Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota TJ Cruiser: Velká krabice pro práci i zábavu

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Toyota se rozhodla po 11 letech ukončit výrobu teréňáku FJ Cruiser. Pro autosalon v Tokiu si přichystala auto s podobným názvem. Je ale úplně jiné...

Tokijský autosalon (Tokyo Motor Show), nejprestižnější přehlídka domácích výrobců, se letos koná od 25. října do 5. listopadu, první dva dny patří novinářům. Většina automobilek své novinky představuje už s předstihem. Toyota si pro výstavu přichystala kromě jiného i TJ Cruiser. Označení může připomínat retro off-road FJ Cruiser, jehož produkce končí, nicméně se mu podobá pouze jménem.

Žádné odkazy na klasické Land Cruisery tu nehledejme. TJ je opravdovým křížencem mezi SUV a MPV. Mimo Evropu totiž praktická auta stále frčí a Toyota se rozhodla obě kategorie spojit. Možná namítnete, že něco podobného dělá třeba Renault. Ale Japonci na to šli trochu jinak. Předně, zkratka znamená „Toolbox“ a „Joy“, to znamená, že auto je určeno k práci i zábavě.

První, co na studii zaujme, jsou přísně hranaté tvary. Vévodí jí vysoká, mohutná, ale v poměru k celkové délce krátká kapota, která se navíc vyklápí směrem vpřed jako kdysi... TJ Cruiser vlastně trochu retro je, stačí se podívat ještě na vystouplé blatníky, do kterých byla integrována hlavní i koncová světla. Ale z žádného historického modelu si linky nebere.

Masivní zadní dveře jsou posuvné, Toyota bohužel zatím neuvolnila fotky z pravé strany, takže není jasné, jestli se dají otevírat i zde. Ale nakonec proč by nemohly? Obrovské víko zavazadelníku zasahuje hluboko do střechy, uvnitř lze sklápět sedačky a vytvořit rovinu, vejde se sem až třímetrový předmět, když jede řidič sám. Prostě dodávka. Na tuhle praktickou věc se poslední dobou nějak zapomíná... Na palubu se vejdou i bicykly a surfová prkna, lze je ukotvit v otvorech a upevňovacích bodech. Nakládání je velmi snadné...

Povrch karoserie, konkrétně kapota, střecha a blatníky, odolá díky speciální krycí vrstvě škrábancům i nečistotám Koncept jezdí na sedmipaprskových dvacetipalcových litých kolech obutých do robustních a houževnatých pneumatik Bridgestone. Obě nápravy jsou také poháněné „na požádání“, tahle toyota se terénu nebojí a projede kdejaké bahno. Auto je postavené na platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), která je koncipována i pro přední pohon. Firma si coby průkopník sériových hybridů dává na této technice záležet, neminula tudíž ani novinku. V přídi tak vrčí benzinový dvoulitr spojený s elektromotorem.

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
10. 10. 2017 07:45
Z praktického hľadiska...
...docela super, nechýba tomu nápad. Dizajn je hrozný, tie obrovské čumáky s kolmým čelom sa pochopiť nedajú. Čelné sklo je len taký pásik pod stropom, dá sa čakať výhľad ako z tanku...
10. 10. 2017 07:43
Re: Vždyť to bude zpomalovat odporem vzduchu
Veľa záleží tiež na detailoch, veľké medzery medzi dielmi, výrazné mriežky a prelisy na plechoch generujúce turbulencie koeficient odporu vzduchu výrazne zvyšujú. Veľký vplyv majú disky kolies a tiež členitosť spodku auta.
Avatar - praděda7
9. 10. 2017 18:43
Re: Styling
Ať je to jak je to.....ten TJ styling navrhl někdo, kdo měl koule.... ;-)
9. 10. 2017 17:33
Re: Styling
C-HR dělali v evropském designovém centru Toyoty ve Francii (což samozřejmě nic neříká o tom, kdo tam pracuje). A navrhovali ho specificky pro Evropu. Alespoň to tvrdili. Prý se zalíbil ostatním, tak se z něj stal globální model. Nepřijde mi moc pravděpodobné, že by tam dělali i tohle.
Avatar - Bubáq
9. 10. 2017 15:29
Chybí mi údaj o rozměrech tohoto konceptu
Koncept se mi líbí, má charakter. To však odvolám, pokud se ukáže, že jeho délka nepřesahuje 4,5 m a šířka 1,8 m.
Jenže největší problém vidím v tom, že pokud se TJ začne vyrábět, do Evropy se dostane zase jen díky Dajbychovi z Plzně. Škoda.