Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Tacoma: Přemotorovaná bestie pro Pikes Peak je vražedný stroj

David Bureš
Diskuze (3)
Kvůli specifickým podmínkám závodu na vrch Pikes Peak mají tyto speciály nadmíru silné motory. To však znamená, že za běžných podmínek jsou silné až moc.

Japonská automobilka Toyota je dnes známá hlavně jako propagátor automobilů s hybridním pohonem. V devadesátých letech se ale hodně angažovala i v motoristickém sportu. Nejznámější je její účast v rallye, Novozélanďan Rod Millen ale speciálně postavené toyoty použil i pro závod do vrchu Pikes Peak.

Známá je v tomto ohledu hlavně speciálně navržená Toyota Celica, která v roce 1994 zajela na Pikes Peaku rekordní čas 10:04,06, jež držela až do roku 2007, tentokrát ale zmiňme jejího nástupce, Toyotu Tacomu. S ní Millen poprvé závodil v roce 1998, kdy s ní dokonce závod na vrch Pikes Peak vyhrál, přičemž o rok později svůj úspěch zopakoval.

Závodní speciál sice použil jméno sériového pick-upu, s ním měl ale společné vlastně jen ten název. S přimhouřením oka pak lze vidět i jistý náznak vzhledu první generace tacomy, prodávané od roku 1995.

Útroby totiž byly naprosto odlišné, když se inspirovaly řešením dřívější corolly pro Pikes Peak. Základem se stal trubkový rám a karbonové komponenty karoserie, které doplnilo zavěšení typu pushrod a tlumiče Öhlins. Lehké materiály znamenaly, že závodní speciál dlouhý 4.623 mm, široký 1.930 mm a vysoký jen 1.168 mm vážil pouhých 885 kilogramů.

V útrobách pak pracoval uprostřed podélně uložený motor. Tím byl řadový čtyřválec o objemu 2,1 litru, který díky přeplňování obřím turbodmychadlem dosahoval výkonu 597 kW (800 koní) a mamutího točivého momentu přes 1485 N.m. O přenos této závratné síly se přitom starala pětistupňová manuální (!) převodovka, která dokazuje, jak se doba změnila. Poháněná byla všechna kola, což na tehdy ještě šotolinové trati bylo potřeba.

Obří výkon dodnes šokuje, znalci ale vědí, že na Pikes Peak je potřeba. Na závodníky totiž čeká převýšení 2.860 metrů, během kterého motor kvůli stále řidšímu vzduchu ztrácí výkon. Na startu výkonná bestie tak postupně „ztrácí dech“ (tedy jestli se to o vozech se stovkami koní výkonu dá prohlásit).

Jestliže ale speciál pro Pikes Peak vezmeme do běžnějšího prostředí, ihned se jejich přemotorovanost prokáže. To ostatně dokazují i přiložená videa tacomy z Festivalu rychlosti v britském Goodwoodu, na nichž je vidět, jaké problémy má auto s přenosem síly na vozovku. Speciál pro Pikes Peak se rázem stává doslova vražedný, ostatně i mistr volantu Ron Millen, který tacomu dobře zná, s ní na Festivalu rychlosti v letech 2012 a 2013 havaroval.

Přestože tacoma byla podle svých tvůrců technicky lepší než předchozí celica, čas svého předchůdce nikdy nepřekonala. I její nejlepší čas 10:07,7 (z roku 1998) byl o více než tři sekundy pomalejší než nejlepší výkon celicy. Přesto jako dvojnásobný vítěz Pikes Peaku tacoma patří mezi legendy tohoto závodu.

David Bureš
Diskuze (3)
Avatar - CoureSportivo
8. 9. 2016 09:28
Re: Impozantní auto
Naozaj to chce mať veľmi šikovne ruky a zároveň žiadny pud sebazáchovy. Neskutočná beštia. >:-[]
Avatar - Stejsn
7. 9. 2016 21:36
Impozantní auto
a obdiv tomu, kdo s ním zvládne jezdit.
Avatar - speedfred
7. 9. 2016 20:33
Turbo
si tam krásne píska. No,ale tie Nm ako v slabšom kamióne. :yes: