VW Passat Variant 1.9 TDI/96 kW

VW Passat Variant 1.9 TDI/96 kW

 
 

Přeplňované vznětové motory už nejsou tím, čím bývaly. Nyní mají nejen dostatek točivého momentu, ale i výkonu, což dokazuje nejnovější pohonná jednotka Volkswagenu Passat. Benzinové motory začínají díky pokroku ve vývoji těch naftových dostávat...

Přeplňované vznětové motory už nejsou tím, čím bývaly. Nyní mají nejen dostatek točivého momentu, ale i výkonu, což dokazuje nejnovější pohonná jednotka Volkswagenu Passat.

Benzinové motory začínají díky pokroku ve vývoji těch naftových dostávat pořádně "na frak". Původně přehlížené turbodiesely nyní disponují nejen o poznání větším točivým momentem, ale dotáhly většinu svých zážehových soků i výkonově. Důkazem toho je také nejnovější "té-dé-íčko" pod kapotou Volkswagenu Passat, které se však zároveň nezbavilo některých neduhů, pro tyto motory typických.

Pohonná jednotka žhavila poměrně krátce, po nastartování výrazně vibrovala a byla poměrně hlučná, přičemž oba tyto jevy pronikaly dost citelně do interiéru, to je ovšem poměrně běžný jev. Po zahřátí se motor zklidnil i ztišil, i když zrovna v těchto disciplínách jsme již u konkurence zvyklí na vytříbenější chování. Překvapilo nás také, že motor poměrně výrazně vibroval i zahřátý, ovšem to již dokázalo odizolování jednotky od zbytku vozu poměrně úspěšně potlačit.

Po sešlápnutí plynového pedálu turbodieselů nás už většinou mohutný zátah příliš nepřekvapí, 310 newtonmetrů motoru testovaného passatu již při 2000/min však potěšilo. My jsme ale byli zvědavi zejména na sféru vyšších otáček, kde by na nás měl čekat výkon 96 kW, což je hodnota, která bývá v současnosti považována za lepší průměr i mezi benzinovými jednotkami. Bohužel, i v případě tohoto passatu převyšuje zátah odspoda ten ve vysokých otáčkách a drahocenné sekundy intenzivní akcelerace tenhle motor spoří stále v oblastech mezi 2000 - 3500/min, takže honba za výkonem ve 4000/min není až tak podstatná. Ať už máte pod kapotou 74, 85, nebo 96 kW, většinu dynamiky obstará stejně točivý moment. Ten ovšem v současnosti narůstá právě s výkonem, tedy respektive se vstřikovacími tlaky, které jsou pro tyto hodnoty určující, takže se jen těžko setkáte s motorem, který by měl točivý moment 310 N. m, ale výkon 74 kW.

Charakterové vlastnosti tohoto turbodieselu budou tedy opět vyhovovat spíše těm, kteří neradi spolupracují s řadicí pákou, a chtějí mít dostatek síly prakticky kdykoliv. Řazení má u passatu sice docela krátké dráhy, ale jednotlivé rychlostní stupně jsou dost daleko od sebe a řazení má pro koncernové převodovky typické "zadrhnutí" na neutrálu, což zpomaluje řazení.

Milovníkům sportovního svezení však k srdci nepřiroste, jako ostatně žádný "uhlák", jak je odpůrci často nazývají. Ovšem ať už padají na adresu "té-dé-íček" jakékoliv poznámky, těžko lze něco namítat proti zrychlení na stovku za 10,2 s, které je srovnatelné s většinou zážehových dvoulitrů. Na rozdíl od nich se však testovaná vznětová jednotka v nižších otáčkách projevovala temným hučením, které bude ne každému vyhovovat. I ve vyšších rychlostech zvuková kulisa motoru také stále doplňovala aerodynamický svist.

Ostře sledovaným parametrem těchto motorů je samozřejmě spotřeba a také u testovaného passatu platí, že je vhodný pouze na zdolávání dlouhých vzdáleností. Pokud s vozem jen přejíždíte na krátké vzdálenosti, řekněme do deseti kilometrů, byla na palubním počítači k vidění i hodnota nelichotivých 9 litrů, ta se však s ujetou vzdáleností snižovala, a cesty s délkou kolem sta kilometrů již vůz zvládal za sedm litrů. Průměr za celý test přitom činil 7,4 l, což je při svižném stylu jízdy a vzhledem k velikosti kombíku velice slušné číslo.

