Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota RAV4 čtvrté generace se představila v USA, k nám dorazí na jaře

Aleš Dragoun
Diskuze (30)
Toyota RAV4 má za sebou výstavní premiéru v Los Angeles. V Evropě se objeví na jaře příštího roku.

Pro Američany je asi největší změnou absence motoru V6 pod kapotou. Místo něj si mohou koupit čtyřválec 2,5 l, který poskytne 131 kW (178 k) výkonu při 6000 min-1 a 233 Nm točivého momentu v 4100 min-1. Je vybaven výhradně šestistupňovou sekvenční převodovkou. My se zase můžeme těšit na zážehový dvoulitr se 110 kW (150 k) a dvě vznětové jednotky. Tu první představuje zbrusu nový turbodiesel 2,0 l, který dává 88 kW (120 k), druhou alternativou je známý agregát 2,2 l/110 kW. A převodovky? Standardně šestistupňová přímo řazená, benzinová verze bude k mání i s bezestupňovým ústrojím CVT, naftové pak s tradiční samočinnou skříní.

Dopředu i dozadu

Také nová RAV4 má pohon buď jen přední, nebo obou náprav. Známe i údaje spotřeby americké specifikace dle metodiky EPA: u 2WD dosahuje v městském a dálničním režimu hodnot 9,8/7,6 l/100 km, čtyřkolka spálí na stejnou vzdálenost 10,7, respektive 8,1 l benzinu. Integrated Dynamic Drive System (IDDS) mění elektronicky nastavení řízení, pedálu plynu, řazení i kontroly trakce a stability ve třech programech: Normal, Sport a Eco, ale je určen jen pro dvoukolky. Varianta 4WD disponuje Dynamic Torque Control se třemi režimy: Auto, Lock a Sport. První přenáší točivý moment primárně dopředu, zadní kola se připojují dle potřeby. Lock funguje jako čtyřkolka v lehčím terénu do rychlosti 40 km/h, Sport zase pomáhá pří ostřejší jízdě zlepšit ovladatelnost tak, že až polovina výkonu jde dozadu.

Podvozek s rozvorem 2,66 m má vpředu vzpěry McPherson, vzadu jsou dvojité lichoběžníkové závěsy. Za minimálně sedmnáctipalcovými koly najdeme čtveřici kotoučových brzd. Toyota do lehčího terénu může být vybavena i moderními bezpečnostními asistenty, které nebyly u třetí generace k mání. Ať už se jedná o hlídač neúmyslné změny jízdního pruhu, detektor objektů v mrtvém úhlu (Blind Spot Monitor), samočinné světlomety SmartBeam s měnící se intenzitou a pomocníka při sjíždění prudkých kopců HDC. Součástí základní výbavy je kromě běžného ABS a stabilizace VSC rovněž tempomat.

Zjemnění

Nastupující čtvrtá generace „ravky“ se tvarově tak trochu vidí v novém Aurisu. Zejména přední maska je mu velmi podobná, i ona je rozdělena logem automobilky a ještě středovým pásem uprostřed mřížky. Linky jsou ale jemnější, rozhodně ne tak ostré jako u hatchbacku nižší střední třídy. Zadní světla sahají až ke spodnímu oknu a jsou protažená do víka zavazadelníku. Nová RAV4 tak vyhlíží docela sportovně, ale nikoli agresivně jako zmíněný Auris. Boční profil navazuje spíše na končícího předchůdce kompaktního crossoveru, třetí okénko ovšem klesá dříve. Auto je větší nejen opticky, narostlo totiž na 4,57 m.

Asymetrie

V interiéru nenajdeme nic, co by připomínalo končící řadu. S novou zbraní pro evropskou „Golf-Klasse“ má čtvrté pokolení „ravky“ shodné kruhové výdechy ventilace na obou stranách, byť okolí vypadá jinak. Stejný je také tříramenný volant s ovladači, ale to je asi tak vše. Asymetrická palubní deska je poměrně masivní. Dominuje jí přístrojový štít v samostatné kapličce, hodně originálně vypadá prohlubeň před spolujezdcem. V jejím případě se jedná hlavně o designérský prvek.

Obrazovka základního informačního systému má úhlopříčku 6,1 palce, nechybí rádio s Bluetooth. Výbavovým standardem je například centrální zamykání, elektrická okna a zrcátka. Do amerických „extras“ a vyšších stupňů patří vyhřívaná sedadla včetně řidičova elektrického, dvouzónová klimatizace, mlhovky, panoramatické střešní okno, lepší systém Entune s navigací, kožené čalounění nebo špičkové audio JBL GreenEdge s jedenácti reproduktory. Zavazadelník s falešným dnem pojme až 547 l nákladu, dělená zadní lavice je sklopná do roviny. Páté dveře se otevírají klasicky vzhůru a nikoli do boku jako dříve, kdy byly navíc zavěšeny na pravé „japonské“ straně.

