Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test zimních pneumatik 235/55 R18: Prémiovky proti budgetům

Jakub Kolár
Diskuze (28)

Stojíme na prahu období, kdy se riziko sněhu a ledu jednoznačně velí přezout na speciální pláště. Vyrovnají se ty levné produktům zavedených značek?

Před sedmi osmi lety jste si klidně mohli vsadit na to, že jakmile má pneumatika nějakou neznámou značku a nízkou cenu, ve srovnávacím testu s renomovanou produkcí neuspěje. To už dnes neplatí, i na stránkách Auto Tipu se už prezentovala srovnání, kdy například pláště Infinity nebo Giti v kritické disciplíně brzdění jasně překonaly konkurenty od Semperitu, Kumha nebo Yokohamy.

Tyto drobné triumfy nejsou časté, ale množí se. Zároveň ovšem lze říci, že levní výrobci mají stále problémy vyšší kvalitu rozprostřít po celém svém sortimentu, respektive ji udržet dlouhodobě. Vedle toho navíc jejich množina neustále bobtná novými a novými značkami, které stěžují orientaci.

Dobrým příkladem je ostatně i nejnovější test zimních pneumatik rozměru 235/55 R 18, na němž se podíleli autokluby ACE a ARBÖ a zkušebna GTÜ. V sestavě najdete i dezén Fortuna, což je privátní značka obřího belgického distributora Deldo s padesátiletou tradicí. V nekonečných seznamech různých e-shopů ji ovšem můžete snadno zaměnit za Fortune, což je pro změnu čínský výrobce. Ne že by se první jmenovaný produkt rodil jinde než v Asii a měl výrazně jinou kvalitu, ale stejně…

Video se připravuje ...

Model Fortuna Winter SUV ve výběru doprovodily cenově příznivé pláště čínských značek Austone a Sailun, které dokážete pořídit i o více než polovinu levněji proti sedmi soupeřům se zvučnějším jménem. Nízkoteplotní zkoušky probíhaly na zasněžených silnicích při -4,5 stupně Celsia ve finském Ivalu, ostatní na testovací dráze Goodyearu ve francouzském Mirevalu při 13 až 18 stupních.

Akcelerace na zasněžených silnicích nebyla problémem pro žádnou z pneumatik. Brzdění na sněhu probíhalo z rychlosti 35 km/h: i zde bylo testovací pole blízko u sebe a vykázalo solidní výsledky. Nelepší byl plášť Bridgestone Blizzak LM005 s brzdnou dráhou 12,26 metru, druhý překvapivě Austone Skadi SP-901. Také při zkoumání ovladatelnosti na sněhu nebyly výraznější odchylky.

Austone opět překvapil, byl na stejně dobré úrovni jako Michelin Pilot Alpin 5 SUV. Oba modely se daly na sněhu snadno řídit, měly dobré boční vedení a rychle reagovaly na změny povrchu vozovky. Sailun ICE Blazer Alpine Evo 1 ukázal mírné slabiny z hlediska trakce a stability v zatáčkách, zejména v úsecích do kopce.

Brzdění na suché vozovce z rychlosti 100 km/h bylo s téměř všemi pneumatikami na vysoké úrovni. Jen Fortuna Winter SUV byla s dráhou 45,3 metru mimo - nejlepší Michelin Pilot Alpin totiž zastavil po 40,4 m. Pokud jde o ovladatelnost, byly na suchu napřed pneumatiky Hankook, Goodyear, Nokian, Pirelli, Bridgestone a Continental. Pláště Fortuna a Austone naopak vykazovaly přílišnou nedotáčivost, obtížněji se řídily v zatáčkách a celkově byly příliš houbovité a nepřesné na řízení.

Při brzdění na mokré vozovce z 80 km/h měl Hankook I*cept evo3 x dráhu dlouhou 30,4 metru. Kdo propadl, byli zástupci značek Fortuna (41 metrů) a Austone (38,8 metru). Obrovské rozdíly byly také v ovladatelnosti na mokré vozovce.

Dezény Bridgestone, Goodyear a Nokian byly nejlepší, velmi přesné při držení stopy i změnách směru. Levnější produkty byly zklamáním: plášť Sailun byl ještě téměř přijatelný, ale produkty Austone a Fortuna se ukázaly jako katastrofa. Nebylo divu, že v mokrých disciplínách ani jeden nedosáhl na dvouciferný počet bodů.