O prostornosti a designu Passatu toho již bylo napsáno mnoho, takže jen připomeňme dostatek místa na předních i zadních sedadlech i v zavazadlovém prostoru a poněkud neosobní styling exteriéru i přístrojové desky spolu s k očím nepříliš přátelským modrým podsvícením. Pokud jde o jízdní vlastnosti, patří Passat stále k tomu nejlepšímu ve třídě, a nastavení podvozku se snaží být kompromisem mezi pohodlím a slušnými jízdními vlastnostmi. Tlumiče však jsou poněkud tuhé, takže nepohlcují některé rázy od kol tak, jak by na bylo na dlouhých trasách potřeba, pružiny jsou naopak měkčí takže se vůz v zatáčkách naklání. Také řízení by mohlo být přesnější a přesvědčivější bychom uvítali i zpětnou vazbu od kol. I sebemenší náznak kritické situace však bez obtíží řeší systém jízdní stability, který zasahuje poměrně brzy, ale velice jemně.

Volkswagen Passat 1.9 TDI/96 kW zaujme slušným zátahem od 2000/min, ale jeho největší výkon ve 4000/min stále není znát tak, jako u zážehových motorů. Na dlouhých trasách se jeho spotřeba pohybuje kolem 7 l na 100 km, na krátkých však devět litrů není výjimkou. Za celý test činila naše spotřeba 7,4 l, což je bezesporu slušný výsledek. Vůz nezklame ani jízdními vlastnostmi, na dlouhé cestování má však poněkud tvrdší nastavení tlumičů. Řízení i řazení by mohlo být lepší, stejně jako odhlučnění pohonné jednotky. S cenou 748.200 patří Volkswagen Passat k těm dražším modelům střední třídy, námi testovaný exemplář v provedení Highline přišel dokonce na 879.000 korun, ovšem obdobně výkonný konkurenční motor bychom hledali marně.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 748 200 Kč Cena v testované výbavě: 879 000 Kč

Základní výbava:2x airbag, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, posilovač řízení, otáčkoměr, výškově a podílně nastavitelný volant, nárazníky a zrcátka v barvě vozu, pylový mikrofiltr, pět tříbodových bezpečnostních pásů, tónovaná skla, vnitřní cirkulace vzduchu, posilovač řízení, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, ABS, EDS, ASR.

Výbava testovaného vozu:"Highline" - doplňky ořechové dřevo, kůží potažený sportovní volant, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy, sportovní sedadla v kombinaci Alcantara a kůže, vyhřívaná přední sedadla. Dále metalíza, samočinná klimatizace, zavazadlový prostor oddělený síťkou, kola z lehkých slitin, palubní počítač, alarm, přední mlhovky.

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují Srbové zbourali mešitu. Byla postavena bez povolení, argumentují

Srbské úřady, navzdory protestu muslimů, zbouraly mešitu…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1600
Objem nádrže (l):62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1407 / 553
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4682
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2703
e) rozchod vpředu (mm): 1515
f) rozchod vzadu (mm): 1515
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,35
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Reklamy, které stojí za to: VW Passat W8 a policejní doprovod Reklamy, které stojí za to: VW Passat W8 a policejní doprovod

Vtipná reklama doprovázela osmiválcový Volkswagen Passat…

NHTSA vyšetřuje požáry VW Passat NHTSA vyšetřuje požáry VW Passat

Potenciálně nebezpečné problémy se zapalovací cívkou může…

 



 
Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Jaguar XE SV Project 8: Zapomeňte na AMG a M. Tohle je bomba!

Včera

Jaguar posouvá laťku sportovních sedanů střední třídy na úplně jinou úroveň, tohle auto od divize SVO má 600 koní!




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám komáři, žloutenka i průjem

Slivovice na dovolené nestačí, ví lékař. Hrozí vám…

Češi se letos chystají na dovolenou hlavně do Chorvatska, ale mezi tradiční destinace už patří Itálie, Řecko,…

 

iSport.cz

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé padli, nestačili na Španěly

Komplikace v boji o MS! Čeští volejbalisté poprvé…

Čeští volejbalisté po dvou hladkých výhrách poprvé na domácím kvalifikačním turnaji o postup na mistrovství…

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu dalších 53 milionů

Ranec za Schicka! Sparta vydělá na jeho přestupu…

4,5 milionu eur utržila Sparta prodejem Patrika Schicka do Sampdorie Janov minulé léto. Teď, kdy má…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v Manchesteru zazpívali společně dojemnou píseň

Tryzna za zavražděné spolužáky: Studenti v…

Nehněvej se v myšlenkách na minulost. Tak by se dal volně přeložit název písně Don’t Look Back in Anger od…