Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TT Assen 2022: V MotoGP vyhrál jasně Bagnaia, druhý Bezzecchi, Quartararo dvakrát spadl

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 26. 6. 2022 • 05:22
44
Zobrazit náhledy (44)
Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022 Velká cena TT Assen 2022

Vítězství si z Dutch TT odvážejí Francesco Bagnaia (MotoGP), Augusto Fernández (Moto2) a Ayumu Sasaki (Moto3). Filip Salač zvládl závod prostřední třídy, poprvé dojel v desítce.

V nizozemském Assenu se konal 11. závod letošního mistrovství světa silničních motocyklů. Jako jediný v kalendáři není Velkou cenou. Oficiálně se jmenuje TT Assen, do roku 2003 pak Dutch TT – a říká se mu tak stále. Název „Grand Prix Nizozemska“ se používal v minulosti, od konce čtyřicátých do sedmdesátých let 20. věku, pak ještě chvíli v devadesátých.

Sedmikilometrový motodrom z roku 1955 byl o 29 let později zkrácen o kilometr a další skoro kilometr a půl ubyl při poslední velké přestavbě v roce 2006. Prostor startu a cíle však zůstal nezměněn. Slavný okruh s přezdívkou „Katedrála rychlosti“ čítá celkem dvanáct pravých a šest levých zatáček. Nemá prakticky žádné převýšení.

Motocyklové jezdce zde trápí nevyzpytatelné počasí, deště si ostatně užili do sytosti v pátek. Vane tu občas i silný nárazový vítr, letos jej zatím zůstali ušetřeni. Areál pojme sto tisíc diváků, odhady na závěrečný den letošního ročníku se pohybovaly kolem 90 tisíc. Tribuny se od rána postupně zaplnily, na parkovišti stálo třicet tisíc motorek! Nedělní vstupenka na tribunu přišla na 72 eur, k přírodnímu stání či sezení pak stála o deset eur méně. Částky tedy ještě přijatelné… Mistrovství světa bez Assenu je jako svatba bez nevěsty.

MotoGP

Spekulace ohledně přestupu Álexe Márqueze od LCR Hondy na Ducati týmu Gresini byly oficiálně potvrzeny. Fabio di Giannantonio dostane pro příští rok nového kolegu, dvojnásobného mistra světa (Moto2 a Moto3). A následující sezóna u LCR? Alberto Puig se vyjádřil stejně jako předtím Lucio Cecchinello: „Gáží Nakagamimu platí Honda, ona rozhodne, jestli pojede on, nebo přijde Ogura. Pokud Ai ale získá titul mistra světa Moto2, má cestu otevřenou. HRC jen asi nebude čekat do listopadu.“

Zápěstí se mi zlepšilo natolik, že jsem si v sobotu zapomněl vzít lék a ničemu to nevadilo,“ řekl Álex Rins. „Velcí kluci“ si to v neděli dopoledne rozdali ve warm upu, který trvá dvacet minut. Rychlost vypiplaných Aprilií RS-GP už nikoho nepřekvapuje. Rozcvičku vyhrál Aleix Espargaró (1:32,4 min). Jezdci nejprestižnější třídy měli před sebou ostrých 26 kol, přes 118 km. Jack Miller dostal long lap za to, že v kvalifikaci při návratu na trať po pádu narazil do Mavericka Viñalese, i když byl v incidentu do značné míry nevinně, jeho poškozená motorka neměla jednu stupačku…. Ještě se sportovně omluvil a „Top Gun“ mu odpověděl úsměvem. Joan Mir se sťukl při nájezdu na rošt s jednou KTM, exmistr světa zabrzdil příliš vehementně. Upadlý kus motorky musel odklidit pracovník IRTA.

Start nejlépe vyšel Bagnaiovi, „Pecco“ okamžitě všem odjel. Mir pokračoval v kiksech, překřížil cestu Lucovi Marinimu. Na stříbro se probil Aleix Espargaró a třetí jezdil Fabio Quartararo. Skvělý byl i čtvrtý Marco Bezzecchi, ten za sebou vodil Jorgeho Martína a „nedělního jezdce“ Brada Bindera. Miller si rychle odbyl svůj trest. V 5. kole podebral obhájce titulu aprilii. Aleix mu to sice zavřel trochu dřív, ale zároveň měl velké štěstí, že ho Fabio nesundal. Tenhle pokus o předjetí Francouzovi nevyšel… Oba v závodě pokračovali, Katalánec dokonce na bodovaných příčkách.

