na technické změny. Ve snaze umožnit jízdu mimo zpevněné cesty, je světlá výška vozu 174 mm, což je o 27,5 mm více, než jakou se vyznačuje výchozí Passat Variant. Předchozí generace využívala kryt pod hnacím ústrojím vyrobený z plechu. Ten tak účinně chránil hnací ústrojí při jízdě po kamenech. Novinka jej má také, pouze přešla z kovu na tvrzený plast. Volkswagen se chlubí, že tímto opatřením se podařilo snížit hmotnost tohoto dílu o 16 kg.

Ve znamení connectivity

Jisté změny vůz prodělal rovněž v interiéru. Alltrack je vybaven takzvanými komfortními sedadly se specifickým polstrováním. Čalouněny jsou v kombinaci Alcantary a tkaniny pojmenované 7 Summits (7 vrcholků). U řidičova lze elektricky měnit sklon opěradla a také tuhost bederní opěrky. Oboje součást paketu ergoComfort. U zkoušených vozů dokonce nechyběla ani jednoduchá masážní funkce, která je dodávána na přání a tedy za příplatek. Zejména řidiči vyšších postav uvítají možnost prodloužení sedáku.

V ostatních ohledech se kabina od běžného Passatu liší jen v detailech. Pozornost zaslouží rozhraní. To je údajně již druhou generací těchto systémů. Umožňuje bezproblémové propojení s chytrými telefony s operačním systémem Apple a Android, případně s tablety. Pro řidiče Alltracku je ale zajímavější funkce ukrývající se pod položkou „Informace Offroad“.

Díky ní dokáže dotykový displej zobrazovat také nepříliš obvyklé hodnoty o jízdě. Na trojici digitálních ukazatelů kruhového tvary tak může řidič sledovat třeba úhel natočení předních kol, střelku kompasu či v jaké nadmořské výšce právě jede. To vše najednou. Další možností jsou údaje o příčném či podélném zrychlení.

Jistota 4Motion

Stejně jako v případě minulé generace je také nový Alltrack nabízen vždy s pohonem všech kol. Děje se tak v jubilejním čtyřicátém roce, neboť Volkswagen nabízí „čtyřkolku“ u svých modelů již od roku 1975. O tom ale někdy příště.

Základem pohonu je u Alltracku elektrohydraulická lamelová spojka Haldex páté generace. U dvou nejvýkonnějších motorů ji navíc doplňuje systém XDS+, suplující brzdami funkci samosvorných diferenciálů na obou nápravách. Na rozdíl od staršího EDS, které mají Alltracky s méně výkonnými motory, pracuje XDS+ i pří jízdě v zatáčce.

V rámci testování jsme byli nuceni pohybovat se pouze po silnicích a dálnicích. I tak jsme ale zajeli na místní nezpevněnou komunikaci, abychom vyzkoušeli, jak rychle spojka pohon zadních kol připojí. Měla by tak učinit ještě dříve, než přední kola proklouznou. A skutečně. Ani při plném plynu a rozjezdu stylem dragsterů si přední kola takřka nehrábla. Jen dodáváme, že šlo o polní cestu posetou drobným štěrkem.

V rámci snahy o zlepšení jízdních vlastností v terénu, je Alltrack vybaven doplňkovými funkcemi. K jejich využití musíte navolit režim „Offroad“. V rámci něj získáte například asistent pro sjíždění prudkých svahů. Pokud sklon klesání překročí 10 procent, bude rychlost jízdy samočinně udržovat mezi 2 až 30 km/h. Deaktivovat jej lze brzdou, případně se vypne sám, pokud je sklon klesání menší než 5 procent.

Volkswagen Passat Alltrack - vybrané technické údaje
Motor 1.8 TSI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 BiTDI
Zdvihový objem [cm3] 1984 1968 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 162/4420-6250 110/3500-4000 140/3500-4000 176/4000
Točivý moment [N.m/min] 350/1500-4400 340/1750-3000 400/1900-3300 500/1750-2500
Převodovka 7DSG 6M 6DSG 7DSG
Max. rychlost [km/h] 231 205 220 234
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,8 9,2 8 6,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,9 4,9 5,1-5,2 5,5

Zajímavostí je možnost měnit v konfiguraci Offroad citlivost systému ABS. Že je systém proti zablokování kol při brzdění na nezpevněném povrchu spíše nežádoucí, vám jistě potvrdí každý, kdo něco ví o jízdě v terénu. Pokud jsou brzdy zablokované, vytváří přední kola před sebou klín ze sypkého materiálu, takže vozidlo účinněji zpomaluje. Pokud se kolo začne odvalovat, klín se logicky nevytvoří.

