Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test zimních pneu 225/45 R18: Levné i drahé. O kterou se opřít?

Jakub Kolár
Diskuze (19)

Mít kvalitní sezonní obutí je mnohem důležitější v zimě než v létě. Když se netrefíte, nemusíte se de facto ani rozjet. Vyrovnají se levné čínské pneu zavedeným a dražším značkám?

Říjen byl příjemně teplý, ovšem ze všech stran přicházejí varování, že letošní zima bude něco – po všech stránkách extrémní. Což mimo jiné znamená, že se zdá rozumnější před takovým údobím vsadit na plnohodnotné zimní pneumatiky a ustoupit od stále populárnějších (a  také stále schopnějších) směsí celoročních. 

Náš velký test jsme tentokrát trochu zpozdili, ale zase dostal zajímavý doplněk: na straně 70 najdete dalších pět tabulek odhalujících premianty a propadáky v řadě dalších segmentů obutí pro osobní automobily. Celkem tak přinášíme výsledky rovnou 132 různých pneumatik.

Stěžejní test má podobu porovnání plášťů rozměru 225/45 R18, tedy těch, jež se hodí na vozy ranku Škody Superb, Volkswagenu Passat, BMW 5, Peugeot 408 a podobně. Na startu se jich celkem sešlo 54, zastoupeny byly jak renomované značky, tak ty, o nichž jste možná ještě neslyšeli: Austone, Superia, Tourador, Gripmax nebo Momo. Vesměs propadly, ale třeba takové Paxaro (polská firma spolupracující s Continentalem) dokázalo protlačit svůj model Inverno až do finálové dvacítky.

Ta vznikla obvyklým způsobem. Na začátku bylo měření brzdné dráhy celého pelotonu na mokru, respektive mokru a sněhu. Dráhy potřebné pro zastavení z 80 a 50 km/h pak učily finálovou sestavu. Před branami dalších disciplín tak zůstaly třeba modely Fulda Kristall Control HP 2, Kumho Wintercraft WP52 nebo Yokohama BluEarth Winter V906, dál naopak šel kupříkladu i český Barum Polaris 5. Jak se jemu a dalším devatenácti plášťům nakonec vedlo?

Rozřazovací test brzdění
  Brzdná dráha v metrech
Model  Mokro* Sníh* Součet
Pneumatiky, které se kvalifikovaly do finále - podrobného testování
Bridgestone Blizzak LM005 31,4 30,9 62,3
Michelin Pilot Alpin 5 34,3 29,2 63,5
Goodyear UltraGrip Performance 3 33,9 30,1 64
Kleber Krisalp HP3 35,1 29,3 64,4
BF Goodrich G-Force Winter2 35,2 29,3 64,5
Firestone Winterhawk 4 33,9 31 64,9
Continental WinterContact TS 870 P 34,9 30,5 65,4
Hankook Winter i*cept evo³ 35,2 30,3 65,5
Pirelli Cinturato Winter 2 34,9 30,7 65,6
Laufenn i Fit+ 35,1 30,6 65,7
Uniroyal WinterExpert 35 30,7 65,7
Paxaro Inverno 35,8 30,4 66,2
Toyo Observe S944 35,7 30,8 66,5
Barum Polaris 5 35,6 31 66,6
Dunlop Winter Sport 5 36,1 30,7 66,8
Viking WinTech 36 31 67
Vredestein Wintrac Pro 36,4 30,6 67
Debica Frigo HP2 37 30,1 67,1
Semperit Speed-Grip 5 35,9 31,3 67,2
Falken Eurowinter HS02 Pro 36 31,3 67,3
Pneumatiky, které se kvalifikovaly, ale do finále nepostoupily
Radar Dimax Alpine 36,8 30,6 67,4
GT Radial Champiro WinterPro HP 36,2 31,6 67,8
Fulda Kristall Control HP 2 37,4 30,7 68,1
Austone SP-901 37,6 30,7 68,3
Kumho Wintercraft WP52 36,9 31,4 68,3
Yokohama BluEarth Winter V906 36,7 31,8 68,5
Nexen Winguard Sport 2 37,9 31 68,9
Giti GitiWinter W2 37,9 31,2 69,1
Lassa Snoways 4 36,9 32,5 69,4
Apollo Aspire XP Winter 37,2 33 70,2
Sumitomo WT200 37,7 32,5 70,2
Pneumatiky diskvalifikované kvůli příliš dlouhé brzdné dráze na mokru
Kormoran Snow XL 38    
Petlas Snowmaster W651 38    
Maxxis Premitra Snow WP6 38,4    
Nankang SV-3 Winter Activa 38,4    
Tigar Winter 38,4    
Superia Bluewin UHP2 38,5    
Matador MP93 Nordicca 38,6    
CST Medallion Winter WCP1 38,9    
Riken Snow 39,1    
Triangle Snowlink PL02 39,2    
Goodride ZuperSnow Z-507 39,4    
Westlake Snowmaster Z-507 40,3    
Rotalla Setula W Race S330 40,4    
Tourador WinterPro TSU2 40,4    
Gripmax SureGrip Pro Winter 40,6    
Kenda KR 501 Wintergen 2 40,9    
Roadstone Winguard Sport 41,1    
Minerva S 210 Ice-Plus 41,9    
Imperial Snowdragon 3 42,3    
Tomket Snowroad Pro 3 42,3    
Double Coin DW300 42,7    
Momo W-2 North Pole 42,8    
Tracmax S-210 Ice-Plus 42,9    
Pro srovnání: Letní plášť 46,6 37,8 84,4
* Mokro: 80 km/h, sníh: 50 km/h

Testy na sněhu

Francouzský výrobce Michelin spolu se svými sekundárními značkami BF Goodrich a Kleber dominuje hodnocení vlastností na sněhu. Michelin Pilot Alpin 5 poskytuje nesporně nejlepší výkon, pokud jde o záběrovou sílu, brzdění na sněhu a jízdní ovladatelnost. I ostatní uchazeči odvádějí v zimním provozu až na výjimky spolehlivou práci.

Mezi prémiovými výrobci se ve slalomu propadl pouze Bridgestone Blizzak LM005. Kvůli slabému projíždění zatáček reaguje testovací BMW 3 na povely řízení se zpožděním a v zatáčkách se brzy tlačí přes přední kola ven. Kvůli nedostatečné stabilitě v zatáčkách propadl také Falken Eurowinter HS02 Pro a referenční levná pneumatika, která byla do všech testů vzata pro zajímavost a porovnání. Test brzdění se podruhé nedělal, výsledky pocházejí z rozřazovacího kola.

Video se připravuje ...

Testy na mokré vozovce

BMW 3 klade na pneumatiky vysoké nároky co do dynamiky a jistoty vedení. O to překvapivější je, že Bridgestone Blizzak LM005 skvěle obstojí i v porovnání s letní pneumatikou, která při brzdění na zavlažované vozovce měla sloužit jako (nedostižné) měřítko.

Na opačné straně tabulky s požadavky zadní nápravy marně zápolilo Toyo Observe 944, Semperit Speed-Grip 5 a levná pneumatika – spolehlivá boční opora tady zkrátka chybí. Pokud jde o riziko akvaplaninku, vyvážený Hankook I*cept evo³ nabízí nejlepší bezpečnostní rezervy, když dokonce předčí referenční letní plášť. Také v tomto případě byly výsledky brzdění vzaty ze základního kola.

Testy na suché vozovce

WinterContact TS 870 P od Continentalu a Michelin Pilot Alpin 5 ukázaly bezpečné ovládání a přesné a jisté vedení.

Na druhou stranu jízdní chování pláště Winterhawk 4 od  značky Firestone musí být klasifikováno už jako kritické. Že levný plášť porazil letní v tichosti odvalování není překvapením, budgetové značky se na toto specializují.

Souhrnné výsledky testu pneumatik
Model Známka     Náklady Verdikt
  Sníh Mokro Sucho    
Michelin Pilot Alpin 5 1 2 2 2 Vynikající
Goodyear UltraGrip Performance 3 2 2 2 -1 Vynikající
Continental Winter-Contact TS 870 P 2 2 2 -2 Vynikající
BF Goodrich G-Force Winter2 -1 2 -2 2 Dobré
Pirelli Cinturato Winter 2 2 2 -2 2 Dobré
Hankook Winter i*cept evo³ 2 2 2 3 Dobré
Dunlop Winter Sport 5 2 2 -2 2 Dobré
Vredestein Wintrac Pro 95 W 2 -2 -2 3 Dobré
Barum Polaris 5 2 -2 2 -1 Uspokojivé
Bridgestone Blizzak LM005 -2 -1 2 3 Uspokojivé
Kleber Krisalp HP3 -1 -2 -2 -2 Uspokojivé
Uniroyal Winter Expert 2 2 3 2 Uspokojivé
Laufenn i Fit+ 2 -2 -2 -2 Uspokojivé
Paxaro Inverno 2 -2 -2 2 Uspokojivé
Toyo Observe S944 -2 3 2 -1 Uspokojivé
Semperit Speed-Grip 5 -2 3 -2 -1 Uspokojivé
Falken Eurowinter HS02 Pro 3 2 2 3 S výhradami
Debica Frigo HP2 2 3 3 -2 S výhradami
Viking WinTech 2 3 -2 2 S výhradami
Firestone Winterhawk 4 2 2 3 2 Nelze doporučit
(není-li uvedeno jinak, nosnostní a rychlostní index je 95 V)

Náklady

Očekávaný počet ujetých kilometrů má v této kapitole největší vliv. Goodyear UltraGrip Performance 3 se na letní limit sjede po 45 500 kilometrech, počítáno pro hnanou nápravu.

Pokud jde o poměr ceny a výkonu, je Polaris 5 od Barumu na prvním místě s dobrým kilometrovým výkonem a nízkou cenou (byť zde eurovou, neboť jde o test v německých podmínkách). A český plášť také skvěle boduje svým nízkým valivým odporem.

Jak se hodnotí?

Hodnocení je hodně podobné tomu školnímu: od 1 = „velmi dobrá“ až po 6 = „neuspokojivá“. Test je rozdělen do čtyř kapitol. Kapitoly Sníh a Mokro promlouvají do hodnocení váhou 30 procent každá. Ostatní dvě přispívají po dvaceti procentech. Známky 3+ a horší v kapitolách a testech souvisejících s bezpečností (označené hvězdičkou) průměr dále zhoršují.

Stejné to je obecně u disciplín se známkou 3 a horší. V případě nerozhodného výsledku jsou modely seřazeny v abecedním pořadí. Ocenění Staňte se Eco-Master a Green Tire pouze mezi kandidáty s příkladnými nebo získal celkově dobrou známku. Titul Mr. Eco mohou dostat je pláště s celkovým verdiktem Příkladná nebo Dobrá. Rychlotest soudržnosti zkoumá, zda se při vysokém zatížení neoddělí běhoun.

Co na elektromobily?

Povinnosti ohledně sezonního obutí platí pro bezemisní automobily úplně stejně jako pro vozidla se spalovacím motorem. Na trhu již jsou speciální pláště vyhovující větší nosností, lepším záběrem schopným vypořádat se s masivním točivým momentem bateriových aut a také nízkou hlučností.

Velkou otázkou zatím zůstává, zda pneumatikám více škodí běžné zpomalování brzdami, nebo používání regenerativního brzdění. Zatím to vypadá, že hlavně nejvyšší stupně rekuperace vadí víc – část odborníků vidí základ problému v tom, že aktivní zpomalování (především v režimu one-pedal) nastupuje okamžitě, žádné „nástupy ze setrvačnosti“ dané prodlevou při přemístění nohy z pedálu akcelerátoru na ten brzdový totiž nejsou k dispozici. 

Zimní pneumatiky 225/60 R18
Model    Sníh Mokro Sucho Hodnocení
Continental WinterContact TS 870 P 104 V 2 2 2 Vítěz testu
Michelin Pilot Alpin 5 SUV 104 H -1 2 2 Vítěz testu
Goodyear UltraGrip Perf. + SUV 104 V 2 2 2 Vynikající
Pirelli Scorpion Winter 2  104 H 2 2 2 Vynikající
Vredestein Wintrac Pro 104 V 2 2 2 Dobré
Hankook Winter i*cept evo³ X  104 V -1 2 -2 Dobré
Falken Eurowinter HS02 Pr 104 V -2 -2 2 S výhradami
Bridgestone Blizzak LM005 104 V 3 -1 2 S výhradami
Firestone Winterhawk 4  104 V -1 2 3 Nelze doporučit
Superia Bluewin SUV 2 104 V -2 4 -2 Nelze doporučit
Zimní pneumatiky 225/40 R18
Model     Sníh Mokro Sucho Hodnocení
Goodyear UltraGrip Performance 3 92 V 2 -1 2 Vítěz testu
Michelin Pilot Alpin 5 92 V -1 2 2 Vítěz testu
Continental WinterContact TS 870 P 92 V 2 2 2 Vynikající
Hankook Winter i*cept evo³ 92 V 2 2 -2 Vynikající
Bridgestone Blizzak LM005 92 V 2 2 2 Dobré
Pirelli Cinturato Winter 2 92 V 2 2 -2 Dobré
Kumho WinterCraft WP52 92 W 2 -2 2 Dobré
Vredestein Wintrac Pro 92 W -2 2 -2 Dobré
Falken Eurowinter HS02 Pro 92 V 3 2 2 S výhradami
Austone Skadi SP-901 92 V -1 -4 3 Nelze doporučit
Goodride SW608 Snowmaster 92 V -4 3 -2 Nelze doporučit
Celoroční pneumatiky 225/45 R17
Model    Sníh Mokro Sucho Náklady Hodnocení
Michelin CrossClimate 2 94 Y -1 2 2 2 Vítěz testu
Continental AllSeasonContact 2 94 V 2 2 -2 -1 Vynikající
Bridgestone Turanza All Season 6 94 W 2 2 2 -2 Vynikající
Vredestein Quatrac 94 V 2 -1 2 -2 Vynikající
Pirelli Cinturato All Season SF2 94 W 2 2 2 -2 Vynikající
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 94 W 2 2 2 2 Dobré
Kleber Quadraxer 3 94 V 2 -2 2 -2 Dobré
Hankook Kinergy 4S² (H750) 94 W 2 -2 -2 -1 Dobré
BF Goodrich Advantage All Season 94 W 2 2 2 3 S výhradami
Kumho Solus 4S HA32 + 94 W 2 -2 -2 2 S výhradami
Dunlop Sport All Season 94 W -2 2 -2 -2 S výhradami
Nexen N’Blue 4Season 2 94 W 3 3 2 1 S výhradami
Firestone Multiseason 2 94 V 2 -2 3 3 S výhradami
Toyo Celsius AS2 94 W 3 3 -2 2 S výhradami
Ceat 4 SeasonDrive+ 94 V 3 3 -2 2 S výhradami
Falken EuroAll Season AS220 Pro 94 W 3 2 2 3 S výhradami
Průměr, který na finále nestačí
Minerva All Season Master 94 Y S výhradami        
Lanvigator Catchfors A/S 94 W S výhradami        
Barum Quartaris 5 94 V S výhradami        
Linglong Grip Master 4S 94 W S výhradami        
Yokohama BluEarth-4S AW21 94 W S výhradami        
Kormoran All Season 94 V S výhradami        
A Plus A909 All Season 94 W S výhradami        
Headway PSM01 4 Seasons 94 W S výhradami        
Tracmax X-Privilo Trac Saver 94 Y S výhradami        
Sava All Weather 94 V S výhradami        
Tourador X All Climate TF1 94 W S výhradami        
CST Medallion All Season ACP1 94 V S výhradami        
Fulda MultiControl 94 V S výhradami        
Ruce pryč, nebezpečné
Tomket Allyear 3 94 W Nelze doporučit    
Hifly All-Turi 221 94 V Nelze doporučit    
Leao I-Green All Season 94 V Nelze doporučit    
Atlas Green 4S 94 W Nelze doporučit    
Goodride All Season Elite Z-401 94 W Nelze doporučit    
Black Arrow All Season Dart 4S 94 W Nelze doporučit    
Celoroční pneumatiky 235/65 R17
Model     Sníh Mokro Sucho Hodnocení
Michelin CrossClimate 2 103 Y -1 2 2 Vítěz testu
Pirelli Cinturato All Season SF 2 103 V 2 2 2 Vynikající
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 103 Y 2 2 2 Vynikající
Continental AllSeasonContact 103 V 2 2 -2 Dobré
Maxxis Premitra All Season AP3 SUV 103 V -2 2 2 Dobré
Vredestein Quatrac Pro 103 Y 2 2 -2 Dobré
Cooper Discoverer All Season 103 V 2 -2 -2 Dobré
Hankook Kinergy 4S² 103 W 2 2 2 S výhradami
Falken EuroAll Season AS210 103 V -2 -2 -2 S výhradami
Bridgestone Weather Control A005-Evo 103 V 3 -2 2 S výhradami
Nokian Seasonproof 103 V 2 3 -2 S výhradami
Minerva Allseason Master XL 103 W -2 -3 -2 S výhradami
Celoroční pneumatiky 235/65 R17
Model    Sníh Mokro Sucho Hodnocení
Bridgestone Turanza All Season 6  108 V 2 2 2 Vítěz testu
Michelin CrossClimate 2 SUV 108 W 2 2 2 Vítěz testu
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV 108 W 2 2 2 Vynikající
Hankook Kinergy 4S² X 108 V 2 2 2 Vynikající
Vredestein Quatrac Pro +  108 W -2 2 2 Dobré
Falken EuroAllSeason AS220 Pro 108 V 3 2 2 S výhradami
Toyo Celsius AS2  108 W 3 2 -2 S výhradami
Uniroyal AllSeasonExpert 2  108 V -2 -2 3 Nelze doporučit
Imperial All Season Driver 108 W 3 -3 -2 Nelze doporučit
Kenda Kenetica 4S SUV KR609 108 V -3 3 3 Nelze doporučit

Závěr

Takto zevrubné testy většinou přinášejí své hlavní poselství ve spodních patrech tabulek a hodnocení, protože tam najdete výrobce a modely, kterým je dobré, nebo dokonce nutné se vyhnout. Toto srovnání je ovšem trochu výjimkou.

Finálová dvacítka totiž obsahuje jména, na něž jsme takto vysoko nebyli zvyklí. K značkám Paxaro nebo Viking takto můžeme přiřadit i Barum – deváté místo pláště Polaris 5 je jedním z nejlepších výsledků českého produktu v historii testů Auto Bildu.

Jakub Kolár
Diskuze (19)

Doporučujeme

9. 11. 2023 09:39
Re: Zimní test bez testu na ledu
Pro mě chování na mokru důležité není. Gumy nesmí moc klouzat, to je pravda, ale důležité u zimní gumy je chování na sněhu, ledu a břečce. Tam se totiž láme chleba jestli vyjedu do kopce nebo nevyjedu, jestli v zatáčce na sněhu zatočím nebo se budu klouzat. Na mokré vozovce prostě zpomalím a přizpůsobím jízdu schopnostem pneumatik, ale když se nevyhrabu ani na silnici nebo zůstanu viset v kopci a ostatní mě objíždějí, protože mají LEPŠÍ ZIMÁKY, tak to mě dokáže naštvat a takový pneu už znovu na autě nechci, ale chápu, že pro každého je ideál dobré zimní gumy jinde, podle toho kde s autem jezdí. Bydlet v nížině, kde sníh vidím pár týdnů v roce a navíc jezdím po rovině, takže něco jako "nevyjedu do kopce" není téma k hovoru, tak si taky pořizuju zimák podle jiných kritérií.
9. 11. 2023 09:33
Re: Kde jsou Nokiany?
Kecy! A co se ti na nich konkrétně nezdálo? Jezdil jsem na WRD3 - byly výborný, pak na WRD4, taky špička. Míval jsem je na autě mnoho zim, až jsem se na doporučení pneuservisu nechal nalákat na Rikken Snow a to byl teda krok vedle. Příště jdu zase zpátky do Nokianů. Lepší zimní gumy jsem zatím na autě neměl. To že byly mnohem lepší než Barum Polaris bych čekal, ale předčily i Dunlop Wintersport. Nevím v jakým testu končí podprůměrně, protože v tomto testu pro jistotu úplně chybí.
Avatar - twistedTSD
9. 11. 2023 08:25
Re: Kde jsou Nokiany?
To neříkej dvakrát, taky by se mohli vrátit k výrobě "test edition" pneumatik. :D
Avatar - rohYpnol
8. 11. 2023 19:26
Re: Zimní test bez testu na ledu
Za mě je ny zimu nejdůležitější chování na mokru. Protože většinu času je posmrkáno, nebo břečka, nebo vysoleno.
Na horách nebo vysočině bych kladl větší důraz i na sníh Ale nejdůležitější je mokro a přesně to je za mě důvod, proč bych se vyhnul značce Kléber. Podle mě to dělají snad záměrně, ale vesměs mají fakt výborné vlastnosti na sněhu, ale na mokru stoji za starou bačkoru. A z vlastní zkušenosti mohu říct, že to tak opravdu i bylo.
Dnes už se i Klébery na mokru zlepšily, ale ve mně už ta nedůvěra prostě je. A mohu opravdu napsat, že taková kombinace vlastností (,skvělý sníh, mizerné mokro) je na zimu fakt nepříjemný mix vlastností :-!
Avatar - Barrichello
8. 11. 2023 14:44
Re: Zimní test bez testu na ledu
na ledu nefunguje nic, akorát pneumatiky s hřeby :-)