V čele jely tedy tři ducati! Franco Morbidelli si neodbyl trest dlouhého kola, dostával další dvojité a stejně v 8. okruhu spadl. Yamahu rozstřelil Darryn Binder, ale jemu se nic nestalo. Quartararo zajel do boxů, vysvětlil, co je na mašině po pádu špatně a vyrazil zpátky na trať! Jenže dostal highsider, motorka ho nakopala notně a skončil definitivně v depu. Oba pády naštěstí přestál bez úhony. Nepříjemný long lap obdržel i Taka Nakagami a musel se s průběžnou sedmičkou rozloučit. „Martinator“ „couval“ pořadím…

Bílá vlajka s červeným křížem ohlásila v 17. okruhu dešťové kapky. Technika vyřadila Raůla Fernándeze. Jezdci mohli vyměnit stroje za mokré, ale místo toho se spolu prali o čtvrtou příčku Brad Binder, Miller a Martín. Aleix Espargaró už jezdil sedmý! „Jackass“ vyřídil Jihoafričana a vydal se stíhat třetího Viñalese. Útok přišel na konci předposledního kola v závěrečné vlásence, ale Maverick se vrátil zpátky a pódium uhájil.

Francesco Bagnaia byl v Assenu bez konkurence a Marco Bezzecchi dosáhl životního výsledku – druhé příčky. Miller ještě přišel o další dvě pozice v šikaně Gerta Timmera, pro něj byl konec závodu opravdu hořký, když pošilhával po „bedně“. Aleix Espargaró tedy po stíhačce dojel čtvrtý před starším z bratrů Binderů na KTM. V boxu se usmíval, vždyť jeho největší soupeř v boji o titul nezískal nic. Yamaha mimochodem naposledy nebodovala v královské třídě při Velké ceně národů 1989 v Misanu...

Maverick Viñales své nadšení neskrýval: „Těžká práce se nám vyplácí. Tlačil jsem každé kolo na maximum, měl jsem fantastickou motorku, pořád se zlepšuji. V Silverstone chci další pódium.“ Poděkoval Aprilii i rodině. Přešťastný Marco Bezzecchi si vysloužil mohutný aplaus: „Nemám slov, je to fantastické, že závod vyšel takhle. Tým pracoval tvrdě a výsledek je tu. Něco neuvěřitelného! Můžu v klidu odjet na dovolenou.“ I z jeho úst následovala děkovačka. A vítěz, který měl tento víkend na rameni kameru: „Když jsem se podíval poprvé na tabuli, zbývalo ještě 24 kol… Závod byl opravdu hodně dlouhý. Ale v předchozích dvou se mi vůbec nedařilo. Když začalo pršet, podmínky vypadaly strašidelně, Ale my jsme jako tým silní, proto jsme právě tady na vrcholu“ Ducati fungují motorky naprosto perfektně i na okruzích, kde jí to v nedávné minulosti nevycházelo..

TT Assen MotoGP 2022 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Francesco Bagnaia Ducati Ducati Lenovo Team 40:25,205 min
2. Marco Bezzecchi Ducati Mooney VR46 Racing Team +0,444 s
3. Maverick Viñales Aprilia Aprilia Racing +1,209 s
4. Aleix Espargaró Aprilia Aprilia Racing +2,585 s
5. Brad Binder KTM Red Bull KTM Factory Racing +2,721 s
6. Jack Miller Ducati Ducati Lenovo Team +3,045 s
7. Jorge Martín Ducati Prima Pramac Racing +4,340 s
8. Joan Mir Suzuki Team Suzuki Ecstar +8,185 s
9. Miguel Oliveira KTM Red Bull KTM Factory Racing +8,325 s
10. Álex Rins Suzuki Team Suzuki Ecstar +8,596 s

Pořadí MS jezdců po jedenácti závodech: 1. Fabio Quartararo 172, 2. Aleix Espargaró 151, 3. Johann Zarco 114, 4. Francesco Bagnaia 106, 5. Enea Bastianini 105...

Moto2

Luca Boscoscuro si může mnout ruce, že vyhodil Romana Fenatiho a místo něj povolal Alonsa Lópeze. V dopolední desetiminutovce měl Španěl nejlepší tempo, což dokázal časem 1:37,2 min. Alespoň není prostřední třída jen o německém Kalexu, když MV Agusta nestačí. Pády v Assenu bývají velmi rychlé, přesvědčil se o tom Američan Sean Dylan Kelly.

Jezdce v závodě čekalo 24 kol, tedy 109 km. Obrovskou smůlu měl Sam Lowes, který v první zatáčce dobrovolně vyjel ven, motorka mu odmítla jet, propadl na poslední místo a čekala ho stíhací jízda. V čele se usadil López a oba muži Jorgeho „Aspara“ Martíneze: Jake Dixon a Albert Arenas. Ogura dostal ve třetím kole highsider, ale ustál ho. Hodně ztratil, jezdil až těsně za body, tedy i za naším Filipem Salačem. Nebyl to jediný problém, který ho potkal. Pak bojoval s naším závodníkem.

