Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Auris 2010: První jízdní dojmy

Michal Fokt
Diskuze (29)
Zástupce Toyoty v nejostřeji sledovaném C segmentu prošel modernizací pro druhou polovinu životního cyklu. Jak výrazně se zlepšil, jsme zjišťovali v okolí Barcelony.

Toyota patří ke značkám, jejichž modernizace jsou, co se změn vzhledu týká, téměř neviditelné. Dost možná se ale časy mění. V Ženevě se ukáže dost výrazně modifikovaná RAV-4 a také v případě Aurisu rozhodně na první pohled poznáte, že máte před sebou verzi pro tento a následující roky.

Auris 2010 má ostřeji řezané přední světlomety a novou optiku zadních svítilen. Nové nárazníky propůjčují autu dojem větší šířky a robustnosti a nelze si ani nevšimnout nové, výraznější masky chladiče.

Palubní deska dostala pozměněnou strukturu plastů a část její horní části má dokonce měkčený potah, jenž ale ortodoxní olizovače plastů asi stejně příliš neuspokojí. Perfektně se drží nový volant s tlustým, ve spodní části zploštělým věncem a malým průměrem.

Mnohem důležitější než změny vzhledu jsou ale modifikace technického rázu, které nelze přehlédnout při jízdě. První, čeho si všimnete, je vylepšené řízení. Je sice stále dost odtažité a mnoho informací o dění pod koly nedává, ale posilovač klade větší odpor a co je nejdůležitější, Auris dostal strmější převod, takže není ani v ostrých zatáčkách nutné, abyste na volantu ručkovali jako gibon.

Výrazným způsobem se také zlepšilo chování kompaktní Toyoty na silnici. Nové naladění pérování se postaralo o potlačení náklonů v zatáčkách a ačkoli je podvozek nyní o trošku tvrdší, mnohem lépe tlumí rázy od nerovností, což bude zejména na našich tankodromech k nazaplacení.

Jízdní vlastnosti se nám oproti výchozí verzi zdály nezměněny, řidič však z chování vozu bude mít určitě lepší pocit. Spokojeni také budete se standardně dodávanou manuální šestistupňovou převodovkou, která má krátké a přesné dráhy, přičemž budete stále těžit z chytrého umístění řadicí páky.

Toyota Auris 2010 - Zážehové motory
Motor1,33 Dual VVT-i1,6 Valvematic1,8 Valvematic
Převodovka6M6M/6MMT6M
Zdvihový objem [cm3]132915981798
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]73/600097/6400108/6400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]128/3800160/4400180/4000
Max. rychlost [km/h]175195200
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,110,0/11,99,5
Komb. spotřeba [l/100 km]6,06,6/6,36,7

Měli jsme možnost vyzkoušet omlazený Auris se základním benzinovým motorem 1,33 l o výkonu 73 kW se šestistupňovým manuálem, dále turbodiesel 1,4 l s robotizovanou převodovkou MMT a také dvoulitrový nafťák, vybavený pochopitelně šestistupňovou přímo řazenou převodovkou.

Miniaturní čtyřválec dodávaný i do Yarise má s autem poměrně dost práce a předjíždění je nutné si opravdu dobře načasovat, dokáže ale zaujmout slušnou spotřebou a tichým během.

Vyzkoušeli jsme i robotizovanou převodovku MMT, dodávanou s šestnáctistovkou Valvematic a malým turbodieselem. Je bohužel stejná jako všechna obdobná ústrojí. V kombinaci s motorem 1,4 D-4D podřazuje sice sympaticky rychle, jinak se ale vyznačuje charakteristickým otravným cukáním, které v samočinném režimu nelze eliminovat.

Naftová čtrnáctistovka působí díky slušnému zátahu odspoda jako vhodnější motorizace, ani v tomto případě ale nejde o žádného sprintera a předjížděcí manévry jsou také během na dlouhou trať. Stejně jako zážehová jednotka, i malý turbodiesel je od kabiny dobře odizolován, což nás přivedlo k domněnce, že Toyota zapracovala i v této oblasti, svezení s dvoulitrovou naftou nás ale trochu zviklalo, jeho klapot se totiž do kabiny dostává o poznání více, než tomu bylo v předešlých případech. Zde ale už nelze mít výhrady k dynamice, Auris s touto motorizací se pohybuje opravdu svižně, byť za cenu větší tendence k nedotáčivosti.

Toyota Auris 2010 - Vznětové motory
Motor1,4 D-4D 902,0 D-4D 125
Převodovka6M/6MMT6M
Zdvihový objem [cm3]13641998
Válce/ventily4/24/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]66/380093/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]205/1800-2800310/1800-2400
Max. rychlost [km/h]175195
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,9/14,710,3
Komb. spotřeba [l/100 km]4,7/4,85,2

Toyota plánuje zahájení prodeje modernizovaného kompaktu v březnu a v té době budou také zveřejněny ceny. Vzhledem k tomu, že jednání o nich stále probíhají, dá se předpokádat boj o jejich snížení. Tak se nechme překvapit, za kolik bude o poznání vyspělejší Auris k mání.

Michal Fokt
Diskuze (29)
24. 2. 2010 20:45
Re: Toyotal Recall
Pane, jenom vůl by to dal na střed. konzoli. O těch nelogičnostech jsem se přesvědčil a rovněž tak i většina redaktorů, která to testovala. Mně se opravdu ruce nepotí...
23. 2. 2010 21:52
Re: budíky
Viděl jsem fotky tří různých navigací v novém Aurisu - tahle hrůza, další s větší obrazovkou a mechanikou nad ní a poslední měla ještě o chlup větší obrazovku a žádnou viditelnou mechaniku. První dvě byly klasické 2 DIN montované pravděpodobně až u dealera, poslední byla plně zapracovaná do středového tunelu. K tomu jsem viděl dvě různé uspořádání budíků.

Podle mě to bude otázka výbavy. Nejnižší stupeň bude mít jednodušší verzi displayů palubního počítače. Další stupeň už bude ty kruhové displaye. K těmhle dvou stupňům bude za příplatek výběr ze dvou 2 DIN navigací. No a pak tu bude výbava Executive, popřípadě D-CAT nebo nějaká ta +NAVI, které budou mít ten třetí typ navigace.

Já osobně si počkám na oficiální katalog, než vynesu nějaký soud. Podle těchto fotek usuzuji, že se palubní počítač ovládá stále tou "špejlí" a že si v Toyotě myslí, že multifunkční volant je moc velký luxus pro nižší střední - já tedy nevím koho baví poslepu šmátrat a ladit rádio za jízdy. Stávající Auris ovládání audia na volantu měl a určitě bude multifunkční volant i v katalogu toho faceliftovaného.

Navíc se pořád nenaučili, jak správně umístit navigaci. Navigace patří na oči. Taková Audi A1, BMW Z4, nebo Volva mají dobře umístěnou navigaci. Je to otázka osobní preference, ale já osobně nechápu, co za chytráka strčí navigaci tak hluboko pod úroveň očí, že člověk musí prakticky úplně ztratit oční kontakt s vozovkou, aby se na ní mohl podívat.
23. 2. 2010 20:44
Re: Tenhle Auris...
V současné době neznám typ Toyoty, který bych si koupil... I ty Yerise nyní nevyrábějí, zastavili výrobu...
23. 2. 2010 20:42
Re: Toyotal Recall
Nevíte, zda již zmizelo to idiotské ovládání počítače skrz volant a ty hladké knoflíky od rádia??? S těmi nehnete kdybyste se pos...
23. 2. 2010 20:26
Re: Tenhle Auris...
No ak dobre vidim, tak to vyzera na standartnu 2DIN navi s radiom. A tak sa mi zda, ze to tam je uchytene dako letmo. To budu mat majitelia radost, ked im budu auta vykradat...

A navyze je to radio/navi dost osklive, s mrnavou obrazoveckou. Barsjaky 2DIN Kenwood/Pioneer s plnoformatovou obrazovkou a dotykovym ovladanim by tam pasoval lepsie...