Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Yaris 1,0 VVT-i – Prémiový tříválec

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 9. 11. 2011 • 03:47
41
120
Zobrazit náhledy (41)
Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris Toyota Yaris
Yaris s tříválcem pod kapotou bude mít hodně těžkou úlohu – veřejnost tříválce zrovna nemiluje. Má šanci změnit vnímání těchto motorů u nás?

Vlna downsizingu pokračuje, malé motory se stávají ještě menšími a i slovutné automobilky postupně pohřbívají atmosférické osmiválce, desetiválce a dvanáctiválce. V lepším případě zmenší objem a přidají přeplňování, v tom horším navíc uberou několik válců. Menší tření, méně pohyblivých dílů...jejich snaha je logická. Nad hlavou se totiž nám všem vznáší hrozba globálního oteplování, před kterým nás však evropská legislativa hodlá ochránit.

Nechme stranou (absurdní?) hon za co nejnižšími emisemi CO2 u osobních aut, podívejme se spíše na obyčejného motoristu. Ten si osmiválcové atmosférické AMG stejně nejspíš koupit nehodlal, občana s průměrnou mzdou zajímají motory na druhé straně potravního řetězce.

Zatímco doposud bylo tříválců jako šafránu a běžný uživatel o nich raději ani nepřemýšlel (co by mu řekli kolegové v práci...), postupně se z motorů se třemi písty stane něco naprosto běžného a kamarády bez problémů akceptovatelného. Vždyť je chystají i takoví matadoři jako BMW a tříválec se nejspíše dostane i pod kapotu Mercedesů. Vývoj už je takový. Před několika lety jsme o dvouválcovém autě slýchali jen v divokých diskuzích na motorkářských serverech a dnes? Realita.

Jak šetří tři válce?

toyota testy malevozy toyota testy malevozy
Už dlouho se mi nestalo, abych měl velké potíže udržet při měření spotřeby dlouhodobě reálnou rychlost 130 km/h. V zimě se samozřejmě může stát, a několikrát se to již stalo, že dlouhodobá jízda touto rychlostí nebyla bezpečná. Zde to má však, jak asi tušíte, důvod zcela prozaický – výkon motoru.

Slabší vůz než Yaris s litrovým tříválcem (51 kW, 93 Nm) jsem testoval jen jednou, na výplod čínské automobilky Dongfeng Motor Corporation v redakci dodnes vzpomínáme s ironickou slzou v oku. Vskutku je pravdou, že držet s Yarisem požadovaných 130 km/h není úplně snadné, avšak při občasném podřazení z pětky na čtyřku si lze udržet velmi slušné tempo na dohled hranici tuzemského limitu.

Při ustálené rychlosti 100 km/h spotřeboval Yaris 4,6 litru benzinu na 100 kilometrů, agregát v tu chvíli točil přibližně 3.200 min-1 na pátý, nejvyšší převodový stupeň. Zrychlení na reálných 130 km/h přineslo nárůst otáček na 4.100 -1 a spotřebu paliva 7,4 litru na 100 kilometrů. O moc vyšší spotřeby není na dálnici snad ani možné dosáhnout, pedál plynu je téměř pořád velmi blízko podlahy. Ve městě počítejte se šesti až sedmi litry. Celková spotřeba během testu se pohybovala na hranici pěti a půl litru.

VVT-i vs. HTP

Nejde otestovat tříválec a nemyslet přitom na známý tříválec nabízený ve své výkonnější (51 kW) variantě v konkurenční Fabii. Ačkoliv to vypadá, že Škoda lehce nefér souboj (má o 200 centimetrů kubických více) díky shodnému výkonu nevyhrává, větší objem jí přesto hraje do karet. Točivý moment totiž vrcholí na hodnotě 112 Nm při 3.000 min-1, Yaris nabídne výše zmíněných 93 Nm při 3.600 min-1. Při srovnatelné pohotovostní hmotnosti tak bude v reálném provozu o něco svižnější Fabia HTP (51 kW), což potvrzují i papírové hodnoty.

toyota testy malevozy toyota testy malevozy
A můžeme to potvrdit i my, byť pouze nepřímo. Pocitově je tříválcový Yaris zase ve svém projevu klidnější a vyrovnanější než HTP, mimo pásmo nejnižších otáček není po zahřátí snadné tříválec podle zvuku identifikovat. Studený tříválec myslím pozná díky syrovému projevu každý trochu zkušenější motorista, Toyota však potěšila a jistá hrubost a nevycválanost není nikterak velká a s přibývající teplotou téměř vymizí.

Zátah tříválce je v nízkých otáčkách velmi slabý, pro dynamičtější jízdu je nutné jej točit a točit...ideálně minimálně kolem otáček nejvyššího momentu, pod touto hranicí je litrový motor téměř bez zájmu a chuti zrychlovat, zvláště na vyšší převodové stupně. Výborné jízdní vlastnosti, chválené v předešlém testu Toyoty Yaris, zůstávají.

Čtyřválec dražší jen o 10 tisíc?

Při pohledu do ceníku to chvíli vypadá na tiskovou chybu...opravdu stojí čtyřválcová verze se šestistupňovým manuálem silnější o 22 kW jen o 10 tisíc víc? Stojí. Přijde vás totiž, ve stejné výbavě Active, na 299.900,- Kč. Přesně tuto verzi jsme před časem testovali a velmi se nám zalíbila.

toyota testy malevozy toyota testy malevozy
Argument nižší spotřeby a nižší sazby povinného ručení může fungovat, ovšem jen do chvíle než si srovnáme data – průměrně jsme s tříválcem jezdili ani ne o litr úsporněji, což se při předpokládaném nevysokém nájezdu Yarisu nejeví jako zásadní argument. Povinné ručení? Čtyřválec o objemu 1329 centimetrů kubických sice spadá do vyšší třídy, podle kalkulátorů by však rozdíl neměl přesáhnout tisíc korun ročně. Pro silnější motor hovoří jednoznačně vyšší aktivní bezpečnost vozidla (např. při předjíždění) či šestý převodový stupeň. Námi naměřený rozdíl 600 min-1 při rychlosti 130 km/h rozhodně není zanedbatelný.

Závěr

Musím hodně přemýšlet nad důvodem nákupu Yarisu s litrovým tříválcem v jiné než základní výbavě. Ano, výbava Entry nenabízí rádio, klimatizaci ani například kožený volant, zato obsahuje plnou bezpečnostní výbavu včetně stabilizace nebo sedmi airbagů. A hlavně, třídveřový Yaris začíná těsně pod 230 tisíci, což je za nové, moderní a navíc takto povedené auto zajímavá nabídka...ostatně viděno i optikou zájemce o Fabii HTP. Ale tříválcový Yaris za 330 tisíc? To už musíte být opravdový fanoušek značky.

První cena vozu229.900,- Kč (Entry 1,0 VVT-i, 3dv, 51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací229.900,- Kč (Entry 1,0 VVT-i, 3dv, 51 kW)
Základní cena testovaného vozu289.900,- Kč (Active 1,0 VVT-i, 5dv, 51 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků329.100,- Kč (Active 1,0 VVT-i, 5dv, 51 kW)

Plusy

  • Vejde se do sazby povinného ručení do 1000 cm3
  • Prostorný interiér
  • Odkládací prostory
  • 7 airbagů včetně kolenního
  • ESP v základu
  • Jízdní vlastnosti

Mínusy

  • Vyšší cena
  • Ovládání palubního počítače
  • Malý rozsah nastavení volantu
  • Schod po sklopení sedadel
  • Krátký zadní sedák
  • Výkon v nízkých otáčkách

