TEST VW Polo 1.2 - lidový automobil?
Ještě nikdy nebylo polo dostupnější než v posledních měsících. Cenou začínající na 268.000 Kč a podobnou výbavou se přiblížilo i dříve podstatně levnější fabii. Otestovali jsme základní model s motorem 1.2 40 kW a výbavou Trendline.
Kdysi drahý Volkswagen připravuje nejen na českém trhu jedno cenové zvýhodnění za druhým, protože nemůže zůstat pozadu za konkurencí, která akčními balíčky také nešetří. Zářným příkladem přibližování ceny některých produktů korejské konkurenci, jež připravuje tradičním značkám horké chvilky, je například Volkswagen Polo. Druhý nejmenší automobil portfolia VW, po malinkém Lupu, nebyl ještě nikdy dostupnější, než v současnosti.
Polo proti všem
Základní cena třídveřového Volkswagenu Polo začíná na 268.000 Kč za model se zážehovým tříválcovým motorem 1.2 s výkonem 40 kW. V částce jsou zahrnuty dva airbagy, imobilizér, výškově a podélně nastavitelný volant a celopozinkovaná karoserie. Přestože se polo nemůže rovnat levnější korejské konkurenci, např. Hyundai Getz totiž startuje na 229.000 Kč, není za bezmála 270.000 zatracení hodný.
Getz totiž nabízí navíc posilovač řízení, ale ztrácí pouze jedním airbagem. Jednotka s objemem 1.1 litru v getzu převyšuje výkon základní 1.2 v polu o 7 kW, což při běžné jízdě není příliš znát. Pohled na výsledky testů EuroNCAP odhalí další zajímavá fakta: Polo i Getz získaly shodně 4 hvězdičky za bezpečnost posádky a jednu hvězdičku za bezpečnost chodců. Zde se tedy rozchází korejský a německý zástupce smírně.
Ještě dříve, než dostane slovo samotné polo, přidáme další zajímavé srovnání, tentokráte pola a koncernové sestřičky fabie. Srovnávat sourozence po stránce technické nemá valný smysl, neboť filosofie produkce na jednotné platformě a sdílení prvků zavedená Ferdinandem Piëchem způsobila, že vnitřnosti Pola a Fabie jsou v podstatě stejné. Odlišnosti panují u tvarů karoserie a ztvárnění interiéru.
Zde se vydal každý automobil svým směrem a nutno podotknout, že fabie působí hodnotnějším dojmem. Polo přesto donedávna základní cenou výrazně převyšovalo fabii, proto našinec neměl důvod dlouze přemýšlet o jeho výhodách. Nyní vypadá situace následovně. Proti třídveřovému polu s cenou 268.000 Kč (s motorem 1.2 40 kW) stojí pětidveřová Fabia Easy se stejným motorem za 247.900 Kč.
Fabii schází ve výbavě airbag spolujezdce, navíc přidává výškově nastavitelné sedadlo řidiče a dvojici dveří. Fabia Classic s cenou 277.900 Kč předbíhá základní polo silnějším motorem a nižší cenou (o 4000 Kč - pokud si připlatíte u VW za dvojici dveří). Náskok fabie není tak výrazný, jak by se mohlo na první pohled zdát. Velikou výhodou fabie i pola jsou tzv. „vozy ihned k odběru“. Například základní polo lze získat i s pěti dveřmi, rádiem beta a výškově nastavitelnými sedadly za cca 240.000 Kč(!).
Osvědčená klasika
Design všech vozů koncernu Volkswagen s výjimkou poslední seatů a audi, nelze označit jinak než klasický. Jelikož se navíc kontroverzní křivky v segmentu malých vozů nenosí, zůstalo polo věrno tradici a zachovalo si osvědčené tvary. Novinkou posledního provedení jsou kulaté světlomety, některými hojně kritizované, jinými naopak chválené jako prvek odlišení a osvěžení proti minulým generacím vozu.
Ostatní linky odpovídají přísnému „design manuálu“ koncernu a v mnohém připomínají českého i španělského sourozence. Stejná situace panuje v interiéru. Místo extravagantních křivek nastupují prosté tvary a jasná orientace na účel. Palubní deska vytesaná z tvrdých plastů (fabie používá i plasty měkčené) není z nejkrásnějších, ale neurazí. Pověstná německá preciznost sice ztratila s rostoucí kvalitou konkurence něco ze svého lesku, ale polo dokazuje, že kvalitu si udržuje.
Všechny plastové díly, ovládací prvky a čalounění vypadají kvalitně, slícování nezná chyb. Rozmístění ovládacích prvků odpovídá zmíněné účelnosti, na středové konzole naleznete přehledně uspořádané ovladače ventilace, autorádio a veliká tlačítka přiřazená výstražnému osvětlení a vyhřívání zadního skla. Odkládacími plochami automobil nešetří. Kromě praktické přihrádky na vrcholu středové konzoly se táhne napříč celou palubní deskou odkládací police.
Další prostory čekají uprostřed středové konzoly, na straně spolujezdce a na dveřích. Odkládací police schopná pojmout různé předměty potěší praktičností, ale méně láskou k spolujezdcovu kolenu. Pokud měří spolujezdec více než 185 cm a nechce omezovat posádku na zadních sedadlech, musí nastavit sedadlo do pozice, v níž se koleno při brzdění občas potká s hranou police. Věřte, že takové setkání není příjemné.