Návrat formy hlásí Marcel Schrötter, který si to rozdával s „Asparovci“ a pronikl až na druhé místo. Bude škoda, pokud půjde do superbiků. Němec se navíc přilepil na lídra, zatímco červenobílé stroje s logy GasGasu (jde ale o obvyklou kombinaci Kalex-Triumph) stíhali Augusto Fernández a Bo Bendsneyder. Závodník týmu Intact GP se ujal vedení, čelní skupina se však sjela a čítala už osm jezdců včetně Camerona Beaubiera a Tonyho Arbolina.

12. okruh byl bohužel konečnou pro vedoucího Schröttera, udělal chybu a upadl. Obrovská škoda! Vedení se ujal Arenas, na svou šanci čekal Augusto Fernández. Salač byl ve hře o vysněnou první desítku v závodě. Fermín Aldeguer si musel odbýt trest, Lowes zakončil další nepovedený závod na zemi. Alessandro Zaccone zase zůstal s technickým problémem v boxech.

V 16. kole se do první zatáčky nevešel López. Vpředu se bojovalo na ostří nože, o slovo se hlásil i rodák z Rotterdamu s indonéskými kořeny Bendsneyder. Na bitvách vydělali Fernández s Arenasem, kteří soupeřům unikli. Jenže to nebylo vše, Ogura vstal doslova z mrtvých a dotáhl se mezi špičku. Beaubier po pádu čtyři kola před cílem svůj závod zahodil. Arenas se konečně rozjel, ale v předposledním okruhu všechny šance, sebe i motorku poslal do kačírku. Havaroval také Niccolò Antonelli.

Augusto Fernández nedal ve finále soupeřům šanci a těm, kteří jej tipují na letošní mistrovskou korunu poslal rázný souhlasný vzkaz. Fantastický Ogura skončil druhý a třetí příčku uhájil před Celestinem Viettim Brit Dixon. Pátý dojel domácí Bendsneyder, López nakonec šestý. Arenasův předčasný konec pomohl Filipovi k prvnímu umístění v Top Ten. Publikum v Assenu je korektní a aplaudovalo všem závodníkům, kteří dokončili.

Syn dvojnásobného mistra světa sajdkárů Darrena Dixona a zeť bývalého továrního jezdce Jawy Eddieho Robertse v cíli řekl: „Zvláštní závod, gumy neměly dost dlouho grip. Nakonec jsem se protlačil dopředu a zvládl zajet pódium. Poslal soupeřům varování: Můj čas teprve přijde.“Ai Ogura: „Jsem trošičku zklamaný. Nefungovala zadní pneumatika, musela se zahřát, pak jsem konečně začal získávat pozice. Druhé místo je ale fantastické!“Augusto Fernández motorku položil až v parc fermé na patrně mokrém koberci a týmový šéf Aki Ajo měl co dělat, aby uskočil: „Těžký závod jsem si užii, i když jsem zpočátku vršil chybky.. Předjíždělo se obtížně, ale zůstal jsem v čelní skupině a čekal na šanci. Pak přišlo několik velmi dobrých kol, což rozhodlo. Z výsledku jsem šťastný.“ Vietti s Ogurou mají aktuálně shodně bodů, další jeden na ně ztrácí Ogura. Situace v bitvě o titul je stejně dramatická jako nizozemské klání.

TT Assen Moto2 2022 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Augusto Fernández Kalex Red Bull KTM Ajo 39:07,133 min
2. Ai Ogura Kalex Idemitsu Honda Team Asia +0,660 s
3. Jake Dixon Kalex Inde GasGas Aspar Team +0,725 s
4. Celestino Vietti Kalex Mooney VR46 Racing Team +0,754 s
5. Bo Bendsneyder Kalex Pertamina Mandalika SAG Team +1,485 s
6. Alonso López Boscoscuro MB Conveyors Speed Up +5,418 s
7. Tony Arbolino Kalex Elf Marc VDS Racing Team +5,553 s
8. Joe Roberts Kalex Italtrans Racing Team +7,396 s
9. Manuel González Kalex Yamaha VR46 Master Camp Team +7,589 s
10. Filip Salač Kalex Gresini Racing Moto2 +7,691 s

Pořadí MS jezdců po jedenácti závodech: 1. Celestino Vietti 146, 2. Augusto Fernández 146, 3. Ai Ogura 145, 4. Arón Canet 116, 5. Tony Arbolino 104... 21. Filip Salač 14...

Moto3

V neděli ráno v Assenu nepršelo, na trati sice zůstaly po dešti vlhké skvrny, ale mimo závodní stopu. Nejrychlejší čas v desetiminutové zahřívačce zajel Daniel Holgado (1:42,1 min).

Závod byl vypsán na 22 kol, tedy necelou stovku kilometrů. Vedoucí jezdec průběžného pořadí seriálu Sergio García vyjížděl až z 18. příčky. Deniz Öncü stál na roštu jen o místo před ním. Nejlépe vyrazil Tatsuki Suzuki. Ze strkanice vyšel dobře i Ayumu Sasaki a oba Japonci se snažili ostatním ujet, jenže se jim to nepovedlo. O spoustu bodů nechtěl přijít ani poslední dobou excelentní Izan Guevara, výborný „rookie“ David Muñoz a samozřejmě ani Dennis Foggia, před sezónou považovaný za nejvážnějšího aspiranta na letošní titul. Jedním z jeho vyzyvatelů měl být Jaume Masiá.

García se probíjel dopředu a zajížděl rekordní časy. K zemi šel v šestém kole Elia Bartolini, záhy jej napodobil Scott Ogden, Foggia obdržel penalizaci dlouhého kola za zkrácení trati v poslední šikaně a propadl dozadu. Ne nadlouho, dral se zpátky. Dopředu se také vyšplhal nejzkušenější jezdec Moto2 John McPhee, obě husqvarny vypadaly více než slibně. Letos měl smůlu na zranění… Hodně dobře na tom byl i Xavier Artigas. Andrea Migno si neodbyl long lap, tak dostal dvojitý.

Vpředu se vytvořila devítičlenná skupina, nechyběl v ní ani Foggia, který smazal ztrátu. Jenže v 18. kole dostal Ital highsider poté, co ho mírně vytlačil Muñoz. Další nula na kontě, mistrovská koruna se mu na míle vzdaluje… I když jsme prakticky v polovině sezóny – a vzpomeňte si na loňskou, kdy mohutně dotahoval i Pedra Acostu... Dennis byl pochopitelně hodně naštvaný, ale zbylá osmička se prala o triumf.

Moc z ní však nezbylo. Rozhodlo totiž poslední kolo, kdy přes limit jedoucí Muñoz sundal Masiu. McPhee musel na situaci reagovat, evidentně se lekl letící motorky, bohužel skončil také na zemi a ještě s sebou málem vzal Garcíu. Navíc Adrián Fernández v jiném incidentu shodil Joela Kelsa, Australan upadl hodně drsně, odnesl si zlomený kotník a poraněné chodidlo... Pořadí se tak ke konci razantně měnilo. Guevara vedl skoro celý závod, ale nakonec neměl tolik štěstí jako Ayumu Sasaki, ten poprvé v životě po souboji právě se Španělem vyhrál a dal ten nejhezčí dárek Maxovi Biaggimu k 51. narozeninám.. Na „bednu“ se probil ještě García, který na cílové čáře o tisícinky porazil Suzukiho.

V cíli řekl: „Závod ve vysokém tempu byl těžký, Jel jsem na limitu, motorka byla pomalá na rovinkách. S dneškem jsem však spokojen!“ „Až“ druhý Izan Guevara: „Snažil jsem se. Je to šesté pódium v řadě, skvělá pozice pro šampionát.“ Nezapomněl poděkovat týmu. Vítězný Sasaki-san: „Trvalo to hrozně dlouho, obětoval jsem vítězství hodně. Pak přišlo ještě nepříjemné zranění. Doufám, že druhá polovina sezóny bude ještě lepší.“ Následovala obvyklá děkovačka včetně rodiny, Japonec nebyl dlouho doma…

TT Assen Moto3 2022 – Pořadí v cíli (Top 10)
1. Ayumu Sasaki Husqvarna Sterilgarda Husqvarna Max 37:28,371 min
2. Izan Guevara GasGas GasGas Aspar Team +0,314 s
3. Sergio García GasGas GasGas Aspar Team +0,392 s
4. Tatsuki Suzuki Honda Leopard Racing +0,399 s
5. Xavier Artigas CFMoto CFMoto Racing PrüstelGP +0,661 s
6. Daniel Holgado KTM Red Bull KTM Ajo +11,540 s
7. Stefano Nepa KTM Angeluss MTA Team +11,606 s
8. Ryisei Yamanaka KTM MT Helmets – MSI +12,225 s
9. Deniz Öncü KTM Red Bull KTM Tech 3 +12,309 s
10. Kaito Toba KTM CIP Green Power +12,368 s

Pořadí MS jezdců po jedenácti závodech: 1. Sergio García 182, 2. Izan Guevara 179, 3. Dennis Foggia 115, 4. Ayumu Sasaki 113, 5. Jaume Masiá 107...

Zdroje: iSport, Wikipedia, MotoGP Twitter, MotoGP.com, Nova Sport

Foto: Václav Duška jr.

Doporučujeme

Témata