Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Prius: Čtvrtá generace odhalila motor, je to stále 1.8 VVT-i

David Bureš
Diskuze (56)
Toyota sice tvrdí, že hybridní systém Priusu čtvrté generace je zcela nový, použitý spalovací agregát ale vychází z předchůdce.

Nejnovější generace Toyoty Prius se světu odhalila již na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem, i po premiéře si ale uchovala mnohá tajemství. Mezi ně patřily třeba informace o použitém motoru. Až nyní výrobce potvrdil zprávy, že v útrobách nového Priusu bude pracovat benzinová osmnáctistovka.

Čtyřválec 1.8 VVT-i je osvědčeným motorem, používá ho i nynější třetí generace Priusu. Zachován byl dokonce i výkon 72 kW a točivý moment 142 N.m. Výkon elektromotoru pak dokonce klesl z 60 na 53 kW.

Výkonové parametry spalovacího agregátu tedy zůstaly beze změny, z hlediska účinnosti je ale na tom nový Prius lépe. Díky přepracovanému pohonnému systému nabídne auto o zhruba 18 % nižší spotřebu než předchůdce. To by okem evropských norem znamenalo kombinovanou spotřebu 3,2 l/100 kilometrů. Na definitivní číslo si ale ještě budeme muset počkat do finální homologace.

Upravený spalovací agregát se chlubí vylepšenou tepelnou účinností, která je podle Toyoty na podobné úrovni jako u turbodieselů. Osmnáctistovka dostala duální chladicí systém, který kvůli lepšímu zahřátí motoru zmenšuje objem průtoku chladicí kapaliny. Olej s nízkou viskozitou zase snižuje tření mezi pohyblivými částmi motoru.

Změnami prošla také převodovka a elektromotor, výsledkem je jejich nižší hmotnost. Elektrický motor je navíc kompaktnější než dříve. Svoji energii čerpá z nového nikl-metal hydridového akumulátoru. Ten je tentokrát umístěn pod zadními sedadly, což výrazně zvětšilo zavazadlový prostor. Jeho objem činí 502 litrů (+56 l).

Základem Priusu je nová modulární platforma TNGA, která se v budoucnu objeví i v útrobách chystaného malého SUV. Nový hybrid je dlouhý 4.540 mm, široký 1.760 mm a vysoký 1.470 mm, rozvor jeho náprav činí 2.700 mm. Proti předchůdci se vůz natáhl o 60 mm, rozvor ale zůstal shodný.

Silueta karoserie automobilu byla zachována, jinak ale design prošel výraznou obměnou. Díky atypickým detailům má být Prius více sexy než předchozí „vážné“ generace. Upravené tvary zlepšily také aerodynamiku, výsledkem je koeficient součinitele aerodynamického odporu o hodnotě 0,24 (dosud 0,25). Vnitřek byl navržen hlavně s ohledem na pohodlí posádky. Třeba nová sedadla mají nabídnout více komfortu na dlouhých jízdách.

David Bureš
Diskuze (56)
Avatar - rimow11
15. 10. 2015 08:55
Re: Toyota
práve naopak hambit sa môže napr v superbe ako ovca >:D
Avatar - JohnST
14. 10. 2015 20:50
Toyota
Toyota sa pri dizajne drzi hesla:cim horsie tym lepsie. >:D V tomto nemoze clovek co chce robit biznis nikam prist.Ved by sa musel hanbit!!! :-( :-!
14. 10. 2015 20:17
Re: Proč cpou do auta tak velký motor s tak malým krouťákem
Ano, mista vzadu ma mene, to je fakt. Zase ma vetsi kufr, tak ted si vyber :-) A nema HUD :-)
Avatar - JirkaVejrazka
14. 10. 2015 14:13
Re: Ne
To sice ano, ale jako majitel sam musim priznat, ze dalnicni provoz mu moc nesvedci, nad 130km/h to neni zadna hitparada. Proste je to auto, ktere je stavene na dalnicni rychlosti v jinych, nez evropskych zemich.

Pokud se nepletu, tak zvyseni objemu mezi druhou a treti generaci bylo zduvodnovano mj. tim, ze motor muze pracovat blize sve "komfortni zone" ve vetsim poctu jizdnich rezimu.

EDIT: opraven preklep
14. 10. 2015 09:27
Re: Ne
proc vsude pises o nejakem stropu hybridu? vzdyt konkurence predstavuje stale lepsi hybridy, takze ta konkurence ten strop ignoruje a jen Toyota na nem setrvava?