Zimní pneumatiky 235/55 R 18
  Počet bodů Verdikt
  Sníh Mokro Sucho
Bridgestone Blizzak LM005 60 64 41 Velmi dobrá
Hankook I*cept evo3 x 61 62 43 Dobrá
Michelin Pilot Alpin 5 SUV 63 57 42 Dobrá
Continental WinterContact TS 870 P 60 56 42 Dobrá
Nokian Snowproof 2 SUV 59 59 41 Dobrá
Goodyear UltraGrip Performance + SUV* 58 58 42 Dobrá
Pirelli Scorpion Winter 2 59 56 42 Dobrá
Sailun ICE Blazer Alpine Evo 1 54 51 38 S výhradami
Austone Skadi SP-901 63 24 36 Nelze doporučit
Fortuna Winter SUV 60 12 28 Nelze doporučit
* Aktuálně je na trhu pneumatika s novou směsí, ta však při přípravě testu ještě nebyla k dispozici

Novinka
Nástupcem pláště Goodyear UltraGrip Performance+ z testu (a také pláště UltraGrip 9+) je řada UltraGrip Performance 3. Od letošního září je v prodeji již v ucelené řadě 94 provedení v rozměrech od 14 do 21 palců. Novinka vhodná i pro těžké a výkonné elektromobily slibuje silnější záběr v měkkém a hlubokém sněhu nebo větší odolnost proti akvaplaninku. Zlepšení se týká také hmotnosti, valivého odporu, hlučnosti nebo aerodynamiky. Dezén je určen pro vozy jako Alfa Romeo Giulia, Audi A6/S6, BMW i4 M50, BMW 4 Gran Coupé, Cupra Formentor, Tesla Model S Plaid, Smart #1, Toyota Aygo X nebo Volvo C40/XC40.

Člověk by řekl, že levné pláště s děsivými vlastnostmi odpálí do zapomnění každý takovýto test. To je ale hloupost, miliony motoristů se o něm ani nemusí dozvědět, respektive vám řeknou, že „pro to moje jezdění bohatě stačí“. Fajn, když víte, co máte obuto, můžete se na to připravit. Ale co když stejně budou uvažovat také carsharingové firmy atd…

Jakub Kolár
Diskuze (28)

Doporučujeme

Avatar - Allo
1. 11. 2023 22:43
Re: dotaz na celorocni pneu
Jednou za rok stejně převážit a prohodit předek se zadkem, ať se to sjíždí rovnoměrně, já mám Kleber Quadraxer 30tkm najeto a protože jsem na to sral tak mám 4-4.5 a 5.5-6mm. Já bych sezóní pneu dal jen na sportovní auto jinak na daily jedině celoroční, k vzhledem podmínkám bych hledal ty co jsou lepší na vodě a suchu, sníh aby byly obstojné...
Avatar - Barrichello
31. 10. 2023 14:55
Re: dotaz na celorocni pneu
To musíš přeci ale zimní taky. Když je ojedeš na 4 mm, sou v zimě k ničemu a když je neodjedš za jednu sezonu, si na tom stejně jak u celoroček - vyhodit zimáky se 4mm nebo pak přezouvat na zimu nové zimáky/celoročky a na léto zimáky na dojetí :)

Furt nevidím rozdíl. Celoročky maj tu výhodu, že nemusí platit 2x roně přezutí, dneska 1000-2000 kč za jedno přezutí+ vyvážení dle lokality a velikosti pneu a nemusíš mít dvě sady a dvoje disky.

Jinaá alternativa není, teda můžeš jezdit celoročně zimní nebo celoročně letní ....
Avatar - Mokrous
31. 10. 2023 12:09
Re: Diky za test 18-tok
Ve kterém vesmíru má Passat rozměr pneu 235/55 ??????????????????????????
31. 10. 2023 10:51
Re: dotaz na celorocni pneu
Já mám celoroční Michelin Crossclimate SUV. Stáří 2 roky, najeto cca 20000. Nové měli asi 8 mm, teď necelých 6. Při měření posuvkou mi připadá, že se první rok ojely více, než ten druhý při podobném nájezdu. Tak uvidím, jak to bude dál.
Avatar - KANKUNEN
31. 10. 2023 07:32
Re: dotaz na celorocni pneu
Co řešíš? Asi dá rozum, že v zimě máš mít 4 mm nebo nejezdi.