UberPop udělá taxikáře z každého, je to ale nezákonné
Nápad o „pasování“ běžných řidičů do role taxikářů vypadá lákavě, skrývá se však za ním spousta nedostatků, které pobuřují především profesionální taxikáře. Ve své podstatě je jádrem problému jednoduchost systému, do kterého se mohou registrovat všichni profesionální řidiči s automobily požadovaných rozměrů a barvy.
Podle informací serveru iDnes.cz začaly problémy již u aplikace UberBlack, do které se mohli registrovat profesionální řidiči. Ti se sice spojují přímo s registrovanými zákazníky, kteří předem znají cenu přepravy, jejich automobily však nejsou vybaveny taxametry, na což již doplatili dva z českých řidičů – první zaplatil pokutu 50.000 Kč, druhý 25.000 Kč.
Společnost Uber se hájí tím, že nejde o běžnou taxislužbu, ale o smluvní přepravu. Ani dosavadní problémy ji proto nezabránily v tom, aby v Česku spustila novou aplikaci UberPop. Ta je podle zpravodajského serveru nejkontroverznější, protože umožní pracovat jako taxikář všem řidičům, kteří se do aplikace registrují. Zákazník pak komunikuje přímo s řidičem, který má dvacetiprocentní podíl z každé jízdy a obranu v podobě samotné aplikace – ta totiž prý funguje jako taxametr. V podstatě se jedná o spolujízdu s jasně danou cenou za požadovanou trasu.
Každý z řidičů však musí být i tak držitelem taxikářské licence, jinak se dostane do křížku se silničním zákonem. Pražský taxikář navíc musí složit také zkoušku z místopisu, přičemž nedodržení přesně stanovených zákonných podmínek padá na hlavu zaměstnavatele či samotné řidiče. Ani taxametr v podobě aplikace tedy problémy neřeší.
Na společnosti Uber nyní je, aby odkryla karty a dokázala, že jsou její postupy v souladu se zákonem. Nejen v Česku, ale i ve více než 150 městech po celém světě se navíc bouří skuteční taxikáři, kteří plní všechny podmínky pro provozování činnosti. To se totiž neobešlo bez nutných investic.