V režimu „Offroad“ se ale mění rovněž algoritmus řazení samočinné dvouspojkové převodovky. Ta déle drží zařazený převod, čímž motor točí vyšší otáčky. A konečně, mód Offroad automaticky nastaví nejměkčí režim tlumičů, je-li vůz vybaven jejich regulací DCC.

Hlavně tiše

K pohonu Passatu Alltrack zvolil Volkswagen pouze výkonnější motory z jeho portfolia. Zájemce o zážehovou verzi má vlastně jedinou možnost a tou je motor 2.0 TSI o výkonu 162 kW. Doplňuje jej trojice dieselů 2.0 TDI. S jedním turbodmychadlem poskytují výkon 110 a 140, se dvěma pak 176 kW. Všechny diesely splňují normu Euro6 zásluhou technologie AdBlue.

Kdo řadí rád sám, nezbude mu, než zvolit nejslabší diesel. Ten totiž jako jediným motor v Alltracku nabízí manuální šestistupňovou skříň. Ostatní motorizace (včetně zážehové) využívají samočinné převodovky DSG. Benzinový motor a nejvýkonnější diesel sedmistupňovou, verze TDI se 140 kW šestistupňovou.

V rámci prezentace jsme vyzkoušeli dvě motorizace. Jako první jsme usedli za volant zážehové verze. První dojem je stejný jako z každého jiného současného Passatu. Vůz zaujal vysokou kultivovaností a tichým projevem. Dokonce ani v nejvyšších otáčkách neběží motor hrubě. Už od svého představení na jaře 2007 využívá řada EA888 dvojici vyvažovacích hřídelů v bloku motoru. Poháněny jsou samostatným řetězem a jistě hlavně jim patří zásluha na nezvykle klidném chodu čtyřválce i v nejvyšších otáčkách. V Alltracku ale pracuje již třetí generace motoru EA888, od začátku koncipovaná pro splnění Euro6 a vyráběná od druhé poloviny roku 2011 nejprve pro podélnou, později pak i pro příčnou zástavbu.

Testovací jízdy vedly převážně po hladkých silnicích Bavorska. Nějaké ty výmoly se však našly, přičemž jejich přejezd odhalil subjektivně komfortnější naladění podvozku Alltracku v porovnání s výchozím modelem. Sami jsme zvědaví, jestli náš bavorský dojem potvrdí i český test na našich rozbitých silnicích.

Karoserie novinky by se i z důvodu výše napsaného měla v rychle projížděných zatáčkách více naklánět. To nám však nepřišlo. I Alltrack se tak řídí velice dobře a vcelku spontánně reaguje na pokyny volantu. Přitom je stabilní i při velmi vysokých rychlostech, které nám umožnila legálně vyzkoušet německá dálnice.

Na zpáteční cestu jsme vyměnili zážehový motor za prostřední z dieselů. I vznětový dvoulitr je vybaven vyvažovacími hřídeli stejného uspořádání, jako agregát 2.0 TSI. I v tomto případě jsme si užívali ticha. A to i přesto, že verze s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou nedostala pokročilejší verzi dvouhmotového setrvačníku vybaveného dodatečným tlumičem torzních kmitů v podobě dvojice přídavných závaží. Ty jsou v Alltracku vyhrazeny pouze sedmistupňové převodovce DSG DQ500.

Nový Alltrack jde v zásadě ve šlépějích svého předchůdce. V lecčem ještě více zdůrazňuje, že není určen pouze pro zpevněné cesty. „Offroad-passatem“ ale novinka není, zaměřuje se hlavně na styl. Některá SUV dokáží v terénu asi víc, už i z důvodu vyšší světlé výšky. Alltrack si koupí zejména ti, jimž se nový Passat Variant líbí, avšak zdá se jim příliš obyčejný. Navíc nechtějí vypadat jako plejáda obchodních zástupců, kteří tento vůz hojně využívají. A v tom je asi největší přínos této jinak bezesporu zajímavé verze. Bohužel zatím nevíme, o kolik bude Alltrack dražší, než srovnatelný Passat Variant. Na zveřejnění cen si tak ještě počkáme.