Příští rok

Čtvrtá generace RAV4 se začne v USA prodávat nejdříve na začátku roku 2013, v Evropě pak ve druhém čtvrtletí příštího roku. Tento model je vlastně průkopníkem a zakladatelem kategorie SUV, neboť u něj se jako u vůbec prvního vozu začal pojem Sport Utility Vehicle používat. Psal se rok 1994. O prvenství se hlásí i konkurenční Honda, ale té bohužel nepatří.

Aleš Dragoun
Diskuze (30)
Avatar - Vencos
2. 12. 2012 13:22
Re: Neuvěřitelné,
I kdepak, víš o tom prdlačku :-) První SUV byly vlastně osobní deriváty trucků (=pickup trucků,pikapů nebo jak se tomu tady řiká). Mělo to všechnu výhodu trucku,průchodnost terénem, hodně to utáhlo i uvezlo... Takovými auty byly Chevy K5 Blazer, Jeep Wagoneer, Ford Bronco, následně se to vyvinulo i "maxi" verze jako Suburbany nebo Excursiony, pak se zmenšovaly (Explorer) až jsem viděl první malé SUV (Cherokee).
Vlastně to byly trucky s karosérií kombíka... Ale hlavně na rámu, s průchodností terénem a trochu té "capability". Potažmo taková auta byla v kategorii ehm lehkých nákladních a tek nemuslea mít tak malou spotřebu jako auta osobní....

SUV spatřila světlo světa pár let po WWII, takže jsou tu s námi strašně dlouho.

To čemu evropani říkají SUV však nejsou nic než crossovery. Však první Rav 4 byla na podvozku Corolly!
Už tady je to patrný. Zmizel rám, už žádný tahání přívěsů.žádná velká auta. OK, necháme průchodnost terénem. A tu taky nikdo nechtěl...

Čili dnešní SUV,jak by jsme je skutečně mohli nazvat, jsou na podvozcích osobáků, plazí swe po břiše a mají malou spotřebu.

Vlastně jsou docela stejná jako třeba ty Suburbany,jen se z nich elimonivaly nepotřebné vlastnosti,jako ta průchodnost terénem.

Pohodlí,prostor a bezpečí, to je to co k tomu lidi táhne... Ano. Nearedynamické kombíky, jsou však vyšší a je v nich víc místa... ono se to časem taky něják vyeliminuje zpátky do kombíků.

Nicméně řekni mi,kdy jsi naposledy viděl velký kombík? Já dlouho ne..
1. 12. 2012 20:30
Re: Neuvěřitelné,
Jenomže když SUV ztrácí vlastnosti terénních aut, stávají se z nich vlastně jen vysoké kombíky se špatnou aerodynamikou.
Proč vznikly první SUV? Aby byly "městu odolné". To znamená že měly na bocích ochranné plastové panely, plastové nelakované, nebo probarvené nárazníky - to vše jim zaručilo, že nebudou hned obouchané když nějaký buran parkující vedle otevře moc rychle dveře nebo do nich neopatrně drcne při parkování. Taky měly vysoko nárazníky, aby si je neutrhly po najetí k obrubníku.
A dnes? Samý lak, žádné ochranné lišty, nárazník 5 cm nad silnicí (Mocca). Zbyla jen výška a díky tomu trochu lepší výhled a z toho plynoucí vyšší spotřeba a horší aerodynamika. Bohužel. Dnes už je kategorie SUV dost o ničem.
Avatar - Vencos
1. 12. 2012 12:36
V6
Cio se týče šestiválce, nebál bych se že ho nedostane. 178 HP je málo a ostatní toyoty ten šestiválec nabízí také... Škoda jen,že ne taky u nás... Takový dýzlový čtyřváleček s pár koníkama ukojí každého evropánka,že...? Co že to nejede,hlavně když to nežere! (A myslím si že nějáký třílitrový dýzl by se tam jistě vešel)
Avatar - Vencos
1. 12. 2012 12:33
Re: Neuvěřitelné,
On pouze dávají lidem,to co chtějí. A jistě v tom hrají roli i korejci, však tohle vypadá tošku jako nějáká KIA... Progresivní a moderní ve slovníku běžného světoobčana se totiž paroadxoně spojuje se slovem "korejský" - podobně jako už dnes nikoho nenpadne,že korejské auto je *.

SUV už nejsou ostatně potřeba, lidé si na nich oblíbili dobrý výhled ven a tak dále, všechno jen ne "offroad abilitiy" a tak tu je,co to je. Nalbýskané městské corssovery vhodné do každéjo silničního počasí. SUV už nejhsou terénní,podobně jako lidé přišli o ocas v průběhu vývoje. Z aute se jednoduše vytrácí nepotřebné vlastnosti, je to evoluce jako každá jiná
Avatar - Vencos
1. 12. 2012 12:28
Re: Asijská kráska
Mýlíš se. Evropský trh čeká především na smršť čehokoliv korejského,na co pak novináři zapějí ódy a jednoho dne bude nejprodávanějším autem na světě, auto korejské