Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota zdarma nabízí patenty k vodíkovému pohonu

David Bureš
Diskuze (27)
Japonský výrobce zpřístupnil na 5.680 svých patentů z oblasti vodíkem poháněných automobilů.

Vodík by mohl být palivem budoucnosti, jeho rozvoj je ale zatím na počátku. Toyota se nicméně rozhodla vývoj aut s vodíkovými články urychlit tím, že své patenty z této oblasti zpřístupnila k volnému použití. Ostatní výrobci díky tomu mohou použít například techniku modelu Mirai.

Toyota zpřístupňuje na 5.680 patentů, z toho 1.970 patentů je spjato s technikou palivových článků, 290 s nádržemi na vodík, 3.350 se softwarem vodíkových aut a 70 s výrobou a dodávkami vodíku. Velká část patentů zahrnuje techniku vyvinutou pro model Mirai, který se chce stát prvním celosvětově prodávaným velkosériovým automobilem s vodíkovými články.

K podobnému kroku již dříve přistoupila americká Tesla. Ta chce zase urychlit rozvoj elektromobilů čerpajících energii z baterií, a proto Tesla zpřístupnila své patenty z této oblasti.

Japonský výrobce je toho názoru, že pokud se automobilky chtějí postarat o rychlý rozvoj aut s vodíkovými články, musí spolu těsně spolupracovat. Nutná bude také spolupráce s úřady a dodavateli energie. „Odstraněním tradičních firemních hranic můžeme urychlit vývoj nové techniky a přejít k mobilitě budoucnosti rychleji, efektivněji a levněji,“ říká ke zpřístupnění patentů Bob Carter, senior viceprezident americké divize Toyoty.

Toyota zpřístupňovala své patenty z oblasti zeleného pohonu již v minulosti, avšak pouze v rámci spolupráce s jinou firmou. Nyní je to poprvé, kdy japonská automobilka dává k dispozici svoje patenty zdarma. Patenty spojené s palivovými články budou volně k dispozici do konce roku 2020, patenty týkající se výroby a dodávek vodíku automobilka zpřístupnila na dobu neurčitou.

O patenty mohou požádat výrobci osobních automobilů, případně výrobci autobusů nebo jiných vozidel. Žádosti dodavatelů součástek nebo firem mimo oblast automobilového průmyslu však budou posuzovány případ od případu.

Vedle zpřístupnění svých patentů se Toyota snaží o rozvoj aut s palivovými články i jinými způsoby. V USA například pomáhá financovat výstavbu nových vodíkových stanic. Bez rozšíření jejich sítě totiž nebude rozvoj aut na vodík možný.

David Bureš
Diskuze (27)
7. 1. 2015 17:50
Re: To asi ničemu nepomůže
zacatek benzinovich/naftovich aut byl snadnej a presto trval desitky let, snadnej v tom smyslu ze auto byla vpodstate novinka pro bohate, lidi nebyli zhyckani tim ze jim auto ujede na 1 natankovani 800km a tech 800km je nestoji vic nez par % z platu, navic se pro ten benzin nebo naftu dalo zajit i s kanystrem nebo lahvej od mlika, a prvni masovka v podobe Fordu T ktera vpodstate eru osobnich aut odstartovala, tak nemusela spolehat prave na ty faktory ktera mame dnes, auto je dnes spotrebnim zbozim, proto Toyota bude vyrabet a prodavat jen stovky rocne, bude to vpodstate jen takovej zberatelskej kousek pro "fanatiky" co budou krouzit okolo a na dohled cerpacek a dychtive oslavovat kazdou nove otevrenou cerpacku na vodik (mimochodem tak se skutecne deje a kazda nova cerpacka na vodik kdekoliv po svete se otvira s podobnou slavou jako kdys se nekde otvira novej obchod nejake zname znacky, takze novinari, raut a "fanatici" tam skanduji jak se zacina menit svet k lepsimu bez ropy), jenze tim tempem vystavby cerpacek na vodik co je i v planu, by solidni pokryti cerpackama, tak aby clovek nemusel kontrolovat jestli vubec nekam dojede, bude trvat tak 1000 let >:D

vodikova auta ceka mnohem, mnohem pomalejsi a mnohem narocnejsi start, nez jaky zazili a zazivaji elektromobily na baterky ;-)
7. 1. 2015 16:47
Re: To asi ničemu nepomůže
To je hodně naivní představa. Jak chceš vzbudit zájem o tato auta, když všichni vědí, že vodík je problém, nejsou čerpačky a není ekonomicky přijatelná výroba? V době kdy nabídl Benz první auto se spalovacím motorem, tak se ropa dávno těžila a zpracovávala.
Avatar - JDM
7. 1. 2015 16:20
Re: To asi ničemu nepomůže
A kdo prosimte bude budovat infrastrukturu pro neco co neexistije? Myslis ze se prvne stavelu benzinky a pak se vsichni pustili do vyvoje a vyroby aut? Prvne musi vzniknout auta , pouzitelny auta o ktery bude zajem a pak se chyti ostatni a infrastruktura tu bude natotata.
7. 1. 2015 13:13
Re: To asi ničemu nepomůže
U$ 1 milion stoji 1 stojan co ani Mirai nedokaze plne natankovat (malej tlak), pritlac pritlac na cene >:D
7. 1. 2015 11:45
Re: To asi ničemu nepomůže
Dalsi bublina, dalsi slepa cesta :-!
Mirai (japonsky "budoucnost") bude pry stat v Kalifornii (zadny jiny stat nema infrastrukturu) $58,325. Naklady na postaveni cerpaci stanice dnes... circa U$ 1 milion. Skarede auto za moc penez, IMO.
Neeext....