Plusy

  • Vysoce kultivovaný projev
  • Kvalitní kabina
  • Skvělá přední sedadla
  • Komfortní a zároveň bezpečné jízdní vlastnosti
  • Chytří pomocníci pro jízdu mimo silnice
  • Vždy má pohon všech kol
  • Utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 2200 kg

Mínusy

  • V terénu zvládne méně než některá SUV
  • Manuální převodovka pouze s motorem 2.0 TDI/110 kW

Něco pro „koňáky“

Lidé, kteří přepravují koně, často řeší, jaké auto je k tomu nejvhodnější. Důležitý není v tomto případě jen výkon, respektive točivý moment motoru, ale také maximální hmotnost brzděného přívěsu, lidově hmotnost na kouli. Passat Alltrack jim v tomto vychází maximálně vstříc, když utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 2200 kg. Tedy za předpokladu, že je stoupání (klesání) 8 až 12 procent. V případě potřeby tak lze za ním tahat i povoz se dvěma „kladrubáky“ na korbě. Řidiči navíc při jízdě pomáhá vyspělý takzvaný Trailer assist. Umožňuje nejen bezpečnější jízdu, nýbrž i usnadňuje parkování s jízdní soupravou. Ovládáte jej pomocí ovladače pro elektricky stavitelná zpětná zrcátka. Jimi může řidič plynule měnit požadovaný směr jízdní soupravy. je to možné díky zadní parkovací kameře. Řidiči stačí v daném případě ovládat pouze pedály brzdy a plynu.

Tomáš Dusil
Diskuze (44)
14. 9. 2015 13:57
Re: Delka prevodu
Také by mě zajímala odpověď na tuto otázku. Prosím redakci o odpověď. Děkuji
11. 9. 2015 07:59
Re: Kompromis
Passat bez sestivalce uz samozrejme konkurovat nemuze. Akusticky komfort je plne srovnatelny, pohodli podvozku taky, bohuzel soucasna schopnost podvozku zatocit je ( byla u meho 2010) u passatu o hodne horsi. Ale bral jsem ho jako svizne rodinne auto, nic vic. Naproti tomu s. Im byl jaksi nednodussi zivot. Na zadni strane pred ich sedadel kozenka, deti do toho mohli kopat v botach a pak stacilo jen setrit. Nejak lepsi pristup k usazovani deti do sedacek, zaroven ho clovek vnimal jako spotrebak a a byl tak nejak odolnejsi... Treba ted mam na bmw 18tky a 3 ze 4 disku jsou uz krive po roce! To se mi jeste nikdy nestalo...
11. 9. 2015 07:48
Re: Kompromis
Ja mel tohle v bile... [odkaz]
Nevim, zda je to b6 ci 7
10. 9. 2015 22:41
Re: Škoda
Náklady na údržbu jsou téměř nulové, čas od času se mění olej (tuším po 60tkm a stojí to asi 1500Kč). Uložení kardanu je stejné. Zadní diferenciál je s otazníkem, protože jenom v A6 je několik druhů včetně samosvoru, který opotřebení podléhá. Některý verze haldexu 4 měly omezenou svornost zadního diferenciálu mechanicky, dokázaly přenést 85% na jedno kolo. Je to kus od kusu, nicméně obecně vzato je to bezproblémová věc stejně jako torsen.

Ad spotřeba, haldex přidává kolem 10%. Odpory pohonu 4x4 jsou ve výsledku stejné a troufám si řící, že je jedno jestli je to 4hrnek nebo 6ti válec. Protože výhoda 6ti válce by vyplavala až při vyšším zatížení a jen při určitým použití a poměru hmotnosti. Taky záleží na motorizaci. Třeba A6 s dsg a 3,0tdi dokáže jet úsporněji než 2,0bitdi Passat. Srovnat ale jednoturbový 2,0 vs 3,0 nejde. Tam zase vyhrává 2,0..

Haldex je principielně zjednodušení, ale ve výsledku je to stejnej systém jako používá některý subo, jako má Volvo, měl Saab a má BMW. Ideální pochopitelně je systém s třema diferenciálama s vekotorováním momentu a k tomu dvě uzávěrky. Ale tomají jen některé SUV (RR,RRS, Touareg, Cayenne atd. a za příplatek.)

Ale je to o ceně, podobně vybavenej Passat Alltrack stojí polovinu toho co A6 Allroad, vyjede to stejně, dojede to stejně ale stejný to není. Pochopitelně, že neřešit peníze vezmu A6, ale rozdíl v pohonu by byl poslední argument. Největší a nejhmatatelnější rozdíl je vzduchovej podvozek. Ale i Alltrack má smysl. Rozhodně to není slepá větev.
10. 9. 2015 22:30
Re: rychlost Haldexu
Haldex od verze 4 je vždy sepnutý při zvyšování rychlosti, v tom problém není..