UAZ představuje nového pracanta. Až sedmimetrová Polutorka uveze 1,5 tuny
Ruská automobilka UAZ představuje rozsáhle inovovaný užitkový model Profi. Díky provedeným změnám má být ještě schopnější než dnes.
UAZ je v českém prostředí známý hlavně pro svůj offroad 469, dodnes vyráběný jako Hunter, nebo minibus Buchanka. Na domácím ruském trhu je ale uljanovská automobilka aktivní také v oblasti užitkových vozidel. A nyní představuje jednu zajímavou novinku.
Jmenuje se UAZ Polutorka (jednoduše „nákladní vozidlo“) a jedná se o rozsáhle inovovaný model Profi, představený v roce 2017 jako užitkový derivát offroadu Patriot. Podle výrobce změny provedené na lehkém užitkovém trucku s nosností 1,5 tuny reagují na současné trendy a zájem zákazníků. Výsledkem jsou rozsáhlé změny, které zvýšily schopnosti vozu a jeho bezpečnost, stejně jako rozšířily jeho nabídku.
Základem je rám ze zdvojených profilů ve tvaru písmena U, které jsou 140 mm vysoké a 3,5 mm silné a navzájem pevně svařené. Na něj je upevněné nové zavěšení, a to včetně stabilizátorů a tlumičů. Ty v kombinaci s rozšířeným rozchodem kol znamenají, že se záď vozidla při plném naložení tolik neskloní.
Nosnosti i stabilitě navíc pomáhá dvojkolí na zadní nápravě, s pneumatikami 195/75 R16. Jsou tu pak i větrané kotoučové brzdy zlepšující brzdné schopnosti. Přepracována ale byla také přední náprava s vlečenými rameny a Panhardskou tyčí, pro lepší jízdní schopnosti. UAZ se dokonce nebojí tvrdit, že se užitkový model jízdními schopnostmi přiblížil osobním automobilům.
Co se týče rozměrů, tak základní model si sice zachoval celkovou velikost, rozvor náprav se ale natáhl o 30 mm na výsledných 3.530 mm. Vedle toho se také rozšířil rozchod předních kol o 48 mm na výsledných 1.648 mm. Taková verze má nakládací prostor až pro pět europalet (objem 10,5 m3), v případě objednání pohonu všech kol se sem však vejde o paletu méně. Objem totiž činí 9,5 m3.
Komu by to však nestačilo, je tu nově ještě prodloužený derivát s celkovou délkou 7.050 mm a rozvorem 4.180 mm. Ta se liší zdvojenými koly na zadní nápravě, což pomohlo zvětšit nákladové plochy o 36 % na 8,65 m3. Celkový objem pak vyskočil o 52 % na 16 m3, díky čemuž takový UAZ uveze až osm europalet. Podvozek tohoto provedení se přitom zásadně liší, a to díky novým nosníkům za kabinou a dalšími úpravami. Zároveň pak neumožňuje pohon všech kol.
UAZ Polutorka přitom logicky nabídne širokou nabídku vestaveb, včetně chladírenského vozidla. Pro prodloužené provedení bude zpočátku dostupná pouze plachtová nástavba, později však i on nabídne další verze.
Pohon zajišťuje osvědčený benzinový agregát ZMZ Pro, známý z dosavadního modelu Profi. Z objemu 2,7 litru dává 110 kW a je spárován s pětistupňovou manuální převodovkou Dymos.
Myslelo se pak i na komfort a bezpečnost řidiče. Už v základu tak najdete airbag řidiče, ABS a EBD, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna nebo vyhřívaná vnější zpětná zrcátka. K dispozici je i ergonomické sedadlo s bederní opěrkou a vyhříváním nebo vyhřívání čelního skla a klimatizovaná odkládací schránka.