Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Unikátní Pininfarinův Jaguar XK120 SE se znovu narodil!

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 23. 8. 2017
24
Zobrazit náhledy (24)
Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE Jaguar XK120 SE
Jediný postavený Jaguar XK120 SE s Pininfarinovou karoserií byl považován za dávno ztracený. Vzkříšení u britských Classic Motor Cars trvalo dva roky...

Poválečná řada sportovních Jaguarů XK je dostatečně známá. Zejména první model 120 uspěl v automobilových soutěžích, překonával rychlostní rekordy a hlavně byl poháněn úplně novým řadovým šestiválcem 3,44 l. Vyráběl se nejprve coby roadster (OTS – open two-seater), od roku 1951 také jako kupé (FHC – fixed head coupé) a ke konci i coby kabriolet s oficiální zkratkou DHC (drophead coupé). Ten zůstal dvoumístný, nicméně měl vyšší dveře a v nich pevná boční okna.

Na podvozcích se však zrodilo také několik kreací, například shooting brake francouzského návrháře Oliviera Decatoireho, tři kusy kupé Supersonic s karoserií Ghia, svébytně zase „oblékla“ roadster švýcarská karosárna Beutler. A jeden exemplář má na kontě i Pininfarina. Jde o uzavřenou variantu a původní auto byste v tomhle italském návrhu na první pohled hledali marně...

Vzniklo na zakázku, jak jinak. Známý newyorský dealer luxusních a exotických aut a skutečný nadšenec Max Hoffman, původem ovšem Rakušan, si objednal jeden z posledních vozů. Ve čtyřiapadesátém totiž nahradila po šesti letech „stodvacítku“ modernější „stočtyřicítka“. A nechal si jej okarosovat u Pininfariny, určitě na podobě konečných tvarů alespoň spolupracoval... Turínská firma navíc použila původní „šaty“ jako základ.

Veřejnost mohla výsledek snažení poprvé naživo spatřit v březnu 1955 v Ženevě a Britové ještě o měsíc později na Autocar Show. Měl se objevit ještě v Turíně 1956, ale z toho kvůli Hoffmanovi sešlo, protože vůz stále nedostal a přitom se na něj tolik těšil... Místo aby se s ním dávno proháněl, jeho miláček putoval po výstavách. A následná historie je plná bílých míst, ví se pouze to, že od sedmdesátého osmého roku krasavce vlastnil Němec, který jej tehdy pořídil ve Spojených státech a zamýšlel obnovu, k té však nikdy nedošlo. Zřejmě neměl dostatek financí.

Teprve předloni se auto, které bylo považováno za dávno ztracené, dostalo do správných rukou specialistů ze CMC (Classic Motor Cars) Ltd. v britském Bridgnorthu. Ti jej koupili právě od onoho německého vlastníka. Následně jej rozebrali do šroubku a začali s renovací. Museli kupříkladu vyrobit nové nárazníky a zadní sklo, tmavě rudá burgundská červeň, ve které byl unikát objeven, také rozhodně nebyla původní. V určitých částech svého života interiér kupé vyznával černou kůži, před znovuvzkříšením však béžovou. Pomohl i 3D tisk, například s chybějícími předními světly a maskou. Použitelné díly včetně podvozkových i karosářských byly zrepasovány, naštěstí se dochovalo 80 % originálních chromovaných částí a také krásná drátová kola. Koberce i výplně dveří však rovněž chyběly...

Průběh renovace, na které se podílelo celkem 13 lidí, byl také prezentován loni koncem října na Classic & Sports Car v londýnském Alexandra Palace, kde mohli návštěvníci navíc vidět pokračující práce naživo coby ukázku. Originální motor C-Type s dvojitým karburátorem SU H6 nyní po testech na brzdě dává 134 kW (182 k) v 5300 otáčkách a je spárován s taktéž původní manuální převodovkou. Obnovený klasik debutoval o víkendu 20. srpna v kalifornském Pebble Beach v plné kráse. Renovace zabrala 6.275 hodin a určitě se povedlana výbornou!

Foto: Matt Howell/CMC, Pininfarina

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku