Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Passat W8 - Osm! A není to moc? (05/2002)

Tomáš Zajíček

Automobilka Volkswagen v poslední době hýří "zajímavostmi" (například: motory W8, W12, V10 TDI, modely Phaeton, Magellan,...), jako by se chtěla zbavit nálepky výrobce sice kvalitních automobilů, ale bez většího emotivního náboje.

Také extrémní unifikace dílů v rámci koncernu (VW, Audi, Škoda, Seat), je v poslední době už na zákazníky snad až příliš velká. To se projevuje jak v interiéru (například velmi podobné nebo shodné ovladače), tak i ve "výběru" zcela shodných pohonných jednotek pro většinu "konkurenčních" modelů v koncernu.

První vlaštovkou jistých změn je instalace, technicky pozoruhodného, osmiválcového motoru s označením W8 pod kapotu modelu Passat. A právě tento automobil v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou jsme měli možnost otestovat. Zvenku je Passat W8 poměrně nenápadný a od "běžných" slabších modelů jej odlišují jen čtyři koncovky výfuku, více chromu vně i uvnitř, sedmnáctipalcová litá kola s designem určeným jen pro tento model a nenápadné označení W8 vepředu i vzadu.

Interiér je sice luxusně vybaven, oko potěší béžové čalounění kůží (praktické však není), ale jinak jde stále o "běžný" passat, který jsme vám již v testu několikrát představili (například test verze 1,9 TDI/96 kW najdete zde), takže se budeme dnes věnovat především dojmům z kombinace s motorem W8 než popisování prostornosti a velmi dobré kvality zpracování, která je u Passatu vyhlášená...

Prvním oříškem pro konstruktéry bylo vymyslet takový osmiválec, který by se vůbec pod kapotu Passatu vešel. K tomu byla však nápomocna konstrukční finta použitá již u motoru s označením "VR6", který se dodával do předchozí generace Passatu. Vtip byl v tom, že rozevření válců bylo jen 15 stupňů a jednotlivé válce byly k sobě maximálně přiblíženy, takže délka tohoto motoru byla výrazně kratší. U W8 je použita stejná "finta", ale s tím rozdílem, že jde jakoby o spojení dvou motorů "VR4". Celý motor je tedy ještě kratší jež klasický šestiválec! Použity jsou samozřejmě i další moderní technologie - čtyři ventily na válec, proměnné časování ventilů, dva vyvažovací hřídele,...

Z objemu 3999 cm3 podává tento agregát maximální výkon 202 kW při 6000 otáčkách a neméně úctyhodný točivý moment 370 Nm při 2750 ot. To vše stačí aby passat W8 akceleroval z klidu na 100 km/h během 6,5 s. Nejvyšší rychlost je z důvodu bezpečnosti omezena na 250 km/h. Tuningovým firmám je však dán další prostor, protože tachometr končí až na 300 km/h. Abych nezapomněl standardní "výbavou" pro W8 je pohon všech kol 4motion (přestože má systém pohonu všech kol stejný název jako například u Golfu nebo Bory, nejde o připojitelný pohon zadních kol se spojkou Haldex, ale o systém se stálým náhonem všech kol s mezinápravovým šnekovým diferenciálem Thorsen), který pomáhá přenést velký točivý moment motoru na vozovku především při rozjíždění, popřípadě při průjezdu ostrých zatáček, kdy dochází k nadlehčení vnitřních kol. O výhodě tohoto systému v zimě a na mokru asi psát nemusím...

Trošku obavu jsem měl z odporu spojkového pedálu, protože spojka bude muset být schopna přenést 370 Nm (!) Naštěstí jsem nezaznamenal prakticky žádný rozdíl v porovnání s TDI verzemi (310 Nm). I tak je ale odpor spojkového pedálu již na hranici únosnosti pro delší jízdy. Snad proto se také osmiválce u Mercedesu či BMW prodávají prakticky výhradně s automaty. Ovladatelnost vozu je na velmi dobré úrovni, posilovač řízení má ideální účinek, řazení šestistupňové převodovky je lehké a dráhy jsou poměrně krátké. Brzdy se zvětšenými kotouči vpředu jsou nadstandardně dimenzovány a nemají se zpomalením vozu žádné problémy. Jízdní vlastnosti jsou při běžné i rychlejší jízdě dobré, ale relativně měkké odpružení podvozku při hodně rychlé jízdě zatáčkovitým úsekem silnice neodpovídá možnostem motoru a vůz je navíc nedotáčivý.

Chod osmiválce je enormně kultivovaný, ale jeho teoretické hodnoty výkonu a točivého momentu v praxi nepřekvapí tak, jak by se dalo očekávat. Tah odspodu se totiž slabší a výkon narůstá postupně, přesně s rostoucími otáčkami. To však nevadí protože motor je výborně odhlučněn, takže není problém v případě potřeby udržovat motor ve vyšších otáčkách, kdy si výkonu můžete dostatečně užít. Výfuky mají zajímavý "chraplavý" zvuk, který si ale bohužel užijí více kolemjdoucí, než posádka. Problémem je však spotřeba. Kdo by koketoval s myšlenkou pořídit si W8 musí být smířen s tím, že v průměru si tento motor vezme 15-17 litrů naturalu 98 (možno tankovat i 95 s mírným snížením výkonu) a ve městě palubní počítač informuje již v průměrných hodnotách okolo 18-20 l/100 km (!) Zde se nabízí otázka, zda je v tomto případě "odůvodnitelné" o tomto motoru při koupi passatu uvažovat. Vzhledem k enormní kultivovanosti, která "utlumí" teoretické hodnoty výkonu stojí za zváženou verze 2,8 V6 4 motion s výkonem 142 kW, která nebude v kultivovanosti chodu příliš zaostávat. Také pořizovací cena W8 je oproti 2,8 V6 o více než 300 tisíc korun vyšší. Pravdou však je, že V6 není žádným dravcem a dostatečný výkon poskytuje až ve vyšších otáčkách, přičemž spotřeba je při využívání výkonu motoru 13-14 l/100 km.

Sériová výbava passatu W8 je sice velmi bohatá, ale přesto se najdou příplatkové prvky, které bych u prestižní varianty passatu očekával již v sériové výbavě. Jde například o hlavové airbagy (příplatek 16.200 Kč) a třetí tříbodový pás vzadu (sériový dvoubodový je dle EuroNCAP nebezpečný při čelním nárazu pro břišní dutinu). Tříbodový pás s třetí opěrkou hlavy vzadu je možné dokoupit za příplatek 5.900 korun.

Volkswagen Passat W8 je příkladem toho, co dokáže konkurence výrobců automobilů v boji o zákazníka. Automobilka je ochotna vyrábět i typ, který bude zaručeně na okraji zájmu valné většiny kupců tohoto modelu, ale zvýšení image modelu i celé značky za to přece stojí... Navíc se tímto motorem zaplní poslední skulinka v pestré nabídce motorů pro passat.

Tomáš Zajíček
Cena základní sestavy 1 330 900 Kč
Výbava základní sestavy Bezpečnost: čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, elektronický stabilizační program ESP s brzdovým asistentem (vč. ABS, EDS, ASR), kotoučové brzdy vpředu i vzadu Funkční výbava: automatická klimatizace "climatronic", centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky synchronně nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektronický imobilizér, modré osvětlení přístrojů s regulací jasu, posilovač řízení, rádio "gamma" s 8 reproduktory a střešní anténou, soubor technického vybavení - alarm s ostrahou interiéru, palubní počítač, ukazatel servisního intervalu a stavu vody v nádržce ostřikovačů, vyhřívané trysky ostřikovačů Vnitřní výbava: 2 držáky na pohárky vpředu i vzadu, komfortní sedadla vpředu s výškovým nastavením a opěrkami bederní páteře, otvírání odkládací přihrádky a madla dveří zdobeny ořechovým dřevem, potahy sedadel v kombinaci látka/kůže, střední loketní opěrka vpředu i vzadu s úložným prostorem, textilní koberečky vpředu i vzadu, barevně sladěny, volant, hlavice a manžeta řadicí páky a madlo ruční brzdy v kůži Vnější výbava: 4 kola z lehké slitiny "madras" 7 1/2 jx17 s pneumatikami 225/45 R 17, bi-xenonové světlomety s ostřikovači a automatickou výškovou regulací, dva výfuky s dvojitými chromovanými koncovkami, nárazníky v barvě vozu s chromovanými lištami, zeleně tónovaná skla Kč
Cena testované sestavy 1 547 600 Kč
Výbava testované sestavy základní + hlavové airbagy (+16 200,-), Akustický parkovací systém "parkpilot" (+15 000,-), dešťový senzor a zpětné zrcátko s automatickou clonou (+6 100,-), digitální soubor výbavy DSP (+34 300,-), rádio "delta" s integrovaným CD přehrávačem + 8 reproduktorů (+7 500,-) vyhřívaná přední sedadla (+9 300,-) el. nastavitelná obě přední sedadla (+27 400,-), výbava v kůži - potahy sedadel v kůži "feinnappa", vyhřívaná přední sedadla (+76 200,-), boční okna vzadu a zadní okno zatmavené (35% zelené tónování) (+9 900,-), metalíza (+14 800,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 202 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 2750 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 19.5 / 9.6 / 13.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 400
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1791 / 429
Rozměr pneu: 225/45 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4703
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2702
e) rozchod vpředu (mm): 1511
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 590
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano