Toyota zveřejnila detaily o nových dieselech rodiny GD, mají být o 15 % účinnější
V Toyotě Hilux se mají představit dva nové agregáty rodiny GD, které mají označení 1GD-FTV pro verzi o objemu 2.8 litru a 2GD-FTV pro menší 2.4 litrový diesel. Vůbec poprvé byla v tomto případě použita technologie Thermo Swing Wall Insulation Technology (TSWIN), která svou pokrokovou tepelnou izolací spalování zlepšila jak účinnost, tak točivý moment motoru, a to o 15, respektive 25 procent.
Jednotka rovněž dostala jako první od Toyoty selektivní katalyckou redukci pomocí močoviny, tedy systém SCR, který zvládne eliminovat až 99 procent emisí oxidu dusíku. S maximální tepelnou účinností 44 %, o 15 % více než dříve, je nová naftová jednotka o objemu 2.8 nejúčinnější motor, který kdy Toyota vyrobila. I když má jednotka menší objem než dřívější motor KD, maximální točivý moment stoupl o 25 % a točivý moment v nízkých otáčkách o 11 %, přičemž je agregát o 15 % úspornější.
Nové jednotky jsou dostupné v nejnovější generaci Toyoty Hilux a Land Cruiser. Větší motor se chlubí výkonem 130 kW a točivým momentem 450 N.m v rozmezí 1600-2400 otáček, menší zase 110 kW a 400 N.m od 1600 do 3400 otáček.
Podle Toyoty byla díky technologii TSWIN a oxidem křemičitým zesílenému poréznímu eloxovanému hliníku (SiRPA) použitém na pístech redukována ztráta chlazení během spalování až o 30 %, protože SiRPA je materiál, který se snadno zahřeje a snadno chladí. Motory dále dostaly vysoce účinné turbodmychadlo s variabilní geometrií vyvinuté samotnou Toyotou, které je o 30 % menší než dřívější ekvivalent.
Motory GD nahrazují dřívější jednotky KD, přičemž Toyota odhaduje, že roční produkce těchto jednotek se bude od příštího roku pohybovat okolo 700.000 kusů, přičemž budou nabízeny na devadesáti světových trzích. Od roku 2020 pak budou nové motory dodávány na 150 světových trhů.
Nové motory Toyota GD | ||
Označení motoru | 1GD-FTV | 2GD-FTV |
Objem [cm3] | 2754 | 2393 |
Vrtání/zdvih [mm] | 92 x 103.6 | 92 x 90 |
Kompresní poměr | 15.6 | 15.6 |
Maximální výkon [kW/min] | 130/3400 | 110/3400 |
Maximální točivý moment [N.m/min] | 450/1600-2400 | 400/1600-3400 |
Točivý moment v nízkých otáčkách [N.m/min] | 370/1200 | 330/1200 |