Toyota zdarma nabízí patenty k vodíkovému pohonu
Vodík by mohl být palivem budoucnosti, jeho rozvoj je ale zatím na počátku. Toyota se nicméně rozhodla vývoj aut s vodíkovými články urychlit tím, že své patenty z této oblasti zpřístupnila k volnému použití. Ostatní výrobci díky tomu mohou použít například techniku modelu Mirai.
Toyota zpřístupňuje na 5.680 patentů, z toho 1.970 patentů je spjato s technikou palivových článků, 290 s nádržemi na vodík, 3.350 se softwarem vodíkových aut a 70 s výrobou a dodávkami vodíku. Velká část patentů zahrnuje techniku vyvinutou pro model Mirai, který se chce stát prvním celosvětově prodávaným velkosériovým automobilem s vodíkovými články.
K podobnému kroku již dříve přistoupila americká Tesla. Ta chce zase urychlit rozvoj elektromobilů čerpajících energii z baterií, a proto Tesla zpřístupnila své patenty z této oblasti.
Japonský výrobce je toho názoru, že pokud se automobilky chtějí postarat o rychlý rozvoj aut s vodíkovými články, musí spolu těsně spolupracovat. Nutná bude také spolupráce s úřady a dodavateli energie. „Odstraněním tradičních firemních hranic můžeme urychlit vývoj nové techniky a přejít k mobilitě budoucnosti rychleji, efektivněji a levněji,“ říká ke zpřístupnění patentů Bob Carter, senior viceprezident americké divize Toyoty.
Toyota zpřístupňovala své patenty z oblasti zeleného pohonu již v minulosti, avšak pouze v rámci spolupráce s jinou firmou. Nyní je to poprvé, kdy japonská automobilka dává k dispozici svoje patenty zdarma. Patenty spojené s palivovými články budou volně k dispozici do konce roku 2020, patenty týkající se výroby a dodávek vodíku automobilka zpřístupnila na dobu neurčitou.
O patenty mohou požádat výrobci osobních automobilů, případně výrobci autobusů nebo jiných vozidel. Žádosti dodavatelů součástek nebo firem mimo oblast automobilového průmyslu však budou posuzovány případ od případu.
Vedle zpřístupnění svých patentů se Toyota snaží o rozvoj aut s palivovými články i jinými způsoby. V USA například pomáhá financovat výstavbu nových vodíkových stanic. Bez rozšíření jejich sítě totiž nebude rozvoj aut na vodík možný.