Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota zveřejnila detaily o nových dieselech rodiny GD, mají být o 15 % účinnější

Ondřej Chamilla
Diskuze (16)
Japonská automobilka Toyota detailněji představila dva nové turbodiesely využívající pokrokovou tepelnou izolaci spalování, díky čemuž narostla účinnost i točivý moment.

V Toyotě Hilux se mají představit dva nové agregáty rodiny GD, které mají označení 1GD-FTV pro verzi o objemu 2.8 litru a 2GD-FTV pro menší 2.4 litrový diesel. Vůbec poprvé byla v tomto případě použita technologie Thermo Swing Wall Insulation Technology (TSWIN), která svou pokrokovou tepelnou izolací spalování zlepšila jak účinnost, tak točivý moment motoru, a to o 15, respektive 25 procent.

Jednotka rovněž dostala jako první od Toyoty selektivní katalyckou redukci pomocí močoviny, tedy systém SCR, který zvládne eliminovat až 99 procent emisí oxidu dusíku. S maximální tepelnou účinností 44 %, o 15 % více než dříve, je nová naftová jednotka o objemu 2.8 nejúčinnější motor, který kdy Toyota vyrobila. I když má jednotka menší objem než dřívější motor KD, maximální točivý moment stoupl o 25 % a točivý moment v nízkých otáčkách o 11 %, přičemž je agregát o 15 % úspornější.

Nové jednotky jsou dostupné v nejnovější generaci Toyoty Hilux a Land Cruiser. Větší motor se chlubí výkonem 130 kW a točivým momentem 450 N.m v rozmezí 1600-2400 otáček, menší zase 110 kW a 400 N.m od 1600 do 3400 otáček.

Podle Toyoty byla díky technologii TSWIN a oxidem křemičitým zesílenému poréznímu eloxovanému hliníku (SiRPA) použitém na pístech redukována ztráta chlazení během spalování až o 30 %, protože SiRPA je materiál, který se snadno zahřeje a snadno chladí. Motory dále dostaly vysoce účinné turbodmychadlo s variabilní geometrií vyvinuté samotnou Toyotou, které je o 30 % menší než dřívější ekvivalent.

Motory GD nahrazují dřívější jednotky KD, přičemž Toyota odhaduje, že roční produkce těchto jednotek se bude od příštího roku pohybovat okolo 700.000 kusů, přičemž budou nabízeny na devadesáti světových trzích. Od roku 2020 pak budou nové motory dodávány na 150 světových trhů.

Nové motory Toyota GD
Označení motoru1GD-FTV2GD-FTV
Objem [cm3]27542393
Vrtání/zdvih [mm]92 x 103.692 x 90
Kompresní poměr15.615.6
Maximální výkon [kW/min]130/3400110/3400
Maximální točivý moment [N.m/min]450/1600-2400400/1600-3400
Točivý moment v nízkých otáčkách [N.m/min]370/1200330/1200

Ondřej Chamilla
Diskuze (16)
25. 6. 2015 18:50
Re: Fysiku neohneš
Ani ne, ale vybavuje se mně zoufalá kultura chodu a příšerný smrad. Takový motor dnes naštěstí už nikdo neuvede. Jo a tvoje první věta je blbost, ty náš motoráři.
Avatar - Ada je zase tady
23. 6. 2015 02:19
Fysiku neohneš
Pokud zanedbáme drobnosti, tak vyšší účinnost podmiňuje vyšší kompresní poměr. Co převratého chtějí kluci šikmoocí dosáhnout s kompresním poměrem jen 15,6:1 mi není jasné. K přelomovému 1.9 TDI s kompresním poměrem 20:1 je stále ještě daleko. :no: Pamatujete na jeho reálnou spotřebu ve srovnání s dnešními nízkokompresními diesely?
Avatar - Hammunasakra
22. 6. 2015 21:20
Re: rozvody
[odkaz] [odkaz] ;-)
22. 6. 2015 20:29
Re: rozvody
Souhlas, az na to, ze to ani tak nechce overeny motor, jako overneho vyrobce. Nedavno tu kolovala tabulka s kvalitnimi vyrobci a vw mezi ne rozhodne nepatril, a to ani z pohledu spotreby oleje ;-)
Ja muzu rici, ze jsem byl nadsen, ze mam v aute retez ;-)
22. 6. 2015 19:06
kroutící moment
Tady v tom mají chybu. U toho silnějšího motoru by to vycházelo při 450 Nm/3400 ot. na 160 kW. Zřejmě jsou správně otáčky 1600-2400