Toyota zahájí odstávky v Severní Americe, Honda a Nissan začínají vyrábět
Největší japonská i světová automobilka Toyota Motor tento týden zahájí jednodenní odstávky ve svých montážních továrnách v Severní Americe. Reaguje tak na nedostatek součástek z Japonska.
Firma uvedla, že přeruší výrobu v severoamerických továrnách 15., 18., 22. a 25. dubna. Většina závodů bude uzavřena rovněž 21. dubna. Nedostatek součástek je důsledkem zemětřesení, které 11. března zasáhlo severovýchod Japonska.
Toyota předpokládá, že kvůli tomuto zemětřesení vyrobí v Severní Americe do 25. dubna o 35.000 automobilů méně, než původně plánovala. O harmonogramu produkce severoamerických továren po 25. dubnu zatím firma nerozhodla, napsala agentura Reuters.
Toyota hodlá 18. dubna obnovit částečnou výrobu ve všech svých japonských továrnách, které po zemětřesení uzavřela.
Výroba v závodech má běžet zhruba na poloviční výkon až do 27. dubna. Od 28. dubna do 9. května budou závody kvůli svátku opět zavřené. O další výrobě po 10. květnu firma rozhodne později, na základě dostupnosti všech součástek potřebných pro výrobu. Kdy rozjede automobilka výrobu na plný výkon, zatím není jisté.
"Jsou tu problémy s dodávkami součástek. Každý den však děláme vše, co je v našich silách, abychom situaci zlepšili a mohli dodávat automobily zákazníkům," uvedl prezident společnosti Akio Tojoda.
Březnové zemětřesení zničilo továrny na výrobu součástek na severovýchodě Japonska a místní automobilky musely kvůli jejich nedostatku zastavit výrobu. Toyota zastavila veškerou výrobu aut 14. března. Od 28. března částečně obnovila výrobu tří hybridních modelů ve dvou závodech. Automobilka odhaduje, že od 14. března do 8. dubna nevyrobila zhruba 260.000 vozů, které by nebýt zemětřesení vznikly.
Další japonská automobilka Nissan Motor se začne od pondělí postupně vracet k běžné výrobě. Rival Honda Motor hodlá od pondělí obnovit částečnou produkci ve všech svých továrnách. Šéf Hondy Takanobu Ito uvedl, že se chce vrátit na úroveň výroby z doby před zemětřesením během dvou až tří měsíců.
Výroba automobilů v Japonsku v letech 2009 a 2010 | |||
Poř. | Značka | Výroba v roce 2010 [ks] | Výroba v roce 2009 [ks] |
1. | Toyota | 2 959 107 | 2 492 274 |
2. | Suzuki | 1 091 061 | 908 302 |
3. | Nissan | 1 077 138 | 847 676 |
4. | Honda+Acura | 991 472 | 840 924 |
5. | Mazda | 911 285 | 717 175 |
6. | Daihatsu | 672 520 | 684 255 |
7. | Mitsubishi | 655 742 | 416 930 |
8. | Subaru | 491 080 | 408 399 |
9. | Lexus | 199 993 | 168 442 |
10. | Scion | 156 200 | 131 558 |
11. | Infiniti | 59 594 | 46 899 |
12. | Citroën | 4 987 | 4 752 |
13. | Peugeot | 4 899 | 4 848 |
- | Ostatní | 1 491 | 545 |
- | Celkem | 9 276 569 | 7 672 979 |