Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota TS050: Japonská zbraň nejen pro Le Mans

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Toyota opět vyrazí do boje o světový vytrvalostní titul proti Audi a Porsche. Vyhraje konečně v Le Mans?

Japonská automobilka se vrhla dobývat vavříny v nejvyšší lize sportovních placek hned při prvním obnoveném ročníku mistrovství světa vytrvalců (WEC – World Endurance Championship) 2012. Kvůli této disciplíně dokonce dala vale i formuli 1, kde se jí za osm sezón nepodařilo vyhrát jedinou Grand Prix. Na dlouhých tratích dokonce získala předloni oba světové tituly, jak jezdecký, tak i značkový. Ani v Le Mans ale dosud absolutně nezvítězila, celkem čtyřikrát (v letech 1992, 1994, 1999 a 2013) skončila na druhém místě.

TS050 je nástupcem úspěšné TS040, její loňská verze ale už na konkurenci nestačila a prvenství neobhájila. Pochopitelně se znovu jedná o prototyp nejvyšší specifikace LMP1 – H. Jenže i jej se dotkl trend downsizingu a s ním souvisí i radikální změna techniky. Místo atmosférického vidlicového osmiválce 3,7 l používá nový model sice motor stejné konfigurace, ale menší šestiválec 2,4 l, navíc přeplňovaný dvojicí turbodmychadel.

Čtyři ventily a rozvod DOHC jsou samozřejmostí, stejně jako přímý vstřik. Pohonnou jednotku najdeme tradičně podélně uprostřed. Podporují ji dva elektromotory, Aisin AW je uložen vpředu napříč, ten od Densa pak u konvenčního motoru. Napájí je lithium-iontové akumulátory, každé kolo bude k dispozici 8 MJ (megajoulů) energie, stejně jako u Porsche. Dosud se energie ukládala do superkapacitorů. Celkový výkon systému leží na hranici tisícovky koňských sil, tedy 736 kW. Toyota je díky přednímu elektrickému agregátu čtyřkolkou bez mechanické vazby a používá sedmistupňovou sekvenční převodovku.

O tom, že jde stejně jako v případě německých soupeřů prakticky o kapotovanou a oploutvenou formulí, není třeba spekulovat. Základ konstrukce, karbonový monokok, doplňuje hliník a závodní lichoběžníkové zavěšení s torzními tyčemi a tlumiči typu push-rod, pro letošní rok byla změněna jeho kinematika. Větrané kotoučové brzdy jsou karbon-keramické. Auta (do závodů budou nasazena dvě) jsou 4,65 m dlouhá, 1,9 m široká a jen 1,05 m nízká, obouvají pneumatiky Michelin rozměru 31/71 na osmnáctipalcových kolech Rays. Do palivové nádrže se vejde 62 l benzinu.

Vývoj probíhal jak v technickém středisku Higashi-Fuji, tak i v Toyota Motorsport GmbH v Kolíně nad Rýnem. Šéfem japonské divize Motor Sport Unit Development je Hisatake Murata. Prototypy najezdily už 22 tisíc kilometrů a o tomto víkendu. 25. a 26. března brázdí okruh Paula Ricarda ve francouzském Le Castellet.

Součástí letošní jezdecké sestavy týmu Toyota Gazoo Racing, který vede Toshio Sato, jsou mistři světa 2014 Anthony Davidson a Sébastien Buemi. Ty doplní japonské duo Kazuki Nakajima/Kamui Kobayashi, Mike Conway a Stéphane Sarrazin. Všichni mají zkušenosti i z F1, jediný Brit Conway nestál na startovním roštu žádné Velké ceny. Hlavní sponzor, japonské Denso, se nezměnil, z aut ovšem prakticky vymizela modrá barva, kterou nahradila černá. Jméno Gazoo Racing v názvu je také novinkou, pochopitelně jde ovšem stále o tovární stáj.

Sezóna WEC startuje 17. dubna 2016 v Silverstone a čítá devět podniků. Slavná čtyřiadvacetihodinovka na Circuit de la Sarthe je na programu 18. a 19. června.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
30. 3. 2016 10:31
Re: V8 3,7l je stejná konfigurace jako V6 2,4 biturbo
V tom případě má Vaše přirovnání o stejné konfiguraci váhu asi jako říct, že Trabant a Bugatti jsou stejné konfigurace, protože oboje má 4 kola.
28. 3. 2016 09:36
Re: V8 3,7l je stejná konfigurace jako V6 2,4 biturbo
Dvakrát. Bentley byl taky audi :-)
28. 3. 2016 09:03
Re: V8 3,7l je stejná konfigurace jako V6 2,4 biturbo
Ano vyrovnany, staci si vzpomenou na napinavou bitvu s Peugeotem nebo posledni rocniky s Toyotou vs Audi - treba dest na konci v roce 2014 (myslim) a zapichnuta Toyota v pneumatikach, kdy se ridic vracel a dojel do cile atd. Doufam, ze Toyota bude letos vyrovnanym souperem.
Avatar - jimmbo205
28. 3. 2016 06:48
Re: V8 3,7l je stejná konfigurace jako V6 2,4 biturbo
vyrovnaný Le Mans? Od r. 2000 do současnosti pouze 3x nevyhrálo Audi... Já si vyrovnanost představuju jinak...
27. 3. 2016 19:14
Re: V8 3,7l je stejná konfigurace jako V6 2,4 biturbo
"Stejné konfigurace" znamená uspořádání do V. Autor.