Přehlednost především
Symfonie čistých tvarů pokračuje přístrojovou deskou i zastřešující kapličkou. Velikost budíků umožňuje pohodlné odezírání informací, neboť místo tisíců čárek sledujete pouze nejdůležitější znaky. Uprostřed přístrojového štítu svítí výstražné ikony, v budících potom displeje s počitadlem kilometrů a v testované verzi i palubním počítačem. Vše završují menší ukazatele paliva a teploty motoru v horní části přístrojové desky.
Trochu tepla do poměrně studeného interiéru vnáší sportovní přední sedadla (standardně ve verzi Trendline) poskytující dobrou oporu zad i stehen. Zadní lavice takovým komfortem neoplývá, přesto poskytuje dostatečné pohodlí třem osobám – i když spíše na krátké trasy. Vnitřní prostor odpovídá koncernovým sourozencům, polo, fabia a ibiza jednotnou platformou zkrátka nezapřou. Na zadních sedadlech nadbytečný prostor rozhodně neočekávejte (ostatně rozvor 2460 mm není žádný zázrak).
Na zadních sedadlech se pohodlně usadí středně vysoký, méně pohodlně potom vyšší člověk (nad 185 cm). Zavazadlový překonává základním objemem 270 litrů fabii o 10 litrů a ibizu o 3 litry. Po jednoduchém sklopení sedadel objem naroste na 1030 litrů.
Stačí tři válce?
Tříválcový benzínový motor 1.2 litru s výkonem 40 kW tvoří základnu pyramidy motorů dostupných pro Volkswagen Polo. Nízká hodnota výkonu naznačuje, že sportovní choutky budou muset ustoupit pomalejšímu způsobu jízdy. Je dobré připomenout, že na stupnici motorů stojí nad testovanou 1.2 40 modernější tříválec s 12 ventily, o 7 kW vyšším výkonem a 6 Nm vyšším točivým momentem. Oba motory se v polu prodávají velmi dobře, o něco lépe si kvůli ceně vede námi testovaný agregát.
Tříválcová jednotka překvapí ihned po nastartování podivným zvukem. Klidný, vyrovnaný chod čtyřválcových motorů střídá podivná hrubší zvuk s „traktorovým“ nádechem typickým pro dieselové motory. Chraplavé projevy motoru přesto znějí jakoby z dálky, na čemž má zásluhu dobré uložení a odhlučnění. Proti fabii se stejným motorem se zdá motoru subjektivně lépe utlumený. Sešlápnutí plynového pedálu odhalí další typický rys motoru, a to ochotu se vytáčet.
Ručička otáčkoměru stoupá vzhůru velmi rychle a zmíněné dobré utlumení motoru má zásluhu na tom, že často zapomenete přeřadit. Vzhledem k charakteru motoru, položení točivého momentu a výkonu nelze počítat s prudkými akceleracemi.
Při předjíždění musíte podřadit a vytočit motor asi na 4000 otáček, kde překvapivě zabere a umožní relativně svižné předjetí. Modernější tříválec s výkonem 47 kW poskytuje v tomto směru citelně lepší výsledky. Sprintování ve vysokých rychlostech se polu s tímto motorem dvakrát nelíbí, ale běžnou jízdu zvládá na jedničku. Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba 6.0 litru odpovídá realitě, a lehkou nohou na plynu není problém pokořit i šestilitrovou hranici. Ve městě si jednotka řekne o necelých osm litrů, ale mimo město se dá jít i pod pět.
Povedená platforma
Kvality platformy, na níž stojí polo, fabia či ibiza, vyzkoušely už tisíce majitelů těchto modelů, své schopnosti prokázala i v našich testech. Polo nepřichází s ničím novým a přichází s tradičním receptem. Naladění podvozku můžeme označit za kompromis mezi komfortní měkkostí a sportovní tuhostí, takto naladěný podvozek hrdinně zvládá boj s nerovnými českými vozovkami a v ničem si nezadá s českou sestrou – fabií.
Některé nerovnosti vyvolají podezření, zda polo fabii komfortem trochu nepředbíhá, ale následné přesednutí za volant mladoboleslavského bestselleru podezření vyvrátí. Polo se dokáže úspěšně poprat se všemi nerovnostmi a nepropouští do interiéru nepříjemné rázy. Komfort jízdy dosahuje slušných mezí a dokazuje, jak kvalitní platformu Volkswagen svého času vytvořil. V zatáčkách polo ochotně následuje volant a okamžitě reaguje na každý pohyb.
V zatáčkách automobil následuje vytyčený směr a jistě opíše načrtnutý oblouk. To vše se děje bez nepříjemných náklonů a pocitů nestability. S většími než testovanými 14palcovými koly se přilnavost ještě zvyšuje. Příjemný zážitek z jízdy podtrhuje precizní řazení s krátkými a přesnými drahami. Na vrcholu pyramidy stojí dostatečně účinné brzdy, byť s pomalejším nástupem brzdného účinku a z toho plynoucí nutností razantněji šlapat na brzdový pedál.
Dobrý vůz, přiměřená cena
Volkswagen Polo není předraženou hračkou, ale plnohodnotným kvalitním automobilem, jehož cena se přiblížila levnější konkurenci. Cenové úrovně korejských automobilů sice nedosahuje, ale to není ani účelem. Za rozumnou cenu nabízí budoucímu majiteli kvalitně zpracovaný interiér, vysoký jízdní komfort a nízkými cestovními náklady (s testovaným motorem).