Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota RAV4 2.0 Valvematic – Když je tradiční benzin alternativou

David Bureš David Bureš 24. 4. 2020 • 20:57
48
105
Zobrazit náhledy (48)
Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic

Českým prodejům Toyoty RAV4 dominuje verze s hybridním pohonem. Jaké je však toto SUV s konvenčním benzinovým motorem pod kapotou?

Design, interiér


Toyota je velkým propagátorem hybridního pohonu, jehož nabídku v posledních letech široce rozšiřuje. I přes rostoucí prodeje takových vozů však stále nabízí i verze s konvenčním pohonem, byť v případě osobních automobilů už jen výhradně se zážehovým motorem. Takovou jednotku najdeme i v případě SUV RAV4, loni třetího nejprodávanějšího modelu značky Toyota na českém trhu.

Konkrétně v případě RAV4 mluvíme o atmosférickém benzinovém čtyřválci 2.0 Valvematic, který je naladěn na výkon 129 kW a točivý moment 208 N.m. Pořídit ho můžete se šestistupňovým manuálem, nebo bezstupňovou převodovkou Multidrive S, v obou případech přitom lze převodovku kombinovat  jak s pohonem předních, tak všech kol. I přes tuto vcelku širokou nabídku kombinací (smíříte-li se s omezenou paletou výbavových stupňů) však loni bylo na českém trhu podle statistik Svazu dovozců automobilů registrováno jen osm „RAVek“ s benzinovým pohonem. Zbývajících 1.443 registrovaných kusů byly hybridy. Proč tomu tak je, jsme se rozhodli zjistit za volantem RAV4 kombinujícím motor 2.0 Valvematic se čtyřkolkou a převodovkou CVT.

Slušná výbava, ale malý výběr

Tuto kombinaci pořídíte až ve druhém výbavovém stupni Comfort, a to za 834.900 korun. Pokud se obejdete bez automatu, ušetříte 50.000 korun. Stejný příplatek činí i za pohon všech kol. 

Výbava stupně Comfort není špatná, zahrnuje automatickou dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací čidla, zadní parkovací kameru, multimediální systém s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, diodové světlomety a v případě zvolení automatu i adaptivní tempomat s funkcí stop & go. 

Jenže zároveň je nabídka pro motor Valvematic omezená. Pokud vám dané prvky nestačí, musíte si připlatit až za vrcholné provedení Executive, které v dané kombinaci přijde na 1.064.900 korun. A to už je vcelku hodně, když vezmeme v potaz, že v jinak slušně vybaveném Comfortu RAV4 postrádá třeba dnes už běžné vyhřívané přední sedačky nebo elektricky ovládané víko zavazadelníku. Jedinou alternativou je paket Style za 40.000 Kč s 18“ litými koly, bezklíčovým odemykáním, zatmavenými okny, elektrickým víkem kufru a bezdrátovou nabíječkou. Za 19.900 korun pak lze multimediální systém obohatit o navigaci. Bez té se ale klidně obejdete, protože nejde o žádný zázrak poslední techniky. Navíc její pokyny bývají někdy zmatečné.

Pokud však využijete aktuální akční nabídku Best, dostanete se díky zvýhodnění na 824.900 korun. Právě za tuto cenu aktuálně dostanete kombinaci motoru 2.0 Valvematic, se čtyřkolkou, automatem a ve stupni Comfort s paketem Style.

Toyota RAV4 2.0 Valvematic

Kromě zastaralého infotainmentu ale RAV4 na palubě umí zaujmout. Místa je vpředu i vzadu více než dostatek, byť zadní lavice je ukotvena poněkud nízko. Hlavně ale nadchne kvalitní zpracování a pečlivý výběr prémiově působících materiálů. Za sebe chválím též originálně pojatou palubní desku s masivními otočnými ovladači klimatizace nebo zachování konvenčních tlačítek místo dotykových ploch. Ta nadále doplňují také multimediální systém, byť je pravda, že ta na pravé straně od displeje mohou být pro řidiče nižšího vzrůstu hůře dosažitelná. 

U předních sedadel bych pak ocenil delší sedák (typický neduh vozů japonských značek) a výraznější boční vedení, to stávající totiž v zatáčkách příliš nepodrží. Z tlačítek ve dveřích je pak osvětleno jen to od otevírání okna řidiče, což ve tmě není zrovna přehledná řešení.

Plusem je však objemný zavazadelník, udávaných 580 litrů je samo o sobě úctyhodné číslo, navíc je to o významných 79 litrů více než u předchůdce. V tomto případě si můžete stěžovat leda tak na pomalu otevírané elektricky ovládané víko zavazadelníku či na odhalené plasty na bočních stěnách, které se od nákladu rychle poškrábají. Naopak oboustranné dvojité dno je praktický prvek.

Motor, jízdní vlastnosti


Nově vyvinutý dvoulitr

Pohled do nabídky motorů pak ukazuje, že je RAV4 skvělým důkazem důrazu Toyoty na hybridní pohon a vyškrtnutí turbodieselů z osobních aut této japonské značky. K dispozici jsou totiž jen dvě motorizace, vedle hybridu s 2,5litrem pod kapotou je k dispozici už jen benzinový čtyřválec 2.0 Valvematic. Vznětový motor by byl u SUV logičtější volbou, Toyota to ale vidí jinak.

Čistě benzinový dvoulitr je navíc vlastně jen doplněním nabídky, protože už v době premiéry této generace RAV4 automobilka tvrdila, že bude tvořit jen asi desetinu západoevropských prodejů tohoto modelu. Přesto je nově vyvinutý, aby splnil požadavky aktuálního trhu. Primárně je každopádně volbou pro zákazníky mimo Evropu.

I z toho důvodu je zážehový čtyřválec s interním označením M20A-FKS atmosféricky plněný. Motor s vysokým kompresním poměrem 13:1 se čtyřmi ventily na válec o objemu 1987 cm3 je však vyzbrojen přímým i nepřímým vstřikováním (systém D-4S), stejně jako  elektrickým řízením ventilů na straně sání (VVT-iE) a variabilním časováním ventilů na straně výfuku (VVT-i).

Zatímco výkon 129 kW není vůbec špatný, točivý moment 208 N.m už dokazuje, že máme co do činění s atmosférickým motorem, což se v praxi bohužel potvrzuje. Jestliže jste si tak v dnešní turboéře už zvykli, že dostatečná síla je dostupná prakticky kdykoliv, s dvoulitrem Valvematic musíte zkrátka pracovat. Jinde než ve vysokých otáčkách se elánu zkrátka nedočkáte a i tak je dynamika přinejlepším průměrná. Její nástup je sice lineární, do otáček se ale motoru moc nechce. Navíc dvoulitr není zrovna příkladně odhlučněný, a tak se ve vyšších otáčkách dočkáte nepříliš příjemného jadrného zvuku.

Toyota RAV4 2.0 Valvematic Toyota RAV4 2.0 Valvematic

Elán motoru navíc do jisté míry tupí bezstupňová převodovka. Ta sice za klidné jízdy běžně drží agregát pro úsporu paliva  jen na nějakých 1000 otáčkách, hned jak ale potřebujete zrychlit, vytočí ho do čtyř tisíc. Už ve 3000 otáčkách přitom motor není svým zvukem zrovna příjemný. Když pak automat přepnete do sportovního režimu, převodovka nenechá motor klesnout pod 2000 otáček. 

Kvitujeme ale spolupráci se stop- start systémem, respektive možnost jeho ovládání pomocí brzdového pedálu – pokud ho stisknete jen lehce, motor nezhasne. A to se hodí v případě, že víte, že nebudete dlouho stát a nevyplatí se tedy pohonnou jednotku vypínat. 

Výtečná spotřeba

Plusem je rovněž spotřeba. Z dlouhodobého pohledu se držela kolem osmi litrů, svižnější tempo pak průměr zvedlo k 8,5 litru. Na dálnici si benzinová RAV4 řekla o osm litrů, zatímco při průjezdech volnou Prahou spotřeba klidně klesla k šesti litrům. Když vezmeme v potaz, že tu mluvíme o SUV s automatem a pohonem všech kol, jsou to skvělá čísla.

Zvenku je to sice dravec, motorem je to však spíše pohodář, pro nenáročné uživatele, jaký je tedy celkový charakter auta? Musím podotknout, že RAV4 je v benzinové verzi pěkně naladěným automobilem. Poskytuje dostatek jistoty, a tak neudělá ostudu ani na náročné trati, byť se jeho karoserie v ostřejších obloucích trochu naklání. 

Zároveň však příkladně tlumí nerovnosti, čemuž tedy konkrétně pomáhají sedmnáctipalcová kola testovaného exempláře. To je rozdíl proti dříve testované RAV4 Hybrid na osmnáctkách, která ve srovnání s konkurenční Hondou CR-V působila poněkud tvrdě. Sedmnáctky navíc znamenají, že se do karoserie tolik nepřenášejí rázy jako u auta na 18“ kolech.

Toyota RAV4 2.0 Valvematic

Závěr


Závěr

Naprostou většinu tuzemských prodejů Toyoty RAV4 tvoří hybridní verze. Po zkušenostech s 2.0 Valvematic ale máme pocit, že čistě zážehová verze je poněkud nedoceněnou variantou. 

Ne že by byla zázračná. Její dynamika je průměrná a motor není zrovna příkladně odhlučněn. Je ale úsporný, dlouhodobý průměr osmi litrů na 100 kilometrů není s ohledem na karoserii SUV a kombinaci automatu s pohonem všech kol vůbec špatný. A co víc, ve srovnání s RAV4 Hybrid je v testovaném stupni Comfort o nemalých 80.000 korun levnější. A to už se nenáročnému uživateli, který se s průměrnou dynamikou smíří, vyplatí. Navíc bychom raději pokukovali po manuálu, CVT zkrátka není náš šálek kávy, čímž bychom podle ceníku ušetřili dalších 50.000 korun. A když si vzpomeneme na nijak zázračné naladění hybridní RAV4, zvlášť ve srovnání s konkurenční Hondou CR-V, klidně bychom konvenční dvoulitr i doporučili.

Každopádně kvitujeme komfortní naladění podvozku nebo prémiově pojatý interiér. Za sebe chválím i výrazný design, který se mi dlouhodobě líbí už od představení aktuální RAV4. Škoda jen omezené nabídky výbavových stupňů pro 2.0 Valvematic, která značně omezuje výběr.

Nejlevnější verze modelu 734.900 Kč (2.0 Valvemetic/129 kW FWD Active)
Základ s testovaným motorem 884.900 Kč (2.0 Valvemetic/129 kW AWD Multidrive S Comfort)
Testovaný vůz bez příplatků 884.900 Kč (2.0 Valvemetic/129 kW AWD Multidrive S Comfort)
Testovaný vůz s výbavou 939.900 Kč (2.0 Valvemetic/129 kW AWD Multidrive S Comfort)

Plusy

  • Originální a nepřehlédnutelný design
  • Pohodlný podvozek
  • Slušná spotřeba
  • Atraktivní cenovka

Minusy

  • Průměrná dynamika
  • Hlučný motor při vyšším zatížení
  • Zastaralý infotainment
  • Odhalené plasty v zavazadelníku

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Toyota RAV4 2.0 Valvematic
Cena základní sestavy 884 900 Kč
Výbava základní sestavy Adaptivní tempomat s funkcí stop & go, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, dvouzónová automatická klimatizace, zadní parkovací senzory, zadní parkovací čidla, elektricky ovládaná a sklopná, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, dvojité dno zavazadlového prostoru, palubní počítač, parabolické bi-LED světlomety, přední mlhovky, 17palcová kola z lehkých slitin, dojezdová rezerva, kožený multifunkční volant, multimediální systém s 8“ dotykovým displejem, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, světelný senzor, sedm airbagů, asistent pro udržení v jízdním pruhu. Kč
Cena testované sestavy 939 900 Kč
Výbava testované sestavy Paket Style – 18“ litá kola, zatmavená zadní okna, bezklíčové odemykání, bezdrátová nabíječka na chytrý telefon, elektricky ovládané víko zavazadelníku (+40.000,-), metalický lak (+15.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 129 / 6600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 208 / 4300 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 5.3 / 5.8
Emise CO2: 134
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1690
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1560 / 595
Rozměr pneu: 225/65 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4600
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2690
e) rozchod vpředu (mm): 1610
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 440
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 650
1. 6. 2020 09:22
Osobní zkušenost a volba
Tak se také krátce zapojím :-) Patřím do té minority, která vysloveně nechtěla hybrida :-) Už jí mám konečně doma - 1 týden :-) a spokojenost maximální - taky jsem dlouho vybírat a testoval. A ten benzín jsem ještě cíleně "podtrhl" manuální převodovkou :-) Samozřejmě ale 4x4. Jen některé důvody: ne-hybrid - jak se bude prodávat za třeba 8 let při těch cenách baterií, hmotnost baterie, ne (pro mě) výrazný rozdíl ve spotřebě oproti benzínu vs. cena a sledovat "tok energie a nabíjení" mě bavilo při testování asi tak hodinu, u 4x4 elekromotor pohání zadní kola ... manuál - ten automat mi hrubě nevyhovoval - rozjezd - vytočení motoru a pak rozjezd (měl jsem z toho kopřivku), ručně bych řadil jinak, řízení a řazení si užívám (a dokonce i žena vysloveně nechtěla automat), bydlíme na kraji Prahy takže mě každodenní "skákání" v kolonách míjí, děti budou dělat řidičáky a myslím, že získávání zkušeností s automatem je nesmysl - to se "naučí" vždy ... Jinak ty připomínky - plasty v kufru a hlavně infotainment z 18. století je smutný fakt - jinak nemám výtek :-) Ufff tak jdu zase pracovat :)
28. 4. 2020 11:55
Re: To je těžké...
Mám to dnes už podobne ako Ozzman s tým manuálom.
Jazdím malú atmosféru s manuálom, niekedy je to fakt zábava si to vytočiť, podradiť kedy chcem a pod.
Ale keďže jazdím 95% mesto a situácia v našom hlavnom meste na krátke trasy v zápchach v špičke je dosť žalostná, tak v tých kolónach je manuál ozaj ako za trest. Tam by som to hneď menil aj za CVT. Ani nie tak kvôli radeniu pákou (a to ju má posledný Yaris v prvom facelifte že dosť dlhú), ako kvôli nadpráci so spojkou. Yaris mám pocit že má dosť dlhú jedničku, a pomalá jazda v kolóne okolo 10 km/h je dosť nepohodlná. Na dvojku málo, na jedničku zase trochu veľa.

Športiakmi nejazdím, ale viem si predstaviť, že taký kvalitný manuál v nejakom Caymane GT4 a pod. môže byť super pre tých, čo to vedia využiť a vychutnať.
Avatar - lamal
27. 4. 2020 13:33
Re: Vec prístupu
To je samozrejme, ovsem tym z casti podcenujes tych, co nemaju problem podradit a vyhnat to nad 4000ot... pak tam ten vykon je (az na vynimky), su ludia co su na to zviknuti pretoze mavali napr vzdy japonske atmosfery a zvyk je zelezna kosela.. chces rychlo predbehnut musis podradit.

Vec preferencii, stale dost ludi zije s tymto v pohode a s vedomim, ze ten motor nema tak komplikovanu techniku... ak si v globale zoberies ponuku agregatov, tak az na vynimky je downsizovana hlavne EU, naopak Azia, USA, a ine krajiny aj tie bohate na ropu maju v ponuke atmosfericke motory stabilne aj dnes a predava sa ich dost.

Za tych prvych 3000 km si si napriek ostatnemu ziskal male +, tiez do 5tis donutim vacsiu znamych vymenit olej v aute pre osobne vlastnictvo.
Avatar - iudex
27. 4. 2020 13:24
Re: Vec prístupu
Ušetrím Ti námahu a poviem, že sa kriticky vyjadrujem k slabým atmosféram menšieho objemu, ktoré sú väčšinou dnes udýchané a nedostatočné. Teda typicky nejaké 1,4ky, 1,6ky, príp. dvojlitre. Teda atmosféra potrebuje objem, aby dohnala deficit krútiaku proti turbám. Preto môže mať 1,4ka výkon aký chce, ale v nižšej strednej bude pôsobiť utrápene. Na slušné zvezenie v tom kompakte by to mal byť povedzme dvojliter, ako má M3, to už je fajn. Ale ten istý dvojliter už v aute strednej triedy ako je 6ka, alebo v SUV ako je testovaná RAVka (aby sme sa vrátili k téme) je slabý. Tam treba niečo väčšie, ale to "niečo väčšie" už u nás v EU takmer nie je.
Avatar - lamal
27. 4. 2020 12:48
Re: Vec prístupu
nie si tak jednoduchy aby si nepochopil tych 99%, bolo jasne ze to nie je exaktne cislo, ale len nieco naznacujuce, ze drviva vacsina testovanych je turbo, dajme tomu za poslednych 5 rokov

neopominam, podla toho co tvrdis v diskusiach to tak je, velmi casto hejtujes atmosfery vsetkeho typu za utrapene, pomale, nudne uzrane a cojaviem co, necitas po sebe ? teraz vyplujes ze si si kupi mazdu a ? mozno si sa len konecne zviezol vo fungujucej atmosfere a prisiel si na to, ze je to to co chces nehladiac na tvoje prispevky (mimochodom ja za nazor nesudim, napisal som to aj vo svojom prispevku, ze to nikomu nevnucujem, nemam dovod sudit za nazor ani teba)

ak chces, dam si tu namahu a urobim ti vypis tvojich prispevkov z poslednych 10 testovanych atmosfer, alebo clankoch o atmosferach, aby sme sa tu zase nedotahovali stylom, ze možno

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku