Toyota plánuje po GT86 další sportovní modely
Podívejme se do minulosti, co Toyota nabízela. V šedesátých letech 20. století to byla maličká Sports 800 legendární a dnes vysoce ceněná 2000 GT. Později šlo hlavně o kupé a roadstery vzešlé z běžné produkce. Ať už se jednalo o sedm generací Celicy, dvě Supry či dnes pozapomenutá malá dvojčata Cynos/Paseo z úvodu 90tých let minulého století. Výjimkou byly tři řady MR2 s motorem uprostřed, ale i ty byly cenově celkem dostupné. Dnes z tohoto portfolia nezbylo nic.
Nový typ GT86 vyvinutý ve spolupráci se Subaru je čistým sporťákem pro radost. Kupátko se dvěma řadami sedadel, plochým dvoulitrem a pohonem zadních kol se má ale čile k světu. Připomeňme, že „Hachi-roku“ (výslovnost čísla 86 v japonštině) bylo inspirováno i v Evropě známou Corollou Levin/Sprinter Trueno AE86 z roku 1983. V Severní Americe se prodává i jako Scion FR-S.
Podle serveru AsiaOne Motoring se nabídka Toyoty v tomto ohledu v budoucnosti rozšíří. Japonská automobilka totiž chystá dva nové sportovní modely. „Nyní se soustředíme hlavně na 86 a nevíme, kdy přesně budou tyto dvě řady připraveny,“ řekl šéfinženýr projektu 86 (v Japonsku chybí v názvu písmena GT) Tetsuya Tada. „Vývoj trval pět let a zhruba stejnou dobu spolykají dvě novinky. Pro sportovní auto jsou nutné speciální díly, zatímco pro normální osobní nikoliv, takže veškeré přípravy jsou zde o dva roky delší.“
Jak budou obě vypadat a co se může skrývat pod kapotou, je zatím předmětem spekulací. Kupé, roadster či kabriolet? Možný je návrat dvoumístného auta právě ve stylu zmíněné MR2 s motorem před zadní nápravou. Projekty jsou ovšem teprve na začátku Jisté je to, že dražší řada bude na řadě první. Ano, chystá se Supra, její comeback si přeje samotný prezident Akio Toyoda. „Prezident mě požádal, abychom připravili nástupce Supry v co nejkratším možném čase,“ řekl mimochodem rovněž bývalý závodník Tetsuya Tada.
Doba sice sporťákům příliš nepřeje, někteří výrobci nejsou schopni prodávat ani běžné modely, na kterých závisí jejich existence. Na druhou stranu, auta pro zábavu jsou důležitá kvůli image. Pokud se navíc Toyota znovu trefí do černého, můžou jí přinášet vyšší zisky. A zákazníků ochotných si připlatit se i v časech recese najde dost. Za pět, šest let může být navíc všechno úplně jinak.