TEST VW Jetta 1,4 TSI Trendline – Když je Passat příliš velký…
Zájemce o sedan nižší střední třídy nemá na českém trhu příliš bohatý výběr, ale nedostatečná kvantita modelů je naštěstí vyvážena kvalitou. Tu může představovat Volkswagen Jetta ve spojení s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,4 l s výkonem 90 kW.
Volkswagen Jetta je na českém trhu od druhé poloviny roku 2005 a nejedná se tedy o žádného nováčka. Výroba tohoto modelu probíhá v mexickém závodě Volkswagenu, který má v rámci německého koncernu na tento model monopol. Klasický čtyřdveřový sedan je nástupcem modelu Bora a samozřejmě sdílí techniku se současnou pátou generací modelu Golf, od nějž se liší prakticky pouze karoserií.
Pro konzervativní klientelu
Klasický čtyřdveřový sedan se liniemi své karoserie jasně hlásí k současné produkci automobilky Volkswagen. To dává jasně najevo příď vozu s rozměrnými hlavními světlomety a chromovanou maskou chladiče s velkým znakem výrobce. Konzervativní linie dnes začíná i Volkswagen nahrazovat o poznání mladistvějšími tvary (viz Scirocco nebo Passat CC), a to je možná důvod, proč Jettu letos (v prvním pololetí roku 2008) u nás koupilo jen 204 zákazníků, zatímco Golf odebralo 1631 klientů. Absolutní čísla ale matou. Konkurenční loňské novinky s podobnými karoseriemi na tom nejsou lépe. Toyota prodala jen 57 Coroll, Mitsubishi 90 Lancerů a Fiat uspěl u 153 zákazníků s výrazně levnější Lineou.
vw testy strednitrida
V bočním pohledu na Jettu vynikají poměrně elegantní linie čtyřdveřového vozu, jehož záď ve srovnání s některými konkurenty nenavozuje dojem nasazeného batohu. Ani na zádi si designéři Volkswagenu nedovolili žádné extrémní výstřelky a Jetta má podobné linie jako Passat, kterému se přibližuje i vzhledem zadních svítilen, využívajících světelných diod.
Podle očekávání
Ani v prostoru pro cestující se samozřejmě neodehrávají designérská dramata a prakticky nic nenapovídá skutečnosti, že nesedíme v Golfu. K použitým materiálům a dílenskému zpracování není možné mít téměř žádné výhrady ani u základního provedení Trendline, snad až na příliš mnoho šedé barvy a extrémně věcné uspořádání, které dnes většina konkurence nahrazuje ladnými křivkami. Co je lepší a co horší není snadné říci. Nápaditost obvykle ubírá na přehlednosti a ergonomii.
vw testy strednitrida
Před tříramenným volantem jsou umístěny klasické přístroje s modrým podsvícením, mezi nimiž je umístěn displej palubního počítače s červeným podsvícením. Na středovém panelu je umístěno autorádio s CD přehrávačem i ovládání klimatizace Climatic s poloautomatickou regulací a oba tyto prvky, zpříjemňující pobyt na palubě jsou součástí standardní výbavy.
Přední sedadla základního provedení Trendline poněkud ztrácejí body v souboji se sedadly vyšších stupňů výbav za jednoduchý materiál, ale ani na dlouhých cestách nepůsobí nepohodlně kvůli dospělým rozměrům a vhodné tuhosti sedáků. Cestující na zadních sedadlech mohou počítat s dostatečným množstvím prostoru pro své nohy i hlavy.
Verze Trendline má vzadu nedělené sedadlo s děleným sklopným opěradlem, které umožňuje zvětšení ložné plochy. Zavazadlový prostor nabízí objem 527 l a prakticky jediným faktorem omezujícím jeho využitelnost je vstupní otvor. Zavazadelník nabízí na délku 1160 mm v základním uspořádání a 1899 mm při sklopeném opěradle zadních sedadel. Maximální šířka zavazadlového prostoru je 1364 mm, zatímco mezi podběhy se zužuje na 1009 mm a výška je 505 mm.
Malý motor ve velkém autě
vw testy strednitrida
K pohonu testovaného Volkswagenu Jetta sloužil přeplňovaný motor o objemu 1,4 l s označením TSI. Agregát původně dodávaný pouze s turbodmychadlem a kompresorem, má u verze s výkonem 90 kW jednodušší konstrukci - pouze s přeplňovaním výfukovým turbodmychadlem. Pohonná jednotka testovaného vozu disponovala výkonem 90 kW (122 k) při 5000 ot./min. a točivým momentem 200 Nm dostupným od 1500 ot./min. do 4000 ot./min. Standardem je šestistupňová manuální převodovka s precizním řazením. Podle údajů výrobce Jetta s tímto pohonným ústrojím dosahuje maximální rychlosti 199 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,8 s. Spotřeba paliva je podle materiálů automobilky Volkswagen u tohoto modelu ve městě 8,4 l na 100 km, mimo město 5,3 l na 100 km a v kombinovaném provozu 6,4 l na 100 km. Dynamické parametry tedy směle konkurují vozům s atmosférickými motory 1,8-2,0 l, spotřeba se dle údajů výrobce má držet pod úrovní stokoňového atmosférického čtyřválce 1,6 l (7,4 l/100 km). Jak jezdí v praxi?
Během testu jsme s Volkswagenem Jetta ujeli přes 800 km především na dálnicích, ale vyzkoušeli jsme jej i na okresních cestách a v městském provozu. Průměrná spotřeba se podle palubního počítače pohybovala na úrovni 6,9 l na 100 km. Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h na šestý rychlostní stupeň hlásí otáčkoměr 2500 ot./min. a spotřeba se pohybuje okolo 5,7 l na 100 km, zatímco při rychlosti 130 km/h ukazuje ručička otáčkoměru na hodnotu 3100 ot./min. a spotřeba se pohybuje okolo 6,8 l na 100 km.
Etalon ve své třídě představují jízdní vlastnosti vozu, který i základním provedení Trendline nabízí zřejmě dlouho hledaný kompromis mezi komfortem a příjemným svezením.
vw testy strednitrida
Závěr
Volkswagen nabízí zájemcům o klasický čtyřdveřový sedan v nižší střední třídě Jettu jako automobil, který se může pochlubit konzervativním, ale pro někoho stále elegantním designem, kvalitním dílenským zpracováním i příjemnými materiály v interiéru a slušnou základní výbavou. Verze s motorem 1,4 TSI (90 kW) je moderní pohonnou jednotkou, která nabízí dostatek výkonu ve spojení s ekonomickým provozem.
Cena 529.900,-Kč obsahuje téměř vše co od auta v nižší střední třídě běžně očekáváte (klimatizace, elektrická výbava, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, atd.). Je sice vyšší než u méně výkonné Octavie 1,6 FSI (85 kW) s vyšší spotřebou a podobnou výbavou (Ambiente, 509.900,-Kč), ale dorovnáním úrovní obou výbav se v akčním ceníku dostanete na podobné ceny. Mínusem obou vozů je absence ESP v základní výbavě.
Cenovku Jetty, která je výše než u konkurence, vysvětlujeme robustní konstrukcí, kvalitou materiálů a mnoha detaily, které jako celek dělají v osobním kontaktu s autem dojem vyšší „poctivosti konstrukce“. Tento faktor na obrázcích jen těžko doceníte. Doporučujeme vše nejlépe vyzkoušet osobně. Pak teprve budete schopni kvalifikovaně stanovit, zda jste ochotní za něco takového platit. Snadno vyčíslitelnou cenovou výhodou je nulový leasing, který prodejci VW momentálně nabízí.
vw testy strednitrida
Související články
První cena vozu | 499.900,- Kč (Jetta Trendline, 1,6, 75 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 529.900,- Kč (Jetta Trendline, 1,4 TSI, 90 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 529.900,- Kč (Jetta Trendline, 1,4 TSI, 90 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 544.600,- Kč (Jetta Trendline, 1,4 TSI, 90 kW) |
Plusy
- prostor v interiéru
- celkové odhlučnění vozu
- dílenské zpracování
- kvalita použitých materiálů v interiéru
- vynikající kompromis mezi komfortem a jistými jízdními vlastnostmi
- přesné řízení i řazení
- velmi dobrá spotřeba paliva
Minusy
- méně pohodlná sedadla základní verze Trendline
- zadní ukazatele směru ze světelných diod, špatně viditelné pod úhlem
- absence stabilizačního systému, vyšší cena v případě objednání příplatkové výbavy
- jen dvouletá záruka
- vyšší cena