Toyota RAV4 čtvrté generace se představila v USA, k nám dorazí na jaře
Pro Američany je asi největší změnou absence motoru V6 pod kapotou. Místo něj si mohou koupit čtyřválec 2,5 l, který poskytne 131 kW (178 k) výkonu při 6000 min-1 a 233 Nm točivého momentu v 4100 min-1. Je vybaven výhradně šestistupňovou sekvenční převodovkou. My se zase můžeme těšit na zážehový dvoulitr se 110 kW (150 k) a dvě vznětové jednotky. Tu první představuje zbrusu nový turbodiesel 2,0 l, který dává 88 kW (120 k), druhou alternativou je známý agregát 2,2 l/110 kW. A převodovky? Standardně šestistupňová přímo řazená, benzinová verze bude k mání i s bezestupňovým ústrojím CVT, naftové pak s tradiční samočinnou skříní.
Dopředu i dozadu
Také nová RAV4 má pohon buď jen přední, nebo obou náprav. Známe i údaje spotřeby americké specifikace dle metodiky EPA: u 2WD dosahuje v městském a dálničním režimu hodnot 9,8/7,6 l/100 km, čtyřkolka spálí na stejnou vzdálenost 10,7, respektive 8,1 l benzinu. Integrated Dynamic Drive System (IDDS) mění elektronicky nastavení řízení, pedálu plynu, řazení i kontroly trakce a stability ve třech programech: Normal, Sport a Eco, ale je určen jen pro dvoukolky. Varianta 4WD disponuje Dynamic Torque Control se třemi režimy: Auto, Lock a Sport. První přenáší točivý moment primárně dopředu, zadní kola se připojují dle potřeby. Lock funguje jako čtyřkolka v lehčím terénu do rychlosti 40 km/h, Sport zase pomáhá pří ostřejší jízdě zlepšit ovladatelnost tak, že až polovina výkonu jde dozadu.
Podvozek s rozvorem 2,66 m má vpředu vzpěry McPherson, vzadu jsou dvojité lichoběžníkové závěsy. Za minimálně sedmnáctipalcovými koly najdeme čtveřici kotoučových brzd. Toyota do lehčího terénu může být vybavena i moderními bezpečnostními asistenty, které nebyly u třetí generace k mání. Ať už se jedná o hlídač neúmyslné změny jízdního pruhu, detektor objektů v mrtvém úhlu (Blind Spot Monitor), samočinné světlomety SmartBeam s měnící se intenzitou a pomocníka při sjíždění prudkých kopců HDC. Součástí základní výbavy je kromě běžného ABS a stabilizace VSC rovněž tempomat.
Zjemnění
Nastupující čtvrtá generace „ravky“ se tvarově tak trochu vidí v novém Aurisu. Zejména přední maska je mu velmi podobná, i ona je rozdělena logem automobilky a ještě středovým pásem uprostřed mřížky. Linky jsou ale jemnější, rozhodně ne tak ostré jako u hatchbacku nižší střední třídy. Zadní světla sahají až ke spodnímu oknu a jsou protažená do víka zavazadelníku. Nová RAV4 tak vyhlíží docela sportovně, ale nikoli agresivně jako zmíněný Auris. Boční profil navazuje spíše na končícího předchůdce kompaktního crossoveru, třetí okénko ovšem klesá dříve. Auto je větší nejen opticky, narostlo totiž na 4,57 m.
Asymetrie
V interiéru nenajdeme nic, co by připomínalo končící řadu. S novou zbraní pro evropskou „Golf-Klasse“ má čtvrté pokolení „ravky“ shodné kruhové výdechy ventilace na obou stranách, byť okolí vypadá jinak. Stejný je také tříramenný volant s ovladači, ale to je asi tak vše. Asymetrická palubní deska je poměrně masivní. Dominuje jí přístrojový štít v samostatné kapličce, hodně originálně vypadá prohlubeň před spolujezdcem. V jejím případě se jedná hlavně o designérský prvek.
Obrazovka základního informačního systému má úhlopříčku 6,1 palce, nechybí rádio s Bluetooth. Výbavovým standardem je například centrální zamykání, elektrická okna a zrcátka. Do amerických „extras“ a vyšších stupňů patří vyhřívaná sedadla včetně řidičova elektrického, dvouzónová klimatizace, mlhovky, panoramatické střešní okno, lepší systém Entune s navigací, kožené čalounění nebo špičkové audio JBL GreenEdge s jedenácti reproduktory. Zavazadelník s falešným dnem pojme až 547 l nákladu, dělená zadní lavice je sklopná do roviny. Páté dveře se otevírají klasicky vzhůru a nikoli do boku jako dříve, kdy byly navíc zavěšeny na pravé „japonské“ straně.
Příští rok
Čtvrtá generace RAV4 se začne v USA prodávat nejdříve na začátku roku 2013, v Evropě pak ve druhém čtvrtletí příštího roku. Tento model je vlastně průkopníkem a zakladatelem kategorie SUV, neboť u něj se jako u vůbec prvního vozu začal pojem Sport Utility Vehicle používat. Psal se rok 1994. O prvenství se hlásí i konkurenční Honda, ale té bohužel nepatří.