Test Auto.cz

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D – Zkulturněný horal

14.2. 2014
Verdikt
 

Bojovník s terénem je zpět. A umí toho zase o něco více.

Když se řekne off-road, jaké auto vás napadne? Mělo by mít poctivý rám, velkou světlou výšku, závěry diferenciálů a mělo by být spolehlivé. Velmi spolehlivé.

Zřejmě nebude náhodou, že si lidé pohybující se dennodenně v náročných podmínkách pořizují velké Toyoty. Prim hraje pracant Hilux, pro který není problém dostat se mezi dvacítku nejprodávanějších automobilů na světě. Pokud nemáte hluboko do kapsy, a pick-up se vám nehodí, můžete mít luxusnější Land Cruiser. Také on je celosvětovou ikonou, po boku nekompromisních off-roadů, jakými jsou například Land Rover Defender nebo Mercedes-Benz G.

Oproti nim však přináší mnohem větší porci moderní techniky, zvyšující komfort posádky. Jistě, nejsou přímými konkurenty v pravém slova smyslu, nicméně právě na tomto faktu lze postavit srovnání: Defender opravdu nedokáže nabídnout sedm airbagů nebo pre-crash systém. Land Cruiser se neustále vyvíjí.

obrázek [600 x 352]  

Modernizované provedení Land Cruiseru, označované kódem J150 či jednoduše Prado, dostalo upravený exteriér, který je nyní o něco více „zvláštní“. Zatímco předchozí provedení svým umírněným designem nikterak nevyčuhovalo z řady, facelift posunul Land Cruiser do kategorie miluji nebo nesnáším, nic mezi tím. Bohužel, podle ohlasů lidí, kteří se v testovacím týdnu kolem auta pohybovali jde usuzovat, že většina z nich patří spíše do druhé kategorie.

TEST Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D – Král muld (02/2010)

Vzhled je ale opravdu to poslední, co by měl majitel řešit. Mnohem více jej bude zajímat například takzvané kineticko-dynamické zavěšení kol (KDSS), které z dnešního modelu dělá nejlépe jezdící Land Cruiser historie. V rámci optimalizace upravila Toyota průměr válce předních tlumičů, průměr pístu zadních tlumičů nebo průměr i tloušťku předního stabilizátoru. Změněno dále bylo samotné uchycení stabilizátoru a modifikacemi prošel také rám systému KDSS, díky kterému je mimochodem v terénu vyřazen z činnosti již zmíněný přední stabilizátor, což zlepšuje manévrovatelnost a kontakt nezávisle zavěšených předních kol (jde o nápravu s dvojitými lichoběžníky) s podložkou.

Nechme stranou příčinu a zaměřme se na důsledek: velká Toyota je nyní citelně méně nedotáčivá a vykazuje jistější jízdní vlastnosti v zatáčkách. Díky adaptivnímu odpružení si můžete zvolit ze tří režimů Comfort, Normal a Sport. Od Comfortu nečekejte plavbu na obláčku, hlavně cestující ve druhé řadě si při přejezdu výraznějších příčných nerovností stěžovali na nepříjemné rázy. Stále jde o auto postavené na robustním rámu, které se komfortem nemůže rovnat velkým městským SUV. Ostatně, mělo by vůbec? Zajímavé je, že co se týče hluku, je na tom kabina Land Cruiseru velmi dobře.

DVOJTEST Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Lux vs. Premium – Bratři v triku (5/2010)

Situace při přejíždění příčných nerovností by jistě byla odlišná na jiných než osmnáctipalcových kolech, nejspíše by však utrpěly dobré jízdní vlastnosti. I při vysokých dálničních rychlostech je vůz při tlumičích nastavených na Sport stabilní, dobře drží stopu a ani silný boční vítr, byť má auto velkou boční plochu, není díky vysoké hmotnosti problém.

obrázek [600 x 331]  

Zmiňujeme zde vysokou hmotnost jako pozitivum, nicméně to jistě znamená, že „pod patnáct“ se s Land Cruiserem nedostaneme, že? Naštěstí tomu tak není. Turbodieselový čtyřválcový třílitr o výkonu 140 kW si s autem umí solidně poradit a navíc vypadá, jakoby mu snad i bylo jedno, zda v autě je nějaký náklad nebo ne. Bohužel, ve vyšších otáčkách o sobě dává vědět trochu více, než by měl, zde bude benzinový čtyřlitr mnohem příjemnějším společníkem.

TEST Toyota Land Cruiser V8 4,5 D-4D – V osmi na vrchol (4/2009)

Prázdný automobil a lehká noha znamenají spotřebu lehce nad deset litrů nafty, kompletně naplněný vůz a svižné tempo ji zvednou jen o zhruba dva litry. Ano, opravdu jde s Land Cruiserem dlouhodobě jezdit za dvanáct litrů a vlastně se ani nemusíte vůbec snažit: pomalejší pětistupňová automatická převodovka sice není výkřikem nejmodernější techniky, nicméně velmi dobře zvládá plachtění. A věřte tomu, že auto s pohotovostní hmotností 2,2 tuny umí plachtit jako slavná Santa Maria.

Zbytečná elektronika? Ale kdeže!

Velké a poměrně málo přehledné auto je ideálním adeptem pro systémy jako je varování před blížícím se vozem, pokud vyjíždíte z kolmého stání. Několikrát ve městě nastala situace, kdy systém hlásil nebezpečnou situaci dobrou sekundu předtím, než se cizí automobil dostal do výhledu řidiče a posádky.

V nejvyšší výbavě, kterou jsme měli k dispozici, si řidič může nechat přenášet signál z přední, zadní a dvojice bočních kamer na barevnou dotykovou obrazovku s úhlopříčkou sedm palců. To se samozřejmě hodí hlavně v terénu, jenže ani v městské džungli s řadou těsných podzemních garáží není tento systém k zahození.

obrázek [600 x 402]  

Hodit se může také antikolizní systém, hlídající díky radaru adaptivního tempomatu prostor před vozidlem. Počet planých poplachů je nižší než u většiny podobných pomocníků, pouze jednou elektronika sáhla do brzd, když se podle jejího názoru Land Cruiser blížil zadní části před ním jedoucího autobusu nebezpečně rychle. Pravdou je, že šlo o mezní situaci, kdy srážka sice bezprostředně nehrozila, nicméně úplně bezpečné to také nebylo.

TEST Toyota Land Cruiser Sport 3,0 D-4D (150 kW) – Konečně Motor (02/2011)

Již zmíněný sedmipalcový barevný displej zcela zaslouženě vévodí interiéru, jeho grafika a hlavně snadnost obsluhy by však zasloužily vylepšit. Za jízdy je občas složité přesně strefit malé šipky, abyste se posunuli na další stránku výběru, a ani reakce počítače nejsou nikterak bleskové. Musíme se také zastavit u pátých dveří. Ty se otevírají na „špatnou“ stranu, tedy doprava, což jinde než ve státech s levostranným provozem (Japonsko či Velká Británie) nedává smysl. Zastavíte u chodníku a abyste něco vyložili nebo naložili, musíte dveře obcházet.

Kde ostatní končí, Land Cruiser začíná

Minimální světlá výška 220 milimetrů, brodivost 700 mm a velmi solidní úhly (například nájezdový 32° a úhel stoupání 42°): tady není co dodávat. Land Cruiser je silniční koráb, který vás doveze mnohem dále, než naleštěná velká SUV. Nic v něm nevrže, všechno působí solidním dojmem a velká sedadla vás při dlouhých výletech hýčkají.

Nově zpracovaný panel terénních spínačů na středové konzole vypadá určitě moderněji než dosud, technici si však mohli trochu pohrát s přepínáním tlumičů a přiřazováním redukce: tyto ovladače vypadají zbytečně lacině. To optitronové přístroje s displejem o úhlopříčce 4,2“ mezi nimi vypadají perfektně a hlavně jsou výborně čitelné.

obrázek [600 x 402]  

Své přednosti v terénu ukázala Toyota třeba i na ledem pokryté lesní cestě, která stoupala pod poměrně strmým úhlem vzhůru. Land Cruiser ani nepotřeboval uzavřít středový nebo zadní diferenciál a přiřazovat redukci bylo zbytečné. Ta přijde ke slovu až v opravdu těžkém terénu, kde se zároveň hodí systém MTS (Multi terrain select), díky kterému autu „řeknete“ po čem právě jedete a ono se co nejlépe přizpůsobí podmínkám. Děje se tak obrovským otočným ovladačem před řadicí pákou, jenž zároveň ovládá rychlost „plazivé jízdy“ systému Crawl control. Díky němu nemusíte v náročném terénu neustále lechtat plyn nebo naopak neustále přibrzďovat. Elektroniku je zde potřeba chápat pouze jako nástavbu solidní mechaniky, i kdyby měl Land Cruiser jenom závěry diferenciálů a redukci, zřejmě by pořád vyjel všechno, na co si troufnete.

TEST Toyota Land Cruiser V8 D-4D – Land Bruiser (06/2012)

Závěr

Land Cruiser je nejlepší v tom, co dělá. Otázkou však zůstává, zda běžný Středoevropan opravdu potřebuje Crawl control, závěr diferenciálu zadní nápravy a výtečnou brodivost. Cenově se pohybuje někde kolem podobně výkonných vozů vyšší střední třídy, se kterými se, objektivně vzato, jezdí příjemněji a rychleji.

Facelift však rozhodování zase o trochu ztížil: velká Toyota lépe jezdí, má velmi šikovné elektronické pomocníky a líbivější interiér. Podvozek je dobře utlumený a vysoká míra pasivní bezpečnosti (kam díky výšce patří i výborný přehled o situaci před autem) také vrací pomyslné kyvadlo od tuctových kombi vyšší střední třídy o něco blíže zpátky k Toyotě.

Video

Plusy

  • Schopnosti v terénu
  • Velkorysý vnitřní prostor
  • Bohatá výbava
  • Rozumná spotřeba
  • Robustní konstrukce

Minusy

  • Pomalejší převodovka
  • Hluk motoru ve vyšších otáčkách
  • Ovládání multimédií
Nejlevnější verze modelu1.149.900 Kč (3.0 D-4D/140 kW Power)
Základ s testovaným motorem1.149.900 Kč (3.0 D-4D/140 kW Power)
Testovaný vůz s výbavou1.632.900 Kč (3.0 D-4D/140 kW Style)
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D

Cena v základní výbavě: 1 149 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 632 900 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, přední mlhová světla, plnohodnotná rezerva, výklopné okno dveří zavazadlového prostoru, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná bederní opěrka řidiče, duální klimatizace, navigace s barevným dotykovým displejem, adaptivní tempomat, centrální zamykání bezklíčové, startování tlačítkem, pakety Comfort, Off-road a Connect, terénní ABS, stálý pohon všech kol, kineticko-dynamický systém zavěšení (KDSS), automatická regulace světlé výšky, střešní okno, zásuvka 220V v zavazadlovém prostoru, mezinápravový diferenciál LSD se závěrem, zadní diferenciál se závěrem, adaptivní xenonové světlomety, zatmavená zadní okna, interiér obložený kůží, kožené potahy sedadel, ventilovaná schránka v přední loketní opěrce, elektricky ovládaná a vyhřívaná přední sedadla, elektricky vyhřívaný volant, přední, zadní a boční kamera, přední a zadní parkovací čidla, palubní počítač, pre-crash systém atd.

Výbava testovaného vozu:Perleťový lak (+33.000,-).

Loď Aquarius vzala na palubu další migranty, přístav stále hledá Loď Aquarius vzala na palubu další migranty, přístav stále hledá

Loď Aquarius, která ve Středozemním moři zachránila 11…

Hybridy ve městě fungují jako elektromobily, ukazuje studie Hybridy ve městě fungují jako elektromobily, ukazuje studie

Technologie hybridů, která kombinuje vlastnosti aut se…

Porsche už nebude montovat do aut dieselové motory Porsche už nebude montovat do aut dieselové motory

Německý výrobce sportovních vozů Porsche se stává první…

Šéf poslanců ČSSD: Zeman prý s Petříčkem nebude dělat problémy Šéf poslanců ČSSD: Zeman prý s Petříčkem nebude dělat problémy

Prezident Miloš Zeman údajně ve středu slíbil předsedovi…

 

Štítky SUV Toyota Testy

Technické údaje
Motor Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 420 / 1600 - 300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.7 / 7.1 / 8.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 621 / 1934
Objem nádrže (l):87
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2190 / 800
Rozměr pneu:265/60 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4780
b) šířka (mm): 1885
c) výška (mm): 1835
d) rozvor (mm): 2790
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle Jízdní dojmy z Česka: Peugeot 508 se základním motorem funguje skvěle

Peugeot 508 druhé generace je bezesporu velmi zajímavým…

 



Za volantem Toyoty Land Cruiser HJ61 4.0 Turbodiesel. Nezastavitelná! Za volantem Toyoty Land Cruiser HJ61 4.0 Turbodiesel. Nezastavitelná!

Terénní drsňák každým coulem, kterého nezastaví prakticky…

Voltra eCruiser je klasická Toyota Land Cruiser 70 na elektřinu Voltra eCruiser je klasická Toyota Land Cruiser 70 na elektřinu

Australská společnost Voltra stojí za proměnou terénního…

 



 
SUV a crossovery jsou dnes hitem, jaký trend nás ale čeká dál? Budou populární shooting braky?

SUV a crossovery jsou dnes hitem, jaký trend nás ale čeká dál?

Dnes 11:51

Sportovně tvarované kombíky se po mnoha letech vrátily na scénu. Po luxusních výrobcích s nimi přicházejí i mainstreamoví výrobci. Uspějí s nimi?




Blesk.cz

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro NFC platby mobilem. Přejmenovala se na Poketku

Česká spořitelna vrací do Google Play aplikaci pro…

Česká spořitelna (ČS) oznamuje návrat aplikace pro bezkontaktní placení mobilem přes NFC do marketu Google Play.…

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli krvavému útoku. A slibuje „hrozivou“ odpověď

Írán volá evropské velvyslance „na koberec“ kvůli…

Při sobotním útoku na vojenskou přehlídku ve městě Ahváz na jihozápadě Íránu zahynulo 29 lidí, včetně žen a…

 

iSport.cz

Krejčí poprvé nastoupil a nachytal favorita, Schick jen sledoval trápení AS

Krejčí poprvé nastoupil a nachytal favorita, Schick…

Konečně na place! Ladislav Krejčí nastoupil v 5. kole italské ligy poprvé v sezoně za Boloňu a odehrál celý…

Joshuův vývoj, Rus padl jak raněné zvíře. Potvrdil nadvládu, tvrdí Kraj

Joshuův vývoj, Rus padl jak raněné zvíře. Potvrdil…

Olympijský vítěz, sběratel světových titulů, knokautér, obdivovaný sportovní hrdina, Anthony Joshua se právem…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…