Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Twenty Twenty - Ital s britskými předky

Tomáš Zajíček
Designérské studio Italdesign Giugiaro patří do nejslavnější trojky italských automobilových návrhářů. Na letošním hrál mezi nimi první housle, když představil koncept nevšedního spideru Twenty Twenty s nepřehlédnutelnými poznávacími znaky britského...

Designérské studio Italdesign Giugiaro patří do nejslavnější trojky italských automobilových návrhářů. Na letošním hrál mezi nimi první housle, když představil koncept nevšedního spideru Twenty Twenty s nepřehlédnutelnými poznávacími znaky britského výrobce supersportovních vozů Aston Martin. Nejedná se o první vzájemnou spolupráci - již v roce 1961 se Giorgetto Giugiaro podílel na vývoji vozu DB4 Jet.

Koncept Twenty Twenty je během tří let již druhým výtvorem italského designérského studia, který se chlubí karoserií s nezakrytými nosnými prvky skeletu, doplněnými o efektní zvýraznění některých sice nenosných, ale zato atraktivních částí karoserie, jako třeba maska chladiče nebo lemování předních směrových světel. Průkopníkem tohoto stylu byl v roce 1998 koncept velkoprostorového luxusního automobilu Structura. Tento nápad dává vozu velice osobitý a výrazný styl, hovořit však lze pouze o výjimečnosti, nikoliv estetičnosti. Twenty Twenty má sice tvarově velmi zdařilou karoserii, která by ihned mohla začít sjíždět s výrobních pásů, ta však zcela zaniká ve zmíněné zvýrazněné struktuře skeletu. Nosný rám je zhotoven z hliníkové slitiny a tak by měl být otevřený automobil s délkou 4455 mm, šířkou 1900 mm a výškou 1300 mm velmi lehký.

Přední partie konceptu jasně říkají, jaké výsostné znaky by mohl nést v nereálném případě sériové výroby, pokud byste přehlédli znak na kapotě. Typický tvar masky chladiče odhaluje značku agenta 007 Jamese Bonda - Aston Martin. Styl britského výrobce sporťáků lze vyčíst i ze vzhledu světlometů a klínovitého tvaru přídě.

Z profilu asi nejvíce vyniknou výrazné blatníky, byť nenesou žádný hliníkový strukturální prvek. Ty jsou rozmístěny kolem dveří, zvýrazňují mohutné prahy a rám za sedadly. Nelze přehlédnout ani nepříliš praktický hliníkový nárazník. Pětipaprsková dvoudílná kola jsou tak jediným reálně vyhlížejícím prvkem. V současné době aerodynamických mágů schopných usměrnit proud vzduchu žádaným směrem, také překvapí pevné boční trojúhelníkové okénko, typický a nutný prvek otevřených automobilů minulosti.

Zajímavá záď hranatých tvarů nese strukturální prvky v oblasti mezi blatníkem a víkem zavazadlového prostoru a na již zmíněném nárazníku. Jsou v nich zasazeny koncové svítilny, směrovky a dokonce i dvojice koncovek výfuku čtvercového průřezu.

Stejně ostře řezané rysy nese i interiér. Přístrojová deska je tvarově souměrná a přechází do masivního středového tunelu. Kruhové přístroje jsou roztroušeny téměř po celé šířce přístrojové desky a doplňují je výdechy topné a ventilační soustavy stejného průřezu. Upomínkou na strukturovanou karoserii jsou hliníkové loketní opěrky a lemy středového tunelu. Zvláštností na první pohled dvoumístného spideru je to, že pod platem za sedadly lze po jeho demontáži nalézt další dvojici sedadel, tentokráte však pouze pro děti.

Studie Twenty Twenty není jen efektní skořápkou se znaky Astonu Martin. Využívá totiž jeho veškeré konstrukční prvky - podvozek s rozvorem 2591 mm a pohonná jednotka pocházejí ze současného modelu DB7. Zasvěcení tedy již vědí, že jde o vidlicový dvanáctiválec s řadami válců sevřenými v úhlu 60 stupňů objemu 5935 cm3. Ten je umístěn podélně vpředu a je asi zbytečné uvádět, že pohání zadní kola. Disponuje výkonem magických 500 koní, což je 373 kW.

Motor
Zdvihový objem (cm3)5935
Max. výkon373 kW (500 k)
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4455
Šířka (mm)1900
Výška (mm)1300
Rozvor (mm)2591

Tomáš Zajíček