TEST VW Golf 1,4 TSI (90 kW) – Manuální úspory
Začněme pohledem do ceníku. Zatímco motor s dvojitým přeplňováním lze pořídit minimálně za 566 tisíc (Highline, manuální převodovka), námi testovanou verzi 1,4 TSI (90 kW) nabízí ceník za podstatně příznivějších 449 tisíc korun (Trendline, manuální převodovka), ve srovnatelné výbavě pak za 510 tisíc. Vyplatí se tedy více než padesátitisícová úspora?
vw golf testy nizsistredni Slabší verzi 1,4 TSI přidává sílu pouze turbodmychadlo, ostatní práce je na řadovém čtyřválci s elektronicky řízeným přímým vstřikováním s víceparametrově řízeným zapalováním se selektivní kontrolou klepání válců a mezichlazením plnicího vzduchu. Složité souvětí popisuje stav, kdy z motoru nízkého objemu lze vyždímat až 90 kW při 5000 min-1. Hodnota točivého momentu vrcholí na 200 Nm, ty jsou ovšem dostupné v solidním rozsahu 1500 do 4000 min-1.
Tento agregát v nabídce de facto nahrazuje nepříliš úspěšný motor 1,6 FSI s výkonem 85 kW, pochopitelně ve jménu pružnosti a downsizingu. Mezi jednoznačné výhody paří jednoznačně odhlučnění: na volnoběh jsme Volkswagen podezřívali, že do auta tajně zabudoval systém start/stop. Motor prostě při nejlepší vůli není u stojícího vozu slyšet a jeho chod prozrazuje jen otáčkoměr. Také jízda neudělá z auta řvouna, zvlášť pokud se řidič nepouští daleko za hranici 3500 otáček.
vw golf testy nizsistredni S pružností je to dvojaké: papírové hodnoty maximálního točivého momentu vypadají slibně, praxe ale využitelné otáčky zužuje přibližně do spektra 2000-3200 min-1 díky těžšímu zpřevodování. Reakce turba na plynový pedál jsou znatelně zpožděné teprve při vyloženě razantním stylu jízdy, při běžném používání jde jen o zvyk.
Jako u každého přeplňovaného motoru závisí spotřeba extrémně na dynamice, kterou na voze řidič vyžaduje. Při běžném, nijak ofenzivním stylu jízdy není problém stlačit městskou spotřebu i pod osmilitrovou hranici a mimoměstské přesuny dosahují často i „naftových“ pětilitrových hodnot. Při ustálené jízdě v rychlosti 130 km/h vykazuje vůz na šestý rychlostní stupeň spotřebu 7,5 l/100 km a to při 3000 min-1. Stokilometrová rychlost pak znamená spotřebu 5,5 l/100 km.
Odstupňování převodovky je sympaticky krátké a svádí tak k dynamice, kterou bychom u tak nízkého objemu nečekali. Úměrně s vahou nohy ale roste i apetit, takže za plné využívání potenciálu turba je třeba platit spotřebou o dva a ž tři litry vyšší, než při klidné jízdě.
Vše ostatní je třída Golf, takže bez překvapení: Jisté jízdní vlastnosti, výborné zpracování prostorného interiéru a výraz, jen málo odlišný od předchozí generace.
Znatelně levnější varianta maloobjemového přeplňovaného zážehového motoru je tedy doporučitelná všem, kteří preferují nízkou spotřebu a výlet s cihlou na noze si chtějí užít jen občas. Cena za dynamiku se odrazí v provozních nákladech více než znatelně, zato nižší náklady pořizovací se neztratí.
Plusy
- Technologicky vyspělý vůz
- Prostornost interiéru
- Úroveň materiálů i zpravování
- Jisté jízdní vlastnosti
- Odhlučnění motoru
- Spotřeba při běžné jízdě
- Odstupňování převodovky
Minusy
- Spotřeba při využití možností motoru i vozu
- Příplatková politika
První cena vozu | 359.900,- (1,4 59 kW Trendline 3D) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 449.900,- (1,4 TSI 90 kW Trendline 3D) |
Základní cena testovaného vozu | 449.900,- (1,4 TSI 90 kW Trendline 3D) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 519.100,- (1,4 TSI 90 kW Trendline 5D) |