Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Unimog pro budoucnost. Mercedes-Benz testuje drsného pracanta s motorem na vodík

Marek Bednář
Diskuze (1)

Použití vodíku jako paliva pro spalovací motor znamená nižší emise a může se hodit v oblastech, které jsou náročné na výkon. Prototyp vodíkového Mercedesu-Benz Unimog seká trávu kolem silnic.

Elektrická mobilita není ideálním zastoupením v řadě případů, kdy spalovací motory fungují perfektně. Podle Mercedesu-Benz k nim patří náročná práce často v nedostupných oblastech, takže místo aby postavil verzi unimogu s bateriemi, zkouší vodíkové provedení. Nikoliv ale s vodíkovými palivovými články, nýbrž s řadovým šestiválcem spalujícím vodík.

Konkrétní verze, která se dočkala přestavby, je U430, což znamená 7,7l řadový vznětový šestiválec o výkonu 220 kW (299 koní) a 1.200 Nm. Spalování vodíku místo nafty mu trochu této síly sebrala, dává 213 kW (290 koní) a 1.001 Nm. Podle automobilky je však motor na vodík citelně tišší.

Prototyp má zásobu plynu 14 kg v nádržích s tlakem 700 barů, tedy stejně, jako používají osobní auta typu Hyundai Nexo či Toyoty Mirai. Není to ale dost; dalším krokem vývoje bude zvětšit objem nádrží tak, aby vůz zvládl celý den práce. O kolik se budou muset nádrže zvětšit, automobilka neuvádí, stejně jako jaká je spotřeba prototypu při sekání trávy u dálnice, ke kterému je vybaven.

Video se připravuje ...

Mercedes-Benz o spalování vodíku hovoří jako o doplňkové technologii směrem k dekarbonizaci, která by byla využitelná ve speciálních případech po boku elektrického pohonu a vodíkových palivových článcích. Jeho spalování neprodukuje skleníkový oxid uhličitý, protože se ale pořád spaluje se vzduchem, který je plný dusíku, vznikají škodlivé oxidy dusíku. Ty ale lze ve výfukovém systému velmi efektivně odfiltrovat.

„Koncept spalování vodíku může sloužit jako základ pro aplikace náročné na výkon v sektoru speciálních vozidel. Umožňuje jízdu a práci s velmi nízkými emisemi na stavbách, v městských službách či v zemědělství. Abychom ovšem dosáhli stadia výroby, budeme potřebovat spolehlivé financování,“ vysvětluje výhody, ale i překážky Günter Pitz, šéf vývoje pohonných ústrojí u divize speciálních vozidel Mercedesu-Benz.

Marek Bednář
Diskuze (1)
Avatar - Barry Lyndon
21. 12. 2023 18:05
a účinnost takového počínání...
... které navíc není bezemisní (protože jak známo vzduch se neskládá primárně z kyslíku, takže oxidy dusíku budou vznikat i zde). To i ta Tatra má palivový článek, Mercedes vodík (jistě že zelený, takže kurevsky drahý) prehistoricky spaluje v šestiválci... blamáž :no: :no: :-)