Témata
Toyota Yaris 1,0 VVT-i
Cena základní sestavy 289 900 Kč
Výbava základní sestavy Protiblokovací systém brzd (ABS), elektronická distribuce brzdné síly (EBD) a brzdový asistent (BA), systém řízení stability vozu (VSC) a antiprokluzový systém (TRC), nárazu odolná struktura karoserie MICS kabina maximálně odolná proti deformaci, konstrukce s prvky z vysokopevnostní oceli, konstrukce a prvky absorbující nárazovou energii, SRS přední airbagy (řidič a přední spolujezdec), SRS boční airbagy (řidič a přední spolujezdec), SRS hlavové airbagy, SRS kolenní airbag (řidič), varovný systém nezapnutých bezpečnostních pásů (přední i zadní sedadla), přední bezpečnostní pásy: tříbodové se samonavíjecím blokovacím mechanismem ELR a předpínači, ochrana krční páteře před poraněním (WIL): sedadlo řidiče a předního spolujezdce, zámek s dětskou pojistkou, uchycení dětské sedačky ISOFIX (vnější sedadla v druhé řadě), sklopná konstrukce sloupku volantu a pedálů v případě nárazu, imobilizér, centrální zamykání dveří, dálkové ovládání centrálního zamykání dveří, tlačítko zamykání dveří zevnitř, ovládání audiosystému na volantu, aux-in a USB vstup i pro iPod a MP3 přehrávače, Toyota Touch (6,1˝ dotyková obrazovka, 6 reproduktorů, rádio/CD, plná podpora ovládání pro iPod a MP3 přehrávač prostřednictvím dotykové obrazovky, Bluetooth podpora hands-free i streamování hudby, informace o jízdě a nastavení vozu, ovládání audiosystému a Bluetooth® na volantu), sedadlo řidiče výškově nastavitelné, kapsa na zadní straně předních sedadel (spolujezdec), čalounění Active, zadní sedadla dělená v poměru 60:40 s možností sklopení, elektrický posilovač řízení (EPS), kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově a podélně nastavitelný volant, otáčkoměr, manuální klimatizace, chromové prvky v interiéru, měkčené plasty na přístrojové desce a dveřích, obraz ze zpětné parkovací kamery na Toyota Touch, zadní parkovací kamera, sada na opravu pneumatik, střešní spoiler v barvě vozu, přední a zadní ozdobná chromová lišta (s kouřovým efektem), elektricky ovládaná vnější zrcátka Kč
Cena testované sestavy 329 100 Kč
Výbava testované sestavy Příplatková barva (+ 11.000,- Kč), paket Design (15“ litá kola, přední mlhovky) (+11.600,- Kč), paket Senso Smart (automatická duální klimatizace, dešťový senzor a senzor šera, samostmívací zpětné zrcátko, keyless Smart Entry and Start) (+16.600,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 51 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 93 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 155
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.2 / 4.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 286 / 768
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 985 / 445
Rozměr pneu: 175/65 R15
Toyota Yaris 1,0 VVT-i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3885
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2510
e) rozchod vpředu (mm): 1460
f) rozchod vzadu (mm): 1445
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 102
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 11. 2011 12:12
Re: Nesouhlas
...a víte že by to byla zajímavá změna, testovat nějaký ten stodvaciášek ;-)
14. 11. 2011 08:10
Re: Nesouhlas
Hele, vy chodící reklamy va Fauwé a Škodu, mě to nevyvrátíte s Yarisem se prostě jezdí skvěle a řídím ho radši než Octavii a to mi nikdo nevezme....A postavit motor o menším objemu proti vyššímu a pak ho pomluvit umí každej bambus, v tomto případě je to ale velký umění, protože ta jednadvojka od škody je téměř ve všem horší. A těch pár Nm navíc si snadno vynahradíte otáčkama. Otázkou je, k čemu vlastně ty Nm níž jsou, když má ta haťapka stejnou spotřebu jako 1.6. Soudruzi udělali chybu, protože kdyby do fábií montovali místo HTP motor 1.6 MPI 75 kW, měl by stejnou, né-li nižší spotřebu, důstojnej výkon a odpadl by jim rádoby vývoj paskvilu 1.2. Jsou prostě lepší auta než koncern......mějte se hoši :-)
Avatar - Ronault.
14. 11. 2011 00:24
Re: Nesouhlas
Vy jste nějaký rozmlsaný pane redaktore, asi dostane služební Š105 S, ať poznáte mocnou dílu na zadní náhon >:-[]
14. 11. 2011 00:20
Re: Nesouhlas
Ja s litrovým Yarisom (samozrejme nie najnovšej generácie) občas po diaľnici jazdím (už som to tu niekde písal). S prázdnym autom sa trvalých 130 dá - za protihodnotu 7-7,5 litra. Ale je to zbytočné, stodvadsiatka stojí minimálne o liter menej. A nechcem si to predstaviť s plne obsadeným autom. proste autíčko a motor do mesta a na okresky, nad 100 len občas. Na to naozaj radšej 1,33.
13. 11. 2011 21:30
Re: Nesouhlas
:-) :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku