Unikátní Škoda Favorit sedan zničena v Sýrii. Je to jeden ze dvou vyrobených kousků?
V době socialismu vznikly v tehdejší mladoboleslavské automobilce AZNP mnohé zajímavé prototypy. Jedním z nich byla i zvažovaná Škoda Favorit sedan, která se stejně jako další zajímavé projekty realizace nedočkala. Postaveny byly pouze dva pojízdné exempláře tohoto vozu, přičemž jeden z nich byl až donedávna považován za ztracený. Letos se to ale možná změnilo.
Dávno ztracený automobil se pravděpodobně našel v Sýrii, která je aktuálně zmítaná občanskou válkou. Unikátní Favorit sedan se totiž objevil na jedné sérii fotografií z města Damašek, které bylo minulý měsíc zasaženo dvěma bombovými útoky islamistických radikálů, při nichž zemřelo asi 40 lidí. Zachycená, výbuchem poničená škodovka stojí na parkovišti, které je po útoku prohledáváno.
Jelikož mladoboleslavská automobilka Favorit sedan nikdy sériově nevyráběla, jde zřejmě o jeden z pouhých dvou postavených prototypů tohoto auta. Zatímco jeden exemplář (s béžovým lakem) je součástí sbírky škodováckého muzea, druhý se ztratil v propadlišti dějin. Ví se, že kdysi sloužil přímo v továrně, po ukončení této služby se ale jeho historická stopa ztratila. Jak se dostal do Sýrie, tak už patrně nikdo nezjistí.
Jenže stoprocentní tento nález není, otázkou je, zda se skutečně jedná o onen ztracený prototyp. Vyloučen není ani fakt, že se jedná o sedan přestavěný z „Favoritu Combi,“ prodávaného jako Forman. I takové vozy totiž v minulosti vznikly, a to právě na Blízkém východu. Ve srovnání s béžovým „muzejním“ kouskem, má totiž ten červený „syrský“ jinak řešené zadní partie. Odlišné jsou zadní sloupky karoserie a liší se i víko kufru. U letos objeveného auta totiž prostupuje až do boku karoserie (jako u studie Felicia z roku 1990), zatímco u druhého je menší. Plastová linka vedoucí od A sloupku až k zadnímu oknu je ale u obou aut stejná, stejně jako hlavové opěrky sedadel s otvorem uprostřed pro lepší výhled vzad.
I původní sedan totiž škodováci postavili ze známých základů. Prototyp tříprostorového favoritu totiž v polovině osmdesátých let vznikl na základech pětidveřového hatchbacku s tím, že mu zadní partie byla prodloužena o 33 centimetrů. Také zde bylo podobně jako u formanu sáhnuto po co nejvyšší možné unifikaci dílů, a tak sedan má všechny čtyři boční dveře stejné jako hatchback.
A proč se sedan nakonec nedostal do výroby? Za vším hledejme peníze, po nákladném vývoji favoritu AZNP neměly dostatek prostředků na další karosářské verze. Pětidveřový hatchback tak doplnily jen pick-up a kombi, které si údajně vyžádali policisté. A i v jejich případě bylo použito co nejvíc komponent z hatchbacku, což se projevilo mimo jiné na tom, že kombi mělo i stejné páté dveře jako hatch.
Mladoboleslavští se ale nevzdávali a ještě v roce 1990 vznikla další maketa sedanu, na němž byl použit vzhled modernizovaného favoritu. Vůz přitom nesl staronové jméno felicia, které nakonec bylo pro nástupce favoritu skutečně použito. Ani na tento návrh Bertoneho ale nakonec nedošlo, sériová felicia nakonec vznikala až pod vedením nového vlastníka Škodovky, Volkswagenu.