Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota chce do roku 2050 snížit emise oxidu uhličitého až o 90 procent

Jan Mička
Diskuze (52)
Cílem dlouhodobého plánu Toyoty je snížit emise oxidu uhličitého o devadesát procent. Pomoci mají hybridy, elektromobily a automobily na vodík.

Toyota je průkopníkem hybridních technologií, jenom u nich ale nezůstává. Jedním příkladem za všechny je nový model Mirai s vodíkovým pohonem, který už má dokonce i evropskou specifikaci. Oproti hybridům, které se bez benzinu neobejdou a tím pádem produkují emise, z něj vychází pouze neškodná vodní pára.

Všechny automobilky mají své dlouhodobé plány a většinou slibují naplnění do konce dekády. Toyota chce do roku 2020 prodat více než 1,5 milionu hybridů a 30.000 automobilů FCV, jenže to je pouze začátek. Veškerá tíha totiž nemůže stát pouze na Priusech, hybridních Lexusech a Mirai, proto sestavu doplní i elektromobily. Nehledě na to, že s koncem dekády má dojít ke sníření produkce emisí CO2 o 22 procent.

Cílem Toyoty je snížit emise oxidu uhličitého u nových automobilů až o 90 procent do roku 2050 ve srovnání s globálním průměrem z roku 2010. Značka zatím nezabíhá do detailů, v plánu je ale především vývoj baterií s kapacitou až třikrát vyšší než v současnosti, ale ne za cenu zvětšení zástavbové velikosti.

Za stávajících okolností by nicméně oblíbenost těchto technologií rostla jenom pozvolna, ve vlastním zájmu by se proto měly do podpory zapojit i vlády a velké podniky. S dlouhodobým plánem souvisí i další zajímavost - nulové emise CO2 ve všech továrnách Toyoty.

Vozů s běžnými spalovacími motory tedy bude časem ubývat, a jak napovídá jeden z přiložených grafů, do roku 2050 by je měla čistá energie téměř vytlačit. Plány je ale potřeba brát trochu s nadhledem, vezmeme-li v úvahu, že si průkopnické hybridy začaly budovat pověst až v druhé polovině devadesátých let. Tedy docela nedávno. A vzhledem k tomu, jak rychle se „zelené“ technologie vyvíjejí, můžou být aktuální hybridy a elektromobily docela rychle překonané.

Jan Mička
Diskuze (52)
16. 10. 2015 07:24
Re: rozvíjet současně dva druhy elektomobility (klasickou a
bud vklidu, domaci vyroba vodiku pro osobni dopravu je nesmysl, zaprve to je extremne drahe a zadruhe k tomu je potreba tolik elektriny ze domaci fotovoltaika na strese ti poskytne jen zlomek energie, TeeJay se tu jen chlame blbostma ale fakta podava bud zadna nebo lziva :-)

kdyby byla vyroba vodiku tak snadna vcetne jeho skladovani a cerpani, tak by vodikove cerpacky nestali takovej balik a rovnou je delali z tech udajnych domacich plnicek

a ted troska cisel, 1kg vodiku pomoci elektrolizy spotrebuje asi 55-60kWh elektriny, coz bezna domaci fotovoltaicka elektrarna za ten 1 den asi dokaze vyrobit, ale jen pokud bude mit tak 10kWh dimenyaci a bude krasnej slunnej den, a silne pochzbuju ye je nekdo tak silenej aby utratil asi pul mega za elektrarnu ktera mu bude posilat elektrinu do vlastniho vyrobniku vodiku aby pak na ten vodik ujel sotva 100km (podle mericiho ciklu v laborce, v realu na ten 1kg ujedes asi tak 60-70km, vodikove auto je normalni elektromobil, jen misto baterek ma palivove clanky a nadrze na vodik + baterky k vyrovnani napeti), a samotna ta stanice bude taky slusnej balik a bude se pocitat na miliony, tedy samozrejme nato ma kdejaky majitel baraku, a z verejne site brat elektrinu kvuli tomu, no rekneme si narovinu ze jezdit s nejakym V8 benzinovim truckem/SUV typu Escalade vyjde levneji nez tohle co tu navrhuje TeaJay >:D

jinak na tech 55-60kWh z te fotovoltaicke elektrarny elektromobil ujede asi tak 250km

takze co je lepsi, pouzit tech 55-60kWh na 250km v elektromobilu s baterkama bez dalsich investic, nebo jna 60-70km ve vodikovem aute kde jeste budes potrebovat ten "vyrobnik" vodiku za X milionu?

imho Mirai potrebuje k natankovani tlak ktery ti bezna domaci plnicka sotva poskytne, v cele slavne Eu jsou jen 2 cerpacky kde se da Mirai natankovat plnej, takze predstava ze bude mit doma kazdej plnicku je utopie, Honda HES v roce 2005 stala 1.5 milionu dolaru a Mirai by se na ni natankoval ani ne z tretiny, takze kdejakej Nissan Leaf by mel vlastne vetsi dojezd >:D
Avatar - TeeJay
15. 10. 2015 18:27
Re: Já bych jim poradil, aby do konce roku 2015
Tak to jsem netušil.

Ví o tom Toyota? >:D

Diskutujeme. Máš s tím problém?
Avatar - TeeJay
15. 10. 2015 18:21
Re: rozvíjet současně dva druhy elektomobility (klasickou a
Iba, iba - 1,5 kg vodíku za 24 hodin (údaje z roku 2007, v současnosti by to mohlo být násobně víc) ti nestačí? Mirai ujede na kilo vodíku 96 km, takže si doma vyrobíš denně H2 na 140+ km. Na běžné ježdění do práce nebudeš muset k veřejné benzince možná nikdy.

Možná je to drahé, možná to vyrábí málo vodíku, ale je to jedno z řešení do skládanky o (ne)smyslnosti a (ne)životaschopnosti vodíkových aut.

Pokud vím, Honda nějakou domácí čerpačku CNG měla, ale s ohledem na to, že v X. generaci Civic CNG nebude, asi je toto pohonné médium u Hondy pasé.
15. 10. 2015 18:02
Re: Tak jak to je?
Ak sa jedna o opovrzlivy ton, vela veci sa tym vysvetluje ;-)
15. 10. 2015 17:59
Re: rozvíjet současně dva druhy elektomobility (klasickou a
Wow. Tak to beriem spat co som povedal.

Pred asi 3ma mesiacmi som googlil domace vyrobniky H2. Nenasiel som nic co by sa by sa dalo kupit do domacnosti a bolo cenovo / rozmerovo rozumne. Uznavam ale ze som do toho asi nevlozil dostatocny entuziazmus. Dovodom asi bude, ze H2 ma po pociatocnej euforii a naslednom zisteni faktov prestal zaujimat :-)

Citam spravne ze stanica dokaze vyprodukovat za 8 hodin iba 0.5 kg H2? A citam spravne ma to v sebe fuel cell? Snad to nebude stat 60 tisic dolarov ako novy Mirai. :-)

Ak chcete doma pouziva zemny plyn, predstavte o co lachsie by ste to mali s auto na CNG. Stacil by vam doma kompresor za par tisic a nemuseli by ste saskovat s premienanim NG na H2 a potom H2 na H2O v drahych fuell cell clankoch. Nehovoriac o ekonomickejsej prevadzke a setrnejsiemu spravaniu sa k zivotnemu prostrediu :-)