Toyota TJ Cruiser: Velká krabice pro práci i zábavu
Tokijský autosalon (Tokyo Motor Show), nejprestižnější přehlídka domácích výrobců, se letos koná od 25. října do 5. listopadu, první dva dny patří novinářům. Většina automobilek své novinky představuje už s předstihem. Toyota si pro výstavu přichystala kromě jiného i TJ Cruiser. Označení může připomínat retro off-road FJ Cruiser, jehož produkce končí, nicméně se mu podobá pouze jménem.
Žádné odkazy na klasické Land Cruisery tu nehledejme. TJ je opravdovým křížencem mezi SUV a MPV. Mimo Evropu totiž praktická auta stále frčí a Toyota se rozhodla obě kategorie spojit. Možná namítnete, že něco podobného dělá třeba Renault. Ale Japonci na to šli trochu jinak. Předně, zkratka znamená „Toolbox“ a „Joy“, to znamená, že auto je určeno k práci i zábavě.
První, co na studii zaujme, jsou přísně hranaté tvary. Vévodí jí vysoká, mohutná, ale v poměru k celkové délce krátká kapota, která se navíc vyklápí směrem vpřed jako kdysi... TJ Cruiser vlastně trochu retro je, stačí se podívat ještě na vystouplé blatníky, do kterých byla integrována hlavní i koncová světla. Ale z žádného historického modelu si linky nebere.
Masivní zadní dveře jsou posuvné, Toyota bohužel zatím neuvolnila fotky z pravé strany, takže není jasné, jestli se dají otevírat i zde. Ale nakonec proč by nemohly? Obrovské víko zavazadelníku zasahuje hluboko do střechy, uvnitř lze sklápět sedačky a vytvořit rovinu, vejde se sem až třímetrový předmět, když jede řidič sám. Prostě dodávka. Na tuhle praktickou věc se poslední dobou nějak zapomíná... Na palubu se vejdou i bicykly a surfová prkna, lze je ukotvit v otvorech a upevňovacích bodech. Nakládání je velmi snadné...
Povrch karoserie, konkrétně kapota, střecha a blatníky, odolá díky speciální krycí vrstvě škrábancům i nečistotám Koncept jezdí na sedmipaprskových dvacetipalcových litých kolech obutých do robustních a houževnatých pneumatik Bridgestone. Obě nápravy jsou také poháněné „na požádání“, tahle toyota se terénu nebojí a projede kdejaké bahno. Auto je postavené na platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), která je koncipována i pro přední pohon. Firma si coby průkopník sériových hybridů dává na této technice záležet, neminula tudíž ani novinku. V přídi tak vrčí benzinový dvoulitr spojený s elektromotorem.