Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Passat R36 – lepší, než byste čekali

Michal Fokt
Sportovně laděné sedany střední třídy, to už je dnes liga, v níž hrají auta jako Lexus IS F, BMW M3 nebo Audi. Není z tohoto úhlu pohledu ostrý Passat trochu mimo?

Svět se zbláznil. Zatímco ještě u minulé generace před pěti lety by auto střední třídy se šestiválcem o objemu přes 3,5 představovalo hodně zajímavou nabídku sportovního sedanu, dnes už ti nejlepší skrývají pod kapotou osmiválce s objemem až 5 litrů. Co za těchto okolností asi může nabídnout zrovna relativně „podmotorovaný“ mainstreamový Volkswagen? Tak přesně tuhle otázku jsem si kladl, když jsem zjistil, že na mě čeká Passat R36.

vw strednitrida passat testy vw strednitrida passat testy

Už pohled na nablýskané černé auto mě ale trošku obměkčil. Je pravda, že téměř každý sportpaket a snížení autu vzhledově pomůže a jinak nudně konzervativní Passat není výjimkou. Masivní příď s velkými nádechy po stranách nárazníku designéři asi zahlédli na nějakém Audi R8, výrazná maska chladiče vzbuzuje respekt stejně jako 18“ kola a podlaha auta je teď o 25 mm blíž silnici. Prostě nám Passat pěkně zmužněl a nemyslím si to jen já – na to, že jde o auto notoricky známých tvarů skryté v nenápadném černém laku jsem byl až překvapen pozorností, jakou R36 na silnici budila, propagační text na webu VW nelže…

Remíza

Už jsem se za ty roky testování aut naučil, že se nedá věřit fotkám a tak přestože na nich sedadla Passatu slibují znamenité držení těla, byl jsem trochu skeptický. To ale byla chyba. Sportovní sedadla spodní a střední část zad znamenitě sevřou, což spolu s nízkým posazem působí opravdu dobře. Sice mám rád, když mě sedadla podrží i v horní části zad a ramen, což Passat neumí, ale vedení je i tak opravdu znamenité. To je ale spolu s kovovými pedály jediné, co odlišuje sportovní verzi od běžné série. Tedy jiný je i volant – má výraznější tvarování věnce, větší tloušťku, zploštění ve spodní části a pár lesklých ozdůbek, tvar jeho středu se však nezměnil, takže působí možná až moc usedle. O to překvapenější jsem byl z lesklého ozdobného dekoru R36. Na pohled totiž působí „kartáčovaný hliník“ fantasticky, možná tak dobře, že jeho výroba asi stála i tolik, co by stál skutečný hliník, ovšem bohužel jde i u takto drahého auta jen o imitaci. Ale co na tom, kovy v kabině používá málokdo, moje nadšení opadlo až ve chvíli, kdy jsem zjistil, že slunce odrážející plochy dost oslňují a odlesky z něj způsobují, že je téměř třetina plochy obou vnějších zpětných zrcátek zcela nepoužitelná.

vw strednitrida passat testy vw strednitrida passat testy

Proč chtít víc?

Že se nám pomalu stává u sportovního sedanu střední třídy povinností mít pod kapotou V8 ještě neznamená, že je to trend, který bych kdovíjak vítal, tím spíš, že růst objemů a výkonů je bohužel přímo úměrný volání po snižování emisí a spotřeby. Passat R36 ovšem ukazuje, že i V6 bohatě stačí, byť i v jeho případě jde o citelný mezigenerační nárůst objemu a síly. Atmosféricky plněný motor je trochu hlučnější, než bych čekal, ale nijak zvlášť to nevadí. Šestiválec má výkon 220 kW, tedy rovných 300 koní a je zkombinovaný se šestistupňovým dvouspojkovým DSG, které umožňuje sekvenční řazení pádly pod volantem. Převodovka byla popsána u nesčíselněkrát – pokud má předřazeno tím správným směrem, jsou změny rychlostí bleskurychlé a tudíž velmi příjemné, pokud zařadíte opačným směrem než předpokládá logika elektroniky, je zmatená a změna kvaltů patří spíš mezi pomalejší. Stále si myslím, že by ve sportovním režimu neměla z vlastní iniciativy přeřazovat, když se dostane motor do omezovače, ale situací, kdy se z přeřazení stává nevýhoda je naštěstí minimum. A co si budeme povídat, 300 koní a 350 Nm na 1,7 tuny vážící auto bohatě stačí, vždyť zvládne stovku pod 6 s a maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h, takže není důvod ke stížnostem. Je víceméně jedno, jakou rychlostí jedete a na jaký kvalt, po přidání plynu se sedan ochotně rozeběhne a protože jde o atmosféru, lepší je rozhodně mít ji nad 4000 otáčkami, přičemž se nechá vytočit až do příjemných 7000 ot/min.

Co se spotřeby týče, dosahuje vůz průměrných výsledků. Ustálená jízda devadesátkou odebírá z nádrže 8,4 benzinu na 100 km, stotřicítka pak 11,3 l. Po skončení testu ukazoval palubní počítač 12,5 l, což je vcelku reálná hodnota při klidném jízdním stylu s využitím dynamiky pouze v případě předjíždění, ostřejší tempo už znamená od apetit od 15 l výš.

vw strednitrida passat testy vw strednitrida passat testy

Největší překvapení

Že bude motor dobrý a DSG příjemné se vcelku dalo očekávat, osobně mě ale nejvíc překvapily jízdní vlastnosti Passatu. Obával jsem se nedotáčivého auta těžkého na čumák, ale nic takového se nedělo. Svými schopnostmi se s elitou sportovních sedanů rovnat nemůže, běžné Passaty ale poráží na hlavu. Přestože se kvůli své váze nevrhá do zatáček zrovna s nadšením, poslušně drží stopu a míra nedotáčivosti je až překvapivě malá. Zásluhu na tom má určitě částečně také pohon všech kol 4Motion. Nejde sice o plnohodnotnou čtyřkolku, ale i její asistence má nepochybně pozitivní vliv na jízdní vlastnosti a pochopitelně i na trakci, s níž nemá R36 nejmenší problémy. Auto tedy na silnici drží velmi dobře a dlouho, pokud ale dojde na krizovou situaci, její řešení je kvůli váze auta poněkud svízelnější, navíc má na nerovnostech tendenci odskakovat. Při hodně ostré jízdě dochází občas při změně zatížení v zatáčce k odlehčení zádě a snaze o přetáčivý smyk, ten je ale zvládnutelný docela snadno. Řízení klade i v nízkých rychlostech velmi sympatický odpor, ale kolem přímého směru je necitlivé a chybí mu ostrost a strmost, jakou by mělo mít správné sportovně laděné auto.

Nic ale není zadarmo a jízdní vlastnosti jsou vykoupeny takovým naladěním pérování, které určitě přijde tvrdé i řidičům, zvyklým na sportovní M Paket od BMW. Díky velkým kolům sice Passat zvládá přejezdy menších nerovností celkem v pohodě a díky váze si zachovává i určitou plavnost, výraznější díry a hrboly ale způsobují přenos výrazných rázů do interiéru.

Důstojný vrchol

Passat R36 má asi všechno, co by příznivce VW od nejsportovnějšího modelu střední třídy očekával – výkonný motor, dobrý podvozek, bohatou výbavu, atraktivně-usedlý vzhled. Jde prostě o velmi dobré auto, které ukazuje, že Volkswagen umí i něco jiného, než nudné masovky. Sympatické také je, že se nesnaží hrát extraligu, ale v té své oblastní soutěži je překvapivě schopné. Škoda jen, že při pohledu do ceníku zjistíte, že se za stejné peníze dá pořídit BMW 335i, které k emtrojce už nemá moc daleko…

První cena vozu 579 300,- Kč (1.6 Trendline, 75 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1 199 000,- Kč (3.6 V6 R36, 220 kW)
Základní cena testovaného vozu 1 199 000,- Kč (3.6 V6 R36, 220 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1 284 410,- Kč (3.6 V6 R36, 220 kW)

Plusy

  • tvarování a rozměry sedadel
  • nízký posaz
  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • trakce
  • výkonný motor
  • prostorný interiér

Mínusy

  • málo strmé a ostré řízení s malou citlivostí v přímém směru
  • oslňující ozdobný dekor palubní desky
  • tvrdé pérování
  • hlučnější motor
  • odskakování na nerovnostech v zatáčce
Michal Fokt
VW Passat r36
Cena základní sestavy 1 199 000 Kč
Výbava základní sestavy čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu a vzadu, 5 tříbodových bezpečnostních pásů, vpředu s výškovým nastavením, předepínači a výstrahou při nezapnutí, elektronický stabilizační program ESP s brzdovým asistentem, ABS, EDS a ASR, aktivní opěrky hlavy vpředu, 3 opěrky vzadu, „Isofix“, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, středová loketní opěrka vzadu, výstražný trojúhelník ve víku zavazadlového prostoru, kontrolka signalizující nezavřené dveře a víko zavazadlového prostoru, klimatizace „Climatronic“, 2zónové nastavení teploty (odděleně pro řidiče a spolujezdce), anténa v zadním okně, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko u řidiče asférické, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dálkově ovládané odjištění víka zavazadlového prostoru a víčka nádrže, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, elektromechanická parkovací brzda, komfortní startování „Press & Drive“, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektronický imobilizér, ukazatel vnější teploty s varováním při nebezpečí tvorby náledí, tempomat, plnohodnotné rezervní kolo, halogenové světlomety, směrová světla ve vnějších zpětných zrcátkách s diodami, zadní světla s diodami, 3ramenný sport. volant výškově a podélně nastavitelný, pedály z nerez oceli,čtecí lampičky, osvětlení prostoru pro nohy, el. stavitelná sedadla vpředu, kola z lehkých slitin Omanyt s pneumatikami 235/40 R 18 Kč
Cena testované sestavy 1 284 410 Kč
Výbava testované sestavy Rádio Dynaudio RCD510 (+ 50 500 Kč), bezklíčové ovládání Kessy (+ 14 300 Kč), lak s perleťovým efektem (+ 17 400 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3597
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 220 / 6600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 2400 - 5300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.7 / 8.1 / 9.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 0
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1689 / 581
Rozměr pneu: 235/40 R18
VW Passat r36
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4765
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1472
d) rozvor (mm): 2709
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO