Toyota očekává pokles zájmu o model Prius
Toyota se koncem minulého tisíciletí rozhodla postavit svou image na hybridních automobilech. Po několika rozpačitých letech se model Prius stal obrovským hitem jak mezi celebritami, tak běžnými smrtelníky, a díky tomu Japonci co nevidět očekávají pokoření hranice osmi milionů prodaných hybridů s logem Toyota. Ale situace se v této oblasti v poslední době nevyvíjí moc dobře. Zájem Američanů o hybridy, kteří patří k největším zastáncům této techniky, totiž klesá. A to hned z několika důvodů. Odnáší to i "miláček davů" - a to možná více než jiné modely s podobnou koncepcí pohonu.
Toyota už zaznamenala pokles prodejů Priusu v roce 2014, ale tuto skutečnost se snažila všemi prostředky zamaskovat, takže se vlastně ani přesně neví o kolik. Informace se z různých zdrojů liší, ani ty nejoptimističtější nejdou pod 9 %, objevují se ale zvěsti, že to bylo až 16 %. V tomto období přitom klesl podíl hybridů na trhu o 11 %. Letos zatím trh s hybridy klesá o alarmujících 17 %, Toyota ale přiznává pokles "jen" o 12 %.
Toyota tvrdí, že hlavní podíl na současném stavu mají ceny paliv. V USA dnes stojí benzin jako v roce 2007 a vzhledem ke zpomalení čínské ekonomiky se očekává další pokles. Takže zatímco původní střednědobé plány pro Prius počítaly se 400tisícovou hranicí, nyní se očekává, že prodej bude někde mezi 300-350 tisíci vozy. Ale to je jen část problému.
Tím druhým je ztráta pozice Priusu coby ambasadora "zelené techniky" a oblíbence hollywoodských celebrit. Ty nyní houfně odchází k plně elektrické Tesle a na oblibě jízdy na elektřinu se "svezou" i plug-in hybridní automobily coby lacinější alternativa čistých elektromobilů. A oba tyto segmenty trhu Toyota zanedbala, což v konečném důsledku může vést i ke ztrátě pracně budovaného image průkopníka alternativních pohonů. Hodně výstřední design nové generace to asi nezachrání...