Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéfinženýr Toyoty Prius: Nová generace oblíbeného hybridu je sexy (rozhovor)

David Bureš
Diskuze (32)
Pohonné ústrojí čtvrté generace Toyoty Prius je kompletně nové. Auto bude dostupné s dvěma druhy baterií.

Toyota na frankfurtském autosalonu ukázala světu čtvrtou generaci Priusu, která svým netradičním designem opravdu překvapila. Nejen o tvarech hybridní novinky jsme si v exkluzivním rozhovoru popovídali s tím nejpovolanějším, šéfinženýrem Priusu Kodžim Tojošimou.

Vedle tvarů nás velice zajímalo i pohonné ústrojí nového Priusu, které ale Toyota zatím drží v tajnosti. Mnoho detailů neprozradil ani Tojošima, který nám však sdělil, že se bude jednat o zcela nový hybridní systém. Více se o něm dozvíme až na říjnovém autosalonu v Tokiu, kde Toyota techniku nového Priusu definitivně odhalí. Na českém trhu se pak čtvrtá generace Priusu objeví v průběhu jara 2016.

Design nové Toyoty Prius veřejnost šokoval. Zatímco minulé generace byly spíše usedlé, novinka přijíždí s expresivním výrazem. Z jakého důvodu?

Čtvrtá generace znamená, že se Prius stává 18 let starým autem. Po základní a střední škole se Prius dostává na univerzitu a připravuje se být dospělým. Doposud jsme měli styl zdůrazňující jeho čistotu, nyní jsme ale Prius chtěli udělat dospělejší a více sexy. Prius je úsporné auto, měli jsme však rezervy ve vzrušujícím charakteru, což jsme chtěli změnit.

Ovlivnil jste tvary Priusu také přímo vy?

Upřímně řečeno jsme design vybrali i na základě mých přání. Jsem totiž uživatel současného Priusu.

Jaký vliv na design měla nová platforma TNGA, na jejímž základě je Prius čtvrté generace postaven?

Díky snížení těžiště nám platforma umožnila navrhnout hezčí tvary. Věříme, že použitím této techniky jsme udělali zábavnější a agresivnější auto.

Co dalšího nová platforma přinesla?

Hlavní důraz při vývoji jsme kladli na snížení těžiště. Řidič ve srovnání s dosavadním Priusem sedí o 60 mm blíže silnici. Snížené těžiště znamená nižší valivý odpor, pomáhá to též bezpečnosti a jízdním vlastnostem. Tuhost karoserie jsme přitom zvýšili o více než 6 %.

Jakým způsobem se změnil podvozek Priusu?

Dosavadní platforma používá zadní nápravu tvořenou torzní příčkou. Nový Prius má vzadu lichoběžníkové zavěšení. Až budete auto řídit, sami ucítíte zlepšení.

Bude nová platforma použita i pro další modely?

Tuto specifickou platformu je možné použít pro vozy segmentu C, a to s benzinovými i dieselovými motory.

O pohonném systému nového Priusu zatím nemluvíte. Můžete nám k němu přesto něco prozradit?

O detailech pohonné jednotky dnes nemůžu mluvit. Hybridní ústrojí je nicméně kompletně nové, vyvíjeli jsme ho na čistém papíře. Účinnost pohonného systému je o osmnáct procent vyšší, samotný spalovací motor je účinnější o čtyřicet procent.

Spekuluje se o tom, že v novém Priusu nabídnete dva druhy baterií. Je to pravda?

Řeknu k tomu jen to, že použijeme lithiové i niklové baterie. Co se týče výkonu, nebude mezi nimi rozdíl. Lithiové baterie budou kompletně nové.

Ve Frankfurtu představujete též RAV4 s hybridním pohonem. Byly nový Prius a hybridní RAV4 vyvíjeny společně?

Ne, techniku Priusu jsme vyvinuli pouze pro tento hybrid. Naše know-how ale použijeme také v dalších modelech.

V současnosti vedle Priusu prodáváte i Prius plug-in hybrid, MPV Prius+ a malý hatchback Prius c. Dočkáme se v nové generaci stejných variant?

K tomu v současnosti nemůžu nic říci. Prozradím však, že plánujeme postupně nabídnout různé verze.

Aktuálně jsou velice populární crossovery. Mohl by vzniknout Prius s takovou karoserií?

Díky platformě TNGA můžeme vyvinout různé vozy. Sedany, crossovery i sporťáky. Platformu použije třeba nové malé SUV s označením C-HR, jehož sériovou verzi představíme na jaře v Ženevě. Auto bude dostupné i jako hybrid.

David Bureš
Diskuze (32)
Avatar - miromen
23. 9. 2015 18:55
Re: Funus
Avatar - miromen
23. 9. 2015 18:55
Re: Funus
I sestoupeni muže byt přijemnějši.
Avatar - Dylan McKay
23. 9. 2015 18:13
Re: Funus
Z 911 do Priusu se dá jít i bez těch klapek ;-)
Avatar - Papír1
23. 9. 2015 18:09
Re: Naživo
Na živo je to divný auto, hodně divný. Mě se vůbec nelíbí. Kokal jsemna něj cca.5 ve Franfurtu a nenašel jsem na něm nic, proč bych si ho kvůli designu měl koupit. Připomíná hodně toyotu Mirai. A sexy dle designéra není, ale japončíci jsou úchyláci. Sexy je Alfa Giulia
Avatar - miromen
23. 9. 2015 18:05
Re: Funus
U aut je poměrně dost vlastnosti ktere se daji hodnotit objektivně jen nesměji byt klapky na očich.